Včera jsme se s kamarádem dostali do rozepře, co že se prý stane s koeficientem odporu a odporem samotným po překročení rychlosti zvuku. Koeficient byl jasný, ten se před rychlostí zvuku začne zvětšovat a poté zase výrazně klesne. No a když budu vycházet z rovnice pro odpor X = Cx*(r*V2)/2 * S (odpor = koeficient odporu krát hustota vzduchu krát rychlost na druhou, to celé děleno dvěma, krát plocha). Tak mi z toho vychází, že když klesne výrazně koeficient, tak taky výrazně klesne i ten odpor, ne? Ale nevím, jestli teda ta rovnice platí i v nadzvukové aerodynamice. Nevíte k tomu náhodou někdo něco?
Ano a ano, ale v praxi to nestaci.
Rovnice plati, jenom se s rychlosti meni Cd, takze ten vzorec neni zase tak uzitecny, jako pri malych rychlostech. Cd vetsinou skutecne klesa, ale ne dramaticky rychle, takze to nevyvazi vliv zvysovani rychlosti, ktera se tam projevuje ve druhe mocnine.
[img]https://www.researchgate.net/profile/Stefan-Stefanov-7/publication/289229352/figure/fig6/AS:668709622407179@1536444206657/Wave-drag-for-several-aircraft-20.jpg[/img] is not a valid Image.
Mezi M1.1 a 1.3 by se musel koeficient snizit zhruba o tricet procent ((1.1/1.3)^2), coz, jak je videt, nehrozi.
Furt lepší než maník co se mě mermo-moci snažil přesvědčit, že to stejný se děje při jakýmkoliv i-násobku M, tj. M2, M3,... tj ten rázový nárůstek odporu
Cx graf migů-21, 23 a 25 ho přesvědčil pouze o tom, že nevím o čem mluvím
EDIT: Teda... tohle jsou furt jen Cx0 grafy. Cx(Cy, M) a Cy(Alfa, M) grafy do toho přinesou řádnej bordel. A ano, ty grafy jsou troj rozměrný a řádná pakárna se v nich vyznat. Možná se mi jich pár podaří sem hodit, pro představu
A jo, to co popsal lesník platí i pro Cy, tj. vztlak.
Upravil/a Koty dne 17-03-2021 18:19
Vzhledem k tomu, že s mýma očima to úplně nevypadá na pilota Gripenu, tak to bude spíš taková teoretická zkušenost Ale potěšilo mě, že to samý co já si myslel i jeden pilot ČSA, takže na tom nejsem tak špatně Samozřejmě ale, že tohle je jedna z těch znalostí, s kterýma se dá potom vyhrát hodně sázek, takže počítám, že na tom ve výsledku ještě vydělám
Pozor, existuje parametr zvany prebytek vykonu, ktery ukazuje, jak moc generuje stroj pri dane vysce a rychlosti energii (tu pak muze pouzit na stoupani, akceleraci, ci manevr). Jsou z toho takoveto grafy:https://www.f-16....;mode=view
ve vetsich vyskach nadzvukove stroje skutecne nabiraji energii a tedy stoupaji rychleji pri vetsich rychlostech. Zalezi na tom, jestli mluvime jen o odporu, nebo o celku vcetne vlivu tahu motoru atd.
A mimochodem, rika se, ze nejlepsi zpusob, jak vyvolat v leteckem klubu bitku, je prijit dovnitr a zeptat se "a jak vlastne vznika vztlak na kridle?". Pak jen pozorovat, jak to eskaluje :-)
No tak ono přebytek výkonu je pak prostě suma všech těch grafů po doplnění všech proměnných na základě situace Protože Cx0 je jedna věc, a skutečný Cx věc druhá, protože mj. nižší rychlost = větší alfa = větší indukovaný Cx.
Jenže to už pak není jenom aerodynamika ale i motorová magie. Holt statickej tah není všechno.
Takže, ať to doplním graficky.
Závislost Cx0 na M, MiG-25:
[img]https://media.discordapp.net/attachments/751477623905058886/821806856786935888/unknown.png[/img] is not a valid Image.
Závislost dCy/dAlfa (tj Cy = (tohle číslo vynásobit alfou) + Cy0) na M, MiG-25:
[img]https://media.discordapp.net/attachments/751477623905058886/821806295815684096/unknown.png[/img] is not a valid Image.
Závislost indukovaného Cx (Cx jako funkce Cy) na M, zase 25:
[img]https://media.discordapp.net/attachments/751477623905058886/821807613636902942/unknown.png[/img] is not a valid Image.
(Formou polár, tj. Cy(Cx) - pokud vím, podle tohohle se klouzá.)
[img]https://media.discordapp.net/attachments/751477623905058886/821808244598767616/unknown.png[/img] is not a valid Image.
A tady konečně proč ten přebytek výkonnu roste, tah motoru v závislosti na M a výšce:
[img]https://media.discordapp.net/attachments/751477623905058886/821809019596570684/unknown.png[/img] is not a valid Image.
Všimněme si, že někde od M0,3 tah motoru s rychlostí roste, konkrétně v případě toho R-15 to je proto, že je to nízkotlaký proudový motor, který se v podstatě chová jako náporový. (Což se pak taky podepisuje na životnosti.) Na výšce 11 km v rozpětí 0,8-2,0 M pak v podstatě zčtyřnásobí svůj tah
EDIT: A teď to může lesník vysvětlit, já na to nemám
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.