December 10 2019 21:06:06
Navigace
IL-2 BoS Návody
1. Aktivace licence
2. Ladění .ini
3. nastavení ovladačů
IL-2 BoS FAQ (pilot help)
IL-2 BoS FAQ (SW help)
Pilotovatelná letadla
CLoD Návody
Postup instalace volitelných záplat
Nastavení ovládání (Aircraft.csv)
IL-2 Návody
IL-2 Sturmovik (verze)
1. Začínáme s IL-2
2. Ladění conf.ini
3. nastavení ovladačů
IL-2 Sturmovik FAQ (pilot help)
IL-2 Sturmovik FAQ (SW help)
Pilotovatelná letadla
RoF Návody
Planeset
Kdo je on-line
· Hosté on-line: 3

· Piloti on-line: 0

· Registrovaní piloti: 2,637
· Nejnovější pilot: rostant
IL-2: Cliffs of Dover
IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover- krabice (box)
IL-2 Sturmovik 1946
IL-2 Sturmovik 1946 - krabice (box)
Rise of Flight
Rise of Flight - krabice (box)
Informace o SVK
Vlastníci a provozovatelé
Pravidla SVK fóra
Číst diskuzi
 Vytisknout diskuzi
Články o tancích
Paulus
Objekt-775 byl prvním raketovým tankem na světě. Do akce se nikdy nedostal
http://tech.insto...ostal.html
základna Loc: 49°43'52.703"N, 16°26'5.3"E
 
Paulus
Legendární T-34. Sovětský „Tank vítězství“ stále vyvolává diskuse
LUKÁŠ VISINGR358 22. DUBNA 2018
Témata: Sovětský svaz, armáda, Rudá armáda



Jen málo počítačových her získalo v reálném světě takový vliv jako hra World of Tanks, která se stala velikým fenoménem i mimo hráčskou komunitu. Výrazně podnítila zájem o historické obrněnce, což ukazuje mj. nový ruský film Tanky, jenž má premiéru 26. dubna a točí se okolo slavného T-34. O plusech a minusech tohoto vozidla se stále debatuje. Šlo o vynikající design, nebo naopak o přeceňovanou sbírku nedostatků?

Nesporné je, že „téčko“ (jak se mu často říká) reprezentuje jeden z nejznámějších tanků všech dob a v popularitě s ním může soupeřit patrně jen německý Tiger. Za minulého režimu nebylo samozřejmě přípustné nic jiného než glorifikace T-34 jako nejlepšího tanku celé války, ovšem po roce 1989 se situace otočila a začala se množit kritika. „Téčko“ prý dosáhlo úspěchů pouze díky (ne)slavné ruské taktice „nás mnógo“ a mělo spoustu vážných slabin, zatímco glorifikace se pro změnu dočkal německý tank PzKpfw V Panther.

Ačkoli je to asi dost podivné, kořeny tanku T-34 sahají do USA. Právě tam totiž mezi válkami působil i jistý John Walter Christie, nepochybně geniální, jenže nedoceněný konstruktér tanků a dalších vozidel. Jeho rychlé tanky se doma neprosadily, ale vzbudily zájem SSSR, který pak jeden prototyp koupil, propašoval jej na své území coby „zemědělský traktor“ a zkopíroval ho do podoby svého lehkého rychlého tanku BT.

Vznikla řada typů „bétéček“, ale všechny měly společnou možnost shodit své pásy a jezdit jen na kolech. Jestliže byla k dispozici dobrá silnice, mohl BT-7 uhánět rychlostí víc než 70 km/h, problém ale spočíval v tom, že v SSSR moc dobrých silnic k dispozici nebylo, což dosud tvoří silný argument těch, kdo mluví o sovětských plánech útoku proti Evropě. Slabinou BT naopak bylo poměrně slabé pancéřování a značná poruchovost.

