May 17 2024 07:52:20
Navigace
IL-2 BoS Návody
1. Aktivace licence
2. Ladění .ini
3. nastavení ovladačů
IL-2 BoS FAQ (pilot help)
IL-2 BoS FAQ (SW help)
Pilotovatelná letadla
CLoD Návody
Postup instalace volitelných záplat
Nastavení ovládání (Aircraft.csv)
IL-2 Návody
IL-2 Sturmovik (verze)
1. Začínáme s IL-2
2. Ladění conf.ini
3. nastavení ovladačů
IL-2 Sturmovik FAQ (pilot help)
IL-2 Sturmovik FAQ (SW help)
Pilotovatelná letadla
RoF Návody
Planeset
Kdo je on-line
· Hosté on-line: 7

· Piloti on-line: 0

· Registrovaní piloti: 2,745
· Nejnovější pilot: Kokes
IL-2: Cliffs of Dover
IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover- krabice (box)
IL-2 Sturmovik 1946
IL-2 Sturmovik 1946 - krabice (box)
Rise of Flight
Rise of Flight - krabice (box)
Informace o SVK
Vlastníci a provozovatelé
Pravidla SVK fóra
Číst diskuzi
 Vytisknout diskuzi
[hypoteticke] univerzalni letadlo
LesniHU
Pozor, prichazi latka k premysleni. Nebezpecna to vec.

Jak by idealne vypadalo letadlo pouzitelne v mnoha rolich a po celou dobu druhe svetove valky? Jinymi slovy, univerzalnejsi Spitfire :-)

Ja jsem nakonec dosel k tomuto: vezme se princip z Aircobry, kabina se posune malicko dopredu, udela se z toho stredoplosnik, trup se snizi a hridel od motoru se nepovede pod pilotem, ale do obou kridel, kde budou dve vrtule. Do trupu se da tandemovy podvozek. Kridlo s velkou plochou a tenkym profilem, s mirne sipovou nabezkou s jednim zalomenim a kolmou rovnou odtokovkou, tudiz se vztlakovkami bez vyraznych mezer. Cely objem kridla i obou "gondol" k vrtulim pak vybyde pro palivo.

Vysledkem je jednomotorove letadlo, kde bude prid volna pro zbrane/radar, skvely vyhled vpred, maly odpor dany jednomotorovou stredoplosnou koncepci, s nizkym podvozkem diky jeho umisteni na trupu oproti vrtulim o mensim prumeru na kridle stredoplosniku, vcelku vysoke kriticke machovo cislo diky tvaru nosu a vzajemne pozici kabiny a nabezky, male momenty setrvacnosti, dve vrtule vzajemne kompenzujici moment a ofukujici kridlo, tj. usnadnujici vzlet s pretizenim, chladic za motorem s dostatkem prostoru na zvyseni prurezu vzduchoveho kanalu, motor umisteny prihodne nizko pro snadnou udrzbu, a tak dal. Zvysovani hmotnosti motoru v nasledujicich letech pujde prihodne kompenzovat zvysovanim hmotnosti zbrani a vybaveni v nose.

Nevyhody: s tandemovym podvozkem nebyly tehdy zkusenosti, vrtule jsou dost vedle pilota, takze se bude spatne skakat, predni podvozek asi bude branit zaveseni dlouhych zbrani jako torpedo primo dolu pod trup, cena dvou vrtuli. Najit prostor pro zatazeny zadni podvozek bude, jak se rika, 'vyzva'.
 
ringlett
Přidej si k problémům ještě značnou velikost, problémy s převody od motoru k vrtulím. Mě se celkem líbí koncepce na základě Saab 21. Jen máme fakt problém s tím, že prostě ty znalosti na začátku konfliktu byli jiné než na konci.
 
alfik
Nejsem si jistý, jestli by (že by) gondoly pro převodovky a transmise byly menší než dvojice motorů.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
 
1stCL_Fucida
LesniHU napsal:

Pozor, prichazi latka k premysleni. Nebezpecna to vec.

