Možná jsem to přehlédl, ale konkrétní čas sestřelu v daném odkazu chybí. Mám za to, že v obecném povědomí je jako poslední zakořeněn právě Hartmannův sestřel. Což tedy nemusí být nutně správně, ale nějaké vyvracení tohoto jsem zatím neviděl..
V jaké Rajlichově knize to najdu? Případně uvádí ohledně tohoto ještě nějaké další zdroje? Srovnává s obecně zakořeněným Hartmannem? Odkazuje na nějaký výslech německého pilota, záznam Luftwaffe, nějaké záznamy VVS? Docela mě to zaujalo.
1stCL_Fucida napsal:
V jaké Rajlichově knize to najdu? Případně uvádí ohledně tohoto ještě nějaké další zdroje? Srovnává s obecně zakořeněným Hartmannem? Odkazuje na nějaký výslech německého pilota, záznam Luftwaffe, nějaké záznamy VVS? Docela mě to zaujalo.
Fuci hodil jsem do Editu myho prispevku odkaz, ale zapadlo to takze jeste jednou
606_Tempik napsal:
ano, na sovetske strane. Jinak myslim, ze americani dobre vedeli, proc misto p39 nasazovali spise jine stroje. Mozna slo taky o to, ze na dalkove stihani, ktere potrebovali, se jim vic hodili P38/47/51 a na blizke strty bylo dost spitfiru RAF.
No právě ani p-38,47 nebo 51 nejsou frontové stíhačky, jsou to všechno dálkové doprovodné stroje. Jediná americká další frontová stíhačka byla p-40, ale její výsledky nejsou nijak oslnivé. A spitfire není americkej.
A36.
pekný príklad, akú vplyv môže mať vplyv na výkony a taktické využitie vhodný motor.
A36-Alison. P51-Merlin.
Upravil/a Tajpan dne 22-02-2008 16:09
Tajpane nevím jak u Vás na Slovensku, ale já pražák vopravdu z jednoho písmene a dvou čísel, tvojí myšlenku nepochopím.
Edit: Aha už chápu.
Upravil/a 3BAP_Cassius Chaerea dne 22-02-2008 16:11
313_Sheddan napsal:
V knížce píše Jak. Ale nejlepší je, když popisuje souboje pár dní před tim - všechno podle stejnýho scénáře - potkaj VVS, začnou se s nima prát, přiletí USAAF, začne střílet do včeho, Lw vyklidí prostor a VVS se s USAAF vesele řeže dál...
takéto "udalosti" sa stávali , stávajú a budú stávať.
Nemožno porovnávať Naše vedomosti ohladom bojových strojov ,typov a verzií s vedomostami bojujúcich strán alebo samotných vojakov, spred 60-tich rokov.
No, ono zalezelo hodne na tom, kdo, jak a v jakych podminkach s tim lital. A na vychodni fronte se proste bojovalo v nizkych letovych hladinach a tam Kobra excelovala. Na zapade se bojovalo vys, tak byla k nicemu. A na dalnem vychode dostavala na prdel kvuli tomu, ze se US piloti nechavali zatahnout do souboju se zery. To same u P-40 s vyjimkou AVG-ale to bylo piloty a spravne pouzivanou taktikou. A kdyz byly vyuzivany jako jabo v Africe, tak proste byly lovnou zveri.
Neznam jine US letadlo WWII na kterem by tolik pilotu melo 30 a vice sestrelu.
Btw: Nemyslím, že by A36, nebo P51A byla špatná letadla. Spíš právě naopak. Ve své době docela kvalitní hloubkové letouny bez výraznějších nectností, kterými trpěl třeba Typhoon.
Upravil/a 1stCL_Fucida dne 23-02-2008 02:49
1stCL_Fucida napsal:
Btw: Nemyslím, že by A36, nebo P51A byla špatná letadla. Spíš právě naopak. Ve své době docela kvalitní hloubkové letouny bez výraznějších nectností, kterými trpěl třeba Typhoon.
Ale jako stihacka na zapadni fronte absolutne nepouzitelna-jako vsechno s Allisony bez turbokompresoru.Na stremhlavy bombarder a bitevnik to bylo modifikovano prave kvuli nevyhovujicim vykonum ve vetsich vyskach.A prece jen-u letadla, ktere bylo od zacatku projektovane jako stihacka mi to prijde jako degradace.
313_Sheddan napsal:
V knížce píše Jak. Ale nejlepší je, když popisuje souboje pár dní před tim - všechno podle stejnýho scénáře - potkaj VVS, začnou se s nima prát, přiletí USAAF, začne střílet do včeho, Lw vyklidí prostor a VVS se s USAAF vesele řeže dál...
takéto "udalosti" sa stávali , stávajú a budú stávať.
