Ahoj.
Tak mě to napadlo, když jsem narazil na zašantročenej Gimp, že bych si moh zkusit udělat nějakej banální skin na off lítání na svý oblíbený éro.. a zjistil jsem, že ať googluju a youtubuju jak chci, stejně nenajdu nic kloudnýho.
Dokázal by někdo napsat nějakej srozumitelnej návod, jak si udělat vlastní skin? Já se v tom nějak neorientuju.
P.S.
nic jako tohle vlákno jsem tu nenašel, ale jestli jste tu už výrobu vlastních skinů někde probírali, tak mě tam, prosím, vykopejte.
Érin go bragh!!Tiocfaidh ár lá - Our day will come
http://www.youtube.com/user/Tartaruscast
Freddie Mercury - Lover of life, singer of songs. 1946 - ∞ Raging hard on WarThunder...
Lehky navod pro GIMP 2.8 - nerikam, ze to je profi prace, ale jako rychlokurz snad dobre.
Vychazim z dostupnych skinu void.bmp, ktere pro zacatecnika staci a maji docela pekne zpracovane i prvky jako pristrojova deska, klapky, ruzne znacky na trupu a podobne. Predem doporucuju si vyzkouset zakladni ovladani gimpu, jako je vyber barev, zakladni kreslici nastroje, prace s vrstvami a ukladani souboru. Sice to trochu popisuju, ale zdrzovalo by to pri praci podle navodu ;)
1) Otevreni obrazku
Otevrit GIMP a nacist obrazek (klasicky pres File/open nebo pretazenim obrazku na plochu GIMPu nebo pokud jeste neni GIMP spusteny, tak jde pretahnout na ikonu a GIMP se otevre a nacte pretahovany obrazek)
2) Odstraneni bileho podkladu na voidu
Obrazek nejspis neni otevren v modu RGB barev, ale v indexovanych. Proto klikneme na Image->Mode->RGB (obrazek->mod->RGB).
Tim se zmenil mod barev a muzeme snadno odstranit bilou v podkladu, klikneme na Layer->Transparency->Color to Alpha (Vrstva->Pruhlednost->Barva do alfy) a zvolime bilou barvu.
Tak ted mame jednu pruhlednou vrstvu, na ktere jsou linky prolisu, panely atd, coz vyuzijeme pozdeji.
3) Bily podklad
Pro lepsi prehlednost si vytvorime dalsi vrstvu, vybarvenou napriklad bile, aby byly lepe videt obrysy jednotlivych casti letadla - ve vysledku budeme mit porad pruhlednou vrstvu s carami a pod ni bilou vrstvu, tj. neco jineho, nez jsme meli pred odstranenim bileho podkladu. Na pravem panelu si vybereme zalozku vrstev (Layers), pripadne stiskneme Ctrl+L, tam je zatim jen nase pruhledna vrstva. Na dolnim okraji jsou male ikony (list papiru - nova, slozka - slozka, sipky nahoru a dolu - pohyb vrstvy, obraky - kopie vrstvy, kotva - ukotveni plovouci vrstvy, kos - smazani). Klikneme na prvni, tj vytvorit novou vrstvu.
Zadame jmeno (napriklad Podklad), rozmery nechame (1024x1024) a bud nechame pruhlednou (Transparent), nebo vybereme nekterou z barev (popredi, pozadi, bila). Potvrdime a mame v seznamu dve vrstvy - pruhlednou s carami (Void.bmp) a druhou(pojmenovanou Podklad). Pokud jsme nechali vytvorit pruhlednou vrstvu, oznacime ji v seznamu vrstev (vsechny zmeny provedene na hlavnim okne GIMPu se provadi jen na vybrane vrstve, takze koukat, jestli je oznacena ta, do ktere chceme zrovna kreslit), vybereme na levem panelu "plechovku barvy" (Ctrl+B), nastavime napriklad bilou barvu a klikneme do obrazku.
Patrne se cely obrazek prebarvi na bilo, ale to proto, ze vrstva Podklad je v seznamu vrstev vys nez vrstva Void.bmp. Takze ji v seznamu vrstev kliknutim a tazenim pretahneme niz nebo vyuzijeme dve sipky na dolnim okraji seznamu vrstev (nejvyssi vrstva ma nejvetsi prioritu a bude videt cela - tj. to co je na ni namalovane, prekryva veci na nizsich vrstvach, proto kazde nove vyssi vrstve budeme nastavovat vypln na Pruhlednou).
