teorie jedhoho pixelu ve stereo zobrazeni - matematicke cviceni
1. pomineme-li potrebne vlastnosti zobrazovaciho prvku (refresh rate)a vykon grafiky
2. pomineme-li i to, ze je v IL2 Sturmovik pruhledovy zamerovac a chat ve 2D, coz vyznamne kazi dojem z vysledneho stereo zobrazeni
vyvstava otazka: "na jakou vzdalenost od pozorovatele jsme schopni rozlisit ve stereo zobrazeni ruzne vzdalenosti 2 pozorovanych letadel ? (pro zjednoduseni pouziji 1pixel a nebudu brat zretel na vlastnosti oka, spocitam jen ceho je schopna technologie)
vlastnosti zobrazovaciho prvku a podminky:
21" monitor, 40x30cm, rozliseni 1600x1200, velikost bodu 0.025cm*0.025cm reprezentujiciho jednu barvu po cele jeho plose
vzdalenost pozorovatele od stinitka monitoru cca 40cm
vzajemna vzdalenost oci cca 7cm
Teorie bez vzorecku (kdo by to pres to nepochopil, v zaveru muze nastudovat na obrazku)
dot ve vzdalenosti odpovidajici monitoru (40cm od pozorovatele) by mel byt ve stereo zobrazeni, na urovni stinitka (40cm), reprezentovan dvema prekryvajicimi se body (mel by byt zobrazen jak pro leve tak pro prave oko na fyzicky shodnem miste)
dot ve vzdalenosti dvojnasobne (80cm od pozorovatele, 40cm za stinitkem) by mel byt ve stereo zobrazeni, na urovni stinitka (40cm), reprezentovan 2 body na runych mistech ( body by mely byt od sebe vzdaleny o 1/2 vzajemne vzdalenosti oci oproti predchozimu )
zdvojnasobime-li vzdalenost jeste jednou (160cm od pozorovatele, 120cm za stinitkem), mely by byt 2 body ve stereo zobrazeni (na urovni stinitka, 40cm) jeste o 1/4 dal od sebe
zdvojnasobime-li vzdalenost jeste jednou (320cm od pozorovatele, 280cm za stinitkem), vzdali se dva rozdilne vzdalene body reprezentujici stereo zobrazeni ( ve vzdalenosti 40cm a na urovni stinitka) jeste o 1/8
vyskedek zadani:
posunuti stereo obrazu mezi objekty vzdalenymi 5120cm [50m] a 10240cm [100m] je 0.02734375cm, coz priblizne odpovida 1pixelu 0.025cm vyse zminene obrazovky
z toho plynou 2 veci:
1. stereo zobrazeni (pri vyse uvedenych podminkach) nemuze v zadnem pripade vylepsit 3D vjem u objektu vzdalenejsich jak 100m (posun obrazu generovaneho pro leve a prave oko by byl menci jak 1px)
2. vzdalenost je odhadovana predevsim dle prespektivy
dovetek:
s prihlednutim k vlastnostem oka (a vzajemne vzdalenosti oci) bych se odvazil tvrdit, ze byla technologicky prekonana hranice lidske senzitivity ve stereo 3D zobrazeni
pri zobrazeni hraje take roli zmenceni zobrazovanych objektu oproti skutecnosti, tento pomer jsem nezapocital, nebot je u kazde "hry" odlisny, nevylucuji ale, ze se nad timto nekdy v budoucnu nezamyslim
zamysleni nad mirenim (pruhledovy zamerovac):
u standardnich rucnich palnych zbrani se pri mireni na cil uziva 2 bodu, mušky a hledí, ktere se daji do jedne primky s cilem.
... vzhledem faktu, ze nelze umistit obje oci do teto primky s cilem, muskou a hledim, tak mirime jednim okem.
bylo by tedy logicke umistit pruhledovy zamerovac (i bez hledi) palubnich zbrani na stranu, jako je u Bf109, pro mireni jednim zamerovacim okem (u letadel vybavenych zbranemi v kridlech je to vec jina, misto zamerovaciho krize by mely mit zamerovaci carku rovnobjeznou s kridky, protoze to beztak bude litat sejdrem, a pri mireni by se mely pouzivat obe oci) .... tedy v letadlech s napravo posunutym zamerovacem by se melo pri mireni/strileni ve stereo zobrazeni zavirat leve oko (neplati pro IL2, ten pro jistotu posune celou hlavu a zamereovac beztak neni ve 3D)
PS: inspirovano zdejsima diskusema o shutter glasses a casti clanku o pouzitelnosti ve 3D hrach http://games.tisc.../index.asp
specielne pak tvrzeni
Ve Flight Simulatoru vidíte krásnou krajinu široko daleko a díky tomu máte také vcelku přesnou představu, jak jste vysoko, aniž byste se podívali na budíky.
[img]http://clone9.stopiv.cz/gallery/albums/others/stereo_zobrazeni_na_klasickem_crt.sized.gif[/img] is not a valid Image.