V Charkově tedy v roce 1937 začala práce na odolnější verzi designu BT, která nesla pracovní název A-20, ale konstruktér Koškin takřka „na vlastní triko“ (což se mohlo ve Stalinově SSSR snadno stát důvodem pro cestu na Sibiř, ne-li před popravčí četu) předložil i alternativní návrh A-32. Ten sice postrádal onu schopnost jízdy na kolech, ale díky pancíři o síle 30 mm (u A-20 jen 20 mm) nabízel výrazně větší ochranu. V roce 1939 dostal tento návrh zelenou, avšak bylo nařízeno jeho pancíř dále zesílit, a to na 45 mm.

Tak vznikly dva tanky A-34, vlastně už prototypy budoucí legendy. Koškin ovšem stále musel čelit kritikům, navíc si chtěl sám ověřit schopnosti svého díla, takže dvojice A-34 na jaře 1940 vyrazila na 2000 km dlouhou jízdu z Charkova do Moskvy. Právě tento nezvyklý počin tvoří i téma zmíněného filmu Tanky, jenž k němu přidává i fiktivní špionážní zápletku. Jisté je, že do Moskvy oba tanky přijely včas, ale Koškin za to zaplatil cenu nejvyšší, jelikož mrazivé počasí podlomilo jeho křehké zdraví a konstruktér záhy zemřel.

Své odpůrce však přesvědčil, takže v létě 1940 se rozběhla sériová výroba tanku T-34, ačkoliv na sovětské poměry neměla zpočátku příliš velký objem. Ve chvíli německého útoku v červnu 1941 měla Rudá armáda něco přes 1200 tanků T-34, ale v celkovém počtu okolo 24 000 tanků s rudou hvězdou to nebylo mnoho. Navzdory tomu však od prvních dnů způsobily i nepočetné T-34 postupujícím Němcům značné problémy.

Sovětský svaz se navzdory očekáváním nepřátel i spojenců nezhroutil a výroba T-34 se začala v roce 1942 stupňovat. Samozřejmě již neprobíhala na Ukrajině, protože se přesunula za Ural, kde byly továrny bezpečné před německými nálety. „Téčko“ bylo záhy schváleno coby hlavní střední tank Rudé armády a konstruktéři pracovali na jeho vylepšování, protože nepochybným faktem je, že tank měl řadu nedostatků. Stejně nesporně měl ovšem i velké plusy, které museli (třebaže neochotně) přiznat dokonce také Němci.

Zajímavé svědectví o silných i slabých stránkách slavného obrněnce poskytují závěry zkoušek americké armády, jež v roce 1942 v rámci válečné spolupráce získala jeden kus T-34. Je nutné doplnit, že šlo o exemplář k tomuto účelu v SSSR důkladně upravený, a tak nešlo o standardní vozidlo, jaká v té době po tisících mířila k frontovým jednotkám. Americké testy tedy nabízejí poněkud jiný pohled na řadu obvyklých tvrzení o „téčku“.

Za hlavní výhody T-34 se většinou pokládá účinný kanon ráže 76 mm, šikmý pancíř z kvalitní oceli, výkonný dieselový motor, široké pásy a celkově mimořádně vysoká schopnost fungovat i v extrémních podmínkách. Když to vezmeme popořadě, tak u Američanů se skutečně dočkal velké chvály sovětský kanon a jeho zaměřovač. Výborně byla hodnocena také jakost oceli, ale sklon pancíře už vyvolal kontroverze, protože sice zvyšoval efektivní tloušťku stěn, avšak měl za následek i extrémní stísněnost vnitřních prostor.

Ergonomie T-34 byla hodnocena jako naprosto příšerná. Nástup a výstup do tanku byl pomalý a složitý, což v bojové situaci pro osádku mohlo znamenat (a leckdy také opravdu znamenalo) rozsudek smrti. Věž byla jen dvoumístná, resp. pro střelce a velitele, takže velitel musel zastat i funkci nabíječe, navíc měl z věže dosti špatný rozhled. Většina T-34 neměla vysílačky, takže se muselo komunikovat signálními praporky. Onen v Americe testovaný tank sice radiostanici měl, avšak její max. dosah (16 km) byl nedostatečný.