4) Ulozit obrazek
Ukladat idealne po kazdem vyznamenjsim zasahu do obrazku, protoze GIMP nebo pc muze selhat kdykoliv a zbytecne bychom prisli o odvedenou praci, takze je dobre se naucit ukladat pravidelne. Pri prvnim ulozeni File->SaveAs (Ctrl+Shift+S), priste staci uz jen File->Save (Ctrl+S). Zadat jmeno (pokud mame dole vybran typ souboru podle pripony = By Extension, tak ke jmenu dopiseme .xcf, napriklad Bf109G6.xcf - tj. defaultni format, ve kterem ma GIMP ulozene vsechny potrebne udaje) a vybrat umisteni souboru. Ulozit.
5) Vybarvovani
Tak ted uz mame to co potrebujeme pro uplne nejjednodusi skiny. Vybereme stetec, navolime barvu jakou chceme mit na letadle a bud primo do vrstvy Podklad nebo do dalsich nove vytvorenych vrstev mezi Podklad a Void.bmp vybarvujeme casti letadla (kridla, trup... - da se to poznat podle tvaru car), jak se nam zlibi. Idealni je pro kazdou cast vytvorit novou vrstvu.
6) Vysledny BMP soubor
Po vybarveni vsech casti opet ulozime (Ctrl+S) a vytvorime pozadovany format BMP, ktery umi nacist hra. Ja ukladam do TGA a po spracovani Brightem dostavam vysledny soubor. Jde to ulozit i primo, ale popisu jen muj zpusob. Jak tedy ziskat TGA - u starsi verze GIMPu pres File->SaveAs (u nove verze pres File->ExportTo) a misto .xfc dopsat ke jmenu .tga, tzn napriklad Bf106G6.tga. Nasledne obrazek ve formatu TGA okopiruju do slozky Bright a spustim TGA-BMP. Po zpracovani uz mam finalni soubor, ktery nacte hra.
7) Finalni upravy a ladeni
Nasleduje faze zkouseni ve hre a opravovani mist, ktera na sebe barevne nenavazuji, nejsou obarvena a podobne. Umisteni kridel, vyfuku a podobnych veci, jak budou videt ve hre, se da odhadnout podle car prolisu na skinu ci podle nejakeho finalniho skinu ve slozce hry, ale doladit to chce vzdycky, takze to je faze piplani se s drobnostmi, kdy je potreba se neustale prepinat mezi hrou a GIMPem, opravovat chybky a exportovat do TGA, prohanet Brightem... Asi nejotravnejsi faze celeho skinovani :)
Toto je navod na prvni krucky ve skinovani. Jeste rozepisu bod 5 pro dosazeni vyrazne lepsiho vysledneho vzhledu s pouzitim mirne zvyseneho usili. Samozrejme pro dosazeni perfektnich vysledku ani tento postup neni idealni.
Pokrocily: 5a) Oddeleni casti vrstvy - cary a pevne casti
Prvnim ukolem bude oddelit na vrstve Void.bmp cary od panelu a ostatnich "pevnych" casti. Chceme mit totiz vrstvu ciste s pevnymi castmi (pristroje, interier, podvozky, klapky atd.) na jedne vrstve, se kterou nebudeme nic delat. A cary panelu, nyty, prolisy atd na vrstve vedlejsi, ktere budeme upravovat pruhlednost a odstin, viz dale. Oznacime si tedy vrstvu Void.bmp, vybereme laso (muzeme libovolne kombinovat i ostatni vyberove nastroje, jako obdelnik nebo oval), v modu natroje nastavime "pridavani" a oznacime vsechny pevne casti na obrazku (pokud oznacime neco navic, tak zmenime mod na "odebirani" a oznacime kousek, ktery chceme z vyberu dat pryc).
