toto vlákno je určeno k diskusi o společných velkých poletech obecně zvaných speciálky. Vše, co vám na nich chybí či přebývá, nápady, návrhy či postřehy pište sem.
Zároveň sem přesouvám souviusející příspěvky z vlákna Kurland.
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
Cibule, oni na tebe všichni kašlou. Tak já sem něco nadhodím a uvidíme.
Co takhle počet pilotů ve speciálkách? Všem vyhovuje 70-80 letadel? Pokud ano, tak asi nic nezmohu. Ale třeba mě to nevyhovuje. Říkal jsem si, že omezením počtu úkolů (primárních i sekundárních) by se dalo zajistit snížení tohoto počtu. Nebo trochu kacířská myšlenka, že vždy pouze jedna strana by byla "útočící" v rámci primáního úkolu. Tím by se také dalo lecos dohnat. Mě osobně by číslo 50-60 jak maximum docela sedělo. Několik ztrát a "nepříchozích pilotů a je z toho 45 a při tom už si mohu docela pěkně zalétat
Ale jak píšu, třeba mám problémy pouze já.
Jinak stejně mockrát dík všem, co jsou ochotni se na vytváření těchto akcí podílet. Ono pouze vymyslet téma je docela makačka. A zavděčit se všem asi nejde. Někomu vyhovuje akce a spousty letadel, někdo radši klid.
UFO Spit, UFO Fw, UFO La-7 apod. I planeset je náročné vymyslet. Kdo se drží historie, se zlou se pokáže. Kdo ne, také.
Někdo vdolky, jiný holky
bigjirka napsal:
UFO Spit, UFO Fw, UFO La-7 apod. I planeset je náročné vymyslet. Kdo se drží historie, se zlou se pokáže. Kdo ne, také.
Někdo vdolky, jiný holky
Zrovna u speciálek mi přijde, že víc záleží na "fog of war" a vliv technických rozdílů mezi letadly je potlačen vlivem velení a dalších okolností.
Problém a zárověň řešení spousty problémů vidím ve velení. Dle mého názoru by měla mít každá ze stran blue/red jasně od začátku stanoveného velitele. A žádný z těchto dvou velitelů NESMÍ být autorem speciálky...Potom totiž zná plánované cíle druhé strany, něco se mu zdá samozřejmé, něco ho ani nenapadne ...Autor speciálky by měl fungovat v roli supervizora, řešit sporné věci v době přípravy atd. Měl by rozdat příkazy velitelům stran, pak si od nich nechat nastínit jejich představu o plnění zadaných rolí a případně doladit pravidla...(použití raket proti bombardérům, vykašlání se na plánovaný primární cíl akce, zavření letiště ...) Autor může v akci maximálně letět jako řadový pilot, přes šeptání na velitele stran řešit problémy přímo při akci.
No a velitel každé strany si pak už řídí letové operace v průběhu akce samotné, dělá návodčího, určuje prioritní cíle, přeskupení ...
Všichni tři (autor + velitelé) by se pak měli domluvit na vyhodnocení specky : kdo splnil primární cíle, spočítat ztráty ....
Zabráilo by se tím vzniku valné většině problémů, které se objevili po posledních speciálkách. A pak na fóru bude zase ke čtení spoustu krásných reportů o letech, sestřelech ..a ne stížnosti naštvaných a zklamaných pilotů.
noo a taky by se mohlo trosku jinak udelat prihlasovani se na specku. viz ted Kurland. Fuci to vyhlasil neco po pul paty a za necelejch pet hodin byl roster docela rozebranej at uz lidma jaky to proste videli driv nebo lidma jaky rezervujou x masin pro svoji letku.
v tom pripade mi pripada Fuciduv komentar ze se berou vsichni piloti, i ti nezkuseni, jako trosku ftipnej a vice trapnej. clovek jakej je mimo letku ma de facto minimalni sanci se ucastnit mise v letadlo v jakym by ji rad letel. a pokud poleti tak se holt bude muset spokojit s tim co na nej zbyde.