Sám dieselový motor V-2 představoval velmi progresivní konstrukci, jenže kvůli nízké kvalitě výroby trpěl poruchami a měl krátkou životnost. Oficiálně se uvádělo 2000 km, ovšem v praxi to bylo o řád méně. Za zdaleka nejhorší prvek pohonné soustavy a vlastně celého „téčka“ však byl označen mizerný vzduchový filtr, jenž dále snižoval účinnost motoru. Jeden Američan prý řekl, že tento prvek tam snad musel dát sabotér.

Cílem kritiky byla také archaická převodovka, která paradoxně představovala kopii Christieho mechanismu z přelomu 20. a 30. let. Navíc byla velmi hrubě zpracovaná, a proto u tanků T-34 z prvních sérií někdy kladla takový odpor, že se ke změně stupňů muselo použít kladivo! Dále byla kritizována celkově nízká kvalita výroby, netěsnící svary a praskliny, kdežto za přednosti „téčka“ byly (kromě výše zmíněného kanonu) označeny hlavně široké pásy, díky kterým mělo vozidlo nízký měrný tlak a dobrou průchodnost v terénu.

Sovětská strana většinu kritických poznámek odmítla, avšak na jiné reagovala příznivě, což se ostatně odráželo i ve snaze tank vylepšit. Ačkoliv 76mm kanon nabízel v roce 1941 vynikající výkony, proti novým německým tankům Panther a Tiger už nestačil, a tak v roce 1943 vznikla nová verze T-34-85 (v západních zdrojích běžně i jako T-34/85). Největší změnu představoval kanon ráže 85 mm ve zvětšené věži, která současně poskytla místo pro třetího muže (nabíječe) a ze které už měl velitel podstatně lepší výhled.

Právě tanky T-34-85 poté tvořily (spolu s těžkými obrněnci řady IS) čelo sovětských útočných sil při postupu do nitra Třetí říše. Obrněnec dostal přezdívku „Tank vítězství“ a projíždí v čele kolon vojenských vozidel na přehlídkách, které se konají 9. května v Moskvě. Do konce války bylo vyrobeno okolo 55 000 kusů T-34 všech verzí a produkce běžela i nějakou dobu po válce i v několika dalších zemích (včetně Československa).

Již nejednou zmíněný německý Panther vznikl fakticky jako přímá reakce na T-34, od kterého převzal mj. skloněný pancíř, Němci však zůstali u benzinového motoru. Panther nesl mnohem výkonnější kanon a celkově byl technologicky podstatně pokročilejší, avšak za cenu vysokých výrobních nákladů, složitosti a poruchovosti. Ačkoli tak oba typy náležely do stejné kategorie, po stránce konstrukční filozofie představovaly ostré protiklady, protože Němci pořád sázeli na kvalitu, která měla překonat sovětskou kvantitu.

Analýzy bitev ukazují, že tanky Panther zvládaly skoro vždycky spolehlivě porazit dvoj- nebo trojnásobnou početní převahu T-34 (včetně verze T-34-85), naneštěstí pro Němce ovšem proti nim zpravidla postupovala přesila mnohem početnější. Ona efektivita Pantheru se samozřejmě uplatnila jen v případě, že německý tank pracoval přesně tak, jak měl, avšak jeho poruchovost a náročná údržba znamenala právě proto značný handicap.

V hypotetickém souboji „jeden na jednoho“ při účasti dvou perfektně fungujících vozidel tedy kvalitativní převaha stála jednoznačně na straně Pantheru, taková úvaha však má pochopitelně jen velmi omezenou hodnotu. Ve válce mají význam i zcela jiné faktory, které ovšem hrály ve prospěch T-34. Jeho nízká (místy až primitivní) kvalita výroby umožnila, aby byl produkován i v mizerných válečných podmínkách v obrovských počtech, jimž Němci nemohli konkurovat. Pro Rudou armádu to byl prostě „spotřební materiál“.

