Zdar, Tajpan mi napsal PM, ale myslim ze by to spis melo jit pres diskusi at to kazdy vidi, je to obecne a dulezite tema.
Od Tajpan
Datum 29.12.2010 12:13
Předmět 4.10 počasie
ahoj,
kedže lietaš i reále, mám na teba otázku.
ak si si všimol v FMB je sú pridané požnosti k počasiu.
Vieš napísat pri akých hodnotách sa lieta, resp aké by malo byť dané nastvavenie , čo najviac približne k reálu?
to isté sa pýtam Fučidy a Roba.
najotravnejší
Tajpan
resp: v akom nastavení bude lietať AH-server
V tomhle prispevku popisu co si myslim ja tak nejak podle skusenosti, ale nikdy me to nenapadlo systematicky sledovat a je dost mozne ze realita je jina a tohle ze je mnou dost subjektivne videno.
Privital bych diskusi od lidi co letaji nebo od lidi co se zabyvaji meteo vecma at se zapoji a domluvime nejake rozumne nastaveni.
No co vim tak v realu se normalne sportovne leta bez jakychkoli problemu do 5m/s. Vetsi vitr znamena pro mnoho letounu omezeni, relativne snesitelne se leta az nekam k 8-10m/s co bych tak odhadl. Vetsi vitr uz znamena omezeni i pro vetsi stroje i kdyz dneska jsou velci dopravaci schopni letat i pri 25m/s pokud neni moc narazovy.
Omezeni je hlavne v prizemnim vetru kvuli vzletum a pristanim. Samozrejme za letu je to pak take dulezite, ale kdyz uz clovek je ve vzduchu, ma tam moznost manevrovani a tak...
Leto:
* oblacnost byva 600-1200m AGL zakladny.
* u nas je bezne jen maly vitr do 3m/s s mirnymi poryvy a turbulencemi.
* Vitr nad 5m/s je jen malo kdy v lete, vetsinou jsou pak i mirne az stredni poryvy s malou turbulenci.
* v bourkach (jen 3-4 za leto a radove hodina-dve) vitr do 20m/s s velkymi narazy a velkymi turbulencemi.
Podzim:
* Oblacnost 500-800m AGL zakladny, vyskyt rannich mlh.
* prevazuje vetrno kolem 5-8m/s, stredni narazy, mala turbulence.
* obcas vetrno i kolem 12m/s, stredni narazy, zadna turbulence.
Zima:
* Oblacnost 300-800m AGL zakladny, obcasny vyskyt celodennich prizemnich mlh a kourma.
* Bezne jen maly vitr do 3m/s s mirnymi poryvy bez turbulence.
* Vitr nad 5-8m/s mene casto, vetsinou jsou pak i mirne az stredni poryvy bez turbulence.
Jaro:
* Oblacnost 500-2000m AGL zakladny, vyskyt rannich mlh.
* prevazuje vetrno kolem 5-8m/s, stredni narazy, stredni turbulence.
* obcas vetrno i kolem 15m/s, stredni a velke narazy, mala turbulence.
To bych tak tipoval jako vnitrozemske pocasi. Pri pobrezi bych cekal obecne silnejsi vitr stabilniho charakteru bez turbulenci, a vetsi oblacnost. Nad morem (pacifik) asi to same ale s vyssimi zakladnami mraku.
Noo..já bych mraky minimálně v létě poslal i výše..a vítr bych se asi taky nebál trochu zesílit. Ale mé zkušenosti jsou v tomhle směru moc malé, než abych to mohl nějakým dlouhodobějším pozorováním kvalifikovaněji odhadnout. Co nějaká meteo data?
V létě mraky výše. Pod 1000m AGL jsem potkal mrak jen na Ještědsko-kozákovském hřebu při jihozápadním větru.
Ale vzpomínka pěkná:
Bylo to JV od Semil. Podlétal jsem ho směrem na Lomnici a mrholilo z něj. Viděl jsem tenkrát 3 duhy najenou. A očekávanej stoupák nikde.
napadlo me treba Windguru. Nakonfiguroval jsem si Ranou u Loun (jednak od sud pochazim, jednak je tu letiste a Rana je jedno z paraglide a rogalo center):
Akorat tam neni vyska zakladen, typ oblacnosti a poryvy, ale to uz se da nastrelit.
Co se pamatuji, tak koncem padesátých let létali letečtí modeláři při soutěžích volných modelů do 12 m/s. Jen vzpomínka pamětníka, těsně pod touto hranicí se létal okresní přebor na Rané.
Upravil/a Uzin dne 29-12-2010 15:21
Uzin napsal:
Co se pamatuji, tak koncem padesátých let létali letečtí modeláři při soutěžích volných modelů do 12 m/s. Jen vzpomínka pamětníka, těsně pod touto hranicí se létal okresní přebor na Rané.
No jo, ale vsadim se ze to byly svahove magnetaky a pro ty je vitr vhodny, byt tech 12m/s je uz i na ne dost. Nebo se pletu?
Blaník má v manuálu povoleno čelních 12m/s, resp. boční 3m/s jako maximum. Ale když to jde přímo zepředu tak se dá bezpečně kočírovat i v o něco silnějším větru. Horší jsou různý poryvy.
Tak to byly tehdejsi soutezici soucasne i adepty na sprint na 6km pri tomhle vetru. To letecti modelari byly asi fakt namakani prespolni bezci. To si neumim predstavit, ja poustel A2 max. za slabeho vetru a i tak jsem se nabehal kilometru a obcas proste nedobehl a prisel o nej... Zlata RCcka, dneska bych uz volnasky neubehal.
Nechci zahlcovat vlákno, ale těch 12 m/s byla horní hranice regulérnosti, běžně se i rekreačně lítalo při 6 m/s. Přespolní běh to byl stejně, ale horší bylo, když člověk z lenosti (blbosti) nenastavil determalizátor, a ona byla termika. Jednou v Mostě v zimě jsem udělal zkušební let, jen asi na 20 m šnůry: A2 zmizela v nízkých mracích, za měsíc mi ji přinesl železničář, že prý ji našel v Teplicích na kolejích před příjezdem vlaku. Ani po klukovi nechtěl nálezné, lol.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.