Na IL2 foru je docela zajímavá debata k Oculus Riftu. Ze se najde příspěvek s odkazem na Interview s vývojářem od Gaijinu (War Thunder). http://forum.il2s.../?p=196023 . Co je důležité je to, že to je vývojář simu, který zkoušel RIFT osobně a vidí do celé té problematiky. A jeho závěr je ne zcela pozitivní. V zásadě to vidí tak, že příští generece VR by už mohla být použitelná. Stávající Oculus Rift tedy ještě ne.
YouTube Video
Co přesně vadí?
1) Nedostatečné rozlišení. 1080p je prostě málo. Je potřeba mnohem víc.
2) Nedostatečné zobrazovací frekvence.
3) Příliš vysoká latence.
Co je podmínkou toho, aby se toho dosáhlo. Celkový pokrok na straně hardware i software. Stávající PC a Windows mají prostě příliš mnoho úzkých míst, aby tohle mohlo slušně fungovat.
Takže závěr je, že je to sice zajímavé, ale v aktuální podobě použitelné jen pro nadšence a z pohledu her je to vhodné jen pro jednoduché hry speciálně napsané pro RIFT. Zatím.
Za sebe vidím i další, netechnické problémy, ale zjevně je těch technických ještě hodně. Do této oblasti se ale hodně investuje a když jsou někde peníze, většinou se to pohne. Některé ty věci by se mohly velmi pozitivně dotknou i lidí, kterým RIFT nic neříká. Konkrétně mi jde o latenci. Asi kde kdo si všiml, že mezi pohybem klacíku na stole a pohybem páky v kokpitu je citelná prodleva. I když je třeba pohyb jinak plynulý, tenhle čas mezi pohybem ruky a reakcí je zdrojem mnoha problémů. Kdyby díky potřebám VR helmiček došlo v pokroku v téhle oblasti, dotklo by se to pozitivně i nás ostatních - bezhelmových simulantů.
Verim, ze to moze byt fajn. Ale pravdepodobne sa OR potyka s rovnakymi problemami ako kedysi VFX 1. I ked technika je neporovnatelne dalej, je tu niekolko problemov tykajucich sa ludi ako takych - po case dochadza k strate orientacie, mozog je totiz tak oblbnuty, ze jednoducho sa hrac dostane mimo. Moze sa drzat coho chce, moze si hovorit, ze sedi na stolicke, po case to telo prestane vnimat ako realitu a sustreduje sa na vnemy, ktore dostava prostrednictvom vnemovych receptorov, v tomto pripade predovsetkym vizualny a zvukovy vnem. Hned nato dochadza k nevolnosti, uplnej strate rovnovahy a dalsim neprijemnym veciam. Je o tom docela dost clipov na youtube, a myslim, ze toto bude po case hlavny problem, ktory budu vyvojari riesit. Obavam sa, ze tento problem z kategorie neriesitelnych.
Baron napsal:
...
- po case dochadza k strate orientacie, mozog je totiz tak oblbnuty, ze jednoducho sa hrac dostane mimo. Moze sa drzat coho chce, moze si hovorit, ze sedi na stolicke, po case to telo prestane vnimat ako realitu a sustreduje sa na vnemy, ktore dostava prostrednictvom vnemovych receptorov, v tomto pripade predovsetkym vizualny a zvukovy vnem.
...
To totální oblbnutí je snad ale od začátku cílem, ne? :-)
Jak už jsem psal, vyzkoušel jsem.
Mě v postatě vadily tři věci (ne všechy stejné jako jemu):
1) Prodleva. Je to na prvním místě. Je to katastrofa a upřímně, zatím nevidím způsob, jakým ji odstranit nebo zmenšit. Prostě, než se zpracuje informace o otočení hlavy, a než se přenese a zobrazí, je tam nepříjemný lag.
2) Ani toto řešení neodstraňuje nejpodstatnější problém zobrazování, a tím je malé zorné pole. To není problém jenom OR, píšu to proto až jako dvojku, to je problém veškerého zobrazování, a OR to (jen) taky neřeší.
3) Izolace od světa. Je zajímavé, jak málo lidí se zabývá tím, že s nasazeným OR a sluchátky jim můžete vykrást byt - aniž by si toho všimli... O námitkách našich "letušek" ("ty mě už zase neposloucháš" ) ani nemluvě Mě to vadí. Možná jsem výjimka, ale až mi budou poliši vylamovat dveře, chci to vědět
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
3) Já spím celej život jako pes. Proto ani nemusím zamykat - i kdyby mi někdo chtěl vlízt do bytu, tak než by došel z předsíně ke mně, byl bych jakž takž oblečený a čuměl by do ústí něčeho škaredého - leč vzorně vyčištěného a připraveného
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Dneska jsem ochutnal v alze v holesovicich a dost dobry, ten 3D prozitek je neco uplne jineho, nez monitor. Nenechali me nic si zahrat, jenom me pustili video z nejake strilecky.
