scháním nějakou čedbu o WWI (nějak jsem ji zaspal)
nepočítám od E.M. Remarque, toho sem přelouskal celého
ted jsem dočetl paměti udeta
narazil na Fonck-70sestřelů
nějaké další knihy no nějak se nemůžu dopátrat
313_123 napsal:
scháním nějakou čedbu o WWI (nějak jsem ji zaspal)
nepočítám od E.M. Remarque, toho sem přelouskal celého
ted jsem dočetl paměti udeta
narazil na Fonck-70sestřelů
nějaké další knihy no nějak se nemůžu dopátrat
od koho
co
kde
a ty paměti Foncka - "Orel letecké eskadry" ty jsi četl? nějak to tvé vyjádření nejsem schopen pochopit, sry
Prolistuj to,něco tam je. Když nebudu počítat Bigglese,je tam Fonck,Springs atd.
Elliott White Springs: Draví ptáci nad frontou
Peter Saxon: Kruté nebe
René Fonck: Sedmdesát pět sestřelů
Duncan Grinnell-Milne: V drátech sténá vítr
John Norman Harrs: Rytíři vzdušných bojů (vyprodáno)
George E. Rochester: Letka přízraků (vyprodáno)
Břetislav Ditrych - Proti rudému baronovi - Piloti a letecká esa 1. světové války (Epocha) 2011
Upravil/a Thomsen dne 21-07-2011 11:01
tak jsem narazil na
Dlouhý den Valhaly od Františka novotného
sice asi scifi/fantasy ale začátek jde
(poctvě předatlováno - nuda v práci)
... Dobrý manévr. Ten jejich. Ale trochu opatrný. Zmatu jim počty, pádilo mu hlavou při bleskových pohledech střídavě vlevo a vpravo. Nesmí ztratit ani zlomek sekundy.
Vykopl pravou nohou a rozhodným máchnutím přirazil řídicí páku do pravého rohu pilotního prostoru, až k desce s přepínacími kohouty palivových nádrží.
S ostrým zahvízdnutím výztužných lanek se Albatros zvrátil po pravém křídle. Vzduch, náhle ztvrdlý, uštědřil von Gallwitzovi prudký políček zprava.
Padal po zádech a prostor, který před setinou sekundy opustil, proťal snop žlutých nitek. Za nimi se mihl hnědý a krémový stín s červenobílomodrými kokardami na křídlech. K dunění Mercedesu se připojil kolísavý řev Angličanova Wolseleye, nad nějž, na okamžik, pronikl zlobný štěkot kulometů.
Bez ohledu na odstředivou sílu, která ho rvala ze sedačky, stáhl von Gallwitz plyn a srovnal letoun ve střemhlavém letu.
Široce se ušklíbl a s vyceněnými zuby vrhl pohled do zpětného zrcátka.
Angličané nerozhodně mávali křídly o několik set metrů výše.
Měl v rukou tři esa stíhače – prostor, čas, rychlost – kdežto protivníkovi postoupil jediné – převahu výšky. Mohl se tedy pustit do hry a měl dobrou naději na výhru.
Energicky, ale citlivě, začal přitahovat řídicí páku k sobě. Jednonosníkové spodní křídlo Albatrosu bývalo až příliš často alergické na brutální vybírání střemhlavého letu. Posunul páku plynového segmentu opět kupředu. Se zesíleným rykem Mercedesu se před příď letounu bleskově vrátila průzračná obloha časného podzimního jitra.
Kroutil usilovně hlavou na všechny strany. Kdo zahlédne protivníka dříve, ten zvítězí.
Tamhle jsou! Přesně tam, kde je čekal.
Necelých pět set metrů nad ním se rojili Angličané. Jejich sestava se rozvíjela jako hozená konfeta, zakřivující se jeho směrem.
Von Gallwitz, nyní zcela klidný a soustředěný, přirazil řídicí páku jejím rozvidlením na břicho. Letoun, odbrzděný předchozím střemhlavým letem, se odrazil od vzduchu jako pingpongový míček od pálky a vystřelil svíčkou vzhůru. Vedoucí pilot první dvojice protivníků postřehl nebezpečí a pokusil se utáhnout spirálu, v níž útočil.
