December 04 2024 09:46:22
Navigace
IL-2 BoS Návody
1. Aktivace licence
2. Ladění .ini
3. nastavení ovladačů
IL-2 BoS FAQ (pilot help)
IL-2 BoS FAQ (SW help)
Pilotovatelná letadla
CLoD Návody
Postup instalace volitelných záplat
Nastavení ovládání (Aircraft.csv)
IL-2 Návody
IL-2 Sturmovik (verze)
1. Začínáme s IL-2
2. Ladění conf.ini
3. nastavení ovladačů
IL-2 Sturmovik FAQ (pilot help)
IL-2 Sturmovik FAQ (SW help)
Pilotovatelná letadla
RoF Návody
Planeset
Kdo je on-line
· Hosté on-line: 12

· Piloti on-line: 1
SepiaX

· Registrovaní piloti: 2,747
· Nejnovější pilot: carramba66
IL-2: Cliffs of Dover
IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover- krabice (box)
IL-2 Sturmovik 1946
IL-2 Sturmovik 1946 - krabice (box)
Rise of Flight
Rise of Flight - krabice (box)
Informace o SVK
Vlastníci a provozovatelé
Pravidla SVK fóra
Číst diskuzi
 Vytisknout diskuzi
Koeficient odporu x odpor při překročení Mach 1
CSW_Rannisokol
Včera jsme se s kamarádem dostali do rozepře, co že se prý stane s koeficientem odporu a odporem samotným po překročení rychlosti zvuku. Koeficient byl jasný, ten se před rychlostí zvuku začne zvětšovat a poté zase výrazně klesne. No a když budu vycházet z rovnice pro odpor X = Cx*(r*V2)/2 * S (odpor = koeficient odporu krát hustota vzduchu krát rychlost na druhou, to celé děleno dvěma, krát plocha). Tak mi z toho vychází, že když klesne výrazně koeficient, tak taky výrazně klesne i ten odpor, ne? Ale nevím, jestli teda ta rovnice platí i v nadzvukové aerodynamice. Nevíte k tomu náhodou někdo něco?
i.ibb.co/Yp9d9tw/Rannisokol.png
 
LesniHU
Ano a ano, ale v praxi to nestaci.
Rovnice plati, jenom se s rychlosti meni Cd, takze ten vzorec neni zase tak uzitecny, jako pri malych rychlostech. Cd vetsinou skutecne klesa, ale ne dramaticky rychle, takze to nevyvazi vliv zvysovani rychlosti, ktera se tam projevuje ve druhe mocnine.

[img]https://www.researchgate.net/profile/Stefan-Stefanov-7/publication/289229352/figure/fig6/AS:668709622407179@1536444206657/Wave-drag-for-several-aircraft-20.jpg[/img] is not a valid Image.
Mezi M1.1 a 1.3 by se musel koeficient snizit zhruba o tricet procent ((1.1/1.3)^2), coz, jak je videt, nehrozi.
 
CSW_Rannisokol
Děkuju moc za vysvětleníMrknutí Ale nepotěšil jsi mě, prohrál jsem flaškuŠklebící se
i.ibb.co/Yp9d9tw/Rannisokol.png
 
1stCL_Fucida
CSW_Rannisokol napsal:

Děkuju moc za vysvětleníMrknutí Ale nepotěšil jsi mě, prohrál jsem flaškuŠklebící se


Ale získal jsi zkušenost, to za flašku stojí Mrknutí
"Verloren ist nur, wer sich selbst aufgibt."
 
Koty
Furt lepší než maník co se mě mermo-moci snažil přesvědčit, že to stejný se děje při jakýmkoliv i-násobku M, tj. M2, M3,... tj ten rázový nárůstek odporu Šklebící se

Cx graf migů-21, 23 a 25 ho přesvědčil pouze o tom, že nevím o čem mluvím Šklebící se

EDIT: Teda... tohle jsou furt jen Cx0 grafy. Cx(Cy, M) a Cy(Alfa, M) grafy do toho přinesou řádnej bordel. A ano, ty grafy jsou troj rozměrný a řádná pakárna se v nich vyznat. Možná se mi jich pár podaří sem hodit, pro představu Úsměv

A jo, to co popsal lesník platí i pro Cy, tj. vztlak.
Upravil/a Koty dne 17-03-2021 18:19
Rien n'est parfait; c'est la vie!
 
