October 27 2020 18:10:33
Navigace
IL-2 BoS Návody
1. Aktivace licence
2. Ladění .ini
3. nastavení ovladačů
IL-2 BoS FAQ (pilot help)
IL-2 BoS FAQ (SW help)
Pilotovatelná letadla
CLoD Návody
Postup instalace volitelných záplat
Nastavení ovládání (Aircraft.csv)
IL-2 Návody
IL-2 Sturmovik (verze)
1. Začínáme s IL-2
2. Ladění conf.ini
3. nastavení ovladačů
IL-2 Sturmovik FAQ (pilot help)
IL-2 Sturmovik FAQ (SW help)
Pilotovatelná letadla
RoF Návody
Planeset
Kdo je on-line
· Hosté on-line: 2

· Piloti on-line: 1
Ajvn

· Registrovaní piloti: 2,675
· Nejnovější pilot: Cinemarker
IL-2: Cliffs of Dover
IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover- krabice (box)
IL-2 Sturmovik 1946
IL-2 Sturmovik 1946 - krabice (box)
Rise of Flight
Rise of Flight - krabice (box)
Informace o SVK
Vlastníci a provozovatelé
Pravidla SVK fóra
Číst diskuzi
 Vytisknout diskuzi
DCS WWII
alfik
310_cibule napsal:

Saburo napsal:

Al CZ napsal:
Já vím že Mustang má pumy i rakety, ale v reálu byl zranitelný Flakem

To je vlastnost všech letadel, k tomu realita vs. PC hry...


Tady má AI CZ spíš na mysli, že vodou chlazené motory resp. jejich chladící systém se dal "vypnout" i zásahem běžné puškové ráže, zatímco třeba P&W thunderboltu snesl hodně silné poškození, což není při bitevničení úplně nevýhoda.

On je to do jisté míry mýtus.
Tady je třeba oddělit od sebe zranitelnost motoru a zranitelnost chlazení. Je jasné, že systém chlazení přináší řadu součástí, které (každá z nich) má svou vlastní zranitelnost, a ty je třeba "připočíst" ke zranitelnosti motoru.
Ale jinak je motor samotný zranitelný furt stejně každou ráží (vč. "puškové" - kterou ostatně třeba Angláni používali imr vére Úsměv ), a chlazení vzduchem má své mouchy. Ono to vodní chlazení se nedělá jen pro srandu krulikom, ono přináší své výhody. Hlavně dvě, jednak má vyšší tepelnou setrvačnost, a jednak má (po vynálezu termosifonové regulace - v autě to je ten tzv. termostat, nebo též "harmonika" ) mnohem menší problémy jak s vysokou, tak s nízkou teplotou vzduchu. "Vodníka" ve velkých výškách nepřechladíš. Vzduchem chlazený jo, když si nevšimneš, a může ti i chcípnout.
A co se týče zranitelnosti z důvodů proražení či prostřelení, tak je třeba si uvědomit, že chlazení v letadle není tak jednoduché jako v osobáku. Má ochranu proti přetlakování, i proti podtlakování, takže voda se neztratí okamžitě, ale motor je i po průstřelu chladiče schopen šlapat i desítky minut, podle typu a provedení. A - samozřejmě, podle toho jak velká ta ďoura je Vyděšený
Spíše než tohle, je důvodem proč se tolik používaly vzduchem chl. motory v USA, jejich menší náročnost na pozemní obsluhu a na kvalitu údržby. Stačí jen vymetat bordel z žeber. A to i farmářský synek z Montany, se zákl. vzděláním, dokázal.
Pro "vodníky", v Anglii, musel dokonce i směs míchat jen mechanik se školením na zacházení s jedovatými látkami...
"Vidím velký špatný. Hodně budeš někde." Jolanda
Navigare necesse est. Vivere non est necesse!
Who dares, wins!
 
Rumcajs
Alfíku, a co se přihodí, když dojde k průstřelu přetlakového kapalinového chlazení? Které se už tehdá celkem často používalo, páčto přetlak umožní zvýšit teplotu chladící kapaliny, páčto natlakovaná kapalina má vyšší bod varu. Není to náhodou tak, že ztráta tlaku v takovém systému vede k téměř okamžité ztrátě schopnosti chladit, protože díky poklesu tlaku dojde k varu chladící kapaliny?
 
