Na kvalitní trimy ti stačí 5ti nebo 10ti otáčkový potenciometr za cca 150Kč... https://www.gme.c...1#productsKupodivu, tahle nejlevnější varianta víceotáčkových potenciometrů je naprosto bezproblémová (narozdíl od nejlevnější varianty jednootáčkových či tahových poťáků...)
Na to si dáš kloubouk dle svého přání, případně vyrobíš nějakej kotouč alá to cos postoval a seš 100% spokojenej... Jednoduchý jak facka. Snad jediná nevýhoda je, že ten potenciometr se na rozdíl od reálného trimu točí příliš lehce, ale kdo by se přes to nepřenes, řeší to nějaký třecí element... Vlastně když dělám nějaký kvalitní ovládací panel, tak udělat trimy je ta nejjednodušší a nejlevnější věc... Věř mi, nic jinýho necheš
Upravil/a Hot_Dog dne 11-05-2020 15:52
Jinak koukám, že ses chytnul videa, co sem včera postoval ohledně trimování. Nedalo mi to, a se svým setupem sem v BOXu schopen to do puntíku přesně včetně stejných pohybů kniplu (MSFF2) napodobit doma, jedinej problém je ten Corsair, takže si musíme vystačit s Mustangem či Thunderboltem:-D
Až sem skoro přemýšlel, že si dám GoPro na hlavu a natočím ve svém domacím kokpitu uplně stejný video, jako to s tím Corsairem:-D
Díkes, jsem netušil, že se dělají i víceotáčkové poťáky
Otázka je, zda by 2k poťák za těch 150 kč stačil. Normálně jsem vždycky používal 100k poťáky s rozsahem 3/4 otáčky (270 stupňů). Pokud by bylo třeba 100k, pak by to byl ten za 500 kč. https://www.gme.c...m-534-100k
Máš s tím nějaké zkušenosti, jakou minimální hodnotu musí poťák pro naše účely mít?
Druhá otázka se týká rozsahu, těch 10 otáček se mi zdá docela hodně. I když by asi šel rozsah SW omezit... Řešíl jsi už tohle nějak?
Prostě vem 10tiotáčkový 10KOhm, šmitec... Klidně může bejt i 2K, 20K, 5K, ... Na tom přece nezáleží, voltový výstup je vždy stejný... Naopak když vemeš něco jako 100K, akorát si snížíš zbytečně proud a bude to víc citlivý na rušení... To jak srovnáváš, co používáš za otáčky a s jakou odporovou hodnotou, to pleteš hrušky a jablka dohromady. Mám to takle už roky, není s tím jediný problém... Citlivost to má asi tak 10x větší, než vůbec potřebuješ...
Sám používám celej rozsah 10ti otáček a sem s tím spokojenej, pokud bys chtěl od 5,01 do 9,99 otáček, tak si to omezíš softwarově (respektive firmwarově přímo v MMJOY), pokud ještě míň, tak si vemeš ten 5ti otáčkový...
Upravil/a Hot_Dog dne 11-05-2020 16:29
To jsi mě asi špatně pochopil :-) Rozsah otáček jsem uvedl jen jako dodatečnou informaci, nijak to samozřejmě neuvádím do vztahu k hodnotě kOhm. Co jsem ale nevěděl, a tady díky moc za vysvětlení, je že pro naše účely stačí i mnohem nižší hodnota odporu než 100k. Každopádně víceotáčkový poťák vypadá jako zajímavé řešení...
Co se týče ohmové hodnoty poťáku, platí čím míň, tím líp kvůli rušení, ale je to omezené 500mA respektive 100mA kvůli napájení z USB... Takže rychlej výpočet, pokud vemu 1K poťák, bude mít na 5V proud 5mA, (I=U/R) když jich do zařízení zapojím 8, což je maximum, žerou mi poťáky 40mA, což je furt naprosto v pohodě... Sám spíš používám hodnoty 2-10K, žere to ještě míň a naprosto to stačí... 100K je zbytečně moc, sice by ti dali A++++ energetickou třídu, ale kvůli rušení bych takle velký hodnoty raději nepoužíval.
A ten poťák funguje jak? Samozřejmě točení je jasný, ale zajímá mě, jestli to po nastartování hry bere aktuální polohu - podobně jako joy, nebo je to v nějaké neutrální pozici - podobně jako ukazatel myše.