takze ja bych navrhoval aby se nejdriv specialka vyvesila s tim, ze prihlasovat do ni se bude moct az po nejaky dobe, napr. cca 24 hodin, coz zaruci lidi budou mit cas si toho vsimnout a taky by mohlo odpadnout rezervovani x stroju s tim, ze jmena se dodaj pozdeji. letka se behem dne domluvi a pak je tam muze jeden clovek klidne napsat vsechny
VGR_j4ck41 napsal:
....takze ja bych navrhoval aby se nejdriv specialka vyvesila s tim, ze prihlasovat do ni se bude moct az po nejaky dobe, napr. cca 24 hodin, coz zaruci lidi budou mit cas si toho vsimnout......
Já bych s tebou v tomhle uplne nesouhlasil....jediné co se tímhle vytvoří, je že kdo bude chtít letět si prostě počká 24 hodin a až bude čas T kdy se začne s přihlašováním..tak se zase přihlásí jen lidi z letek... všichni se budou přihlašovat jeden přes drhého a bude v tom jedině zmatek. Navíc tím že si pozice přednostě přihlásí vlitelé letek, dojde k tomu, že se tam přihlásí (neříkám že zkušení) lidé ze stejné letky, takže samotká akce pak bude lepší a přehlednější.
Nehledě k faktu, že nekteří z nás ( jako třeba já ) pracujeme, a to vyžaduje si zařídit volno či případně přehodit práci apod....když budu čekat 24 hodin na registraci a předem si to prohodim v práci a pak se nezaregistruju....tak to jen naštve....
Tady bych oponoval. Ve speckách postavených na simulaci války je etrémně důležité VELENÍ. Podle mě by prospělo, kdyby si autor specky DOPŘEDU DOMLUVIL ZKUŠENÉ VELITELE SKUPIN a až pak začal nábor pilotů.
Taky nezapomínejte na náhradníky. Dost lidí odřekne na poslední chvíli, nebo jim shoří počítač, připojení.... Přibližně každej desátej.
Přihlašování typu: "Chci 4 strojů pro naší letku, jména dodám později." je podle mého názoru třošku sobeckost vůči ostatním. Nejlepším způsobem asi bude, aby se přihlašoval jednotlivec sám za sebe a né, aby spolu s sebou přihlásil další rotu pajlotů.
Další věc. Planeset. Né každému se zavděčíš, ale já mám rád realičnost. Proto by my planesety podle reálií v žádném případě nevadily. Strana s relativně horšími typy letounů v určité bitvě může své soupeře porazit a přepsat dějiny. Je to výzva no nebo ne?
Punkey: Bud se budes snazit o vyrovnanost planesetu, nebo to budes muset vykompenzovat poctem.Jak by se Ti libilo letet Dieppe kde by blue meli 8 fokacu, 4 befka a proti nim by bylo 36 spitu(z toho 4 devitky)?
Georgeu napsal:
Problém a zárověň řešení spousty problémů vidím ve velení. Dle mého názoru by měla mít každá ze stran blue/red jasně od začátku stanoveného velitele. A žádný z těchto dvou velitelů NESMÍ být autorem speciálky...Potom totiž zná plánované cíle druhé strany, něco se mu zdá samozřejmé, něco ho ani nenapadne ...Autor speciálky by měl fungovat v roli supervizora, řešit sporné věci v době přípravy atd. Měl by rozdat příkazy velitelům stran, pak si od nich nechat nastínit jejich představu o plnění zadaných rolí a případně doladit pravidla...(použití raket proti bombardérům, vykašlání se na plánovaný primární cíl akce, zavření letiště ...) Autor může v akci maximálně letět jako řadový pilot, přes šeptání na velitele stran řešit problémy přímo při akci.
No a velitel každé strany si pak už řídí letové operace v průběhu akce samotné, dělá návodčího, určuje prioritní cíle, přeskupení ...