310_cibule
Nevím, jsem naprostý laik, opakuju jen to, co jsem si někde přečetl. Kdosi (Gabreski?) prý dotáhl juga domů s jedním ustřeleným válcem. Bylo by něco takového možné i u řadového motoru?
Je suis blb.
 
Tyler Durden
Dostal dvacetimilimetrovým granátem který nevybuchl, ale zdemoloval kompresor a zůstal zaklíněný mezi válci. Motor to samozřejmě típlo, ale nevyskočil, klesl s tím k zemi a tam motor znovu nahodil. Navíc mu ustřelili pedál a kus boty bez vlivu na funkci letadla. Úsměv S ustřeleným válcem by to fakt už nenahodil.

Jinak jako Jug vydržel, to jo. Ten stejný Gabreski vzal vrtulí o zem a následně to zapíchl do lesa a vyhrabal se z toho Úsměv
キツネを殺すのに、ウサギをよこすな。

遠神恵為
 
310_cibule
Díky za upřesnění. Tak u řaďáku by se asi neměl kam zaklínit ; ) Ale zjevně je to složitější.
Je suis blb.
 
alfik
Rumcajs napsal:

Alfíku, a co se přihodí, když dojde k průstřelu přetlakového kapalinového chlazení? Které se už tehdá celkem často používalo, páčto přetlak umožní zvýšit teplotu chladící kapaliny, páčto natlakovaná kapalina má vyšší bod varu. Není to náhodou tak, že ztráta tlaku v takovém systému vede k téměř okamžité ztrátě schopnosti chladit, protože díky poklesu tlaku dojde k varu chladící kapaliny?

Záleží lak leží Úsměv
Pokud dojde "pouze" ke ztrátě tlaku, tak bude chladit, ale poklesne teplota na takovou, při níž se vypařuje voda, protože skupenské teplo které ta voda odebere motoru, jej bude chladit. Až se vypaří, tak se chladit nebude.
Pokud dojde současně k masivnímu poklesu množství vody, dejme tomu o víc než 40-50% (podle konstrukce), tak se to stane hned.
Takže, systém s přetlakem je vlastně (kromě toho že při běžném tlaku umožňuje pár stupňů navíc) i systém s vyšší odolností Úsměv Ovšem, jen do masivního zásahu Šklebící se
Jde o ten obsah vody, v první i poslední řadě.
Jinak, nepřeceňuj vliv toho přetlaku. Resp., asi takhle: V papiňáku je cca 290kPa (cca 2,8 atm postaru, tedy 2,8x víc než okolo něj), a to umožní teplotu až 120 stupňů. Což je teplota, kterou má běžně hlava vzduchem chlazeného motoru. Co chci říci: ten přetlak je hodně nebezpečný, vysoký, a zisk teploty má sice svůj význam při vaření, ale pro motor je to malý zisk za příliš vysokou nebezpečnost, a náročnost na obsluhu a údržbu. Glykolová směs naproti tomu umožňuje jen o málo nižší teploty, při běžném atm. tlaku.
Kombinací glykolové směsi s tlakovou soustavou, ovšem s mnohem nižším přetlakem než má papiňák, se můžeme dostat na těch cca 120 stupňů s nižšími riziky.
A (pro tu nebezpečnost) se mimo druhoválečné vysokovýkonné motory, tento systém prakticky vůbec nepoužívá. Naprosto převažuje chlazení s atmos. tlakem, a s obyč. vodou, nebo nemrznoucí směsí.
"Vidím velký špatný. Hodně budeš někde." Jolanda
Navigare necesse est. Vivere non est necesse!
Who dares, wins!
 
alfik
310_cibule napsal:

Nevím, jsem naprostý laik, opakuju jen to, co jsem si někde přečetl. Kdosi (Gabreski?) prý dotáhl juga domů s jedním ustřeleným válcem. Bylo by něco takového možné i u řadového motoru?

