Pročítám knihu o letadlech a čtu o "direct drive" a "geared" motorech použitých v jednom konkrétním letadle, tj. motorech bez reduktoru a motorech s převodem.
Můžete mi prosím vysvětlit rozdíl ve fungování a jaké jsou výhody a nevýhody těchto motorů?
Dortenmann napsal:
Pročítám knihu o letadlech a čtu o "direct drive" a "geared" motorech použitých v jednom konkrétním letadle, tj. motorech bez reduktoru a motorech s převodem.
Můžete mi prosím vysvětlit rozdíl ve fungování a jaké jsou výhody a nevýhody těchto motorů?
Díky předem!
Obávám se, že se nejedná o motor s reduktorem a motor s převodem, ale dle mého názoru to bude obojí s reduktorem (který redukuje - snižuje otáčky hnací turbíny na otáčky vhodné pro práci vrtule. nejvhodnější 1000-2000 ot/min), jenže ten druhý motor bude mít regulátor s převodem. Jako například DH-91. Nejsem si 100% jistý, převodů je v různých typech letadlových motorů mnoho, ale pravděpodobně se opravdu jedná o regulátor s převodem. Bohužel motory nikdy nebyly moje silná stránka, takže rozdíly ti bude muset objasnit někdo jiný
Dost možná se pletu, ale spíš bych viděl, že se bude jednat o terminologii vztaženou nikoliv na motor, ale na kompresor. Geared by mohl být vícerychlostní (vícestupňový), direct drive pak jednorychlostní (jednostupňový). Otázka je, jestli to tak autor skutečně myslel. Výhody jsou jednoduché - jednorychlostní je jednodušší, lehčí, výrobně méně náročný, v důsledku díky jednoduchosti méně poruchový. Opakem je vícerychlostní, jehož základní výhodou je mnohem lepší možnost optimalizace výkonu v různých výškách.
No,já bych přidal trošku do mlýna.
Podle mě je myšleno :
"direct drive" - vrtule napřímo na klice.
"geared" - klika přes reduktor a pak na vrtuli..
Ale babo raď,jak to básník chtěl říci
A výhody/nevýhody.
Vrtule na přímo má vyšší otáčky,je hlučnější a má menší účinnost.
S reduktorem je pomalejší,může mít větší průměr a účinnost bude vyšší.
Motor může točit optimální otáčky a vrtule redukované otáčky pro nejvyšší účinnost..
( Platí i u leteckých modelů. )
Upravil/a 1stCL_PETRAS dne 22-04-2009 08:05
Řekl bych, že se to týká typu použitého náhonu dmychadla.
Direct drive je asi míněno "přímo poháněný", tedy umístěný na vývodu klikového hřídele, tedy s otáčkami přímo závislými na otáčkách kliky. To může být i s převodem, ale stálým.
Geared by pak bylo "poháněný převodovkou", tedy myslel bych že jde buď o variátor s odstředivou spojkou, nebo auto či mano několikastup. převodovku. Jím plněný tlak by byl více méně konstatní, na rozdíl od prvního který dává tlak v nějakém takřka stálém poměru k nepřeplňovanému, podle výšky.
V letadlech se často kombinují oba, jeden zvyšuje tlak všude, i na nulové výšce, druhý zase má výhodu že se dá udržovat stálý tlak při různých výškách a otáčkách motoru. Použití obojího má obě výhody a nevýhodu pouze váhovou a složitosti. Typický příklad - Allisony z P-38, dvoustup. dvourychlostní automatický kompresor = tedy první stupeň na klice a druhý s dvoust. autom. převodovkou.
Může to však být i něco jiného - kdoví jak se ten co to psal, snažil držet oficiální letecké terminologie. V populární literatuře jsou běžné termíny volené/upravené tak, aby jim např. rozumněli lidé s řidičákem, když už nemají piloťák...
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.