[img]http://lesnihu.wz.cz/pedaly/IMG_6224.jpg[/img] is not a valid Image.
Prioritami pri konstrukci byly hlavne tuhost a hladkost chodu (a byla vyvinuta snaha udelat je v tomto ohledu dokonale). Naopak na rozmery, hmotnost, rozebiratelnost a pocet hodin stravenych pri vyrobe se nehledelo.
Duraz na hladky chod prakticky vylucoval jakekoliv posuvne casti, takze jsem zvolil konstrukci s horizontalnim ramenem uchycenem uprostred na svisle ose (zakladni koncepce je vicemene obslehnuta z nejakeho Mila) a ulozeni vseho v kulickovych loziscich (bruslarska velikost - vnejsi prumer 22mm).
Zacalo to svarenim, zakladni kostra je vlevo (z jeklu 60*20), ramena vpravo (50*30). To kulate jsou trubky, do kterych se pak namacknou loziska (maji vnitrni prumer 22), ty se samozrejme vzapeti orizly tak, aby prakticky neprecnivaly. Loziska jsem do trubek namacknul hasakem, jako osy jsou pouzity srouby.
Detail stredniho kloubu. Na ose jsou umistena loziska nahore a dole, uprostred je bily excentr. V trubce na rameni jsou s odstupem asi 90° provrtane dve diry a do kazde je umistena reflexni optozavora, zalepena cerne probarvenym epoxydem (pohled skrz). Pri otaceni ramena pedalu se pak plocha excentru priblizuje vice k jedne nebo k druhe zavore a rozdil prectenych hodnot jde ke zpracovani k pocitaci. To hnede uprostred je kondenzator pro filtrovani ruseni.
Vnejsi klouby jsou reseny obdobne, jen tam neni excentr ani cteni.
Posledni dulezita cast jsou dve kratsi spojky pro udrzeni krajnich casti, na ktere se slape, ve spravnem uhlu. Tady jsem loziska jednodusse sevrel do drzaku na 1/4" trubku (pohled zespoda). Ty maji uz od 'prirody' privarenou matku, do ktere jsem nasrouboval propojovaci tycku, a vylozeni gumou, coz se hodi pro pripad, ze by byla nejaka osa trochu sejdrem.
Modre gumy pro centrovani povazuji za provizorium potrebne jen do doby, nez sezenu primerene pruziny.
Naklady na material odhadem tak 700Kc. Zdroj: Ferona, podnikova prodejna (jekly a zaslepky, trubka, nektere srouby), GES (elektronika), Hornbach (derovany plech na horni stranu, nektere srouby, nektere detaily), Baumax (uchytky na trubky, nektere detaily) a skrin v dilne (hlavne epoxyd a cerny toner).
Zbyva dodelat tapky, na ktere se bude slapat, dorazy, usazeni na zem a mozna podkladovou desku (ta byla puvodne planovana, ale ted si nejsem jisty, jestli to nenechat jen tak nad kobercem). Pak to uz jenom zapojit a byt prekvapen :-).
Nice work, vitej do klubu. Tak já vás taky nechám nahlídnout do svojí kuchyne. Mozna to Lesniho Hu nebo nekoho dalsiho inspiruje k vlastni konstrukci, pripadne muzete klast dotazy, rad zodpovim cokoli
Jelikoz jsem levak, nemam v podstate na trhu moznost porizeni kvalitniho HOTAS systemu s dlouhou zivotnosti a solidni ergonomii. takze uz tu v podstate 2 roky bastlim ruzne systemy, ktere mi v tomto pomahaji. Ridim tedy levou rukou, tzn plynovku do pravacky nesezenete nikde, knypl do levacky dela jen Saitek, ale ten pod tihou a zatizenim moji hnaty dlouho nevydrzi.
Takze muj momentalni kokpit v kuchyni nyni vypada skoro podle mych predstav, pricemz predevsim knypl si jeste casem zaslouzi zakrytovat a pedaly jeste dostanou novy system centrovani. Ale lita to, a vypada to takhle:
Plynové páky - rukojet Genius F-23
- elektronika MJoy16C1 - (od Peteho- ješte jednou díky)
+ tlačítka a osa rukojetě jsou původní tlačítka
ze základny Joye-přetažené kabelem na plynovku
+ 32 tlačítek přiřazených na skoro všecko co potřebuju
+ 8-way poziční klobouk
Pedálů - kluzný mechanismus - povrch tyčí je superfiniš Ra 0,05
+ teflonová ložiska - spousta frézování, soustružení - neptejte se mě kde to shánět, nejde to
Počet funkcí je díky možnosti různého shiftovní hodně přes sto, počet os 12-momentálně zapojeno je 10. dále dva 8-way kloboučky atd .