Kazdopadne je pravda, ze to rozlišení je nedostatecne, moc kostickove je to, ale na tom se snad da zapracovat a nez to vyladi, tak budou i grafiky co to pak utahnou
"Když umřeš, tak o tom nevíš, ale pro ostatní je to těžké. To samé platí, když jsi debil." ~ autor neznámý
Dneska jsem ochutnal v alze v holesovicich a dost dobry, ten 3D prozitek je neco uplne jineho, nez monitor. Nenechali me nic si zahrat, jenom me pustili video z nejake strilecky.
Kazdopadne je pravda, ze to rozlišení je nedostatecne, moc kostickove je to, ale na tom se snad da zapracovat a nez to vyladi, tak budou i grafiky co to pak utahnou
Nenechali tě zahrát? No to je asi náhoda. Nebo že by to byl cíl, aby maskovali tu latenci? Při přehrávání videa není latence znát. Při hře je.
Tohle zapadá do toho, co povídal ten kluk od Gaijinů. Že to je efektní a že se to uplatní na jednoduchých hrách napsaných přímo pro RIFT. Na obecné použití je zatím brzo.
Pro nás simulanty to podle mě nebude mít valnej význam nikdy. Vnímání 3D je důležité v blízkém okolí člověka. Na vzdálenost leteckého boje už moc ne. Možná ještě v ROFu ve WW1, ale WW2 už je jen na efekt. Určitě to může být krásný poutavý efekt, ale nečekal bych od toho hmatatelné zlepšení orientace v prostoru nebo KD statistik. Zkoušel jsem 3D v ROFu a je to krásné. Koukat do trubky těch zaměřovačů a mít pocit, že to je fakt trubka, je prostě hezký. Ale omezení ostrosti vidění sráží všechny efekty.
Nenechali no, nemyslím si, že by něco maskovali, prostě měli připravenou akorát tu demo ukázku. Bohužel mě nějak nenapadlo, to pořádně otestovat, prostě jsem si ty své dvě minutky ve virtuální realitě užíval a po mě už tam čekali další natěšení zájemci, takže jsem si to ani nemohl z opakovat Až se mě to dostane na hlavu příště, tak určitě zkusím nějaké rychlé pohyby apod, abych omrkl, jestli se to bude rozmazávat nebo něco.
Jinak souhlas s tím, že pro nás simulanty je to asi zbytečnost, tu tečku v dálce stejně víc 3D neuděláš
Až to vychytaj, tak to bude ultimátní záležitost pro akční gamesy. To jak tě to dokáže vtáhnout do děje, je úžasný. Nebo nějaké horové tituly, tak to bude opravdu na hnědé bezpečností trencle
"Když umřeš, tak o tom nevíš, ale pro ostatní je to těžké. To samé platí, když jsi debil." ~ autor neznámý
Je to celkem jednoduchý, Windows není vhodný pro aplikace běžící v reálnym čase. K Oculus se tedy přidá ještě smyčka okolo krku, která bude měřit elektrické projevy způsobující pohyb svalstva dříve, něž se tak stane. Tím by se mělo ušetřit zhruba 10ms, protože to je doba reakce rychlého svalstva na cca 2ms impulz schopný vyvolat odpovídající reakci. Stejně tak by se dal ušetřit čas i při kvedlání pákou. Jediným problémem by pak bylo odlišit, zda má pilot ruku skutečně na páce a hlavu v oprátce.
EDIT: V pondělí s tím jdu na patentovej úřad a vydělám na tom hromadu peněz.
clone9cz napsal:EDIT: V pondělí s tím jdu na patentovej úřad a vydělám na tom hromadu peněz.
Abys neslyšel ono Cimrmanovské "Teď tu byl".
Mimochodem podobná technika se používá v kriminalistice. Tuším, že se měří změny průtoku krve penisem. Deviantovi se pouští různé vizuální pornografické meteriály a sem tam mu tam seknou pěkné nahaté děcko. Okolo bimbásku má kroužek se sondou a tahle reakce ho pak usvědčí ze sexuální orientace a míry pedofilie. Třeba kdybys tohle napojil na USB, mohl bys tím v letadle taky něco řídit. Jen to nebude fungovat pro skutečné piloty. Je známo, že "My letci máme ocelové ptáky".
Tento tipek testuje Oculus Rift na DCS. Aj s vedomim jeho obmedzeni to povazuje stale za dobru zabavu.
