April 19 2024 03:45:57
Navigace
IL-2 BoS Návody
1. Aktivace licence
2. Ladění .ini
3. nastavení ovladačů
IL-2 BoS FAQ (pilot help)
IL-2 BoS FAQ (SW help)
Pilotovatelná letadla
CLoD Návody
Postup instalace volitelných záplat
Nastavení ovládání (Aircraft.csv)
IL-2 Návody
IL-2 Sturmovik (verze)
1. Začínáme s IL-2
2. Ladění conf.ini
3. nastavení ovladačů
IL-2 Sturmovik FAQ (pilot help)
IL-2 Sturmovik FAQ (SW help)
Pilotovatelná letadla
RoF Návody
Planeset
Kdo je on-line
· Hosté on-line: 3

· Piloti on-line: 0

· Registrovaní piloti: 2,745
· Nejnovější pilot: Kokes
IL-2: Cliffs of Dover
IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover- krabice (box)
IL-2 Sturmovik 1946
IL-2 Sturmovik 1946 - krabice (box)
Rise of Flight
Rise of Flight - krabice (box)
Informace o SVK
Vlastníci a provozovatelé
Pravidla SVK fóra
Číst diskuzi
 Vytisknout diskuzi
Stíhací doprovod nočních bombardérů RAF?
osa
Ahoj, chtěl bych se zeptat, jestli někdo nevíte, zda-li měly noční bombardéry RAF doprovod stíhačů. Jde mi zejména o rok 1944. Osobně jsem o tom ještě neslyšel, ale Zdeněk Bičík píše v roce 1973 v článku "Otazníky okolo prvního náletu na Pardubice" (ZKPP, 1973, č.3) o svědectví údajného čs. účastníka prvního náletu na Pardubice (prý to mělo vyjít v tehdejším Právu), který se zmiňuje že jejich stíhací doprovod napadl nad Pardubicemi postavení Flaku. Když pominu fakt, že celé toto svědectví (nenapsal jsem ho zde celé) značně neodpovídá dnešnímu stavu poznání, pořád mi leží v hlavě otázka, jak to vlastně bylo s tím doprovodem. Jediné, co mě napadá, by bylo použití Mosquit, ale mám za to, že byla spíše nasazována na jednotlive sweepy, než na klasický doprovod...Zamračený
 
1stCL_Fucida
Nejednalo se o eskortní mise v pravém slova smyslu. Ty ostatně bylo nemožné dělat už kvůli pouhému faktu, že noční bombardéry nelétaly v těsné formaci, ale buď ve velmi volné formaci, nebo zcela samostatně. Mosquita podnikala v tomto prostředí jakési "volné stíhání" a snažila se načapat podobně operující (tedy letící samostatně) stíhače Luftwaffe. Vedle těchto čistě stíhacích operací samozřejmě jiná Mosquita operovala i jako značkovací, nebo i přímo útočná.
"Verloren ist nur, wer sich selbst aufgibt."
 
clone9cz
Nutno podotknou, že spojenci rádi napadali přístavající letadla na německých letištích, což bylo důvodem pro jejich nerozsvícení i v nouzových situacích.
 
http://www.wwii-illusion.net
saldy
Jo, dělalali to i Němci na východní frontě, jen si to představte, vracíte se z mnohahodinovýho letu s Il-4, jste unavení, klesáte na přistání a trnete hrůzou jestli se ze tmy nevynoří stodesítka.
 
http://www.sturmovik1946.estranky.cz/
VCAF_Joe
1stCL_Fucida
Jo, tohle odpovídá. Obvykle byly větší nálety tvořeny tzv. proudem bombardérů. Klasický stíhací dobrovod se samozřejmě v noci nedal realizovat - proto volně pátrající noční stíhačky někde v okolí zvazů.

clone9cz
Nutno doplnit spoustu věcí k tomuto tématu.
Např. Britové taktiku likvidace bombardérů v okolí jejich letišť označovali Nigh Intruder a začali s ní na jaře 1942 (např. u 1. squadrony se první akce 1. 4. účastnil i Karel Kuttelwascher - info). Byla to zejmána reakce na neustávající noční nálety Luftwaffe.
Pokud je mi známo, tak německé stíhačky s něčím podobným začaly v Anglii už někdy v roce 1941.

