Dne 16. 8. 2009 došlo při nácviku vystoupení skupiny Russkije Vitjazi ke kolizi dvou letadel Suchoj - Su-27 bn.14 a Su-27UB bn.18.
Piloti obou letadel se museli katapultovat - jako první pilot "předního" Su-27 Vitalij Melnik, jehož stroj s hořícím motorem následně spadl do (doufám) chatové oblasti. On sám dopadl do nedalekého lesa, kde zůstal viset zachycený svým padákem do korun stromů až do příchodu pomoci.
Su-27UB s vedoucím celé akrobatické skupiny Igorem Tkačenkem ještě chvíli pokračoval v letu se zničenou přídí, pak i jeho osádka provedla katapultáž. Igor Kirilenko úspěšně dopadl do pole, odkud pak sám odešel do vrtulníku, vyslaného na jejich vyzvednutí.
Zasloužilý vojenský letec Ruska, Vojenský letec-snajper, gardový plukovník Igor Tkačenko však při katapultáži zahynul.
Porazit nepřítele a dát mu život může vypadat jako projev laskavosti,
ale ve skutečnosti to je to nejkrutější, co poraženého může potkat. [samurajský pohled na zajetí]
Porazit nepřítele a dát mu život může vypadat jako projev laskavosti,
ale ve skutečnosti to je to nejkrutější, co poraženého může potkat. [samurajský pohled na zajetí]
moc info jsem se u nás nedozvěděl (vlastně jsem tu jen na webu objevil, že se něco stalo, z TV mi to uniklo, protože na ni normálně nekoukám...), takže jsem čerpal především z azbukou psaných webů
rusky už čtu jako prvňáček, ještě horší je to pak s překladem...
z toho, co jsem se dočetl na webu ruských "skenovačů frekvencí" (díky TCmu za link) jsem vyrozuměl, že jedno éro drclo do toho před sebou
dále jsem z psaní a fotek vyrozuměl, že "přední" letadlo bylo jednomístné sugo, to zadní (podle zničeného radomu) dvojmístná spárka
Melnik šel ven první, s Tkačenkem seděl v letadle Kirilenko
první letadlo spadlo do "dačovské" oblasti, kde úplně zničilo jednu "budovu", od ní pak chytlo několik dalších
bylo při tom zraněno několik osob, ke ztrátám na životech zde však naštěstí nedošlo (na jedné fotografii byl záběr na poškozenou červenou Fabii, u toho komplet zničeného domu byl prý Lexus - taky komplet zničen...)
Spárka letěla ještě o malou chvíli dál, pak se katapultovali i z ní.
Jestli jsem to dobře pochopil / přeložil, Tkačenko držel letadlo, katapultáž provedl "ten vzadu" - Igor Kirilenko
nad místem neštěstí zůstal kroužit jeden stroj ze skupiny a nahlásil událost na věž - podle jeho pozice pak určili místo, kam mají poslat vrtulník
není mi zde ale pár věcí jasných...
1. Tkačenko byl vedoucí, ale v době kolize neletěl jako první (ale to mohlo být figurou v dané sestavě v danou chvíli)
2. je na komisi, aby se zjistilo, proč došlo ke kolizi - zda chybou jednoho z pilotů, nebo díky problému s motorem - nejspíše náhlé zpomalení vedoucího letadla (zrychlení spárky je mnohem méně pravděpodobné)
3. spárka dopadla do pole - z toho usuzuji, že i do pole spadnul Kirilenko. Na asi dvou videích je vidět, že jeden pilot nastupuje do záchranného vrtulníku po svých. Vrtulník stál na poli. Tedy s největší pravděpodobností opět Kirilenko (dopad obou strojů byl od sebe relativně dost vzdálen). Katapultáž údajně provedl Kirilenko.
Proč pak nedopadl přibližně do stejného místa, co Tkačenko ? Tkačenka totiž našli o dost déle.
