Počkej, já to ale nijak nepřekládal. Ty obrázky asi ani nejdou nějak upravit.
To jen strejda G. zkoušel trefovat slova do češtiny.
Je to občas divočina, ale když si člověk otevře oba manuály vedle sebe, je to pro early lepší než nic. To byl jediný záměr.
Překlady co dělá Jarek, to je zcela jiná a parádní kategorie.
Jsem nastudoval správu paliva v komárovi. Jako že jsem musel hledat pár informací v orig. manuálu, protože DCS manuál je na pár podstatných informací chudý. Hlavní věc, co manuál v DCS neřekne, že systém tlakování odhoditelných nádrží není v této verzi automatický. Proto se musí přepouštět palivo z externích nádrží pouze po vyčerpání paliva z vnitřních nádrží na koncích křídel, jinak dojde k uvolnění paliva do atmosféry kvůli přetlaku v nádrži. A taky nejde nainstalovat speciální interní nádrž na dlouhé trasy. Nicméně krajní nádrže nejsou tlakované, pokud nemáte zároveň odhoditelné nádrže, protože se jinak dají natlakovat přes odhoditelné nádrže. Jinak řečeno se kvůli "vapour lock" nedají použít ve velkých výškách. Celkem dost na palicu celý systém. Takže pro start motoru se používají krajní nádrže. Pro zahřátí motoru se používají hlavní nádrže. Pro vzlet se používají nádrže s největším obsahem paliva. Krajní nádrže se kvůli nízké kapacitě nedoporučuje používat v malé výšce. Kvůli tomu, že krajní nádrže nejsou tlakované, se je nedoporučuje použít ve velkých výškách, pouze pokud jsou instalované odhoditelné nádrže. Jenomže kvůli zamezení "vypouštění paliva" se napřed musí odhoditelné nádrže vyprázdnit, aby šlo natlakovat krajní nádrže. Zároveň z krajních nádrží nejde přečerpávat palivo do motoru na opačném křídle, takže ty se doporučuje vyčerpat jako první. Jo a nakonec ještě detail: odhoditelné nádrže jsou tlakované pouze vakuovou pumpou v levém motoru. Pokud pumpa v levém motoru odejde nebo odejde rovnou celý levý motor, tak si ssebou táhnete dvě takové pěkné těžítka na nic.
Tedy postup spotřeby paliva:
1) Start motoru na krajní nádrže
2) Zahřátí motoru na hlavní nádrže (se zapnutým tlakováním hl. nádrží)
3) Po vzletu nejprve vyčerpat krajní nádrže (s vypnutým tlakováním hl. nádrží)
4) Po vyčerpání krajních nádrží do nich přečerpat palivo z odhoditelných nádrží. Jakmile jsou krajní nádrže plné, vypnout přečerpávání z odhoditelných nádrží.
5) Opakovat krok 3 a 4, až jsme si jisti, že veškeré palivo z odhoditelných nádrží je použito. Tyto pak v případě, že chceme letět vysoko, neodhazovat, abychom mohli zapnout tlakování krajních nádrží. Tedy pokud jsme odhoditelné nádrže nechali, necháme zapnuté přečerpávání. Pokud ne, přečerpávání vypneme.
6) Po vyčerpání krajních nádrží přepnout na hlavní nádrže a v případě, že je palivo v nádrži na dlouhé trasy (která v DCS není), zapnout palivové čerpadlo. Pokud čerpáme palivo z nádrže na dlouhé trasy, vypínáme tlakování hl. nádrží, protože to má tendenci přetlačit elektrické čerpadlo v oné nádrži. Pak ještě existuje modifikace komára, kde se el. čerpadlo nepoužívá, ale ta v DCS není. Pozná se tak, že přepínač tlakování hlavních nádrží je drátkem zajištěn v poloze zapnuto.
7) Po vyčerpání nádrže na dlouhé trasy (která v DCS není), vypnout palivové čerpadlo a zapnout tlakování hlavních nádrží.
Další kapitola, ta nejjednodušší - motory.
Ve zkrate, pokud umíte pracovat s motory ve Spitovi, umíte to i v komárovi. Jsou identické a tak platí pro ně stejné konfigurace. Upravil/a AJaromir dne 01-07-2025 23:45
Nedávno jsem s externími nádržemi někam musel letět, docela mě to prudilo než jsem to pochopil, ale potom celá ta procedura byla ohromná zábava, hlavně když jsem sledoval jak se prázdné krajní nádrže pozvolna zase plní . Jinak pokud zapneš čerpadlo z bandasek do plných nádrží, tak se palivo přečerpá ven.
Upravil/a saldy dne 01-07-2025 22:21
Nedávno jsem s externími nádržemi někam musel letět, docela mě to prudilo než jsem to pochopil, ale potom celá ta procedura byla ohromná zábava, hlavně když jsem sledoval jak se prázdné krajní nádrže pozvolna zase plní . Jinak pokud zapneš čerpadlo z bandasek do plných nádrží, tak se palivo přečerpá ven.
No takovéhle komplexní vifikundace s palivem byly u většiny dvou a více motorových bombardérů, to ale neznáme, protože starej šturm a BOX to neumí a v DCS jiné bombardéry nejsou ..
saldy napsal:
Nedávno jsem s externími nádržemi někam musel letět, docela mě to prudilo než jsem to pochopil, ale potom celá ta procedura byla ohromná zábava, hlavně když jsem sledoval jak se prázdné krajní nádrže pozvolna zase plní . Jinak pokud zapneš čerpadlo z bandasek do plných nádrží, tak se palivo přečerpá ven.
Jo, však to jsem tam psal. V orig. manuálu se ještě píše, že napřed se má přepnout na hlavní nádrže ( + zapnout tlakování), potom přečerpat palivo z přídavných nádrží. Po přečerpání paliva zase přepnout zpět na krajní nádrže (vypnout tlakování)
To tlakování se zapínat a vypínat nemusí. Je to jenom z principu, že není potřeba. Šetří se tím vakuová pumpa asi.
magot napsal:No takovéhle komplexní vifikundace s palivem byly u většiny dvou a více motorových bombardérů, to ale neznáme, protože starej šturm a BOX to neumí a v DCS jiné bombardéry nejsou ..
No mně stačilo, že jsem se kdysi učil ovládat palivový systém v Concordu. Nic komplexnějšího jsem ještě nezažil.
Upravil/a AJaromir dne 01-07-2025 23:54
než vyjde ofiko AI zero a pacifické assety od ED, tak tady je na vyblbnutí japonský mod AI Reisen 52 & Zuikaku, myslím, že by měl i po letech fungovat.
Reisen stahujte 1.3.1 AI only. Ten létatelnej nemá význam řešit.
Nevím jestli jste to postřehli, ale chinook a F-4U ve speciálním nastavení mají možnost použít "low res" textury pro systémy, které nemají dost paměti.
We are pleased to inform you that the Early Access launch is planned for September, 2025!
U Mig-29 hojně vyzdvihují simulaci RWR, která má být založena na fyzikálních jevech. Tedy jestli jsem to pochopil, tak má vyhodnocovat cíl podle věcí jako skutečné RWR, tedy síla pulsu, frekvence, má být i simulované rušení vlastním radarem. No prostě to nemá být naskriptované. Skoro celý pátečník je jenom o kvalitě simulace onoho RWR. Největší sranda je, že to bude reagovat i na duchy, tedy ozvy od země a tak. Bude sranda. Upravil/a AJaromir dne 11-07-2025 20:20
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.