Jak by idealne vypadalo letadlo pouzitelne v mnoha rolich a po celou dobu druhe svetove valky? Jinymi slovy, univerzalnejsi Spitfire :-)

Ja jsem nakonec dosel k tomuto: vezme se princip z Aircobry, kabina se posune malicko dopredu, udela se z toho stredoplosnik, trup se snizi a hridel od motoru se nepovede pod pilotem, ale do obou kridel, kde budou dve vrtule. Do trupu se da tandemovy podvozek. Kridlo s velkou plochou a tenkym profilem, s mirne sipovou nabezkou s jednim zalomenim a kolmou rovnou odtokovkou, tudiz se vztlakovkami bez vyraznych mezer. Cely objem kridla i obou "gondol" k vrtulim pak vybyde pro palivo.

Vysledkem je jednomotorove letadlo, kde bude prid volna pro zbrane/radar, skvely vyhled vpred, maly odpor dany jednomotorovou stredoplosnou koncepci, s nizkym podvozkem diky jeho umisteni na trupu oproti vrtulim o mensim prumeru na kridle stredoplosniku, vcelku vysoke kriticke machovo cislo diky tvaru nosu a vzajemne pozici kabiny a nabezky, male momenty setrvacnosti, dve vrtule vzajemne kompenzujici moment a ofukujici kridlo, tj. usnadnujici vzlet s pretizenim, chladic za motorem s dostatkem prostoru na zvyseni prurezu vzduchoveho kanalu, motor umisteny prihodne nizko pro snadnou udrzbu, a tak dal. Zvysovani hmotnosti motoru v nasledujicich letech pujde prihodne kompenzovat zvysovanim hmotnosti zbrani a vybaveni v nose.

Nevyhody: s tandemovym podvozkem nebyly tehdy zkusenosti, vrtule jsou dost vedle pilota, takze se bude spatne skakat, predni podvozek asi bude branit zaveseni dlouhych zbrani jako torpedo primo dolu pod trup, cena dvou vrtuli. Najit prostor pro zatazeny zadni podvozek bude, jak se rika, 'vyzva'.


Zajímavá koncepce, hlavně to vyčištění přední části trupu mi přijde fajn důsledek. Navíc mám chuť si tohle éro načrtnout Úsměv. Mně ale hned, jak jsem to četl, vyvstaly dvě otázky, u kterých bych měl větší obavy. Do křídla tahle koncepce rve celkem dost hmoty (vrtule, převodovky, palivo), což neprospěje agilitě na křídélkách. Samotná složitost a celková hmotnost toho převodového ústrojí by byla potenciálně nemalá, vyvážení/vibrace převodovek by také mohly představovat maličko výzvu. Tandemový podvozek na trupu sice díky malé "délce" hmotnost ušetří, ale pravděpodobně budeš potřebovat nějaká stabilizační kola v křídle, což nevím nevím, jestli vyváží klasické dvě nohy + ostruhu, případně třínohý příďový podvozek.

Kridlo s velkou plochou a tenkym profilem, s mirne sipovou nabezkou s jednim zalomenim a kolmou rovnou odtokovkou, tudiz se vztlakovkami bez vyraznych mezer.


Zalomením myslíš zalomení náběžné hrany, nebo zalomení nosníku jako u Corsairu? Co si od toho zalomení slibuješ za pozitivní přínos?


Mně jako super koncepce přijde v zásadě Do 335 se svou brutální silou dvoumotoráku a (s přimhouřením oka) aerodynamikou jednomotoráku. Vím, že to bylo nedotažené, složité, drahé...ale potenciálně extrémně univerzální a VÝKONNÉ. Antény radaru musely na křídlo, to jo - ale jinak? Univerzální Úsměv
"Verloren ist nur, wer sich selbst aufgibt."
 
magot
Na mne to působí tak, že to bude mít rádo ploché vrtáky Úsměv
 
311_Vont
Ta otazka už byla vyřešena v podobě P-51 Mrknutí

Jinak si myslím, že se tím konstruktéří jistě zabývali, ale nic podobného (snad krom zmíněného Do 335 i když LW měla dost zajímavých prototypů) nevzniklo. Tedy nevím o tom.
www.311raf.com/images/signature/sig_Vont.jpg

Je vždy velmi užitečné stát proti nepříteli, který je připraven zemřít pro svou vlast. Znamená to totiž, že máte oba společný cíl. (Generál Tacticus)
 
http://www.311raf.com/viewpage.php?page_id=97
311_Mart
Je podmínkou pístový motor? Úsměv
i.ibb.co/KzWCvpr/Mart.png
 
1stCL_Fucida
311_Mart napsal:

Je podmínkou pístový motor? Úsměv


Pro rok 1939 je to vhodné Úsměv
"Verloren ist nur, wer sich selbst aufgibt."
 
batoh
1stCL_Fucida napsal:
Navíc mám chuť si tohle éro načrtnout Úsměv.