Všichni tři (autor + velitelé) by se pak měli domluvit na vyhodnocení specky : kdo splnil primární cíle, spočítat ztráty ....
Zabráilo by se tím vzniku valné většině problémů, které se objevili po posledních speciálkách. A pak na fóru bude zase ke čtení spoustu krásných reportů o letech, sestřelech ..a ne stížnosti naštvaných a zklamaných pilotů.
To co popisuješ sedí spíš na Lekkovy speciálky. Na mých krom principielně jednoduchého Kjúšú jsou dva organizátoři speciálky (na Berlíně to byl tehdy ještě ne-Lion Jiříček, SM1 byla trochu vyjímečná akce, ale stáli proti sobě Jami s Čutorou, na Kurlandu 1945 jsem kooperoval s Gryzlovem a na Barbarosse mi byl protějškem Bugs). Tito dva plánovači (resp. já a někdo červený) pak vědí prakticky všechno o akcích protistrany (rámcově). Oba činnost jednotek také koordinují, aby nedošlo k masakru jedné ze stran, nebo naopak, aby nedošlo k situaci, kdy si někdo ani jednou nevystřelí. Vše se samozřejmě dělá tak, aby účastnící se piloti nepoznali, že je jim zabráněno dosáhnout extrémních výsledků v rámci akce.
Všichni velitelé jednotlivých letek a rojů v rámci akce jsou pak těmto dvěma podřízení - nemají žádnou možnost volit si primární a sekundární cíle. Jendoduše je mají dané a pokud je v určitém (a to obvykle velmi krátkém) intervalu nedokáží splnit, tak selhali. Nicméně na těchto akcích je to většinou udělané tak, aby cíle nešly splnit ani na 100, ani na 0% - bývá to někde mezi. například stíhači neodrazí útok bombardérů, ale přesto jim nějaké ztráty způsobí. Bitevníci nevystřílí všechny tanky, ale žilou jim také pustí dosti notně. Samotní velitelé jednotlivých útočných skupin pak pak konzultují své úkoly s veliteli stran a mohou tak vše optimalizovat, ale zase ne drasticky měnit. V konečném důsledku je ale poměrně jedno, jestli některý z organizátorů letí ve vedoucím letadle, nebo ne. Jediný rozdíl je v tom, že ví, co na něj přiletí (třeba ví, že teď poletí v téhle akci Jaky se Šturmama a napadnout by je měla některá z hlídkujících skupin 109 F), ale nezná až na výjimky nijak přesný čas, kurzy, výšky, což by veliteli roje dalo značnou výhodu. Příklad za všechny: dle propočtů měly odněkud z východu přiletět Šturmoviky a očekával jsem, že budou napadené třetí skupinou ze třech hlídkujících, zatímco první bude mít pohotovost na letišti a druhá přezbrojovat. Nakonec Šturmy přiletěly odjinud a zasáhla do nich druhá skupina. Je důležité zlomit jeden předsudek - organizátor se NESNAŽÍ, aby jeho strana drtivě zvítězila, ale aby vše klaplo alespoň částečně dle plánu domluveného s druhým organizátorem.
Zcela opačné myšlení je u SM mise, která zatím proběhla pouze jedna. Tam nejsou vůbec žádná omezení a vše záleží na momentálních rozkazech velitele strany - chce vědět, kde jsou jednotky nepřítele? Vyšle průzkumné letadlo, jinak nic nevidí. Chce poslat bitevní letadla? Může - pokud jsou vyzbrojena a dotankována. Zadá jim přibližnou pozici cíle a rámcově popíše, co se dozvěděl od reconu. Zároveň vyšle pár stíhačů do oblasti na Freie Jagd...atd. Velitel strany ještě před akcí za určité přidělené množství kreditů "pořídí" pozemní jednotky a letadla (a když mu dojdou, tak má pech) + vše rozmístí po letištích a frontě. Následně mezi dvěma akcemi může vydat rozkazy k posunu jednotek..k útokům na základě průzkumu..atd.
takze ja bych navrhoval aby se nejdriv specialka vyvesila s tim, ze prihlasovat do ni se bude moct az po nejaky dobe, napr. cca 24 hodin, coz zaruci lidi budou mit cas si toho vsimnout a taky by mohlo odpadnout rezervovani x stroju s tim, ze jmena se dodaj pozdeji. letka se behem dne domluvi a pak je tam muze jeden clovek klidne napsat vsechny
Tohle je docela zajímavý nápad. Příště můžeme vyzkoušet.