Minuli se na vzdálenost třicet metrů a rytíř Arnim zřetelně postřehl drobnou kuličku hlavy s broučíma očima dvoudílných brýlí nad výřezem kokpitu. Angličanův méně zkušený wingman nezvládl letoun a vyklouzl do strany. Zato piloti další dvojice pohotově překlopili své S.E.5a na opačné boky. Zdánlivě prchali, ale von Gallwitz věděl, že za pár sekund mu vpadnou do zad.
Pátý protivník se pokoušel o přemet. V zaměřovači se na okamžik zablesklo jeho krémové břicho, ale bylo ihned vystřídáno spodkem šestého S.E.5a. Kolébal se nad Albatrosem ze strany na stranu, jak jeho pilot, instinktivně tušící nebezpečí, se jej pokoušel odhalit.
Pozdě!
Co nejpevněji oběma rukama sevřel madla řídicí páky a palci cvrnkl o poniklované páčky spouští.
Na kratičký okamžik se Albatros roztřásl jako bitý kůň a po obou stranách válců motoru vykvetla u ústí kulometů ohnivá kytice. Červená chapadélka se lačně vymrštila vzhůru, vstříc ohromnému stínu. Kruhovou mušku, umístěnou na konci pravého Spandau a připomínající pavoučí síť, vyplnila na prchavý okamžik mahagonová vzpěra podvozku a hnědé kolo s úzkou černou obručí. Šedě natřený plech s chladícími žaluziemi na přídi protivníkova S.E.5a se bortil a trhal pod proudem střel. V další setině sekundy červená chapadla bičovala prázdný prostor.
Von Gallwitz kopl do nožního řízení. Albatros se otřásl a nemotorně svalil vpravo.
Červ strachu kroutil pilotovi vnitřnosti a plazil se vzhůru, do hlavy. I tou zoufale kroutil.
Kde jsou ostatní Angličané?!
Zasažený S.E.5a neovládaně padal sto metrů od něho. Od motoru se vinula stuha bělostného dýmu a rozšiřovala se do pohřebního rubáše, v němž mizel hnědý trup protivníka s bílou číslicí osm na boku.
Ostrý záblesk!
Rubáš rozťala čepel žlutého plamene provázená černými sazemi a kouřem.
Údery do řízení! Madla, i přes rukavice, ho bolestně tloukla do rukou. Pohled, věnovaný sestřelenému protivníku, byl o zlomek sekundy delší, než měl být!
Řevem Mercedesu pronikaly zvuky, jako by se neskutečně velké dešťové kapky tříštily o dlažbu. Po potahu spodního levého křídla se zlým kouzlem rozběhla řádka otvorů a prostor mezi křídly vyplnilo vřeténko žlutých nitek.
Zběsilé máchnutí řídicí pákou!
Vlevo se míhá útočící Angličan. Za duhovým kotoučem vrtule hranatý chladič, šedá kapota motoru s jiskřičkami ohně u ústí kulometů, tmavý trup s kruhovou kokardou na boku a za ní bílá číslice pět.
V prudkém obratu ukazuje nepřátelský dravec žluté břicho, mrskla se červenobílomodře pruhovaná směrovka.
Někdo z druhé dvojice. Souvratem mu vpadl do zad, získal šanci, ale nepřesně mířil. Pozor!, někde je ještě jeden.
Tady je, bratřík!
Vedoucí roje. Bílá trojka.
Pryč od něj!
Nesmí ztratit ani sekundu.
Vydupl levou nohou a začal odspodu řezat Angličanovu zatáčku. Zaklonil hlavu, aby zkontroloval pozici ostatních protivníků. Řadili se nad ním a začali se znovu spouštět jeho směrem. Má pár sekund času. Odhodlaně polkl, ale pocit suchosti se z hrdla neztratil. Má čas se vypořádat s bílou trojkou, s jejich velitelem. Nepřátelský S.E.5 a je tu, šikmo nahoře před ním, v náklonu ostré zatáčky, osvětlen ranním sluncem se zeleně a hnědě třpytí. S kovovým nádechem jako čerstvě vylíhnutý střevlík.