Nemožno porovnávať Naše vedomosti ohladom bojových strojov ,typov a verzií s vedomostami bojujúcich strán alebo samotných vojakov, spred 60-tich rokov.
A když sme u toho. Kdo si nikdy nesplet letadlo? Letim si v P-47, vidim, jak se za mě pomalu dotahuje další Jug, říkám si, že aspoň budem dva, ale... Cyba, no - Fw 190... Nebo sme taky sestřelili Ju-88, ale pak se z něj vyklubalo Mossie. Tohle se stávalo vždycky a asi se to bude stávat ještě dlouho...
1stCL_Fucida napsal:
Btw: Nemyslím, že by A36, nebo P51A byla špatná letadla. Spíš právě naopak. Ve své době docela kvalitní hloubkové letouny bez výraznějších nectností, kterými trpěl třeba Typhoon.
Ale jako stihacka na zapadni fronte absolutne nepouzitelna-jako vsechno s Allisony bez turbokompresoru.Na stremhlavy bombarder a bitevnik to bylo modifikovano prave kvuli nevyhovujicim vykonum ve vetsich vyskach.A prece jen-u letadla, ktere bylo od zacatku projektovane jako stihacka mi to prijde jako degradace.
nieje to až tak pravda.
Objednávka bola: na nový stíhací stroj s motorom Allison.
Bola zadaná v januári /lednu 1940!!!
prvý let bol famózny:1.5.1940 maximálka 640km/h!!!!
Seriové Hurriky a Spitfire :520 a 560-580km/h.
silnejšia výzbroj, 2 až 3 násobný dolet , príjemný na pilotáž.
Smola bola , že prišiel neskoro k bojovým jednotkám až v 1942 a to už bola iná situácia nad Kanálom. takže jediné využitie sa stalo bitevníčenie.
U P39 a A36/P51A bol problém motor. Ak by sa do týchto strojov iný motor (Merlin), mohla byť trochu iná historia leteckých bojov.
U P39 je a bude otázne, aký by to bol stroj, ak by mal Merlina.
Ale u P51 to vieme. Vznikol skutočný vítaz WWII.
I ked je trochu nepochopitelné, prečo ked Briti vyskúšali zástavbu Merlina do P51 v januári/lednu 1942 a dostali fantastické výkony, prečo sa tento stroj dostal do bojov až o dva roky. No vlastne sa to vie.
Dostali prednost vo vývoji SpitfireV, VIII, IX , XIV a u američanom mala prednost P47.
A vývoj u P51 sa zminimalizoval. Až sa LW podarilo vyhrať Bitku o Nemecko jesen 1943 a zastaviť strategické nálety, dostala P51 zelenú.
A vieme ako to dopadlo.
teda dúfam, že toto ešte svetaznalý a odborní historici nezmenili.
A dobrým príkladom môže byť Lagg3 a z neho La5/7, Fw190A- Fw190D, Re2000-Re2005, Ki61-Ki100. I ked tu je to skôr zmena typu motora:rotačný za radový a opačne.
I ked vždy nasledoval velký skok vo výkonoch.
Tajpan napsal:
nieje to až tak pravda.
Objednávka bola: na nový stíhací stroj s motorom Allison.
Bola zadaná v januári /lednu 1940!!!
prvý let bol famózny:1.5.1940 maximálka 640km/h!!!!
Seriové Hurriky a Spitfire :520 a 560-580km/h.
silnejšia výzbroj, 2 až 3 násobný dolet , príjemný na pilotáž.
Vlastnosti daného motoru byly v době zadání myslím již známé a vědělo se, že takový letoun nebude mít ve výškách dobré charakteristiky.
Smola bola , že prišiel neskoro k bojovým jednotkám až v 1942 a to už bola iná situácia nad Kanálom. takže jediné využitie sa stalo bitevníčenie.
Takto dlouhý vývoj není nic neobvyklého. Britové mohli jen těžko předpokládat, že by se úplně nové letadlo dostalo do boje výrazně dříve. "Mustang" myslím sloužil i v těchto hloubkových rolích poměrně úspěšně. Až do hromadného používání "full rated" BMW 801 D-2 (když se podařilo pomocí aditiv odladit palivo C3) se mohl u země se 190kou rychlostně velmi dobře poměřovat a 109kám unikat snad bez větších potíží.
U P39 a A36/P51A bol problém motor. Ak by sa do týchto strojov iný motor (Merlin), mohla byť trochu iná historia leteckých bojov.
U P39 je a bude otázne, aký by to bol stroj, ak by mal Merlina.
Ale u P51 to vieme. Vznikol skutočný vítaz WWII.