Toto tvrzení přesvědčivě dokládá jedno poměrně málo známé číslo, a to počet T-34 zničených během války. Z oněch 55 000 vyrobených kusů jich totiž nepřečkalo válku plných 45 000, což znamená ztrátovost cca 82 %! Pozoruhodné ovšem je, že Panther tehdy pokládali za technicky lepší dokonce i sami Sověti, o čemž svědčí fakt, že nejlepší osádky T-34 dostávaly jako velice specifickou „odměnu“ rozkaz obsluhovat ukořistěné Panthery. Rudá armáda jich měla několik desítek a nasadila je především v bojích o Polsko.

Sovětská armáda dostala již za války první tanky nového typu T-44, avšak ty se do bojů nikdy nedostaly a vznikl pouze malý počet, protože hlavním typem tanku se poté stal T-54 a po něm jeho modernizace T-55. Také v jejich konstrukci se dá vysledovat návaznost na T-34, který se však rozhodně nechystal do výslužby. Ačkoliv to může vypadat groteskně, dokonce ještě dnes armády několika zemí provozují menší počet T-34-85.

V seznamu se vyskytují (popř. ještě donedávna vyskytovaly) zejména státy třetího světa, např. Kuba, KLDR, Jemen, Mosambik či Angola. V posledně jmenované africké zemi zasáhly T-34 do bojů ještě v 80. letech, kdy byli jihoafričtí vojáci značně vyvedeni z míry zjištěním, že čelo T-34 může odolat i některým tehdy moderním protitankovým zbraním. Dlouho se říkalo, že se „téčko“ naposledy objevilo v bojích na Balkáně v 90. letech, avšak čerstvé fotografie dokazují nasazení dokonce i v probíhající válce v Jemenu.

T-34 také čekaly i v záložních skladech zemí východního bloku kvůli extrémní variantě, že by došlo na mobilizaci nejstarších ročníků rezervistů. Patrně proto nepřekvapí, že poslední 85mm náboje pro jejich kanony byly v SSSR vyrobeny až v polovině 80. let. A ještě začátkem 90. let bylo několik posledních T-34 v provozu i u výcvikových útvarů československé armády, které se staraly o zajišťování materiálu pro vojenská cvičení.

Pokud pomineme země třetího světa, dnes už T-34 vídáme pouze na vojenských přehlídkách a dalších akcích pro veřejnost. Přestože současná ruská propaganda pochopitelně nadále pracuje s „Tankem vítězství“, už dávno se nežádá bezmezný obdiv. Vyšly tak i nové knihy od ruských odborníků (včetně těch spojených s komunitou World of Tanks), které již nabízejí vyváženější pohled na „téčko“ a jeho přednosti i nevýhody.

Právě porovnání T-34 a německého Pantheru každopádně dobře ilustruje, proč mnoho expertů nerado odpovídá na laickou otázku podle vzorce „Který tank/letoun/kulomet je/byl lepší?“ Do srovnání vždy vstupuje daleko víc faktorů než „papírová“ čísla (která někdy dokonce nebývají tím hlavním), od úrovně výcviku až po celkovou strategickou situaci. Souhrnně tak lze říci, že T-34 nebyl zdaleka dokonalý a měl řadu chyb, avšak šlo o nesmírně pragmatickou konstrukci, která se naprosto ideálně hodila pro tehdejší Rudou armádu.
základna Loc: 49°43'52.703"N, 16°26'5.3"E
 
alfik
K tomu nasazení (Jemen) - už si můžeš připočíst rok 2018, Sýrii Úsměv
"Slíbili jste mi kolonie na Marsu. Místo toho jsem dostal Facebook." Buzz Aldrin
"Hranice, které nepřekráčejí dnes obchodníci, jednoho dne překročí vojska." Mistr Sun
"Vidím velký špatný. Hodně budeš někde." Jolanda
 