Přidal plyn až na doraz a věrný Mercedes odpověděl zvonivým řevem. Ždímal ze stroje, co se dalo. Přetížení ho rvalo do sedačky, deformovalo mu bradu, takže odchlípené rty odhalily zuby v upířím úšklebku. Cítil, jak se mu na záda ledově lepí propocená košile.
Přesto se opozdil. Bratřík se stačil otočit čelem.
Řítili se k sobě, v součtu větší rychlostí než čtyři sta kilometrů za hodinu.
Byl to jen mžik. Tušený kruh vrtule, hranatá příď se žaluzií chladiče, dvojitý žlab žlutohnědých křídel, blikající bludička smrti u ústí Vickersů. Vražedná morseovka žlutých zápalných střel, švihajících jako bič rovnou proti němu.
Znovu odporný zvuk dešťových kapek, bubnujících o dlažbu.
Křečovitý stisk spouští. Kovové sténání kulometů a zápach střelného prachu. Pavoučí síť zaměřovače ukazuje, jak červené korálky jeho střel mizí v tlamě Angličanova chladiče, sklo větrného štítku se tříští, protivníkova vrtule, náhle obrovská a nehybná, přetekla ze zaměřovače. Okolo víří jakési plechy, držadla pilotní páky se zarývají do břicha. Drtivý náraz odspodu do sedačky, záblesk ohromného stínu těsně pod ním a obrovská síla mu rve řídicí páku z rukou.
Celý svět zmizel v oslnivém jasu. Někdo mu obloukovou pilou odřezával paže od těla, ostrý chemický zápach explodovaného benzínu plnil chřípí.
Konečně otevřel oči.
Černě natřená trubka napříč kokpitem, zadní ukotvení kulometů, byla na svém místě. I ruce v hnědých kožených rukavicích, třímající madla pilotní páky, jsou jeho. Pootočil hlavu, avšak prudká bolest v obličeji ho přinutila pohyb zastavit. Zvedl oči do zpětného zrcátka.
Za ním bobtnal uhlově černý kulovitý oblak. Gorgónská hlava s kouřovými hádky trosek, rozstřikujících se po nevinně modré obloze.
Bolest ho přinutila sklonit bradu na prsa. Límec beraního kožíšku změnil barvu. Původně bílé chlupy zrudly prosáklou krví a ztuhly, jak krev zaschla. Kdesi v útrobách se znovu probudil červ strachu.
Zaposlouchal se do pravidelného hukotu motoru a to ho trochu vzpamatovalo. Pod trupem cosi bubnovalo a řízení táhlo doleva. Při srážce musel přijít o podvozek, usoudil. Přinejmenším o jeho pravou vzpěru a kolo.
Rány v pořezaném obličeji začaly přicházet k sobě, stále silněji cítil, jak v nich škube.
Přesto se v něm zrodila naděje. I tak se mu podaří se vrátit.
Ale ještě pořád zbývají čtyři Angličané.
Bez ohledu na bolest v pořezaném obličeji a krví zacákané brýle máchl pilotní pákou vpravo a pak od sebe.
Albatros se převrátil břichem vzhůru a se řvoucím motorem se vrhl k zemi. ...
zdravím,v tématice letectva 1ww jsem uplnej nováček,tak se chci zeptat jestli někdo nelistoval knihou,identifikační příručka vojenských letadel letadla 1.světové války 1914-1918 od svojtky,jaký názor na ni máte?
Mam a listoval a o lonske dovolene precetl. Pekny prehled vetsiny letadel WW I na vsech frontach, neco historie, strucne popisy, jako u kazde knizky se najde par nepresnosti. Ale mne se libi a v knihove by chybet nemela...
Mám někde privátní sbírku pamětí (2ks) batalionu zformovaného ve východních čechách bojující v Srbsku a v Itálii.
- Neprodejné - Pokud by byl zájem tak přes PM nebo mail.
Ahoj,
Po půlce života jsem si vzpoměl na svoje létání. Bohužel si pamatuji už jen starý Il-2 1946. Co se tedy teď létá poraďte mi kde bych objevil staré veterány.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.