Nebo se nejprve Katapultoval Kirilenko a pak Tkačuk sám ? Případně tam zafungovala automatika a když šel ven zadní, po chvíli šel i přední ? (netuším, jestli je vůbec taková možnost)
4. mno a co mi nejvíc "vrtá" hlavou - údajnou příčinou smrti Tkačenka byl hořící padák - na jednom z posledních webů, co jsem viděl to údajně prohlásila nějaká svědkyně nehody (správně odborně by se asi mělo říkat katastrofy).
Vím že jsou fotky hořícího motoru (zadku) prvního jednomístného suga.
Ale předpokládám, že hořící letadlo odpadlo "hned" po katapultáži pilota, takže nepokračovalo v letu se skupinou (dokládají to i místa dopadů strojů)
Spárka měla zničený radom (přišlo mi, že úplně chyběl). Mohl ovšem mít poškozené motory díky nasátí úlomků... Ale ze zachycené radiokomunikace vyznělo, že piloti před vystřelením motory vypínali (nejspíš standardní postup, tedy pokud to stíhají). O hoření spárky jsem toho moc nepochytil, vlastně mi přijde, že vůbec nic. Jak tedy mohl blafnout jeho padák ? A to pomíjím skutečnost, že K-36(?DM?) by měla pilota "odhodit" na bezpečnou vzdálenost od letadla...
Medveděv už vyhlásil hlubokou soustrast pozůstalým, armáda zase vydala prohlášení, že RV na MAKSu vystoupí...
jinak k RV - není to jejich první úmrtí - při přeletu skupiny do Vietnamu za špatného počasí chybou vedoucího transportního Ilu jedna spárka a dvě singlovky narazili do zalesněného kopce a jejich osádky zahynuly...
a ještě na závěr - vše výše uvedené o katastrofě z 16.8. jsou jen moje doměnky založené na tom, co jsem kde "vyčetl"
takže pokud se mýlím, rád se nechám opravit
Porazit nepřítele a dát mu život může vypadat jako projev laskavosti,
ale ve skutečnosti to je to nejkrutější, co poraženého může potkat. [samurajský pohled na zajetí]
takže se katapultoval o "dost" později než Kirilenko ?
Porazit nepřítele a dát mu život může vypadat jako projev laskavosti,
ale ve skutečnosti to je to nejkrutější, co poraženého může potkat. [samurajský pohled na zajetí]
Hoper napsal:
takže se katapultoval o "dost" později než Kirilenko ?
Jak to z ruského textu chápu já, tak Tkačenko nevypínal motory, naopak po srážce díky motorům držel éro aby nespadlo na baráky...
Vzhledem k tomu, že není jisté, jak moc byla rozsekaná kabina (jestli vůbec) spárky po srážce, tak můžeme jen spekulovat, co mu podpálilo padák. Řízená katapultáž, pokud se nepletu, probíhá taky nejdřív od zadního sedadla. Ani nevíme, jestli šli ven normálně, nebo nouzově skrz překryt. Svědci navíc v azbuce říkají, že ze spárky šel jeden padák v pořádku a druhý vůbec. Je to plné dohadů a náznaků, pravda asi jen tak na povrch nevyjde.
BTW - nikde jsem nečetl, že mu chytil vrchlík - třeba mu hořel už pod zadkem kvůli nějaké závadě na sedačce... pyropatron tam je spousta, třeba něco nevyšlo....
jenom k tem zranenejm, v jednom z tech baraku mela byt docela dost tezce popalena jedna zena, dalsi 4 lide by meli byt zraneni lehce
co jsem o tom ja vcera cetl, tak se objevil i nazor ze vedouci Sucko zpomalilo kvuli nasati ptaka
EDIT: pro neazbukare linkuju debatu na valka.cz http://forum.valk...hp/t/87197 ... ale je to vsechno z 16.08. takze nektery info uz muze byt upresneny
Upravil/a j4ck41 dne 18-08-2009 09:24
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.