Mira
Na téma T34 nemůžu než doporučit :
https://www.datab...kci-232727
“You want me to ride in the back of a two seat fighter with a teenage killer in the front seat? I'm gonna fly with you, and we're gonna shoot a SAM site before it shoots us? You Gotta Be Shittin' Me!!” Captain Jack Donovan EWO
 
Paulus
Tank je i dnes moderní zbraní: Mají ale vojáci k dispozici vůbec toaletu nebo rychlovarnou konvici na čaj?
http://techfocus....-internetu
základna Loc: 49°43'52.703"N, 16°26'5.3"E
 
Paulus
Před sto lety byla dobojována první tanková bitva. Historické stroje byly těžké a neohrabané
http://tech.insto...-internetu
základna Loc: 49°43'52.703"N, 16°26'5.3"E
 
Paulus
Křižníkový tank Cromwell? Československé vojáky dovezl až do Plzně

Zdroj: http://autoroad.c...z-do-plzne
základna Loc: 49°43'52.703"N, 16°26'5.3"E
 
Paulus
Zapomenutý válečný hromotluk? Drsný Dodge WC neoprávněně stojí ve stínu Jeepu Willys

Zdroj:http://autoroad.c...epu-willys
základna Loc: 49°43'52.703"N, 16°26'5.3"E
 
Paulus
Americké dělo z ocelového drátu.
https://www.bejva...detail=571
základna Loc: 49°43'52.703"N, 16°26'5.3"E
 
313_Gryzlov
Paulus napsal:

Legendární T-34. Sovětský „Tank vítězství“ stále vyvolává diskuse
LUKÁŠ VISINGR358 22. DUBNA 2018
Témata: Sovětský svaz, armáda, Rudá armáda


...


Když přihlédnu ke skutečnosti, že to psal člověk, který má tématice rozumět, tak ten článek beru jako hodně špatný. Pokud připustím, že ne každý odborník (v pozitivním slova smyslu) ví, co se kde "šustne", tak přimhouřím obě oči. Nicméně výsledek, je stále hodně špatný. Článek obsahuje informace, které nejsou korektně vysvětlené a dokonce odporují samotnému US reportu o zkoumání vozidel T-34 a KV-1, o který se autor opírá. Proti tomuto reportu stojí britský report stejného typu vozidla, protože Britové dostali též jeden kus T-34 jako Američané a britská zpráva má jiné závěry a k tomu lze připočítat českou zprávu z roku 1944, která se týká vozidla T-34/76 vz. 1943 a taktéž lze nalézt dost jiné závěry. Proč to autor nezmínil?
 
clone9cz
Otázka zní, jestli bylo cílem zjednodušení nebo redukce, tedy propaganda zářně podložená fakty. Sám jsem to hodnotil jako oboje, tedy něco napsat a nakrmit tím rodinu.
 
http://www.wwii-illusion.net
Paulus
Best Incidents with RUSSIAN TANKs
https://www.youtu...Oia4KtDO7Y
základna Loc: 49°43'52.703"N, 16°26'5.3"E
 
Paulus
Tank Karrar vyrazí do akce ještě v letošním roce
https://21stoleti...-internetu
základna Loc: 49°43'52.703"N, 16°26'5.3"E
 
Paulus
Český zbrojařský holding předvedl na veletrhu obranných technologií v Paříži unikátní raketomet
http://tech.insto...tomet.html
základna Loc: 49°43'52.703"N, 16°26'5.3"E
 
pSipi
To su zase clanky. Na tom raketomete nie je ale absolutne nic unikatne. Obycajny BM-21 na inom podvozku.