Kdyz mame oznaceno vse co pujde na novou vrstvu, dame Edit->Cut (Ctrl+X), oznacene casti zmizi, vytvorime novou vrstvu a dame Edit->Paste (Ctrl+V). Oznacene casti se zase objevily, vypada to, jako by se nic nestalo, ale casti uz jsou na plovouci vrstve nad nami nove vytvorenou vrstvou, takze je musime ukotvit. Tim se vracime ke kotve v dolni casti seznamu vrstev (klikneme na ni a je hotovo). Nebo muzeme kliknout kurzorem nekam mimo oznacenou oblast (u kurzoru se v tomto pripade ukaze kotva). Tim mame soucasti ulozene na samostatne vrstve, se kterou uz nic delat nebudeme.
5b) Cary a nyty - stinovani
Ted budeme upravovat vrstvu s carami (zustala jako Void.bmp). Oznacime si ji a v dolni casti seznamu vrstev klikneme na duplikovani vrstvy. Nasim cilem je mit jednu vrstvu s carami v cerne barve a jednu v bile. Duplikaci mame dve vrstvy s cernymi barvami. Jednu tedy vybereme, klikneme na Colors->Invert (Barvy->Invertovat). Cary se prebarvily na bilo. Nyni potrebujeme jednu z techto dvou vrstev posunout o 1 pixel vyskove i stranove. Jednu si oznacime, vybereme nastroj posunu (tlacitko M), overime, ze je ve vlastnostech nastroje zapnute posunovani vrstev a jen klikneme na obrazek. Pak sipkami na klavesnici, napriklad jednou doprava a jednou dolu, posuneme vrstvu jak potrebujeme. Nebo muzeme po oznaceni vrstvy, kterou posunujeme, kliknout na Layer->transform->offset (vrstva->transformace->posunuti = Ctrl+Shift+O) a nastavit 1px na X i Y. V idealnim pripade by se tohle posouvani melo delat pro kazdou cast letadla zvlast, aby kvuli natoceni casti na obrazku nebyla napriklad na levem kridle bila cara pred cernou a na pravem za cernou ve smeru letu. Tyto detaily ale muzeme zatim pominout. Uz zbyva jen nastaveni pruhlednosti obou vrstev s carami. To je individualni, hlavne podle zvolene podkladove barvy, vetsinou ale nastavuji rozmezi kolem 10-30% pro bilou a o neco vic pro cernou. Nastaveni se provadi tak, ze v seznamu vrstev oznacime danou vrstvu a tesne nad seznamem je polozka Opacity (pruhlednost) s posuvnikem. Tak tim pohneme a upravime miru pruhlednosti podle potreby, aby cary nebyly prilis vyrazne, ale aby vznikl mirny kontrast mezi cernou a bilou. Bila v nasem pripade symbolizuje osvicenou cast prolisu, cerna tu tmavejsi, zastinenou.
5c) Koure, oderky a rez
Dodelat oznaceni, osobni znaky a podobne, to uz nema cenu popisovat. Pro drobne oderky je dobre pouzit nastroj, ktery bud vubec, nebo jen malo rozmazava okraje, casto pouzivam tuzku s nejmensim hrotem a svetlou barvu (sedou, modrou, bilou), vrstve pak taky upravit pruhlednost. Cmouhy od oleje, rez a koure je potreba si ozkouset, s cim se to komu bude dobre delat, nabizi se stetce, sprej, rozmazavani, nastavovani prekryvani u techto nastroju a podobne. Na to uz ma kazdy jiny ozkouseny zpusob.
5d) Stinovani
Finalni trik, ktery cely skin zase trochu povznese spociva v "zasmouhovani" celeho povrchu letadla. Vytvorime novou vrstvu, klikneme na Filter->Render->Clouds->Plasma (Filter->Vykreslit->Mraky->Plazma). Pohnout posuvnikem, snazime se ziskat stredne velke plochy barev a pritom aby se neobjevovaly prilis svitici nebo prilis temne barvy (po finalni uprave bude jasne, o co jde a pri pristim pouziti to bude lepe chapatelne). Potvrdime, tim se nam na celem obrazku vykresli barevne fleky. Klikneme na Colors->Desaturize (Barvy->Odbarvit) a vybereme jednu z moznosti. Potvrdime, tim se barvy zmenily na odstin sede. Nyni teto vrstve nastavime mod na Hard Light, Soft Light, Overlay (tvrde, mekke svetlo a prekryti - podobne jako pruhlednost se to nastavuje nahore seznamu vrstev) a upravime pruhlednost vrstvy. Idealne by tato vrstva mela byt slozena z vykreslenych "mraku" pro kazdou cast letadla zvlast (pouzivame opet napriklad laso pro oznaceni jen casti obrazku), aby nedochazelo k jevu, ze svetly trup prechazi v tmave kridlo, protoze ve hre jsou tyto dve casti u sebe, ale na skinu jsou v jine oblasti odstinu sede. Takovych vrstev je mozne pouzit vic naraz, ale je treba si davat pozor na to, ze se ztmavuji puvodni pouzite barvy a ve hre to pak nemusi vypadat moc dobre.