Prosím, pokud to načrtneš, můžeš to sem zavěsit naskenované?
 
AJaromir
A co takhle dát jen tlačnou vrtuli na záď? Tím by se vyřešil celý problém s převodovkami, špatnou viditelností a nevím čím ještě.
 
magot
Jenže, to už tady bylo ..
oldmachinepress.files.wordpress.com/2020/05/kyushu-j7w1-shinden-display.jpg
 
alfik
AJaromir napsal:

A co takhle dát jen tlačnou vrtuli na záď? Tím by se vyřešil celý problém s převodovkami, špatnou viditelností a nevím čím ještě.

To se neosvědčilo krz starty a přistání.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
 
AJaromir
Jako nebyl by to takový problém u hornoplošníku. U středoplošníku asi ano. No tak jedině jako u moderních letadel by motor mohl být přeplňovaný boxer nebo otočený vidlicový motor.

Přemýšlím jak dostat motor dozadu. Jde spíš o vyvážení, než o viditelnost, si myslím. Pokud bude vzadu, tak se motor ani nemusí otáčet. Tím odpadne dost problémů s tím spojených. Když už jsem u toho motoru. Měl by to být moderní motor z odlehčených slitin, s digitálně řízeným vstřikováním, ventily a tak nebo něco jako Allison V-1710?
Upravil/a AJaromir dne 09-10-2023 22:39
 
Richi
Myslím si, že v roce 1935 neexistoval motor, který by tu obludu dostal rozumně do vzduchu. A vlastně ani na konci války by takový motor nebyl k dispozici, protože by to 700-800km/hod nikdy nedalo i kdyby to letělo.Úsměv
Nejblíž bude P 38.
 
LesniHU
ringlett napsal:

Přidej si k problémům ještě značnou velikost, problémy s převody od motoru k vrtulím. Mě se celkem líbí koncepce na základě Saab 21. Jen máme fakt problém s tím, že prostě ty znalosti na začátku konfliktu byli jiné než na konci.
K vetsi velikosti neni zadny duvod.
Me ten Saab ani nelaka, jednak vyzaduje vystrelovaci sedacku, podvozek je extremne dlouhy, kriticke machovo cislo diskutabilni, ale hlavne ... kam das pristavaci hak pro provoz na lodi?

alfik napsal:
Nejsem si jistý, jestli by (že by) gondoly pro převodovky a transmise byly menší než dvojice motorů.
rozhodne ano, kdyz se podivas na rozkresleni aircobry, jsou to dve ozubena kola v krabici :-). Prumer je myslim dany spis pozadavkem posunout osu vrtule vys od zeme nez nutnosti kvuli treba prenasenemu vykonu.

1stCL_Fucida napsal:
Zajímavá koncepce, hlavně to vyčištění přední části trupu mi přijde fajn důsledek. Navíc mám chuť si tohle éro načrtnout Úsměv. Mně ale hned, jak jsem to četl, vyvstaly dvě otázky, u kterých bych měl větší obavy. Do křídla tahle koncepce rve celkem dost hmoty (vrtule, převodovky, palivo), což neprospěje agilitě na křídélkách. Samotná složitost a celková hmotnost toho převodového ústrojí by byla potenciálně nemalá, vyvážení/vibrace převodovek by také mohly představovat maličko výzvu. Tandemový podvozek na trupu sice díky malé "délce" hmotnost ušetří, ale pravděpodobně budeš potřebovat nějaká stabilizační kola v křídle, což nevím nevím, jestli vyváží klasické dvě nohy + ostruhu, případně třínohý příďový podvozek.
-kdyz vezmeme jako priklad Westland Whirlwind, tak dojdeme k tomu, ze dva motory manevrovatelnosti kridelky nijak nebrani
-nikde jsem necetl, ani jednou, ze aircobra doplacela na hmotnost hridele k vrtuli. Tady by byly dva, ale kazdy na polovinu vykonu, zase tak dramaticky narust by to byt nemusel.
-tuhost "gondol" a jejich vibrace taky povazuji za potencialne velky problem ve smyslu velke hmotnosti, zvlast, pokud chceme posunout vrtule co nejvic vpred. Coz asi chceme, kvuli proudeni okolo kridla a pozice vuci kabine z hlediska pristupu pilota i mach efektu.
-klasicky trikolovy podvozek se nabizi, zadni nohy trochu jako Barracuda, i kdyz mene extremni, protoze trup bude niz nad zemi. Minimalne to ma vyhodu pro podvesovani vyzbroje

