In October 1938 the first Wellingtons were delivered to No.9 Squadron. They had 1050hp Bristol Pegasus XVIII engines, Vickers gun turrets in the nose and tail, and a retractable Nash & Thompson belly turret. In 1939 deliveries of the Mk.IA began, which had powered Nash & Thompson turrets instead of the Vickers units. In the Mk.IC the belly turret was deleted, and two beam guns were installed. The Mk.II had 1145hp Rolls-Royce Merlin X engines, in anticipation of a shortage of Pegasus engines; but in reality there was a shortage of Merlins. The Mk.III had 1370hp Bristol Hercules III or XI engines, and had an usefully improved performance. The Mk.IV had Pratt & Whitney R-1830-S3C4G Twin Wasp engines.
Měly ji Welingtony MKI. a MK Ia vyrobené do léta roku 1939
Spodní věž kladla za letu příliš velký odpor.Snižovala max.rychlost letounu až o 28km/h a byla naprosto neúčinná proti boční palbě z převýšení.Současně se projevily vážné problémy s polohou těžiště letounu způsobené hmotností a umístěním spodní věže FN9(Vickers).Ostatní střeliště byla od fy.Frazer Nash v přídi FN5 a zádi FN10 .
U verze MKVIII pro hlídkovou službu byl do spodního střeliště na zkoušku instalován místo výzbroje světlomet.
čerpáno z Ilustrovné historie letectví-edice Triáda
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.