saldy
Byl to jistě dost nervák tak jako tak...
Czech Spitfire Club - "We don't forget"
 
http://www.czechspitfireclub.cz
magot
P-61 a Mosquita dělali částečný doprovod ...

zničení protivníka při přistávacím manévru možná nebylo fér ale rozhodně bylo účelné, vybavuju si to jak pro Mossi tak pro Černý vdovy tyhle zákeřný zákroky (ale P-61 měli kudlu v zádech už v názvu Šklebící se)
, pro LW v nočních misích si to nevybavuju, ani pro Me-110, He-219 nebo Me-410 ... Denní akce do toho nepočítám.
Upravil/a magot dne 23-09-2012 21:59
 
VCAF_Joe
V okolí letišť protivníka nešlo jen o přistávající, ale i o startující mašiny. Na počátku války ještě nebyly na klasické noční stíhání dostatečeně použitelné palubní radary - nebylo moc šancí jak protivníka najít a sundat.
Na Londýnem se např. používaly i klasické dení stíhačky ve spolupráci se světlomety (např. Josef Dygrýn-Ligotický sundal v noci z 10. na 11. 5. 1941 během tří letů tři bombarďáky na Hurricanu Mk. IIb - info).

Největší pravděpodobnost kontaktu ale samozřejmě byla přímo v okolí základen bombardérů.
V první polovině roku 1942 se noční přepadové akce používaly Hurricany Mk. IIc - žádný radar, žádná speciální navigace... fakt mazec.
Czech Spitfire Club - "We don't forget"
 
http://www.czechspitfireclub.cz
Peter Winter
Koncem roku 1940 započala LW s napadáním základen britských bombardérů v noci, několik strojů
bylo vždy když byl zaznamenám počínající nálet BC na německo, vysláno hlídkovat na návratové trasy bombardérů a nad jejich základny. Docházelo k sestřelování přistaávajících strojů BC a bombardování základen. Když už britové nevěděli co s tím, němci akce zastavili a jednotku přeložili do itálie. Soustředili se na klasické noční stíhání. Zhruba v polovině roku 1944 se na tuto formu boje pokusili němci navázat za použií nočních stíhačů Me 410. Bez úspěchu, málo strojů příliž silná obrana. Praktikováno do prosince 44.

Protože to fungovalo začali to zkoušet briti - Nigth intruder. Později praktikováno i s Beau a prvními Mossi bez radaru. Taktika nebyla příliž efektivní. nasazené síly měli značné ztráty.
No a s příchodem výkonějších Moskyt a rozšířením radarů a dalších prostředků, začali britové vysílat spolu s proudem bombardérů noční stíhačky operující nezávisle na "proudu" a zaměřující se na vysílání německých palubních radarů. Letci operovali přímo jako lovci nočních stíhaček LW a napadali je i během startů a přistání.
 
VCAF_Joe
Díky, moc dobře sepsáno. Mrknutí
Czech Spitfire Club - "We don't forget"
 
http://www.czechspitfireclub.cz
Peter Winter
k původní otázce.

Noční stíhači spojenců na pozemní cíle většinou neútočili, rozhodně ne hlavňovou výzbrojí, jednalo se o přílišné riziko. Nevylučuji nálet na postavení flaku, tyto úkoly dost často dostývala Light Striking Force používající Mossie verzí VI a IX a dalších. Jednalo se o napadání příležitostných cílů jak po trase "proudu" tak mino ni, podporu nad cílem (právě likvidací hnízd flaku), a rozptylování nemecké obrany vytvářením klamných náletů, shazováním "oken". Dokonce to šlo až tak daleko že peruť techto mossi simulovala svým letem přibližující se "proud" a shazovala přitom "okna".
 
VCAF_Joe
Tohle úplně nesedí...
Např. během akcí Night Intruder piloti velmi často útačili právě i na pozemní cíle... asi i kvůli tomu, že byla celkem malá pravděpodobnost potkat bombardéry.
Jednalo se hlavně o vlaky, čluny u pobřeží a někdy auta.