Než jsem postavil tohle, stavěl jsem trimovací krabičky z knyplů genius, což může být pro stavitele dobrá inspirace pro zapojení pedálů do USB. třeba tyhle pedály jsem poháněl přes střeva genius
Daj se dělat různý věci, když člověk ví jak a má jak,kde a s čím. Ale kdo něco postavil ví, že to jde. LesníHu mi dá jistě za pravdu.
Počítejte se mnou:
kvalitní hotas+kvalitní pedály+ freetrack = 15 000? možná 20?
To já to mám tak za 5
A takový pedály CH, ty bych rozlámal za měsíc , tyhle mě přežijou
Kdyby se někomu z vás zdálo, že si něco z toho, co tu prezentuju zkusí postavit, ať se ozve. Rád poradím s čímkoli budu moci.
LesniHU: Ako je to s loziskami a trubkami? Ja som mal vzdy pocit, ze loziska sa normalne vyrabaju v SI jednotkach (metre a odvodene), kdezto rurky su normalne skor v palcovych jednotkach. A netusim, aky musi byt rozmer otvoru, do ktoreho si nasledne schopny vmacknut lozisko s nejakym priemerom. Teda s akou presnostou musis pracovat ???
Obluda: Co to tam mas za tlacitka? Teda zaujimali by ma najma tie s bezpecnostnym krytom a kde sa daju zohnat.
A popripadne aj tie s kovovou packou, ak to nie su klasicke prepinace zapni/vypni, ale spinace (ergo po pusteni sa vracaju do povodnej polohy).
Mungo napsal: LesniHU: Ako je to s loziskami a trubkami? Ja som mal vzdy pocit, ze loziska sa normalne vyrabaju v SI jednotkach (metre a odvodene), kdezto rurky su normalne skor v palcovych jednotkach. A netusim, aky musi byt rozmer otvoru, do ktoreho si nasledne schopny vmacknut lozisko s nejakym priemerom. Teda s akou presnostou musis pracovat ???
Obluda: Co to tam mas za tlacitka? Teda zaujimali by ma najma tie s bezpecnostnym krytom a kde sa daju zohnat.
A popripadne aj tie s kovovou packou, ak to nie su klasicke prepinace zapni/vypni, ale spinace (ergo po pusteni sa vracaju do povodnej polohy).
Trubka je normalni s vnejsim prumerem 25mm, vnitrnim 22 (mozna klasifikovana jako 'tenkostenna', to uz si nepamatuju). Proste zelezo z Ferony :-). Na palce jsou afaik vodovodni trubky, asi i plyn a podobna infrastruktura.
Deformace do ovalu o tri desetiny milimetru (jako se treba stane pri svareni) uz muze byt docela podstatny problem, protoze lozisko pak nechodi volne - pri otaceni chvili brzdi a pak se zase snazi zrychlit. Stejne tak kdyz se tam namacke trochu nasikmo a pak se jeho stred utahne maticemi na ose. To by me vsak mozna trapilo pri stavbe joye s deseticentimetrovou pakou, tam by to bez pruziny mohlo byt pri trosce snahy citit, ale s pruzinou uz urcite ne a u pedalu uz vubec.
Nemyslim, ze s trubkou o prumeru treba jen o dve desetiny milimetru mensim by to lozisko slo pouzit, ale na to, v jakych tolerancich a rozmerech se tu obvykle pracuje, se musis zeptat nejakeho strojare. Ja strojar nejsem, ja jsem to tam proste nacpal.
Ty bezpecnostni kryty jsem tak pred pul rokem nekde videl prodavat (jen kryt bez prepinace), ale ted uz nevim kde. Vracejici se packove prepinace maji afaik v gesu i gme.
Tak přestavbu Saiteku (sice o generaci staršího Cyborga 3D) na vlastní mechaniku s ložiskama, hall senzorama a elektronikou MJoy mam v hlavě a částečně i na papíře už taky nějakou dobu. Akorát v rodinném rozpočtu pořád nezbývají (ale vůbec žádné) kačky . Obludova plynovka mě mohutně inspirovala . Něco takového si taky postavím. A žena pak požádá o rozvod .
