Valec napsal:
Porad se mi nedari u Spitu a Hariku prijit na to jak funguje kompas.Pokazde mi ukazuje spravny smer jina rucicka.Nejake rady?
No nevím jestli ti to prozradím, protože mě pořád sestřeluješ, ale budiš
Na Spitu a Hariku je pouze magnetický kompas, který má standardní chyby magnetického kompasu, to znamená, že se přetáčí, nebo nedotáčí podle toho kam točíš. Na kompasu je magnetická střelka která "pořád" ukazuje na sever. Sever je tam kde je křížek. Na kompasu je směrová růžice s "kolejničkami" kterou si můžeš libovolně natočit. Při otáčení růžice se zobrazují na pravé straně obrazovky čísla (modrá) které ti ukazují kurz do kterého máš natočenou růžici. Pokud růžici (kolejničky) natočíš do stejného směru jako máš střelku, tak vidíš (modře) tvůj kurz.
Oba letouny mají ještě gyroskopický kompas. Ten ale ještě neměl tehdy automatické se-souhlasení s magnetickým kompasem. Musíš to tedy sesouhlasit ručně. Po nějakou dobu potom ukazuje správně. Záleží jak manévruješ.
Upravil/a Bravo21 dne 16-08-2011 20:46
Bravo mockrat dekuju za uzitecne info.Funguje to presne jak popisujes.Proti nemeckym strojum je to dost vopruz porad stelovat kompas za letu ale prave proto se mi tato hra libi.Gyro se rozhodi po par manevrech a za letu prenastavovat magneticky kompas neni taky zadna legrace.Vcelku dobrej oddil teno Sim.
hmm, tak teď přemejšlím, kdo mne to s tím kompasem učil, když Válec todle nevěděl...
jinak při čekání na zahřátí motoru právě jedna z věcí, co dělám (kromě nudění se :)) je natočení kolejniček k "meči" a podle hodnoty (kterou mi napíše BoBek v okně) pak nastavím i ten gyro kompas.
Jelikož to ale dělám na zemi, kde je relativně klid a čas (a můžu vytočit knipl do strany tak, abych v poho viděl na ten kompas na "zemi") dělám nastavení obou kompasů myší. Určitě by se k tomu víc hodily buď nějaký kroutítka nebo aspoň klávesy.
Za letu tohle nastavování ale bude daleko krkolomější...
Porazit nepřítele a dát mu život může vypadat jako projev laskavosti,
ale ve skutečnosti to je to nejkrutější, co poraženého může potkat. [samurajský pohled na zajetí]
Hoper napsal:
hmm, tak teď přemejšlím, kdo mne to s tím kompasem učil, když Válec todle nevěděl...
Ze zacatku jsem to taky tak delal pac jsem se to nekde docetl ze se to tak nastavuje.Ale myslel jsem ze uz pak staci behem letu nastavovat jen rozhaseny gyrokompas dle meciku na mag.kompasu.Naposled jsem kompas pouzival pri branne vychove a uplne jsem zapomel jak pracuje.
no právě že se ta mrcha rozhazuje po každý větší zatáčce
takže já to udělal při startu a pak už na to oházel bobek a hledal se podle terénu, příp slunce
mno .... a podle toho to taky vypadalo :))
Porazit nepřítele a dát mu život může vypadat jako projev laskavosti,
ale ve skutečnosti to je to nejkrutější, co poraženého může potkat. [samurajský pohled na zajetí]
Hoper napsal:
natočení kolejniček k "meči" a podle hodnoty (kterou mi napíše BoBek v okně) pak nastavím i ten gyro kompas.
V kterým okně? On někde CoD píše polohu (jako v ilovi)?
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
Jo chlapci...v reálu je tolerance/povolená chyba od výrobce pro Directional Gyro ( česky direkční kompas ) , neboli kompas ,který je ovládán rotujícím gyroskopem 2,5 ° za 15minut.
Doporučuje každých 15-20min. letu sesouhlasit D.G. s kapalinovým magnetickým kompasem.
Hoper napsal:
natočení kolejniček k "meči" a podle hodnoty (kterou mi napíše BoBek v okně) pak nastavím i ten gyro kompas.
V kterým okně? On někde CoD píše polohu (jako v ilovi)?
když srovnávám mečík s lyžinama, tak se mi píše, na kolik stupňů já nastavuju mečík :)
Porazit nepřítele a dát mu život může vypadat jako projev laskavosti,
ale ve skutečnosti to je to nejkrutější, co poraženého může potkat. [samurajský pohled na zajetí]
1stCL_PETRAS napsal:
...
Doporučuje každých 15-20min. letu sesouhlasit D.G. s kapalinovým magnetickým kompasem.
