Nejdříve letadlo musíte připravit. Naplníte chladící systém vodou, je potřeba 27 litrů. Voda se totiž musí na noc vypustit, protože ve vodním čerpadle není mezi vodou a motorovým olejem žádné těsnění. Čerpadlo je v dolní části klikové skříně a hřídel čerpadla je mazána a utěsněna mazivem pod tlakem z maznice v cockpitu. Toto mazivo tvoří bariéru mezi chladící kapalinou a olejem v jímce. Pilot musí během letu čas od času zapumpovat, aby měl jistotu, že olej a voda zůstanou odděleny.
Po doplnění vody je nutno sejmout jednu část kapoty motoru a vizuálně zkontrolovat nádrže s palivem. Je to nutné, protože palivoměr není příliš přesný a pohotovostní nádrž není palivoměrem vybavena vůbec a navíc z ní palivo postupně stéká do hlavní nádrže. Pokud se to stane, naplní se vzduchový systém palivem a motorem poháněná pumpa se promění na vkusnou fontánu, která naplní cockpit, případně postříká motor a pilota benzínem právě v okamžiku když motor nastartuje.
Dalším krokem je „dekomprese“ motoru pákou která sníží kompresi motoru pro nastartování. Pak se muže vrátit kapota a motor nastartovat. Posilovací magneto je tak výkonné že k nastartování motoru není nutné ani protočit vrtuli. Chladící kapalina se zahřívá pomalu i při zavřených žaluziích chladiče a motor běží dobře jen pokud je zahřáty, takže správná teplota je velmi důležitá.
Při zahřívání motoru má pilot spoustu času přemýšlet o letu a na co se zaměřit, myslet na rychlost, netahat příliš mnoho G, kontrolovat teplotu, pumpovat maznici, udržovat tlak vzduchu. A pokud všechny tyto zvláštnosti nestačí k tomu abyste se nenudili, můžete sledovat motor v provozu. Bez firewallu je motor v zorném poli pilota jen pod kulomety. Otevřený mechanismus na válcích je fascinující pozorovat. Vidíte ventily, pružiny, vahadla, vše v pohybu, odstřikující olej a mazivo, které nevyhnutelně skončí během letu na vašem obličeji, což dělá z nasazených brýlí povinnost. Je to stroj který nabízí něco pro všechny smysly, to když vám do obličeje začne cákat studená voda, protože chladič v horním křídle dokonale netěsní a při pojíždění na start se tato změní na skoro vařící.
Během pojíždění zjistíte, že jde o těžký stroj, který rád uhání a nemá brzdy. Motor skomírá při 500 otáčkách za minutu a i tak se stroj pohybuje po větru rychlostí bystré chůze. Je dobré to mít na paměti při přistání. Je také velmi těžké zatáčet bez směrovky spřažené s ostruhou. Jednoduchá zaoblená botička na ostruze vytváří jen minimální odpor, nulový brzdný efekt a má minimální vliv na stabilizaci při rozběhu.
Upravil/a WT_Horrido dne 13-10-2011 11:41
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.