1stCL_Fucida napsal:
Zalomením myslíš zalomení náběžné hrany, nebo zalomení nosníku jako u Corsairu? Co si od toho zalomení slibuješ za pozitivní přínos?

Mně jako super koncepce přijde v zásadě Do 335 se svou brutální silou dvoumotoráku a (s přimhouřením oka) aerodynamikou jednomotoráku. Vím, že to bylo nedotažené, složité, drahé...ale potenciálně extrémně univerzální a VÝKONNÉ. Antény radaru musely na křídlo, to jo - ale jinak? Univerzální Úsměv
-corsair ne, neni duvod posunovat vrtule dolu a trup nahoru
-myslim zalomeni nabezky. Je treba delat kridlo ne obdelnikove, ale spise blizke elipse, jenze ta se spatne vyrabi a nahradit to par lichobeznikama je dobry kompromis
-je lepsi lomit nabezku nez odtokovku, at uz z hlediska "vzduchotesnosti" klapek na odtokovce, tak, i kdyz o malo, lepsi aerodynamikou.
-kdyz budou klapky souvisle na cele odtokovce, tj. vcetne rozumneho mixu na kridelka, da se to nadesignovat i pro provoz s negativnimi klapkami
-Do 335 trpi take pri predstave pouziti na lodi, alespon bez exotiky jako pohyblive kridlo z F-8, ale hlavne, kdyz to ma byt univerzalni, nosny typ, tak nemuze mit dva motory kvuli vyrobni cene

magot napsal:
Na mne to působí tak, že to bude mít rádo ploché vrtáky Úsměv
ne nutne, teziste je teziste a je jedno, jak je co poskladane uvnitr trupu. Dulezity je vnejsi tvar, konce kridel a jak se ocasni plochy dostavaji ci nedostavaji do viru za jinou casti letadla.

311_Vont napsal:
Ta otazka už byla vyřešena v podobě P-51 Mrknutí
no, kdyz odhledneme od sestrelovani bombarderu, od poplachovych startu, od bitevnich ukolu, od provozu na lodi, a tak dal a dal, tak pak ano :-)

EDIT: preklepy
Upravil/a LesniHU dne 10-10-2023 19:51
 
AJaromir
Ten jeden motor na 2 vrtule není dobrý nápad. Odejde jedna vrtule, případně převodovka, a přestane jít i druhá. Bude třeba, aby na sobě byly nezávislé. Tedy každá bude mít svůj vlastní motor.
Upravil/a AJaromir dne 10-10-2023 19:46
 
606_Temp
Já si taky zalarpuji.
Klidně to mohl být Westland Whirlwind, který byl díky nespolehlivým a slabým motorům odepsaný. Jak Mustangu pomohl britský Merlin, tak by dost možná byl pro Whirlwinda ideální naopak spolehlivý americký Allison V-1710-C. Jen o málo těžší, ve své době o +- 100kW silnější a s potenciálem se dostat výrazně výše do budoucna.
Výborný výhled, skvělá palebná platforma, schopnost nosit bomby, rozumný dolet, nadstandartní rychlost i stoupavost. Takové "kompaktní" Mosquito, které už samo o sobě bylo nejspíš nejvšestrannějším letounem války.
"Ten, kdo se ve jménu bezpečnosti vzdává svobody, nezaslouží si ani svobodu ani bezpečnost.“ Benjamin Franklin
 
http://no606.ic.cz/
magot
AJaromir napsal:

Ten jeden motor na 2 vrtule není dobrý nápad. Odejde jedna vrtule, případně převodovka, a přestane jít i druhá. Bude třeba, aby na sobě byly nezávislé. Tedy každá bude mít svůj vlastní motor.

