Stíhací doprovod nočních bombardérů RAF?
|
osa |
Přidané 23-09-2012 18:48
|
Nováček
Příspěvek: 41
Založený: 03.07.10
|
Ahoj, chtěl bych se zeptat, jestli někdo nevíte, zda-li měly noční bombardéry RAF doprovod stíhačů. Jde mi zejména o rok 1944. Osobně jsem o tom ještě neslyšel, ale Zdeněk Bičík píše v roce 1973 v článku "Otazníky okolo prvního náletu na Pardubice" (ZKPP, 1973, č.3) o svědectví údajného čs. účastníka prvního náletu na Pardubice (prý to mělo vyjít v tehdejším Právu), který se zmiňuje že jejich stíhací doprovod napadl nad Pardubicemi postavení Flaku. Když pominu fakt, že celé toto svědectví (nenapsal jsem ho zde celé) značně neodpovídá dnešnímu stavu poznání, pořád mi leží v hlavě otázka, jak to vlastně bylo s tím doprovodem. Jediné, co mě napadá, by bylo použití Mosquit, ale mám za to, že byla spíše nasazována na jednotlive sweepy, než na klasický doprovod... |
|
|
|
1stCL_Fucida |
Přidané 23-09-2012 19:38
|
Hlavní administrátor
Příspěvek: 10591
Založený: 26.01.13
|
Nejednalo se o eskortní mise v pravém slova smyslu. Ty ostatně bylo nemožné dělat už kvůli pouhému faktu, že noční bombardéry nelétaly v těsné formaci, ale buď ve velmi volné formaci, nebo zcela samostatně. Mosquita podnikala v tomto prostředí jakési "volné stíhání" a snažila se načapat podobně operující (tedy letící samostatně) stíhače Luftwaffe. Vedle těchto čistě stíhacích operací samozřejmě jiná Mosquita operovala i jako značkovací, nebo i přímo útočná.
"Verloren ist nur, wer sich selbst aufgibt."
|
|
|
|
clone9cz |
Přidané 23-09-2012 20:04
|
Hlavní administrátor
Příspěvek: 5058
Založený: 09.10.05
|
Nutno podotknou, že spojenci rádi napadali přístavající letadla na německých letištích, což bylo důvodem pro jejich nerozsvícení i v nouzových situacích.
|
|
|
|
saldy |
Přidané 23-09-2012 20:49
|
Diskutující
Příspěvek: 3569
Založený: 29.01.09
|
Jo, dělalali to i Němci na východní frontě, jen si to představte, vracíte se z mnohahodinovýho letu s Il-4, jste unavení, klesáte na přistání a trnete hrůzou jestli se ze tmy nevynoří stodesítka. |
|
|
|
VCAF_Joe |
Přidané 23-09-2012 21:30
|
Uživatel
Příspěvek: 700
Založený: 10.12.07
|
1stCL_Fucida
Jo, tohle odpovídá. Obvykle byly větší nálety tvořeny tzv. proudem bombardérů. Klasický stíhací dobrovod se samozřejmě v noci nedal realizovat - proto volně pátrající noční stíhačky někde v okolí zvazů.
clone9cz
Nutno doplnit spoustu věcí k tomuto tématu.
Např. Britové taktiku likvidace bombardérů v okolí jejich letišť označovali Nigh Intruder a začali s ní na jaře 1942 (např. u 1. squadrony se první akce 1. 4. účastnil i Karel Kuttelwascher - info). Byla to zejmána reakce na neustávající noční nálety Luftwaffe.
Pokud je mi známo, tak německé stíhačky s něčím podobným začaly v Anglii už někdy v roce 1941.
saldy
Byl to jistě dost nervák tak jako tak...