Jenže v extrémních výškách se bojovalo až při zahájení bombardovací ofenzivy. Do té doby byly boje nad 7000 m spíše ojedinělé. A do těch 5000 m nebyla hodnota Mustangu s Alisonem zase o tolik nižší. Dle mého názoru představoval velmi zajímavou alternativu k Typhoonu.
I ked je trochu nepochopitelné, prečo ked Briti vyskúšali zástavbu Merlina do P51 v januári/lednu 1942 a dostali fantastické výkony, prečo sa tento stroj dostal do bojov až o dva roky. No vlastne sa to vie.
Dostali prednost vo vývoji SpitfireV, VIII, IX , XIV a u američanom mala prednost P47.
Mrkni se na vývoj Merlinů. Spitfire, pro který byl Merlin takříkajíc "domácím" motorem, začal řadu 61 používat bojově až zhruba od poloviny roku 1942. Mustang používal pozdější varianty (na Spitfirech se objevily v průběhu 1943), na jeho konci byl k boji připraven i Mustang. To zpoždění nebylo zase až tak obrovské..půl roku? (Tempík, Joe?)
A vývoj u P51 sa zminimalizoval. Až sa LW podarilo vyhrať Bitku o Nemecko jesen 1943 a zastaviť strategické nálety, dostala P51 zelenú.
A vieme ako to dopadlo.
Luftwaffe se nálety zastavit nepodařilo myslím nikdy (Horrido, Peci?). Význam Mustangu je trochu přeceňovaný v neprospěch P47. Domnívám se, že Thunderbolt více než Mustang zasadil rozhodující úder. Mustang se ve významných počtech zapojil ve chvíli, kdy už mu Thunderbolt značně ulehčil cestu.
Fw190A- Fw190D,
I ked vždy nasledoval velký skok vo výkonoch.
Výkonový rozdíl mezi Fw 190 A a Fw 190 D je neustále přeceňován. Prapůvodní varianta Fw 190 D-9 dosahovala maximální rychlosti 550 km/h u země a 660 km/h ve výšce cca 6500 m, tedy v podstatě to samé, co starší Fw 190 A-8. Měla o trochu lepší stoupavost a výkon nad kritickou výškou neklesal tak rapidně. Toť vše. Žádný zázrak se nekonal. Brzy přišel další evoluční stupeň Dory s maximální rychlostí 570 km/h u země a cca 680 km/h v 6500 m. V roce 1945 pak běžně s MW 50 létaly D-9 rychlostí okolo 610 km/h u země a ve výšce okolo 700 km/h. Teprve tahle poslední D-9 se výkonově odpoutala od Fw 190 A. Soudobé Fw 190 A-9 létaly u země 590 km/h a ve výšce přibližně 670 km/h.
Tajpy: No on prototyp Kobry v roce 39 dosahoval rychlosti okolo 620 ve vysce 6000 metru a do 6000m vystoupal za 5 minut(ale s turbokompresorem, ktery u seriovych stroju nebyl).Myslim, ze na tu dobu to byl docela solidni vykon.Ale je samozrejme, ze prototyp bez vyzbroje a pasivni ochrany bude vykonnejsi, nez seriove stroje, ktere to vse musi mit.
Neshazuji nijak kvality P-51.Byl to extremne rychle vyvinuty letoun(duvod vzniku je notoricky znamy), s velmi kvalitni konstrukci, ale mel velkou nevyhodu v motoru Allison bez turbokompresoru.Az pote, co byl zastaven Merlin, tak to teprv bylo ono. I kdyz se pote projevily mirne strukturalni problemy vzhledem k tomu, ze Merlin byl tezsi, nez Allison.
Nicmene toto je vlakno o Kobre, tak se chci venovat ji.
A co se tyka udajnych zaludnych letovych charakteristik, tak podle pametniku(i Americanu) to zas tak zhave nebylo.I s tim propadanim do plochych vyvrtek. Doporucuji Merle Olmsted: Esa Yoxfordu.
Akorat Rusaci, diky podminkam na vychodni fronte mohli tohle ero naplno vyuzit, coz taky udelali.U verze N byla rychlost 640km/h ve vysce 2400m. A Kobra byla ve vyzbroji gardovych pluku az do konce valky. Dokonce kdyz zacli Pokryskinovu divizi prezbrojovat na La-7, tak si dupl a Kobry jim zustaly.Posledni sestrel,ktery si pripsal sovetsky pilot ve 2.sv valce v Evrope, byl ziskan na Kobre.
Edit: Prvni povalecny vitez National Air Races letel na Kobre s prumernou rychlosti kolem 600 km/h.
Vykání je následek nepochopení formy vlády pozdních římských císařů. Koncem Římského císařství spoluvládli čtyři vládci. Proto byli oslovován jako celek. Tykání je správné.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.