S tím, jak se dá letět s utrženým válcem, tě asi definitivně zklamu.
To je úplně mýtus, a navíc víme i jak vznikl. Existuje totiž záběr vál. zpravodaje z letadlové lodi, na které z letadla, po přistání, upadne válec. Na základě toho pak vznikl mýtus, že vzducháče můžou pracovat i za této situace.
Ten záběr byl mj. použiut např. ve filmu Bitva o Midway, což asi zapříčinilo jeho popularitu a přesvědčení lidí o této (blbosti) chybné interpretaci Úsměv
Jenže:
1) Ten válec za letu byl na svém místě, upadl až po tvrdém přistání. Mohl mít "načaté" šrouby a ty pak mohly při přistání rupnout, ale až při něm.
2) Ten motor okamžitě poté chcípl, jak se na pododbnou poruchu sluší a patří.

Viděl jsem pár motorů jimž vystřelila hlava či celý válec. Viděl jsem i pár motorů, kterým vyběhl píst i s ojnicí skrz blok. Ani jeden z nich, bez ohl. na způsob chlazení, neběžel dále Úsměv
"Vidím velký špatný. Hodně budeš někde." Jolanda
Navigare necesse est. Vivere non est necesse!
Who dares, wins!
 
Rumcajs
No že právě tuto se opakovaně diskutuje na různých lítacích serverech. A co si pamatuji, na ATAGu a v diskuzích k CloDu kucí opakovaně dospěli k závěru, že smrt motoru po průstřelu chladičů nastává tak nějak za tu minutu, jak je to namodelované v CloDu. A že to tak je dobře. Diskutovali právě i to, že některé stihačky mají přetlak, jiné ne. Třeba Angláni měli přetlak. Tak mě ta tvoje informace o desítkách minut překvapila.
 
1stCL_Fucida
No Alfíku já ti nevím nevím. Těch zmínek o chodu hvězdicových motorů s fatálním poškození některého válce je poměrně dost a z vícero válčících stran. Asi mi to zabere poměrně hodně času, ale měl jsem popis podobné události přímo od technického důstojníka JG 26, který snad při zalétávání, nebo při přeletu, Fw 190 hodně detailně popisuje, co se s motorem dělo po fatálním poškození jednoho z válců. Ten konkrétní motor dle onoho popisu pracoval sice poměrně krátce, všude crčel olej a lomoz byl brutální, ale přesto k okamžitému zastavení nedošlo. Nejsem si už jistý, jestli letadlo posadil na pole, nebo na nějaké hodně blízké letiště.

No, zkusím to najít, byl to rozhodně zajímavý popis dané události.

Jinak mě ale nenapadá, proč by fyzikálně nemělo být možné, aby hvězdicový motor bez jednoho válce nějakou kratší dobu nepracoval. Samozřejmě pokud to není "TEN" válec s hlavní ojnicí Úsměv
"Verloren ist nur, wer sich selbst aufgibt."
 
Hot_Dog
O tom že Juggy to dotahovali domů často s nejedním prostřeleným válcem je snad dost zmínek na to, aby se to nepovažovalo za mýtus... Samozřejmě vystřelená ojnice skrz motorovej blok je něco jinýho, ale prostřelenej válec způsobí akorát to, že ten válec "neválcuje" ale zbytek válců může normálně ojnicí točit dál... No Juggy se kolikrát vraceli třeba na 15 možná i 12 válců...

Edit: Aha, sem si to teď přečet pořádně, vy se bavíte o totálně ustřelenym válci, né jen prostřelenym bez komprese... Pak asi jo, nic o tom nevímÚsměv
Upravil/a Hot_Dog dne 21-08-2020 14:52
 
alfik
Mea culpa, to je tak když člověk píše zkratkovitě.
Takže to upřesním jak jsem to myslel:

Rume - podle toho, jak moc crčí voda, a jak je konstruována ochrana chlazení proti úniku, může nastat fatální přehřátí v čase od 1 minuty do (dejme tomu) dvou desítek minut. Může být? Prostě, někdy to dotáhneš na letiště, a někdy ta voda unikne v cuku letu a ty tudíž budeš nadále mít cukání, ale ne už let. Leda směrem dolů Úsměv

Fuči - když se ten píst či jeho ojnice o nic neopře, např. proto, že "unikne" spolu s tím válcem, tak samozřejmě může běžet i řadový, vodou chlazený motor, než z něj unikne voda (viz výše). Takže je to jako u té vody. Někdy to dorachtá na letiště, někdy se píst opře o přírubu v níž drží válec a zastaví motor, a někdy se utrhne i píst a nebo i část ojnice, či se ustřihnou šrouby na ojničním ložisku, a ojnice se opře zevnitř o blok, nebo něco podobného. A pak to nedoletí, motor se zastaví a nezřídka dojde i k prolomení karteru apod. Může?