Dovetek:
Vyse popsanym zpusobem se daji delat docela slusne vypadajici skiny. Jejich kvalita zalezi na mnozstvi casu u toho stravenem hranim si s detaily. Dalsim krokem ke zlepseni vzhledu skinu je vlastni nakresleni car a nytku - bud podle tech co jsou na voidu (ty jsem tu pouzil bez prekresleni) nebo podle blueprintu daneho stroje. Oba zpusoby pomuzou dosahnout mnohem lepsi kvalitu car a pomoci blueprintu muze dojit i ke korekci spatne umistenych panelu a prvku dane verze stroje. K tomuto se da vyuzit prace s cestami v GIMPu.
Take je mozne v momente, kdy se delaji vrstvy car, udelat jeste jednu bilou, neposouvat ji o 1px a pouzit na ni velke rozmazani Filters->Blur->GaussianBlur a rozmazat treba o 5-10. Nastavit velkou pruhlednost. To uz zalezi na posouzeni kazdeho.
Dodatek 1 - Vicebarevna kamuflaz - prechody
Pokud se vytvari vicebarevna kamuflaz na trupu a kridlech, stoji za uvazeni, jestli ji budu barvit od zacatku stetcem, ktery rozmazava okraj stopy, nebo jestli ji budu barvit "tvrdym" stetcem s ostrym okrajem a nasledne pouziju na vrstvu Gaussovo rozmazani (viz vyse). Ja pouzivam druhou variantu, tedy rozmazavam az celou vrstvu. Ma to nasledujici vyhody:
- pred rozmazanim si vytvorim duplikat vrstvy a pokud mira rozmazani nevypada ve hre dobre, snadno se vratim k puvodni variante
- snadno se opravi nevyhovujici odstin barvy po shlednuti ve hre (rozmazani ma nekolik odstinu dane barvy az do neviditelna, coz se musi vetsinou smazat a nakreslit znovu - to tu nehrozi)
- lepe se ladi navaznost jednotlivych "fleku"
- celkove je barveni rychlejsi a presnejsi, odstin barvy je po cele plose stejny (nestara se, jestli jsem celou plochu maloval stredem stetce nebo jen svetlejsim "mekcim" krajem)
Bright 24bit
Stahnout, rozbalit. Soubor TGA exportovany z GIMPu nakopirovat do slozky a spustit TGA-BMP. Vytvori se novy BMP, ktery uz se kopiruje primo do odpovidajici slozky ve hre.
Snad bude tento navod aspon trochu napomocny.
edit: oprava nekterych hrubek a dodatek 1.Upravil/a lochness dne 14-07-2013 14:37
Ona konverze do 8bit lze udělat rovnou při ukládání, anebo následně třeba v již zmíněném Irfanu (buď mi odcházej oči, nebo se v tomto hodně zlepšil, protože výstup kdysi a teď se mi zdá nestejný), ale já preferuji Bright. Resp. návrh skinu dělám převážně v GIMPu a rozměrech 2048x2048 a export do BMP. Změnu velikosti a prosté prohlížení má na starosti univerzální Irfan a do použitelného 8bitu stačí skin projet Brightem/Brighterem. Celkem vzato na pomalém PC to je děs běs - každé hýbnutí čáry otestovat ve hře znamená i přes stovku cyklů, tedy kopírování, přepínání programů, načítání skinu. A to je to nejhezčí
Lochnessko, díky Ti, jseš zlatíčko
Hodně poučný, jdu to zkoušet
Érin go bragh!!Tiocfaidh ár lá - Our day will come
http://www.youtube.com/user/Tartaruscast
Freddie Mercury - Lover of life, singer of songs. 1946 - ∞ Raging hard on WarThunder...
Jop, ale jeden problém by tu byl.