Předpokládám, že je to za A a trim v letadle se nastaví podle aktuální pozice potenciometru od posledního letu.
Mě zase napadlo použít kolečko z nějaké starší myši. Třeba k F16 by to bylo akorát.
V DCS to tak funguje, že si pamatuje poslední pozici trimu v letadle. Jak ale s poťákem pohneš, trim v letadle se samozřejmě přetočí do aktuální pozice poťáku.
Trim na dve otocky (720 stupnu) byl ve starym sturmovi rozumne pouzitelny i presny. Klidne by se sneslo i vic.
Pokud je cilem mit to bytelny a velky jako ve skutecnem stroji, tak na jednom velkem sroubu takhle, popisovano od pilota smerem ven:
Hlavicka sroubu, kolo, za ktere toci pilot a matice, ktera to kolo pevne drzi na sroubu
Matice upevnena v krabicce, skrz kterou se sroub muze sroubovat dovnitr a ven
Dve matice utazene proti sobe, ktere budou delat druhy doraz (proti sroubu v krabicce)
Druha matice upevnena v krabicce, skrz kterou se sroub muze sroubovat dovnitr a ven
Konec sroubu vycuhuje dal, ale je to stale porad zakryte v krabici. U konce sroubu bude senzor.
Tocenim kola se meni otaceni na posuvny pohyb a ten je uz celkem snadne cist. Zvoli se spravny prumer sroubu, pripadne spravne stoupani, a bud se da proti sobe led dioda vetsiho prumeru a nejaky fotoresistor/fototranzistor take vetsiho prumeru tak, aby se sroub mezi ne zasroubovaval a postupne blokoval paprsek, nebo reflexni optozavora primo do osy sroubu proti nemu, nebo nastrikas konec sroubu na bilo a das ten reflexni optoclen z boku, nebo, pokud chces byt husty, budes zasroubovanim zelezneho sroubu menit vlastnosti civky okolo nej (v principu neco jako LVDT).
No musel jsem si to přečíst dvakrát než jsem pochopil jak to myslíš
Po mechanické stránce to chápu, je do dobré a bytelné řešení, pouze je otázka jak moc by se kolo trimu "vysunulo" směrem ven při maximálním vytočení závitu. Pokud by ten horizontální posun byl max cca 10-15 mm tak by to asi šlo Záleželo by, jak moc velká stoupavost závitu by byla třeba, aby to bylo elektronikou "čitelné", tj. dostatečně citlivé v požadovaném rozsahu.
Žel v oboru elektro moc schopný nejsem, takže uvedené řešení s fotocitlivými součástkami bych si asi musel nechat od někoho poradit/vymyslet... Ale v zásadě by to asi šlo.
elektronicky čitelné si to uděláš jak chceš... Třeba na brzdách (jak pedály tak, tak páka na kniplu) mám udělanej podobnej senzor polohy, akorát pomocí halovy sondy a páru neodymů s pohybem pouze několik milimetrů a funguje to krásně, akorát musíš zvolit vhodný senzor...
Huovo řešení je ve svý podstatě krásný a jednoduchý, fungovat to musí jednoznačně a líbí se mi... Sám sem si prošel jinejma (převodovejma řešeníma), jenže prostě vyvrtat díru a zašroubovat tam potenciometr bylo ze stavebního hlediska zatím to nejjednodušší
Upravil/a Hot_Dog dne 11-05-2020 18:02
Trim na dve otocky (720 stupnu) byl ve starym sturmovi rozumne pouzitelny i presny. Klidne by se sneslo i vic.
Pokud je cilem mit to bytelny a velky jako ve skutecnem stroji, tak na jednom velkem sroubu takhle, popisovano od pilota smerem ven:
Hlavicka sroubu, kolo, za ktere toci pilot a matice, ktera to kolo pevne drzi na sroubu
Matice upevnena v krabicce, skrz kterou se sroub muze sroubovat dovnitr a ven
Dve matice utazene proti sobe, ktere budou delat druhy doraz (proti sroubu v krabicce)
Druha matice upevnena v krabicce, skrz kterou se sroub muze sroubovat dovnitr a ven
Konec sroubu vycuhuje dal, ale je to stale porad zakryte v krabici. U konce sroubu bude senzor.