Upravil/a clone9cz dne 31-05-2008 23:44
stejne vypocty budou platit i pro jina rozliseni stejne velkeho monitoru
vlastnosti zobrazovaciho prvku a podminky:
21" monitor, 40x30cm, rozliseni 1024x768, velikost bodu 0,0390625cm*0,0390625cm reprezentujiciho jednu barvu po cele jeho plose
vzdalenost pozorovatele od stinitka monitoru cca 40cm
vzajemna vzdalenost oci cca 7cm
vyskedek zadani (1024*768):
posunuti stereo obrazu mezi objekty vzdalenymi 5120cm [50m] a 10240cm [100m] je 0.02734375cm, coz odpovida menci vzdalenosti nez 1pixelu 0,0390625cm to muzeme temer zanedbat (jeste ke vsemu dojde k dalsimu zkresleni. maska stinitka [delta, trinitron, atd.] je totiz pevna, pricemz vy se se ji snazite presvedcit, aby jeden bod o velikosti 0.090625cm zobrazila ve velikosti 0.025cm vyzickych rozmeru)
rozdil mezi 25 a 50m je 0,0546875 v tomto pripade by byl posun stereo obrazu mezi levym a pravym okem, pri velikosti bodu 0,0390625cm, jiste rozpoznatelny (3D vjem z toho ale jiste mit nebudete)
[b]z toho plyne:
stereo zobrazeni (pri vyse uvedenych podminkach) nemuze v zadnem pripade vylepsit 3D vjem u objektu vzdalenejsich jak 50m (posun obrazu generovaneho pro leve a prave oko by byl menci jak 1px)
Nechci znevažovat tvoji práci Clone, ale ani v reálu se bez budíků moc o výšce nedovíš
Teda není to úplně pravda , při okruhu je to jasný ale jak se člověk vzdálí od země tak najednou je vše ploché, kopečky zmizí a krajina tak nějak připomíná šturmovika
Vždyt to se nevylučuje. Chtěl jsem jen dokázat, že se s 3D brejlema a rozlišením 1600x1200 budou jevit objekty jako 3D jen do 50m. Od té vzdálenosti pak dojde k výrobě naprosto shodných obrazů pro levé i pravé oko.
Technicky tedy nešlo o výšku, ale o vyvrácení udajné výhody stereo zobrazení při bojovém létání - odhadu vzdálenosti při střelbě z palubních zbraní.
Prosím, já mám 6 dioptrií na pravém oku a 4.5 na levém. Jak daleko od monitoru musí být které oko, abych za A: Něco rozeznal, za B: aby to bylo stereo?
Malé matematické cvičení
Ale pozor za první republiky vycházeli knížky. A tam ty obrázky byly hnedle černobílé, ale doplněné červenými a modrými liniemi a když měl člověk kliku, tak k tomu byly přiloženy neztracené brýle. A protože linie červené byly vedeny v levo a linie modré byly vedeny v pravo, kdežto brýle měli modrý celofán v levo a červený v pravo, takže když se brýle nasadily, tak sopka Etna byla zcela plastická. Takže kdyby ve šturmovy byl každý pixel byl doplněn v pravo modrým a v levo červeným pixelem, tak by to stereo mohli vidět i brejlouni a já jsem ochoten jim za sníženou cenu dodávat barevné návleky na brejle.
A znáš stereogramy, Tyrle? Takovou změt teček, ze které při úporném soustředění vystupují prý nádherné scenérie http://videtivise...ramy-fauna ? Já mám oči podobně "vycentrované" jako ty a vidím na nich prdlajs.
Znám. Když jsou na papíře, tak je lze úspěšně prošilhat. Ale na monitoru mi z nich málem vyteklo oko. Nicméně výraz , nádherné scenérie, je třeba brát s rezervou.
Clone pri tom vypoctu zapomnel vzit v uvahu, ze rozmery cile nejsou na cele pixely. Takovy "flek" se potom promitne v ruznych vzdalenostech do ruznych pixelu a tak bude rozliseni vzdalenosti o mnoho lepsi, nez by proste vydeleni velikosti pixelu napovidalo. Pokud driver nesnizuje umele vzdalenost mezi ocima (coz muze byt, protoze nekterym lidem se v takovych pripadech dela blivno), bude efekt stejny jako pri koukani z okna.
Ono je to vše relativní, musí se do toho totiž započítat jak schopnost oka, tak měřítko simulovaného prostředí, které když bude poloviční, tak dvojnásobně prodlouží vzdálenost 3D vjemu oproti reálné 3D scéně. Rozlišit pak co je určováno porspektivně a stereoskopicky ...
U driveru je jedinej problem, nedá se do něj zanést údaj o vzdálenosti očí mezi sebou a od monitoru, obsahuje nastaveni: "slabé" a "pokročilé", tedy nastavení na pikaču.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.