No nic, jdu projektovat solární elektrárny, ať mám na virtuální lítání.
falkon - vdaka, 8 Euro za ochrannu klapku ma dokonale vyliecilo z tuzby ju vlastnit
LesniHU - hmm, pravda, niekedy je pouzitie mierneho nasilia efektivnejsie nez hodiny stravene nad knihami Ale pokial ide o nejaku desatinu milimetra, tak tam by mohlo pomoct opatrne prebrusenie.
Na pedaloch na tom asi moc zalezat nebude a keby som robil ulozenie loziska pre plynovu paku ci joystick, tak by som sa pokusil zohnat nejaky maksi kov nez ocel - mosadz / hlinik. Trochu drahsie a trochu tazsie zohnatelne, ale zase jednoduchsie na opracovanie a zivotnost bude aj tak "vecna".
Jak píše LesníHu - koukni na www.ges.cz nebo nějaký podobný. Doporučuju navštívit kamenný obchod s elektronickými součástkami a vybrat si. Ty páčkové přepínače mám v konfiguraci (zap)-vyp-(zap) tzn. samy se vrací na střed. Ty odklápěcí pojistky jsou původné pro páčkový přepínač, přičemž když je to zavřené, tak ho to drží v jedné poloze. Ten odkaz na flyengravity je moc pěkný,.. ale já ten samý kryt koupil u nás v liberci za 26Kč/ks. páčkové přepínače asi za 35Kč/ks a potenciometry asi 25Kč/ks...
kirsha napsal:
Tak přestavbu Saiteku (sice o generaci staršího Cyborga 3D) na vlastní mechaniku s ložiskama, hall senzorama a elektronikou MJoy mam v hlavě a částečně i na papíře už taky nějakou dobu. Akorát v rodinném rozpočtu pořád nezbývají (ale vůbec žádné) kačky . Obludova plynovka mě mohutně inspirovala . Něco takového si taky postavím. A žena pak požádá o rozvod .
No nic, jdu projektovat solární elektrárny, ať mám na virtuální lítání.
Jestli chceš dělat knypkl ze Cyborga, použij původní elektroniku. Tišťáky jsou čtvercové, všechno je zapojeno přes konektory, dobře se to demontuje, solidní životnost elektroniky, pro XP výborný programovací software. A myslím si, že přestavba na Hall sensory je taky možná
Mungo napsal:
Na pedaloch na tom asi moc zalezat nebude a keby som robil ulozenie loziska pre plynovu paku ci joystick, tak by som sa pokusil zohnat nejaky maksi kov nez ocel - mosadz / hlinik. Trochu drahsie a trochu tazsie zohnatelne, ale zase jednoduchsie na opracovanie a zivotnost bude aj tak "vecna".
Já mám plynovku uloženou ocel-ocel. Ten relativní pohyb v tomhle kloubu to neochodí nikdy, stačí to kvalitně namazat.
Na pedály doporučuju solidně dimenzdovat, jedna noha je tak 10kg na pedály. valivý ložiska jou všeobecně citlivý na nalisování do šišatý díry. Jestli nejste schopný to vystružit na H7, tak to radši doporučuju ho tam dát volnějc a kvalitně zalepit nějakym dobrym lepidlem. a konstruovat tak, aby ten lepenej spoj nesl co možná nejmíň zatížení. jestli se nepohne, tak opotřebení v pedálech v nejbližších 100 letech nečekejte...
Mungo napsal:
Na pedaloch na tom asi moc zalezat nebude a keby som robil ulozenie loziska pre plynovu paku ci joystick, tak by som sa pokusil zohnat nejaky maksi kov nez ocel - mosadz / hlinik. Trochu drahsie a trochu tazsie zohnatelne, ale zase jednoduchsie na opracovanie a zivotnost bude aj tak "vecna".
Ja bych asi zvolil navstevu opravny koleckovych brusli a dotaz na nepotrebnou lyzinu (nebo jak se jmenuje ta kovova vec na spodku brusli, do ktere se sazi loziska a kolecka). Ta by mela mit diry spravnych rozmeru jiz hotove :-).
To zpracování železa je podle fotek perfektni. Taky bych chtěl umět na soustruhu a hlavně mít přístup k vybavené dílničce (fňuk). Hodlám experimentovat s plexisklem tl. 10 mm jako základním konstrukčním materiálem. Snáz se to opracuje, jde to lepit i spojovat šroubkama, s pevností snad problémy nebudou ) vhledem celkem malým rozměrům jednotlivých částí. Až budu mít něco hotovo, pochlubím se :-)
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.