Hot Dogu, je to tak. Probíráme utržený válec, nikoli "jen" prostřelený a tudíž bez komprese.

A nakonec: Samozřejmě se můžu mýlit a letadel co doletěly bez válce je víc. Ale tak nějak tuším, že pokud se to někomu podařilo, tak to byly šťastné vteřiny či jednotky minut, ale asi ne déle.
Co já vím, tzn. co jsem četl či slyšel, tak je to mýtus na zákl. té reportáže z letadlové lodi.
"Vidím velký špatný. Hodně budeš někde." Jolanda
Navigare necesse est. Vivere non est necesse!
Who dares, wins!
 
Rumcajs
Já nevím Alfíku, nikde žádnou knížku na přehřátí motoru po průstřelu chladiče nemám. Když říkáš, že to může být minuta až dvacet, budu nadále říkat "Alfík říká minuta až dvacet". Tedy tě použiji jako autoritu. Něco jako neznámého vojína. Může být?
 
AJaromir
Logicky, když dojde k průstřelu válce (ale to nevím, čím se do něj trefili, aby to prorazilo takový kus železa), tak podle mě s největší pravděpodobností dojde i k jeho zadření a pravděpodobně i k úniku oleje, také by mohlo dojít k rozvážení ústrojí, což způsobí motor ničící vibrace. Potom podle mě vše závisí hlavně na tom, jak moc rychle zdrhne olej. Jo, kdyby došlo pouze k poškození hlavy válce, tak tam nemusí nastat takový problém K mé poznámce v závorce: Snad jako každý motor, je i tento celkem silný kus železa, který nejde jen tak prorazit. Muselo by se podle mě jednat o tak silný zásah, že by krom prostřelené hlavy musel urazit i celý motor.
Upravil/a AJaromir dne 22-08-2020 09:16
Pokud daný objekt vrhnete rychlostí vyšší, než 8km/s, tak poletí i hrábě.
 
310_cibule
Pamatuje si ještě někdo, že v té debatě nejde ani tak o ustřelený či prostřelený válec, ale o to, zda stroje s hvězdicovým vzduchem chlazeným motorem mají při bitevničení jistou výhodu oproti letadlům s motorem řadovým (viz. poznámka AI CZ)? ; )
Je suis blb.
 
AJaromir
Ano, pamatujeme. Jenom si myslím, že bylo třeba vyjasnit pár věcí, aby se dalo vrátit zpět k tématu. Podle mě mají hvězdicové motory nevýhodu ve větším odporu vzduchu a taky pokud je hvězdicový motor víceřadý, tak zadní řady jsou daleko hůře chlazené, jak přední. Na druhou stranu systém chlazení je daleko jednodušší a méně náchylný na poškození.
Upravil/a AJaromir dne 22-08-2020 09:40
Pokud daný objekt vrhnete rychlostí vyšší, než 8km/s, tak poletí i hrábě.
 
Rumcajs
310_cibule napsal:

Pamatuje si ještě někdo, že v té debatě nejde ani tak o ustřelený či prostřelený válec, ale o to, zda stroje s hvězdicovým vzduchem chlazeným motorem mají při bitevničení jistou výhodu oproti letadlům s motorem řadovým (viz. poznámka AI CZ)? ; )
Já bych řekl, že mají. Nidky jsem neslyšel o tom, že by někde sundali IL-2 s hvězdicovým motorem.