Czech Spitfire Club - "We don't forget"
|
|
|
|
magot |
Přidané 23-09-2012 21:52
|
Fusioner
Příspěvek: 17228
Založený: 19.06.08
|
P-61 a Mosquita dělali částečný doprovod ...
zničení protivníka při přistávacím manévru možná nebylo fér ale rozhodně bylo účelné, vybavuju si to jak pro Mossi tak pro Černý vdovy tyhle zákeřný zákroky (ale P-61 měli kudlu v zádech už v názvu )
, pro LW v nočních misích si to nevybavuju, ani pro Me-110, He-219 nebo Me-410 ... Denní akce do toho nepočítám.
Upravil/a magot dne 23-09-2012 21:59
|
|
|
|
VCAF_Joe |
Přidané 23-09-2012 22:23
|
Uživatel
Příspěvek: 700
Založený: 10.12.07
|
V okolí letišť protivníka nešlo jen o přistávající, ale i o startující mašiny. Na počátku války ještě nebyly na klasické noční stíhání dostatečeně použitelné palubní radary - nebylo moc šancí jak protivníka najít a sundat.
Na Londýnem se např. používaly i klasické dení stíhačky ve spolupráci se světlomety (např. Josef Dygrýn-Ligotický sundal v noci z 10. na 11. 5. 1941 během tří letů tři bombarďáky na Hurricanu Mk. IIb - info).
Největší pravděpodobnost kontaktu ale samozřejmě byla přímo v okolí základen bombardérů.
V první polovině roku 1942 se noční přepadové akce používaly Hurricany Mk. IIc - žádný radar, žádná speciální navigace... fakt mazec.
Czech Spitfire Club - "We don't forget"
|
|
|
|
Peter Winter |
Přidané 23-09-2012 22:29
|
Rozkoukaný
Příspěvek: 188
Založený: 06.09.11
|
Koncem roku 1940 započala LW s napadáním základen britských bombardérů v noci, několik strojů
bylo vždy když byl zaznamenám počínající nálet BC na německo, vysláno hlídkovat na návratové trasy bombardérů a nad jejich základny. Docházelo k sestřelování přistaávajících strojů BC a bombardování základen. Když už britové nevěděli co s tím, němci akce zastavili a jednotku přeložili do itálie. Soustředili se na klasické noční stíhání. Zhruba v polovině roku 1944 se na tuto formu boje pokusili němci navázat za použií nočních stíhačů Me 410. Bez úspěchu, málo strojů příliž silná obrana. Praktikováno do prosince 44.
Protože to fungovalo začali to zkoušet briti - Nigth intruder. Později praktikováno i s Beau a prvními Mossi bez radaru. Taktika nebyla příliž efektivní. nasazené síly měli značné ztráty.
No a s příchodem výkonějších Moskyt a rozšířením radarů a dalších prostředků, začali britové vysílat spolu s proudem bombardérů noční stíhačky operující nezávisle na "proudu" a zaměřující se na vysílání německých palubních radarů. Letci operovali přímo jako lovci nočních stíhaček LW a napadali je i během startů a přistání. |
|
|
|
VCAF_Joe |
Přidané 23-09-2012 22:32
|
Uživatel
Příspěvek: 700
Založený: 10.12.07
|
Díky, moc dobře sepsáno.
Czech Spitfire Club - "We don't forget"
|
|
|
|
Peter Winter |
Přidané 23-09-2012 22:40
|
Rozkoukaný
Příspěvek: 188
Založený: 06.09.11
|
k původní otázce.
Noční stíhači spojenců na pozemní cíle většinou neútočili, rozhodně ne hlavňovou výzbrojí, jednalo se o přílišné riziko. Nevylučuji nálet na postavení flaku, tyto úkoly dost často dostývala Light Striking Force používající Mossie verzí VI a IX a dalších. Jednalo se o napadání příležitostných cílů jak po trase "proudu" tak mino ni, podporu nad cílem (právě likvidací hnízd flaku), a rozptylování nemecké obrany vytvářením klamných náletů, shazováním "oken". Dokonce to šlo až tak daleko že peruť techto mossi simulovala svým letem přibližující se "proud" a shazovala přitom "okna". |
|
|
|
VCAF_Joe |
Přidané 24-09-2012 10:28
|
Uživatel
Příspěvek: 700
Založený: 10.12.07
|
Tohle úplně nesedí...