Konkrétně piloti 1. sq. za tři měsíce operací (1. 4. - 1. 7. 1942) celkem 22 letadel zničili, 13 poškodili, k tomu zlikvidovali i 67 vlaků (z toho Sgt. Campbell jich dostal 21), 5 plavidel a jeden náklaďák.
Czech Spitfire Club - "We don't forget"
 
http://www.czechspitfireclub.cz
Peter Winter
VCAF_Joe napsal:
Tohle úplně nesedí...
Např. během akcí Night Intruder piloti velmi často útačili právě i na pozemní cíle... asi i kvůli tomu, že byla celkem malá pravděpodobnost potkat bombardéry.


Souhlas, ovšem původní dotaz byl na téma noční stíhač a umlčení flaku. V akcích typu NI ano, během dálkových letů nočních stíhačů nebylo považováno napadání pozemních cílů za vhodné. Právě pro velké riziko ztráty posádky letounu. Nebylo však zakázáno napadání základen LW.
 
VCAF_Joe
OK, to je fakt. Mrknutí
Czech Spitfire Club - "We don't forget"
 
http://www.czechspitfireclub.cz
3BAP_Bugs
Veľmi dobrá kniha na túto tému:
[img]http://www.gorila.sk/i/imgs/977/162977.jpg[/img] is not a valid Image.
 
http://3iap.org
magot
Peter Winter napsal:
k původní otázce.

Noční stíhači spojenců na pozemní cíle většinou neútočili, rozhodně ne hlavňovou výzbrojí, jednalo se o přílišné riziko. Nevylučuji nálet na postavení flaku, tyto úkoly dost často dostývala Light Striking Force používající Mossie verzí VI a IX a dalších. Jednalo se o napadání příležitostných cílů jak po trase "proudu" tak mino ni, podporu nad cílem (právě likvidací hnízd flaku), a rozptylování nemecké obrany vytvářením klamných náletů, shazováním "oken". Dokonce to šlo až tak daleko že peruť techto mossi simulovala svým letem přibližující se "proud" a shazovala přitom "okna".

Těch vlaků co bylo zničeno ... takovej bílej kouř to bylo něco nepřehlédnutelného!
Doporučuju knihu Queen of the Midnight Skies.
Upravil/a magot dne 24-09-2012 19:15
 
osa
Díky všem za názoryÚsměv
 
313_OTU_oblak
jj, doporučuji knihu noční dravec. je tam hezky popsáno, že v akcích night intruder piloti právě hlavně útočili na vlaky, protože byly krásně vidět (kouř, jiskry z komína)

jen málo z nich - jako kut - skutečně lovilo němceMrknutí
 
Přejít na fórum:
Přihlášení
Jméno

Heslo



Nejste pilotem?
Klikněte sem
a zaregistrujte se.

Zapomněli jste heslo?
Pro zaslání nového
Klikněte sem.
TeamSpeak3
cr597.teamspeak3.com:9254
Heslo: net

teamspeak server Hosting by TeamSpeak3.com
Rychlovka
Pro přidání zprávy se musíte přihlásit.

16-04-2024 11:52
To jsou Jaromíre defekty z realtime anti-anti-ads google teroru. Chyba není na tvém přijímači. Už před 3 rokama jsem Chrome definitivně odinstaloval a přešel opět po 20 letech na FF

12-04-2024 16:25
Pořídil jsem si Arctic Liquid Freezer III 360. Poměr cena/výkon asi nepřekonatelný. Uchladilo to 300W po dobu 10 minut.

07-04-2024 21:31
Taky vám v prohlížeči Chrome vyskakují artefakty?

19-03-2024 14:59
Mrknutí

16-02-2024 16:54
1stCL .. forever :-)

15-02-2024 13:46
Chtěl jsem tu napsat výborný fór o České poště, ale mám obavu, že by vám to nedošlo.

02-02-2024 12:17
Nj, na rozdíl ode dneška tehdá ještě nešetřili.

29-01-2024 14:14
Dej vzorek.

29-01-2024 13:41
Rád bych tu napsal pár chemických vtipů, ale bojím se reakcí...

29-01-2024 12:29
Phantom bolševické promo Úsměv https://youtu.be/.
..

34,719,193 návštěv