Tocenim kola se meni otaceni na posuvny pohyb a ten je uz celkem snadne cist. Zvoli se spravny prumer sroubu, pripadne spravne stoupani, a bud se da proti sobe led dioda vetsiho prumeru a nejaky fotoresistor/fototranzistor take vetsiho prumeru tak, aby se sroub mezi ne zasroubovaval a postupne blokoval paprsek, nebo reflexni optozavora primo do osy sroubu proti nemu, nebo nastrikas konec sroubu na bilo a das ten reflexni optoclen z boku, nebo, pokud chces byt husty, budes zasroubovanim zelezneho sroubu menit vlastnosti civky okolo nej (v principu neco jako LVDT).
A bude to fungovat se stoupáníma jaké mají běžné šrouby? Rychlopaly na motorkách mívají stoupání od 30 do 60 stupňů, aby byl ten pohyb bowdenu plynu aspoň trochu co platný.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
1) Předpokládám, že kdyby to Hu sám nevyzkoušel, tak to tu takle nepíše
2) Pochopil jsi, že by tím stoupáním chtěl v tom jeho řešení tahat nějaký bowden?
3) Si asi nečet ten můj příspěvek který přímo předchází tomu tvému, kde sem na to reagoval už, že není problém udělat senzor detekující třeba mikrometrové pohyby?
Hot_Dog napsal:
3) Si asi nečet ten můj příspěvek který přímo předchází tomu tvému, kde sem na to reagoval už, že není problém udělat senzor detekující třeba mikrometrové pohyby?
Četl, ale asi blbě páč mi to hned nedošlo.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
A proč se st ím dělat? Stojí to 6 éček https://pwndshop.com/product/flight-velocity-trim-wheel/
Nakupovat z obchodu v Jakartě s názvem pwndshop musí bejt celkem dobrodrůžo. Nevidím tam cenu v indonéský rupii natož v eurech, vlastně nevidím vůbec žádnou cenu , ale na ofiko stránkách výrobce to nabízí za $80 - Flight Velocity Trim Wheel (flightvelocity.com).
O tomhle trimu vím, ale recenze od zákazníků na těch jejich domovských stránkách nejsou úplně ideální. Zařízení je zdá se poměrně náchylné k rozbití, trimovací kolo by si zasloužilo větší odpor a v porovnání s reálnou cessnou je trimování o dost pomalejší tj. je třeba mnohem více otočení...
P.S. Z pohledu spojeneckých warbirdů je ideální rozsah zdá se právě 2 plné otočky. Ne více ne méně.
Deset centimetru velke plastove kolecko z eshopu asi nesplnuje pozadavek na kvalitu a pocit "jako ve skutecnem warbirdu".
Metoda sroub:
mel jsem tohle, mel jsem to pridelane ze strany na monitoru: [img]https://thumbs2.imgbox.com/c5/d6/FSnWN6ns_t.jpg[/img] is not a valid Image.[img]https://thumbs2.imgbox.com/bb/d4/OaAAMEZ4_t.jpg[/img] is not a valid Image.
vodici matice byly proste zmacknuty mezi dve dreva, IR ledka a fototranzistor v klasickem kulatem 5mm pouzdre jsou v dire vyvrtane v tom dreve a rekl bych, ze ten obvod tam byl jeden operacni zesilovac slouzici k roztazeni signalu na co nejvic (delic slozeny z odporu a fototranzistoru dava v praxi pri osviceni ledkou napeti neco az neco a my z toho pokud mozno chceme udelat nula az maximum) a mozna na filtraci signalu. Zadne dorazy to nemelo, nejsou zase tak moc treba. Na tu jednoduchost to davalo velmi slusne vysledky, min-max-stred nakalibrujete ve windows, linearitu neni duvod resit o nic vic vic nez jen kolik fyzickych otocek rozsahu se slusnym signalem docilite. Vodici matice tam nebyly ani zalepeny, takze to bylo to citlivy na nesetrny zachazeni. Sroub byl adekvatni tem peti milimetrum senzoru, tedy asi M6, coz davalo dve otocky mezi krajnimi polohami. Sroub s jemnym stoupanim jsem tehdy nikde nesehnal. Otaceni chodilo zlehka, vetsi "jako ve warbirdu" verze by potrebovala vnejsi matici napevno a tu druhou vodici nejak predepnutou, aby na sroub vyvozovaly treni.