Odstavit druhou vrtuli můžeš, pokud bude fungovat převodovka. Pokud odejde převodovka tak je konec. Stejně jako když odejde motor u jednomotorového letounu.
Ale jinak souhlasím, dvě vrtule na jeden motor není úplně zdravé. Stejně jako dva motory na jednu vrtuli, to bylo taky neštěstí. Úsměv
 
LesniHU
606_Temp napsal:

Já si taky zalarpuji.
Klidně to mohl být Westland Whirlwind, který byl díky nespolehlivým a slabým motorům odepsaný. Jak Mustangu pomohl britský Merlin, tak by dost možná byl pro Whirlwinda ideální naopak spolehlivý americký Allison V-1710-C. Jen o málo těžší, ve své době o +- 100kW silnější a s potenciálem se dostat výrazně výše do budoucna.
Výborný výhled, skvělá palebná platforma, schopnost nosit bomby, rozumný dolet, nadstandartní rychlost i stoupavost. Takové "kompaktní" Mosquito, které už samo o sobě bylo nejspíš nejvšestrannějším letounem války.
To je mirna odbocka, protoze prave na Whirlwindu Britove zjistili, ze pouzit dva motory, aby vynesly do vzduchu ctyri kanony, je prilis drahy zpusob. Tudiz to nikdy nebude univerzalni letadlo. Nicmene, kdyz budeme uvazovat, jak WW vylepsit v kontextu druhe svetove valky takove, jak probehla, ja bych volil hvezdicovy motor, napriklad R-1830, pro co nejlepsi vyuziti maleho draku a dvou motoru pro situace, kdy je prioritou odolnost. Jen mam trochu podezreni, ze by to spustilo spiralu zvetsovani - kilo sem a kilo tam v motorech, vrtulich, a najednou se ukaze, ze to unese prilis malo bomb a je treba vetsi kridlo, tj. tezsi kridlo, atd.
Kazdopadne by to vyzadovalo dost oprav chyb konstrukce, z nichz nektere se daji bez nadsazky nazvat idiotske - napriklad, kdo vyrobi dvoumotorove letadlo se dvema motory a dvema oddelenymi palivovymi systemy? Clovek by cekal, ze pri nefunkcnim motoru bude moci ten druhy pouzit vsechno nesene palivo - no, ne u Westlandu :-)
 
606_Temp
U lightningu nebo Bf110/410 si nemysleli, ze je ta cena tak draha za 2 motory. Ano, Whirlwind sel urcite udelat lepe, ale hrajeme si tu hypoteticky. Tech zlepsenich by tam slo urcite dodelat spoustu.
Koncepcne mi, vzhledem k predchozi debate, prijde prave dost podobny k zadani.
"Ten, kdo se ve jménu bezpečnosti vzdává svobody, nezaslouží si ani svobodu ani bezpečnost.“ Benjamin Franklin
 
http://no606.ic.cz/
Přejít na fórum:
Přihlášení
Jméno

Heslo



Nejste pilotem?
Klikněte sem
a zaregistrujte se.

Zapomněli jste heslo?
Pro zaslání nového
Klikněte sem.
TeamSpeak3
cr597.teamspeak3.com:9254
Heslo: net

Rychlovka
Pro přidání zprávy se musíte přihlásit.

15-05-2024 22:10
2 z 16 snad to stihnu na termín. Ale ty pruhy jsou děs.

15-05-2024 21:49
Nesnáším proužky o šířce 46 cm! Děs. A ani jeden to nemá stejně!

09-05-2024 09:43
Thou shalt not bear false witness.

08-05-2024 22:45
A nebo naopak? Takove "you" je i pro jednotne cislo a preklada se jako "ty"?

07-05-2024 20:34
Angličané si jenom vykají. Takove "you" je i pro množné číslo. Tedy v češtině se vždy překládá jako "vy".

06-05-2024 11:24
Ještě Paulusi napiš že "takoví angličané si jenom tykaji." Úsměv

05-05-2024 18:15
Ale hovno. Co je správné, určuje společnost a její kultura.

03-05-2024 11:15
Vykání je následek nepochopení formy vlády pozdních římských císařů. Koncem Římského císařství spoluvládli čtyři vládci. Proto byli oslovován jako celek. Tykání je správné.

30-04-2024 10:19
Teď se tyká všude. Každý je familierní jak kdybychom všichni spolu pásli husy.

29-04-2024 20:53
Tem Teamspeak jedete trojku nebo pětku? Mně se nechce nikam registrovat.

34,891,404 návštěv