Dokial nebude niekde oficialne predstaveny tak je Karrar len dalsi z oblbovakov Irancov ako ich stealth stihacka s elektronikou z ultralightu a warthog joystickom alebo ich uzasne ponorky co bezia na Dell laptopoch s nainstalovanym Subcommand.
 
Paulus
Izrael představil novou verzi tanku Merkava: umělá inteligence, virtuální realita
https://www.secur...-internetu
základna Loc: 49°43'52.703"N, 16°26'5.3"E
 
Paulus
Tatra Zuzana 2? Děsivé dělo, které v zahraničí budí obrovský respekt

Zdroj: https://autoroad....ky-respekt
Upravil/a Paulus dne 06-08-2018 09:27
základna Loc: 49°43'52.703"N, 16°26'5.3"E
 
Paulus
Pýcha ruské armády v ohrožení? Zařazení Armaty do výzbroje se opět komplikuje

Zdroj: https://autoroad....komplikuje
základna Loc: 49°43'52.703"N, 16°26'5.3"E
 
magot
Pýcha? Je to krám, vysklíš tomu optiku která tam ční jak krabice od bot a do kterej se trefí i slepej.
A pak co? Vyleze velitel z poklopu a bude navigovat? Prd .. žádný poklopy to nemá, nebudou nic vidět ... zlatá T-72 ve srovnání s tímhle ..

Izraelci na to jsou od lesa, systém průhledného pancíře s podporou VR, pokud vysklí jednu z malých optik pak jich zbývá ještě dost na pokrytí zbylých úhlů.
Pokud vysklí všechny, velitel prostě vyleze jako ve staré merkavě.

Btw všimněte si fiaska s T-50, T-14 ... sankce ve zbrojním průmyslu zabíraj, takže nebyly úplně na hovno.
Upravil/a magot dne 06-08-2018 10:51
 
Paulus
Osamělý Tiger zlikvidoval u Kursku 22 tanků T-34
https://www.secur...-internetu
základna Loc: 49°43'52.703"N, 16°26'5.3"E
 
Přejít na fórum:
Předvánoční sraz 2019
Rezervace na Předvánoční sraz 2019
Přihlášení
Jméno

Heslo



Nejste pilotem?
Klikněte sem
a zaregistrujte se.

Zapomněli jste heslo?
Pro zaslání nového
Klikněte sem.
TeamSpeak3
cr597.teamspeak3.com:9254
Heslo: net

teamspeak server Hosting by TeamSpeak3.com
Rychlovka
Pro přidání zprávy se musíte přihlásit.

02-12-2019 17:08
Politické vlákno je rozbité už dávno Šklebící se Cool

02-12-2019 12:31
Taky se vám rozbilo politické vlákno v Naprosté "OT" ? Čí příspěvek byl ta poslední kapka? Úsměv

25-11-2019 15:44
I polovina je moc. Tenhle krám nový v žádném případě ne více než 1000Kč!!!!!!!

25-11-2019 08:10
To je vtip ne? Jetý X52pro se prodávalo 3 roky dozadu za polovinu Šklebící se

24-11-2019 17:59
Za ty prachy ? Aď si ho strčí do prdele. Za tohle víc jak 500Kč je zvěrstvo. Mimochodem s tím svým dělám konstrukční pokusy Úsměv a dělá to divy.

17-11-2019 11:25
Nechce někdo X-52 pro? https://pc.bazos..
..52-pro.php

04-11-2019 16:19
Náhodou jsem dal sem odkaz komusi na steamu, kdo hledal nějaké společníky na takové nezávazné polítání.

04-11-2019 13:52
Ale 2/3 těch návštěv má na svědomí max 5 lidí Šklebící se

03-11-2019 21:18
22,835,465 návštěv - to je solidní na web bez reklam

01-11-2019 16:49
Koho mám zabít, kdo změnil vzhled steam knihovny? Přiznejte se.

23,007,532 návštěv