Toto je len test, ale na yt ma aj nejake misie absolvovane cisto s OR a nezda sa ze by to bol zas tak zasadny (nehratelny) problem.
Za dalsie, su napr aj civ-simy (FSX/P3D/XP, Spintires, Train Sim ...) kde nie je vyzadaovana az taka ostra odozva na cinnost hraca ako v bojovych hrach. Takze si myslim, ze OR ma co ponuknut hracom aj v takom setupe ako je teraz. YouTube Video
Nojo, ten kluk je z toho nadšenej. Že se v kokpitu cítí jak v kokpitu. To je určitě super. Když jsem zkoušel 3D v ROFu, taky jsem byl unešenej kokpitem a jak už jsem psal, zejména zaměřovačema a i střelbou. Kupodivu jsem byl nadšenej i střelbou proti mě, což je ostatně taky v tom videu. Střelba pozemních AAA proti vlastnímu letadlu začne být až nepřijemně vtíravá.
Jenže pak chce člověk něco sestřelit. A přijde první problém. Identifikace. 3D chca nechca sníží husotu rozlišení na polovinu. A to je handicap. Tedy podobný problém jak v OR DK2. Jak povídá v tom videu, rozlišení je skoro na úrovni použitelnosti. Stačilo by dvakrát tolik a bylo by to v pohodě. A to neříká, zda má na mysli 2x tolik bodů celkem na ploše, nebo 2x vyšší rozlišení na šířku a na výšku. Aktuálně je těžké až nemožné číst čísla z budíků a identifikovat cíle. Pak popisuje, jak úžasné je lítat nízko nad zemí. Jo to jsem na 3D monitoru taky zaznamenal. Nejhezčí je lítat nízko a pomalu. Vysoko už to tak zábavné není a krom toho vysoko už je fuk, zda je to rychle nebo pomalu. V tom videu se nikdy nedívá do boku nebo nahoru pod velkým úhlem. A nikde se nezmiňuje o latenci. K tomu je třeba říct toto. Latence je kupodivu míň důležitá u lítání trubek a nejzásadnější je v hadraplánech WW1. Proč? Úhlové rychlosti a změny relativní pozice v souboji jsou za WW1 zdaleka nejvyšší ze všech možných období. Lítá to pomalu, ale točí to jak blázen. To samé lze říct o výhledu. Z většiny WW1 lítadel se dá koukat libovolným směrem a je to velmi důležité. Vše je na člověkovi, nikde není radar ani zrcátko. (zrcátka možná za WW1 byly, ale v ROFu je nemáme).
Pak mluví o tom, že z toho může být "motion sickness" tedy kinetóza. Zkouší roll a pak jde na přistání. A říká o sobě, že není moc náchylný na tyhle problémy, přesto to občas cítí. Pak taky mluví o tom, že je z toho člověk unavený. Tomu rozumím, člověk je unavený, když je mozek přetížený. Když zpracovává něco, na co není zvyklý. Možná se to časem srovná, ale jak tam uvádí, že to chce pauzu (myslím vždy po 15ti minutách), tak to je na pováženou.
Závěr je pak víceméně to, co se dalo čekat. DK2 není produkt, který by se dal normálně prodávat. On především zmiňuje to nízké rozlišení. Latenci nezmiňuje, ale dost možná vysoká latence je částečně důvod té kinetózy. Nicméně tomu velice věří a říká, že to je příští velká věc.
No a chválí ten úžasný pocit být v tom letadle a v prostoru. To převtělení do kůže bojového pilota tam asi bude bezkonkurenční. To, že člověk váží každý divoký manévr, aby nehodil šavli, to je asi taky přiblížení realitě. Únava z letu je ale nepřirozená. Pochází částečně z jiného důvodu. Není to z géček, ale z zblbnutého mozku. V letadle mozek taky blbne, ale zde je to ze způsobu vizualizace ... proto píšu částečně jiný důvod.
Tak uvidíme. Myslím, že to bude nádherný handicap proti monitorovým pilotům s TIRem.
Ano, nějaké mise, které stačí zvládnout se 4 tlačítky. S tím nemůžeš hrát ani Doom, protože na klávesnici nenapíšeš IDKFA.
No pokud máš warthoga a lítáš A-10C pak máš takřka všechno na hotasu, tj. po hmatu. Tam by to teoreticky šlo.
Akorát MFD ... to už bych asi moc po slepu nedal
OR je produkt, ktory sa uz predava, aj ked len ako Development Kit 2. Myslim, ze ma a najde si svojich zakaznikov.
YouTube Video
One more DCS video, this time with the P51 Mustang It works VERY well in the DK2. Looks great, sense of presence in the cockpit is the best of any VR game on the Rift right now. Add that to an already great simulator and the results are amazing (as you'd expect).
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.