Skin, i když formátu .bmp mi hra nezobrazí. Vždycky je tam jen výčet těch původních. Teď tu zkouším s tím nějak pohnout, zkouším různý formáty (rastr 24 bitů, 256...) nemáte šajnu co dělám blbě?
Později o necelou hodinu... :Mám to, jsem debil.
Bright perfektně funguje!
Díky!!!
Upravil/a Tom_The_Maniac dne 13-07-2013 07:42
Érin go bragh!!Tiocfaidh ár lá - Our day will come
http://www.youtube.com/user/Tartaruscast
Freddie Mercury - Lover of life, singer of songs. 1946 - ∞ Raging hard on WarThunder...
Samozrejme, sice se da podle toho udelat skin krok za krokem, ale pokud si clovek uvedomi, co jakym nastrojem dela, dokaze si pak prizpusobit postupy jak mu budou vyhovovat a bude se mu priste delat lepe.
edit: do puvodniho prispevku jsem dopsal jeden dodatek
Upravil/a lochness dne 14-07-2013 14:37
Jop, ale jeden problém by tu byl.
Skin, i když formátu .bmp mi hra nezobrazí. Vždycky je tam jen výčet těch původních. Teď tu zkouším s tím nějak pohnout, zkouším různý formáty (rastr 24 bitů, 256...) nemáte šajnu co dělám blbě?
Později o necelou hodinu... :Mám to, jsem debil.
Bright perfektně funguje!
Díky!!!
Ahoj mám presne ten istý problém . Prosím čo si presne spravil aby ti ten skin zobrazilo ?
Jop, ale jeden problém by tu byl.
Skin, i když formátu .bmp mi hra nezobrazí. Vždycky je tam jen výčet těch původních. Teď tu zkouším s tím nějak pohnout, zkouším různý formáty (rastr 24 bitů, 256...) nemáte šajnu co dělám blbě?
Později o necelou hodinu... :Mám to, jsem debil.
Bright perfektně funguje!
Díky!!!
Ahoj mám presne ten istý problém . Prosím čo si presne spravil aby ti ten skin zobrazilo ?
No.. vyřešil jsem to tím, že jsem použil ten Bright...
Prostě... v Gimpu to uložím jako .tga soubor (Exportovat do..) a pak ten .tga soubor prásknu do složky Bright a pustím tu ikonku '.tga na .bmp' (nebo jak se to přesně jmenuje), počkám na dokončení a výslednej .bmp soubor už mi to zobrazuje.
Érin go bragh!!Tiocfaidh ár lá - Our day will come
http://www.youtube.com/user/Tartaruscast
Freddie Mercury - Lover of life, singer of songs. 1946 - ∞ Raging hard on WarThunder...
No skúšal som to a aj tak to nejde . Upravil som to cez Photoshop všetko v pohode rozmery 1024x1024 , názov to má Bitová mapa tak ako aj ostatné skiny . V čom je potom problém ?
Ešte niečo ten Bright je súčasťou GIMPU ? alebo je to nejaký program na konvertovanie súborov ? Sry mám Gimp po česky tak som to tam mohol prehliadnuť .
No skúšal som to a aj tak to nejde . Upravil som to cez Photoshop všetko v pohode rozmery 1024x1024 , názov to má Bitová mapa tak ako aj ostatné skiny . V čom je potom problém ?
Kromě rozměrů 1024x1024 pixelů musí *.bmp fajl mít také velikost 1026 kB. Otevři v IrfanView-Image-Information. Ověřeno na mnohých fajlech, které byly publikovány s velikostí ~3 MB a nefungovaly.
Érin go bragh!!Tiocfaidh ár lá - Our day will come
http://www.youtube.com/user/Tartaruscast
Freddie Mercury - Lover of life, singer of songs. 1946 - ∞ Raging hard on WarThunder...
Ahoj, jak bych si s vámi mohl zalétat? Kdy, kde a jak?
Létal jsem BOS solo a ted si na TAW trosku osvojil i engine mgmt a navigaci jen podle mapy. Sám ale nemám šanci. Létám za spojence.
Ahoj,
Po půlce života jsem si vzpoměl na svoje létání. Bohužel si pamatuji už jen starý Il-2 1946. Co se tedy teď létá poraďte mi kde bych objevil staré veterány.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.