pozn. měl jsem naměřených několik letadel, hlavně Fw 190 a Bf 109 - vypadá to, že vše sedí téměř na chlup s mými měřeními, pokud stejně postupoval i jinde, tak by to mělo být vše korektní .
Upravil/a 1stCL_Fucida dne 17-03-2006 20:21
Jedina vec, co me tam vylozene trkla byla
0-200:
fw190A8 21.9s
fw190d9 13.2s
Coz je jedna z nejvyssich a jedna z nejnizsich hodnot v cele tabulce u pomerne podobnych letadel. A ve strednich rychlostech ten rozdil uplne zmizi.
Ale je tam spousta dalsich zajimavych veci, treba temer kouzelna akcelerace 109G2 v malych rychlostech, ze je klasicky spit IX lepsi nez jeho CW verze (i kdyz je to e proti c a rozdil neni velky), palivova nadrz spita VIII stejan jako u IX a vic nez dvojnasobna odolnost americkych hvezdicovych motoru pri prehrivani.
Mně zase není jasné zrychlení A-8 versus A-6 ... a vůbec ty rychlosti u země jsou zajímavé ... Podle rychlosti A-6 by motor musela být hodnota plnicího tlaku 1,65 ata (manuál pro Fw190 A-5/A-6 pro rok 1943 a pro rok 1944 udává plnicí tlak 1,42 ata - Fuči, můžeš objasnit?) pak by to znamenalo, že i Fw190 A-6 má motor, který je schopný zkousnout plnicí tlak 1,65 ata, ale potom je nesmysl, aby A-8 byla rychlejší a měla i větší akceleraci při vyšší hmotnosti.
Rychlost JAK-3 je podivná, o přehřívání nemluvě. Motor VK105PF-2 snesl 5 min až 10 min (podle teploty oleje) v přehřátém stavu a pak musel být schlazen, limit přehřátí u motoru AŠ-82FN je už vůbec směšný, protože na bojový režim (což je tady forsáž) by měl motor vydržet 20min a teprve pak by mohl být zchlazen bez poškození.
Gryzlov - bojový režim není snad v žádném letectvu ten "maximální". S Forsáží by měl být nouzový (motor má obvykle v předpisech jeho používání do 10ti minut). Bojový pak je obvykle směrován k půlhodině. Ale jsou tam v obou případech rezervy.
motory v ILovi:
Fw 190 A-4 - BMW801D-2, 1,35 ATA
Fw 190 A-5 - BMW801D-2, 1,42 ATA, resp. 1,65 ATA (u té pozdější verze, ta je v tabulce. Ta dřívější by měla téměř na chlup odpovídat tabulkové A-6).
Fw 190 A-6 - BMW801D-2 - 1,42 ATA
Fw 190 A-8 - BMW801D-2 - 1,65 ATA
Nejlepší hodnoty by měla mít Fw 190 A-5/1.65 - má nižší hmotnost než A-6/8 a přitom lehce lepší aerodynamiku a stejně výkonný motor.
Díky za vysvtlení Fuči.
Pokud tedy A-6 byl testován s plnicím tlakem 1,42 ata, pak by měla být maximálka kolem 560 km/h, protože výkon motoru je 1730 PS (podle manuálu, který máme oba).
Pokud provedu porovnání rychlost letounu při výkonu 1730 PS (560 km/h) a 1440 PS (505 km/h) při plnicím tlaku 1,42 ata, dostávám poměr výkonů 1,20, kdežto poměr kvadrátů rychlostí je 1,23. Můžeme tedy mluvit skoro o shodě. (očekával bych ale, že by poměr rychlostí měl být minimálně stejný, jako poměr výkonů, nebo ještě lépe, tento poměr by měl být mneší. Tak by se choval slušně vychovaný letoun, ale protože nevíme, která rychlost je korektní, nelze s tím nic dělat)
Pokud by měl A-6 dosáhnout maximální rychlosti podle tabulky 574 km/h, musel by být výkon motoru 1860 PS. Při plnicím tlaku 1,42 ata?
Pokud budu považovat rychlost 505 km/h při výkonu 1440 PS za korektní, odpovídá výkon při plnicím tlaku 1,65 ata 1939 PS. Souhlasí to?
Bojový režim versus forsáž u sovětských motorů
Podívám se lépe do manuálu motoru AŠ-82FN, jak popisují stav motoru, při přetažení páky přes zarážku. Mám dojem, že v sovětské literatuře je tento stav popisován jako bojový nebo jako forsáž, tedy jedno a to samé. Sovětská literatura v tomto směru nerozlišuje stav forsáže a bojového režimu. Ale podívám se. Možná se mýlím.