Vážněji. Tohle se asi těžko takhle říká, protože letadlo je pro bitevničení víc nebo míň vhodné jako celek. A asi nikde nenajdeš statistiky, které by porovnávaly daný typ ve variantě hvězdicové a řadové - pokud se vůbec najde letadlo, které bylo provozováno s oběma druhy motorů ve stejné úloze. Takže si myslím, že samotná otázka na druh motoru je příliš vytažená z kontextu. Jak je vidět na tom IL-2, stroj s řadovým motorem může být k bitevničení úplně vhodný. A jak je vidět třeba na tý P-47, stroj s hvězdicovým motorem může být taky vhodný. A jak je vidět třeba na P-51, stroj vlastně nevhodný může být s úspěchem používán taky. Je to prostě taková válečná otázka tohlencto.
 
AJaromir
Ono, jak Rumcajs zmínil, není ani tak problém design motoru, jak design celého letadla. Ohledně motorů se můžeme bavit ve všeobecné rovině, ale s výsledkem to má pramálo společného.
Pokud daný objekt vrhnete rychlostí vyšší, než 8km/s, tak poletí i hrábě.
 
310_cibule
No, ale v případě Il-2 šlo primárně o stroj určený k bitevničení, ne? V bitevních verzích seděl pilot v pancéřované vaně, těžce pancéřovaný byl i motor (ale ne olejový chladič, jak si všiml Hartmann : ) Ale my se bavíme o stíhačkách (viz. úvodní příspěvek AI CZ). Jugovi, mustafovi, ale i lightningovi či spitfirovi. Ty zase tak těžké pancéřování mít nemohly. U nich mi přijde, že hvězdice v případě jugu jistou výhodou je. Pletu se?
Upravil/a 310_cibule dne 22-08-2020 10:29
Je suis blb.
 
Rumcajs
Říká se to. Je někde nějaká statistika, která by porovnávala řekněme P-51a P-47 z pohledu úspěšného dotažení letadla domů po poškození při pozemním útoku? Nebo prostě vůbec počet proti pozemních útoků / počet úspěšných návratů.

Ono totiž tyhle legendy o těžce poškozených motorech a úspěšném přistání mohou být kusovky, které s celkovou statistikou nehnou. Takže asi jako dycky, pokud je statistika, lze udělat závěr. Pokud není, můžeme si dlouho sdělovat názory.
 
310_cibule
Jo, to je přísně vzato pravda.
Je suis blb.
 
Přejít na fórum:
Přihlášení
Jméno

Heslo



Nejste pilotem?
Klikněte sem
a zaregistrujte se.

Zapomněli jste heslo?
Pro zaslání nového
Klikněte sem.
TeamSpeak3
cr597.teamspeak3.com:9254
Heslo: net

teamspeak server Hosting by TeamSpeak3.com
Rychlovka
Pro přidání zprávy se musíte přihlásit.

22-10-2020 23:09
Hoper, Kraken PM Vyděšený

20-10-2020 20:01
Clone, je event a tentokrát fakt zajímavý odměny, pojď pařit Úsměv

10-10-2020 10:11
Aohj jo to som myslel budem sa musiet na to pozriet lebo si všetko nanovo nastavovat by bolo des,l,,díki snad tam bude hlavne joyst,

10-10-2020 02:16
jestli se ptáš na to, kde to najdeš ve starém PC tak je to ve složce s hrou/data/input

08-10-2020 14:32
poradit?new pc,nainstal ilG.B , a chcem ešte skopčit všetky nsatavenia aspon ovladanie, , kde to najdem poradte???

06-10-2020 16:54
... pánové ještě jednou omlouvám, ale jsem za to nyní vlastně rád :-)

06-10-2020 16:53
Dnes se mi podařila drobná bota. A díky tomu jsem zjistil, že některé mailové adresy několika prehistorických lítačů, staré minimálně 15let, ještě fungují... Tímto se Vám pánové

06-10-2020 16:01
Zdarec,, Je tu niekto ešte zo Serede?

09-09-2020 10:24
Musíš si to clone naplánovat. Když si to nenaplánuješ, tak se toho nedožiješ Šklebící se

08-09-2020 00:24
Stačí počkat na třináctej a čtrnáctej důchod, bude všechno, jestli se toho dožijeme.

24,983,640 návštěv