Glad69: Punkey: Bud se budes snazit o vyrovnanost planesetu, nebo to budes muset vykompenzovat poctem.Jak by se Ti libilo letet Dieppe kde by blue meli 8 fokacu, 4 befka a proti nim by bylo 36 spitu(z toho 4 devitky)?
Vytvoření planesetu obvykle není zase až takový problém. Na mých akcích se jedná až na výjimky vždy o typy, které se účastnily dané operace ve skutečnosti. Poměry historické nebývají, ty jsou upravovány pro poměry konkrétní akce opět se základním cílem - aby si každý zabojoval, ale aby ztráty přesto zůstaly na rozumné úrovni. Ujeli jsme v Clo-Clovi, kde nám několik Schwalbin zmasakrovalo všechno, ale kdo to mohl tušit
Punkey:Tak to fajn)).Chtelo by to nekomu navrhnout udelat neco maximalne realistickeho s opravdu realistickym planesetem vcetne pomeru v poctech letadel.
* simulaci valky/nebo alespon nekolikadenni kampane
* simulaci jedne bitvy nebo zajimave mise
Kazde znamena a obnasi neco jineho.
Bavime-li se o simulaci valky, respektive nejakeho jejiho obdobi:
Tyhle debaty o vyrovnanosti typu a poctu se tu pravidelne opakuji a opakuji....
Je dobre si uvedomit, ze to byla VALKA. Akce probihaly dlouhodobe a trvale.
Vem si jak asi probiha letecky boj v takovemto pripade.
Strana s velkou pocetni prevahou neleta vsechny letadla v jednom chumlu, ale rozdeli je do vetsiho poctu rozumnych skupin. Napadaji v prubehu celeho dne, tydne, mesice, ... cile ktere si sami vybiraji v casech ktere si sami stanovuji a nepritel je nema sanci plosne zastavit. Piloti jsou relativne odpocati, maji jen jeden-dva starty za den aby nebyli pretazeni. Vzdyt je jich dost na to aby na nepritele vyvijeli tlak.
Svepravny velitel pocetne slabsi strany seskupi svych par stroju do nekolika relativne silnych skupinek. Je nucen hlidat nejdulezitejsi cile, ale opravdu jen ty nejdulezitejsi. System vcasne vystrahy mu zajisti alespon minimalni predstih pred napadenim aby stihl zvednout stroje do vzduchu a dostat je kam potrebuje a v tom lokalnim miste, pokud tech stroju nema fakt silene malo, dokaze vytvorit alespon lokalne vyrovnanou situaci. Pokud mu dobre funguje hlasna sluzba a ma kapku stesti, muze dokonce vytvorit lokalni prevahu. To vsak nic nemeni na tom, ze zbytek uzemi je totalne nechraneny cely celicky cas. Piloti slabe strany letaji od nevidim do nevidim s minimalnimi odpocinky.
Co by to znamenalo pro nas?
Pilot pocetne silne strany by mel mit za den jen nekolik vzletu s pauzama mezi nima. Dobre, rekneme ze je ofenziva a i pocetne silna strana zdima sve piloty. Pilot pocetne silne strany by letal na mise a vetsinou by nikoho nepotkal. Stihac by letal hlidkovani do zblbnuti, pripadne by pri ztrate respektu z nepritele velenim byl posilan na samostatne sveepy a bitevniceni. Tak jako spojenci na konci valky. V nejlepsim pripade (z pohledu zabavnosti hrace) by pak byl jednou za X letu zaskocitelny dvema neprateli vzburcovanymi pozemni hlaskou. Jinak nuda, nic se nedeje, jen hlidkovani, doprovody bomberu a pod.