Např. během akcí Night Intruder piloti velmi často útačili právě i na pozemní cíle... asi i kvůli tomu, že byla celkem malá pravděpodobnost potkat bombardéry.
Jednalo se hlavně o vlaky, čluny u pobřeží a někdy auta.
Konkrétně piloti 1. sq. za tři měsíce operací (1. 4. - 1. 7. 1942) celkem 22 letadel zničili, 13 poškodili, k tomu zlikvidovali i 67 vlaků (z toho Sgt. Campbell jich dostal 21), 5 plavidel a jeden náklaďák.
Czech Spitfire Club - "We don't forget"
|
|
|
|
Peter Winter |
Přidané 24-09-2012 11:41
|
Rozkoukaný
Příspěvek: 188
Založený: 06.09.11
|
VCAF_Joe napsal:
Tohle úplně nesedí...
Např. během akcí Night Intruder piloti velmi často útačili právě i na pozemní cíle... asi i kvůli tomu, že byla celkem malá pravděpodobnost potkat bombardéry.
Souhlas, ovšem původní dotaz byl na téma noční stíhač a umlčení flaku. V akcích typu NI ano, během dálkových letů nočních stíhačů nebylo považováno napadání pozemních cílů za vhodné. Právě pro velké riziko ztráty posádky letounu. Nebylo však zakázáno napadání základen LW. |
|
|
|
VCAF_Joe |
Přidané 24-09-2012 12:25
|
Uživatel
Příspěvek: 700
Založený: 10.12.07
|
OK, to je fakt.
Czech Spitfire Club - "We don't forget"
|
|
|
|
3BAP_Bugs |
Přidané 24-09-2012 15:02
|
Uživatel
Příspěvek: 700
Založený: 19.12.05
|
Veľmi dobrá kniha na túto tému:
[img]http://www.gorila.sk/i/imgs/977/162977.jpg[/img] is not a valid Image.
|
|
|
|
magot |
Přidané 24-09-2012 19:13
|
Fusioner
Příspěvek: 17228
Založený: 19.06.08
|
Peter Winter napsal:
k původní otázce.
Noční stíhači spojenců na pozemní cíle většinou neútočili, rozhodně ne hlavňovou výzbrojí, jednalo se o přílišné riziko. Nevylučuji nálet na postavení flaku, tyto úkoly dost často dostývala Light Striking Force používající Mossie verzí VI a IX a dalších. Jednalo se o napadání příležitostných cílů jak po trase "proudu" tak mino ni, podporu nad cílem (právě likvidací hnízd flaku), a rozptylování nemecké obrany vytvářením klamných náletů, shazováním "oken". Dokonce to šlo až tak daleko že peruť techto mossi simulovala svým letem přibližující se "proud" a shazovala přitom "okna".
Těch vlaků co bylo zničeno ... takovej bílej kouř to bylo něco nepřehlédnutelného!
Doporučuju knihu Queen of the Midnight Skies.
Upravil/a magot dne 24-09-2012 19:15
|
|
|
|
osa |
Přidané 24-09-2012 22:19
|
Nováček
Příspěvek: 41
Založený: 03.07.10
|
Díky všem za názory |
|
|
|
313_OTU_oblak |
Přidané 26-09-2012 14:10
|
Uživatel
Příspěvek: 1375
Založený: 30.09.05
|
jj, doporučuji knihu noční dravec. je tam hezky popsáno, že v akcích night intruder piloti právě hlavně útočili na vlaky, protože byly krásně vidět (kouř, jiskry z komína)
jen málo z nich - jako kut - skutečně lovilo němce |
|
|