CSW_Rannisokol
1stCL_Fucida napsal:
Ale získal jsi zkušenost, to za flašku stojí Mrknutí
Vzhledem k tomu, že s mýma očima to úplně nevypadá na pilota Gripenu, tak to bude spíš taková teoretická zkušenostPff Ale potěšilo mě, že to samý co já si myslel i jeden pilot ČSA, takže na tom nejsem tak špatněŠklebící se Samozřejmě ale, že tohle je jedna z těch znalostí, s kterýma se dá potom vyhrát hodně sázek, takže počítám, že na tom ve výsledku ještě vydělámVyděšený
i.ibb.co/Yp9d9tw/Rannisokol.png
 
LesniHU
Pozor, existuje parametr zvany prebytek vykonu, ktery ukazuje, jak moc generuje stroj pri dane vysce a rychlosti energii (tu pak muze pouzit na stoupani, akceleraci, ci manevr). Jsou z toho takoveto grafy:https://www.f-16....;mode=view
ve vetsich vyskach nadzvukove stroje skutecne nabiraji energii a tedy stoupaji rychleji pri vetsich rychlostech. Zalezi na tom, jestli mluvime jen o odporu, nebo o celku vcetne vlivu tahu motoru atd.

A mimochodem, rika se, ze nejlepsi zpusob, jak vyvolat v leteckem klubu bitku, je prijit dovnitr a zeptat se "a jak vlastne vznika vztlak na kridle?". Pak jen pozorovat, jak to eskaluje :-)
 
Koty
No tak ono přebytek výkonu je pak prostě suma všech těch grafů po doplnění všech proměnných na základě situace Šklebící se Protože Cx0 je jedna věc, a skutečný Cx věc druhá, protože mj. nižší rychlost = větší alfa = větší indukovaný Cx.

Jenže to už pak není jenom aerodynamika ale i motorová magie. Holt statickej tah není všechno.

Takže, ať to doplním graficky.

Závislost Cx0 na M, MiG-25:
[img]https://media.discordapp.net/attachments/751477623905058886/821806856786935888/unknown.png[/img] is not a valid Image.
Závislost dCy/dAlfa (tj Cy = (tohle číslo vynásobit alfou) + Cy0) na M, MiG-25:
[img]https://media.discordapp.net/attachments/751477623905058886/821806295815684096/unknown.png[/img] is not a valid Image.
Závislost indukovaného Cx (Cx jako funkce Cy) na M, zase 25:
[img]https://media.discordapp.net/attachments/751477623905058886/821807613636902942/unknown.png[/img] is not a valid Image.
(Formou polár, tj. Cy(Cx) - pokud vím, podle tohohle se klouzá.)
[img]https://media.discordapp.net/attachments/751477623905058886/821808244598767616/unknown.png[/img] is not a valid Image.

A tady konečně proč ten přebytek výkonnu roste, tah motoru v závislosti na M a výšce:
[img]https://media.discordapp.net/attachments/751477623905058886/821809019596570684/unknown.png[/img] is not a valid Image.

Všimněme si, že někde od M0,3 tah motoru s rychlostí roste, konkrétně v případě toho R-15 to je proto, že je to nízkotlaký proudový motor, který se v podstatě chová jako náporový. (Což se pak taky podepisuje na životnosti.) Na výšce 11 km v rozpětí 0,8-2,0 M pak v podstatě zčtyřnásobí svůj tah Šklebící se


EDIT: A teď to může lesník vysvětlit, já na to nemám Šklebící se
Rien n'est parfait; c'est la vie!
 
CSW_Rannisokol
Děkuju Koty, spousta zajímavého materiálu Mrknutí
i.ibb.co/Yp9d9tw/Rannisokol.png
 
Přejít na fórum:
HANÁCKÉ SLET
HANÁCKÉ SLET 14.6.-16.6.
Přihlášení
Jméno

Heslo



Nejste pilotem?
Klikněte sem
a zaregistrujte se.

Zapomněli jste heslo?
Pro zaslání nového
Klikněte sem.
TeamSpeak3
cr597.teamspeak3.com:9254
Heslo: net

Rychlovka
Pro přidání zprávy se musíte přihlásit.

03-12-2024 15:48
Zase po letech jsem zaskočil a tak vás všechny zdravím...borci Mrknutí

31-10-2024 09:57
ČTK: Z dosud nezjištěných příčin se dnes v noci zřídilo letadlo na solární pohon.

21-10-2024 20:04
Intel vydal novou aktualizaci mikrokódu.

02-10-2024 14:07
To není dobrá myšlenka. Belzebub každého stáhne do pekel a přes zvolené zástupce i nás obyčejné lidi. Vyděšený

27-09-2024 11:19
Pokud ti co zvolím budou plnit svůj program, ať se klidně spojí i s Belzebubem.

26-09-2024 16:00
Kdokoliv bude v koalici s kýmkoliv. Jím nejde o smysl, ale o prachy a to politiky spojuje.

25-09-2024 16:44
Příští volby vyhraje ANO a bude v koalici s ODS. Ostatní strany budou v opozici.

23-09-2024 08:17
Prognostik z tebe už nebude. Úsměv

19-09-2024 19:18
Jelikož se blíží ten čas, tak bych jen skromně řekl: Nacionalisti všech zemí, vyližte si prdel! Šklebící se

13-09-2024 15:43
Kroměříž a Olomouc - Pravděpodobnost 3. povodňového stupně >90%

36,063,650 návštěv