Pilot slabe strany by se nezastavil, ten by mel zabavy dost. Startoval by furt, ale startoval by ve skupinkach a z jeho pohledu by potkaval silneho nepritele a boje by byly dost vyrovnane. Pripadne pokud by narazil na hodne silneho protivnika tak by dostal rozkaz: zmiz odtamtud, zachran masinu a sebe, za hodinu musis startovat znova a prilezitosti ke strileni budes mit dost a dost....
Tenhle model plati dokonce i u Ruske fornty na zacatku valky, kdy Nemci meli papirove o neco mene letadel nez Rusove a pritom prave Nemci utocili. Jenze Rusove meli letadla rozmistena hodne plosne (tedy i tam kde se nic nedelo), zatimco Nemci je meli hodne koncentrovana v dulezitych mistech. O technicke prevaze Nemeckych stroju v danem obdobi nemluve.
Samozrejme je spousta akci kde to nektera ze stran nezvladla a projela to na cele care. Ve 3/4 valky take byla LW natolik slaba a chranila tak velke uzemi, ze ani tu centralizaci sil moc nezvladala...
Neberte to prosim jako skolometstvi ode me, ale delal jsem generala na SadoMaso a to byla skola... Divam se od te doby na valceni, veleni a bojovani uplne jinak nez predtim.
Simulace jedne bitvy ci kratke serie bitev se naproti tomu da docela dobre predpripravit. Take to tak delame. Berlin, Midway, Biggless/Ruchthofen, tedko Izrael, nejspis Fuci a jeho akce (sakra Fuci ty dycky dokazes vybrat tak debilni termin ze mi to nikdy nesedi)... Ale u navazujicich a delsich akci to nelze strikne uhlidat. Proste se renonci nabaluji a navazuji na sebe a zacina se to hroutit jako domecek z karet.
Navic kdyz se k tomu prida nezajistene veleni (nizsi velitele), selhani lidi v bombrech kteri az po te co v tom sedi prohlasi: nikdy jsem v tom nesedel, co mam delat, ....
No, on je urcity posun ve vnimani specialek dost prirozeny, uz jich je tolik, ze se stavaji normalkami . Pak je take vsichni vnimaji jako normalni a na to se nabaluje absence treninku, neschopnost jednotlivych pilotu se alespon jednou proletet v letadle, ve kterem poleti, a tak dale.
Ja si myslim, ze nejvetsi chyba je ve scenarich. V jejich existenci. Kdyz se udela skutecne dobry scenar kde se ma co setkat a podobne, tak se z toho stane takova sterilni akce typu priletime, zabojujeme. Stejne jako vcera, predevcirem.
Specialku specialkovou bych si predstavoval tak, ze budou piloti (i jejich veleni, samozrejme) hozeni do hluboke vody a dej se to, co se ma dit. Sesypali se na vas uplne vsichni nepratelsti stihaci? Smula, ze. Prave ta nepredvidatelnost vytvari pocit nebezpeci, coz dela atmosferu. Co na tom, ze to nebude akce pro vsechny. Kdyz chce nekdo zarucenou, primerene ferovou akci, ma moznost jit na prakticky jakykoliv dedikac.
Jo, a me se specialka Clo-Clo moc libila. Nekomu z vas ne?
Čutoro, generál na SadoMaso. Můžeš prosím pro neznalé objasnit?
Aby jsem se přiblížili reáliím, nemusí to být několika denní, týdenní nebo měsíční akce. Stačí si vyhlédnout zajímavou leteckou bitvu, kterou by jsme nasimulovali do dokonalosti. Za všechny mluví například "Letecká bitva nad Krušnými horami". Tušim že to bylo 11.9.1944, svaz B-25 + doprovod P-51 vs FW-190 + Bf-G.
To by celkem šlo ne? Akorát nám k tomu chybí ta mapa
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.