Coz me privadi k rozsahu, rozliseni a prakticnosti. Zaprve rozliseni, ono totiz mene sumu nemusi byt vzdy lepsi. Kdyz mate osmibitovy prevodnik, tak se do pocitace dostane maximalne 256 ruznych pozic. To neni mnoho, kdyz vykutite treba neco se ctyrmi otackami, tak je to pres pet stupnu na jeden schudek. V praxi se pak divite, proc tocite koleckem a nic a najednou vyrazna reakce a zase nic. Bud to chce lepsi prevodnik, coz se dnes da zaridit, nebo to chce udelat nejaky trik a jeden z nich je vyuzit prave sumu. Protoze se sumem vam bude hodnota trochu poskakovat nahoru a dolu, no ale prumer z nich, ktery nastradate treba za jednu vterinu, bude mit mnohem vice moznych hodnot. Nastradanim nemyslim, ze to nekdo bude explicitne scitat a prumerovat, ale ze letadlo v simu reaguje postupne na vsechny vstupy, ktere za tu jednu vterinu prijdou. Horni hranice je samozrejme v tom, ze nechcete, aby se vam kolecko v kabine vykreslovalo poskakujici, coz muze byt pro nektera letadla omezujici, mozna. Vedlejsi vyhoda je, ze po spusteni mise hra uvidi pohyb a ihned presune ovladac na pozici odpovidajici pozici fyzicke. Ideal by asi bylo primichani piloviteho signalu, ale rekl bych, ze komplikace s tim budou srovnatelne slozitosti a nakladu jako porizeni lepsiho prevodniku a filtru.
Coz me privadi k filtrum. Obecne receno potrebujeme filtr, ktery vyradi vysoke frekvence a ponecha nizke. Clovek pohybuje joystickem maximalne parkrat za vterinu, zatimco kazdy dratek funguje jako antena a prijima elektromagneticke signaly od padesati hertzu elektriky az k milionum ruznych wifin a telefonu. Je treba jedny zahodit, druhe nechat. Ona to dela i hra tim, ze limituje rychlost pohybu kniplu nebo kdovico kdovijak. Pro nas, ze slusnosti ke cteci elektronice, je vhodne dat [pokud mozno] tesne k prevodniku nejaky seriovy odpor a kondenzator proti zemi nebo ekvivalent. A vzhledem k tomu, ze mluvime o trimech, ktere se nebudou menit rychle, daji se nastavit hodnoty tak nizko, ze ty nechtene signaly budou filtrovat lepe, nez nejake univerzalni reseni pro joystick.
Dnesni ideal? Pokud si muzete vybirat a i treba si vyhrat na strane firmware cteciho zarizeni, tak bych rekl: rozsah pohybu ctyri otocky, coz je posun tak ctyri milimetry, coz je asi na hrane rozsahu reflexni optozavory, ale asi by to slo. Alternativa? Valcovy magnet na konec sroubu a senzor bokem (cteni silocar kolmo na osu sroubu). Nezkousel jsem, detaily by se musely vylaborovat, ale jako reseni se mi to libi skoro vice, nez optika. Bude vyzadovat nezelezny sroub. Jako kazde magneticke cteni bude mit problemy s rusenim na 50Hz site, ale dostatecne silny magnet to prebije a pro nasi aplikaci si muzeme dovolit nastavit silny filtr.
K tomu dvanactibitovy prevodnik cili 4096 hodnot a filtr nastaveny dolu az na par hertzu. Pokud je cilem, aby fungovaly pocty otocek jako ve skutecnosti (za predpokladu, ze je to spravne simulovane v simu), je treba jeste poresit linearitu, coz uz bude vyzadovat vyprogramovani v zarizeni, co to cte, nebo by mozna stacila velmi pecliva volbu komponent, jejich rozmisteni atd. - proto se mi libi varianta s magnetem, je to z principu symetricke a da se tam dost manipulovat se vzdalenostmi, delkou magnetu a nejste omezeni minimalizaci stoupani zavitu a tedy prumerem sroubu.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.