Dne 20. dubna 1945 v 20:20 přistál na letišti v Praze Dornier Do-335 A-02 Pfeil W.Nr. 240102. Pilotoval ho ing. Hans Werner Lerche a zdržel se s ním do rána 23. dubna. Je někdo schopen poradit jak by bylo možno se dostat k záznamům o této navštěvě popř. i k nějakému fotu tohoto exotického ptáka na pražském letišti?
P.S. Nevím přesně ani o jaké letiště se jedná. Poradí někdo jaká byla koncem války používána?
Kbely ?
prý se na nich zkoušely i Mistely (a povídal jsem si s člověkem, co tam dělal jako "kluk" mechanika a viděl jeden Mistel spadnout a bouchnout...)
Hele, Kbely to mohli být, ale taky nemusely :-))
ale zase asi musíš brát v potaz, kde s toudle herkou mohl fláknout ;-)
ad plány - historický archív ? Vyšla taky knížka o LW nad protektorátem. V cz se asi už nesežene, ale v angličtině by snad nebyl problém. Případně houkni na Peciho, co by modelář by mohl vědět :-)
V Praze mohl přistát kdekoliv, kde se dalo - byl duben, ve vzduchu to byl samý mustang nebo P-47, letiště byla rozstřílená a rozbombardovaná. Podle mě Ruzyně nebo Kbely - jednak přistával v noci a druhak potřeboval B4-ku palivo a to neměli všude...
Tohle přistání je popisované v české mutaci AJ Pressu polských Monografie Lonicze, nikde jinde jsem se s ním nesetkal. Tyhle polské monografie mají jeden problém - poměrně často si autoři vymýšlí, nebo domýšlí. Tím netvrdím, že tu ten pfeil nepřistál, ale doporučuji prověřit.
Zkusil bych se popídit v "Luftwaffe Over Czech Territory 1945" od JaPo, jsetli ti to někdo půjčí, nebo to seženeš v knihovně. Je to vyprodáno a je o to docela bitka, když se to objeví někde v antikvariátu (pokud to tam nějaký šílenec náhodou dá).
Nevím, jestli se dostaneš k nějakým dokumentům. Možná by ti ve VHÚ dokázali poradit, ale obávám se, že fotografie nebude a jestli budou písemné záznamy, tak jako na potvoru budou někde zmražené...
Ohledně kontaktování lidí - nevím, jestli z Rajlicha dokážeš něco vytáhnout, nikdy jsem po něm nic nechtěl. Pánové z JaPo na maily odpovídají, ale kdyby měli fotku, tak je buď v tom LOCT 1945, nebo ji budou chtít publikovat, takže bych ji po nich ani nechtěl
No a další možností je zkusit i modelářská fóra. Třeba nymburk, nebo modelforum, luftwaffáků je mezi modeláři na tři prdele, a pár jich je opravdových odborníků, třeba poradí...
bylo to na ruzyni a viděl jsem fotku, ví se, že vyměnil cigarety za benzín s
českými zaměstnanci lufthansy a pak odletel do oberpfaffenhofenu (pokud mne
pamet nemyli) ta masina 102 odvezli do ameriky a pak ji vratili k
restaurovani do nemecka a dnes je snad zpet v americe -to si nejsem jisty.
psali o tom v The Aeroplane někdy koncem 70. či v 80. létech. tschuss martin
cituji jak jsem obdrzel, v 70. a 80. letech jsem si to urcite nemoh cist
Upravil/a clone9cz dne 25-09-2006 13:18
Do 335 - AJ Press:
"Vraťme se však k letounu A-02, který odstartoval 20.dubna 1945. Lerche v obavě před spojeneckými stíhačkami letěl v malé výšce nad zemí rychlostí asi 550 km/h. Kurs určoval na základě pozorvání terénu, nad kterým přelétal. Brzy se ukázalo, že tento způsob byl přesnější než odečítání kursu z palubního kompasu, jehož údaje se od zvoleného směru letu lišily o několik stupňů. Lerche na trase (pozn. Rechlin - Oberpfaffenhofen) plánoval mezipřistání v Lager-Lechfeldu ležícího jižně od Augsburgu, kde měl předat důležité dokumenty. Avšak přicházející soumrak a tenčící se zásoby paliva ho donutily hledat jiné letiště. Zvolil Prahu, kde během přistání nastaly potíže s vysunutím podvozku. Vše nakonec šťastně dopadlo a ve 20.20, kdy již byla úplná tma, Do 335 A-02 přistál.
Dalším problémem bylo opatření vysokooktanového paliva, což Lercheho stálo několik krabiček cigaret. Přemluvil také mechaniky k prohlídce poškozeného podvozku. Naštěstí se příčinu problémů s vysunutím podařilo snadno odstranit.
Následující dva dny Lerche strávil na letišti, protože počasí znemožňovalo start. Třetí den stále pršelo, ale výška základny oblačnosti se o něco zvedla. Ráno 23.dubna 1945 se Do 335 A-02 opět odlepil od země. během letu byl letou ostřelován, dodnes však není známo, zda střely pocházely z kanónů stíhaček nebo od vlastního protiletadlového dělostřelectva. Naštěstí pro Lercheho šly všechny střely mimo a stroj zakrátko dosáhl Leger-Lechfeldu."
Což se částečně shoduje s tím, co psal Clone. Ten starý článek i s fotkou by mě zajímal.
WT_Peci napsal:
V Praze mohl přistát kdekoliv, kde se dalo - byl duben, ve vzduchu to byl samý mustang nebo P-47, letiště byla rozstřílená a rozbombardovaná. Podle mě Ruzyně nebo Kbely - jednak přistával v noci a druhak potřeboval B4-ku palivo a to neměli všude...
Bombardována byla letiště Kbely, Čakovice a Letňany (25. března 1945), ale provoz zřejmě zcela ochromen nebyl (např. 20. dubna 1945 odtud startovaly Bf 109 z JG 27).
Filip
Jde mi ale spis o zaznamy z letiste....od mistniho Technickeho dustojnika
No, ono snad taky ani vic v te Lercheho knize neni, nez ze s tim delal nocni mezipristani pri preletu z Rechlinu do Oberpfaffenhofenu kvuli zavade na precerpavani paliva a ze byly trable s otevrenim podvozku.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.