Bojový režim versus forsáž u motoru AŠ-82FN
Podle manuálu je bojový režim možný od výšky 0m do 2000m, což odpovídá režimu forsáže podle grafů CAGI. Do 2000m je motor schopen udržet plnicí tlak odpovídající bojovému režimu, tedy režimu forsáže. V tomto režimu je motor schopen pracovat 20minut. Ve výšce 0m je výkon motoru při tomto režimu 1700 ks, v rozmezí 950 až 1000m je maximum výkonu nad 1800 ks. Dle mého názoru se jedná o forsáž (podle sovětského názvosloví), podle českého názvosloví se jedná o bojový režim.
P.S.
Výraz "sovětské" a "české" názvosloví používám v souvislosti s knihou "Motor za letu", která byla vydána v padesátých letech. Dnes by to samozřejmě bylo "ruské" názvosloví.
EDIT:
Češtin
Upravil/a 313_Gryzlov dne 18-03-2006 12:30
Jinými slovy mi to tedy vychází tak, že při přetažení plynové páky přes zarážku, by měl La-7, La-5FN letět 20min, aniž by došlo ke zničení motoru, plus nějaký čas na zchlazení motoru.
1stCL_pbarry napsal:
takze MW50 pobezi na plnej kotel 10minut ?
Mé informace o MW50 jsou takové, že obsah nádrže směsi pro MW50 vystačil + - na 15 minut nepřetržitého provozu, ale záleží na obsahu nádrže pro směs.
Doporučený způsob použití MW50 ale říká, že MW50 je možné použít pouze po dobu 2 minut a pak vypnout na dobuu asi 10minut. Pak je možné jej opět zapnout.
Nevím co je na tom pravdy, ale sovětské předpisy pro taktiku z roku 43 tvrdí, že Bf109G-2 mohl letět na zavřené chladiče na maximální výkon motoru pouze po dobu 2 minut, pak musel pilot ubrat plyn a začít intenzivně chladit.
To jsou mé informace. Netvrdím ovšem, že jsou správné.
Manuál pro JAK-3 z roku 45 říká, že motor může pracovat při teplotě vody 110 stupňů Celsia (myšleno chladícího media) po dobu 10 minut, při teplotě oleje 115 stupňů Celsia 5 minut, pak je nutné snížit otáčky motoru na hodnotu 2550 ot/min. Maximální otáčky motoru VK105PF-2 jsou 2700 ot/min.
EDIT:
Češtin
Upravil/a 313_Gryzlov dne 18-03-2006 13:16
Gryzlove, myslím, že v tom manuálu jsou dolů zaokrouhlovaná data. Navíc v manuálu se neuvádí, na jaké nastavení chladiče je měření prováděno (hodnosta v tabulce 574 je se zavřenými chladiči), takže tyto hodnoty beru víceméně jako správné.
Není mi úplně jasné, jestli zapnutí Erhöhte Notleistung u Fw 190 s plnicím tlakem 1,42 ATA má za následek další zvýšení plnicího tlaku, případně zvýšení výkonu nad 1730 PS. Pokud jde motor na 1,65 ATA, tak předpokládájm výkon 1800 - 2000 PS (ale to je čistý předpoklad).
1stCL_Fucida napsal:
Gryzlove, myslím, že v tom manuálu jsou dolů zaokrouhlovaná data. Navíc v manuálu se neuvádí, na jaké nastavení chladiče je měření prováděno (hodnosta v tabulce 574 je se zavřenými chladiči), takže tyto hodnoty beru víceméně jako správné.
Není mi úplně jasné, jestli zapnutí Erhöhte Notleistung u Fw 190 s plnicím tlakem 1,42 ATA má za následek další zvýšení plnicího tlaku, případně zvýšení výkonu nad 1730 PS. Pokud jde motor na 1,65 ATA, tak předpokládájm výkon 1800 - 2000 PS (ale to je čistý předpoklad).
Fuči, nevím ale byl bych opatrnější s tvrzením, že rychlost v manuálu je zaokrouhlená směrem dolu a skutečná maximální rychlost by měla být větší. Porovnej si výkony motoru a rychlosti, které tomu mají odpovídat. Tohle svědčí o opaku.