;)
hezký :))
Porazit nepřítele a dát mu život může vypadat jako projev laskavosti,
ale ve skutečnosti to je to nejkrutější, co poraženého může potkat. [samurajský pohled na zajetí]
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
Vlastně by to mělo být naopak než popisujete. Tedy: Gyrokompas by měl být prost všech nectností magnetického kompasu, tedy změny deklinace, deviace a inklinace. Nás pro "malost" map a protože v kokpitu nemáme plecháčky s kafem zajímá jen deviace, tj. přetáčivost/ nedotáčivost kompasu při zatáčkách a také při změnách horizontálního směru - stoupání, klesání. To se u něj děje proto, že směr mag. siločar není (až na výjimkový pás na zeměkouli) vodorovný, a proto je v leteckém kompasu střelka uvnitř kuličky, která se volně koulí v lihu. Na ní je namalován pás s azimuty, který pilot vidí. A střelka je v této kuličce šikmo, podle směru předpokládaného používání. Proto u letadel pro dálkové lety ten kompas ukazuje "křivě", pásek s údaji je šikmo nebo níž/ výš než "doma".
Jednu dobu se pro sport. létání prodával kompas, který měl kuličku průhlednou, a na místě severu (N) měl tečku, podle které se dal odhadnout i vztah k siločarám, a tedy zeměpisná šíře, ovšem magnetická, nikoli sluneční, tj. ne ta co má pól na sev. pólu ale na výslednici magnetických pólů (nejsou přesně proti sobě). Proto se moc neujal a teď se myslím už ani neprodává.
Naproti tomu má "gyro" svou vlastní nectnost. A tou je gyroskopický drift. Tedy kolébavý posun kompasu, podobný (vlastně stejný) jako kolébání dětské káči nebo precese zemské osy.
Uváděný údaj, tedy 2,5 stupně za 15 minut, není ani tak nějaká technická norma jako přesný údaj o driftu vyplývající z rychlosti otáčení zeměkoule, tedy je u všech gyrokompasů +- stejný a předpověditelný. Dá se to vypočítat (není to totožné s otáčením zeměkoule, to bychom měli moc jednoduché - 360 st. děleno 24h je 15st/h, tedy 1st/4minuty), ale nebudu vás s tím otravovat.
Použití by tedy mělo být následovné: Při rovném (azimutálně) a pokud možno i vodorovném letu si čas od času (dejme tomu každých 15 minut) nastavte gyro na správný směr podle v té době ustáleného magnet. kompasu. A při obratech v boji se orientujte podle gyra, protože by mělo ukazovat správně.
Podotýkám že v simulátoru to může být blbě. A taky jsem mohl špatně porozumět. Já clod nemám, mám jej ale objednaný a pak vám sem můžu napsat co jsem zjistil. A omlouvám se za poučování to se jen ve mě ozval bývalý navigátor Celá problematika je dost složitá, i chyb mag. kompasu je více, ty tři jsou typické a běžné...
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uváděný údaj, tedy 2,5 stupně za 15 minut, není ani tak nějaká technická norma jako přesný údaj o driftu vyplývající z rychlosti otáčení zeměkoule
2,5° za 15minut je právě "technická norma".
Je to povolená chyba, kterou způsobuje nepřesnot vyvážení rámů gyroskopu nebo tření v ložiscích rámů a jiné mechanické vlivy.
To je ale v případě přímoukazujících gyrokompasů (obr1) které se používají u levnějších letadel , třeba menší Cessny.Kde se údaj otáčejícího se gyroskopu přenáší přímo na stupnici kurzu.
[img]http://traktoria.org/files/instrumentation/directional_gyro/Sperry_Directional_Gyro_diagram.jpg[/img] is not a valid Image.
Jak správně Alfík píše, údaj 15° za hodinu...
U "gyromagnetického kompasu" , který má ve své sestavě jak gyroskop, tak magnetický vysilač ( jinak řečeno magnetický kompas bez střelky ) se pro letiště Praha-Kbely seřizuje kompenzační člen na -7,5° korekci.
Pilot se tak nemusí starat o vliv otáčení země a kompas je stále "dostrkáván" a eliminuje se tím chyba.
Ale i tento systém má povoleny tolerance výsledné hodnoty kterou pilot vidí na ukazateli.
Pilot může ručně voličem zadat, jestli chce letět podle magnetického kurzu, nebo gyrokurzu.
Na obrázku je dobře vidět "magnetický vysilač / flux gate" vlevo. Jsou to vlastně tři vinutí do trojůhelníku, zanořené do kapaliny a mírně pohyblivé, pro eliminaci nálkonů letounu.
Tlačítko sesouhlasení je pak třešničkou na dortu, tím pilot eliminuje chyby a sesouhlasí gyrokurz s magnetickým vysilačem.
Nevím, jestli to někoho moc zajímá, ale na oživení teorie to není špatné..myslím.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.