Když s epodíváš na La-7, tak maximální rychlosti u země odpovídá rychlosti 582 km/h výkon 1400 ks, při výkonu 1700 ks je rychlost 614 km/h. Nadhodnocená čísla? To by záleželo na tom, která ... poměr výkonů je větší než poměr kvadrátů rychlostí a ještě tam je rezerva, tedy ty hodnoty vypadají korektně, kdežto u Fw190 je tomu přesně naopak. Tedy poměr kvadrátů rychlostí je větší, než poměr výkonů ... německé hodnoty nemají rezervu na odchylky pro rychlosti směrem nahoru ... ale ty sovětské ano ...
Gryzlove, já ale pořád nechápu, co se tady snažíš dopočítávat . Asi jsem se vyjádřil lehce neobratně - myslím, že by ti mohlo v počítání pomoct tohle - jsou tam A-5/6/8 - a zřejmě všechny se stejným motorem, tedy D-2/1,42 ATA.
http://forum.virtualfighters.net/album_pic.php?pic_id=1005
No Fuči, zajímalo by mě, jak to je s maximálními rychlostmi u Fw190. Není mi totiž zcela jasné, jak mohl Fw190A-5 nebo A-6 s plnicím tlakem 1,42ata, při výkonu 1730 ps letět rychlostí 560 km/h, když této rychlosti neodpovídá udávaný výkon, a nebo ještě lépe, jak mohl letět s tímto výkonem ještě rychleji, protože podle Tvých slov je tato rychlost ještě pohodnocená. To je to, čemu moc nerozumím a rád bych přišel na to, kde je ta chyba
Ono se to tváří, jako kdyby ty hodnoty maximálních rychlostí u Fw190 byly lehce v nepořádku. Pesimista by dokonce i tvrdil, že jsou nadhodnocené a nepravdivé a skutečné rychlosti jsou nižší, než se všeobecně tvrdí. Ale já jsem optimista
Já Tě furt nechápu Právě ono "této rychlosti neodpovídá udávaný výkon". Tohle přece bereme jako základ, ne? Tedy já o tom aspoň takhle uvažuji, tedy 1730k ~ 560*km/h (*dosaď libovolnou udávanou hodnotu ) - co bereš jako základ ty - od čeho odvozuješ výpočty? Máš nějaké celkové koeficienty odporu, nějaké info o účinnosti vrtule..apod?
Upravil/a 1stCL_Fucida dne 18-03-2006 23:56
Podle manuálu pro A-5 / A-6
1730 ps (1,42 ata) odpovídá rychlosti 560 km/h ... součinitel odporu letounu verze A -5 / A - 6 je bez započítání účinnosti vrtule 0,030xx
Podle toho odkazu, který na který si mi dal:
součinitel odporu se pohybuje od 0,0290x až do 0,0300x
Tedy shoda ... ovšem za předpokladu, že výkon se pohyboval kolem 1730 ps, tedy podle předepsané hodnoty manuálu. Tedy předpokládám plnicí tlak o hodnotě 1,42 ata, podle manuálu.
V čem je ale potíž ... podívej se na grafy, které jsem Ti poslal na email. Zkusím dohledat zdroj, tedy spíše web, na kterém jsem je našel. Jsou tam rychlosti pro Fw190A-8 až Ta-152. Pro Fw190A-8 je tam maximální rychlost při 1,65 ata, a ta činí 564 km/h u země. Podívej se na to. Grafy jsou z ledna 45.
P.S.
Účinnost vrtule není nutné stanovit, protože se jedná o stejný motor a vrtuli, takřka při shodném režimu.
Já mám doma ještě tabulku z října 1944 a tam je u A-8 575km/h u země. Imho všechny tyto rozdíly může dělat třeba opotřebování stroje, třeba i momentální nastavení chladiče - bohužel nikde jsem nenašel nějakou pevnou informaci o standardním nastavení pro testy maximální rychlosti (myslím, že standardy v tomto směru ani nebyly stanoveny).
Zatím to vypadá tak, že manuál pro A-5 a A-6 udává hodnotu výkonu pro nominální výšku (1730 ps ve výšce 600m), což by znamenalo, že ve výšce 0m nad zemí bude výkon o něco nižší a to dá pak nižší součinitel odporu letounu. Ale je to jenom odhad.
Bohžel se mi nepodařilo najít rychlost letounu A-5 nebo A-6 ve výšce 600m. Je zajímavé, že podle těch grafů má A-8 právě okolo výšky 700m maximální rychlost 580 km/h. Moc moudrý z toho nejsem.
Vykání je následek nepochopení formy vlády pozdních římských císařů. Koncem Římského císařství spoluvládli čtyři vládci. Proto byli oslovován jako celek. Tykání je správné.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.