Vzlétne??... technet.cz
|
WT_Pedropan |
Přidané 31-03-2008 21:19
|
Uživatel
Příspěvek: 1006
Založený: 30.09.05
|
Mam to cele chapat jako jednu nesmirnou srandu, kdyz je zitra toho Aprila, nebo tady par lidi zapomnelo na elementarni fyziku?
Proboha, vybodnete se na vedecke rovnice. Tahle super vedecka vysvetleni vzdycky troskotaji na nejakem skrytem ale. Viz. Achyles zelvu nedohoni...
Vemte zdravy selsky rozum do hrsti...
On je to pripad spis pro Rooka... |
|
|
|
GC3_Messik |
Přidané 31-03-2008 21:29
|
Uživatel
Příspěvek: 956
Založený: 29.09.05
|
No a pak se máme dohodnout zda je befko načítované a nebo ne
Išak je ten nejlepší! pozn. v roce 33
|
|
|
|
1stCL_Pospa |
Přidané 31-03-2008 22:21
|
Uživatel
Příspěvek: 990
Založený: 03.11.05
|
Tohle vlákno je fakt sranda. Člověk by skoro řek že ten libovolně rychlej pás bude úspěšně kompenzovat veškeré snahy letadla o dopředný pohyb. Pak se letadlu rozlítnou gumy a bude katapultováno rychlostí tak -400km/h. Pak opravdu poletí |
|
|
|
311_Rampa |
Přidané 01-04-2008 01:08
|
Uživatel
Příspěvek: 642
Založený: 29.09.05
|
myslím, že zajonc přišel na něco s čím autoři hádanky nepočítali |
|
|
|
kirsha |
Přidané 01-04-2008 08:31
|
Nováček
Příspěvek: 49
Založený: 12.12.07
|
Pro samé filozofické, fyzikální a jiné hloupé úvahy tady naprosto zaniklo SaBotovo nejpochopitelnější přirovnání o jízdě na kolečkových bruslích po portijedoucímu pásu, pokud vás někdo, kdo stojí mimo pás potáhne za ruku. To si snad dovedeme představit všichni, jak to bude vypadat a fungovat.
Takže motor letadla je mimo pás stojící tahoun. Táhne vpřed - jedete vpřed, stojí - stojíte i vy, bez ohledu na rychlost ubíhání pásu a otáčení koleček.
Kolečka i pás musí být z říše pohádek, nebo fyzikálního ideálna, protože jinak se z toho jeden, nebo druhý posere. Nebo oba. A letadlo tak, jako tak vzlétne. |
|
|
|
1stCL Pepan |
Přidané 01-04-2008 08:48
|
Rozkoukaný
Příspěvek: 386
Založený: 29.09.05
|
Takovej Vivat kterej má problém když vjede na pampelišku nevzlétne!!! |
|
|
|
1stCL_Pospa |
Přidané 01-04-2008 09:31
|
Uživatel
Příspěvek: 990
Založený: 03.11.05
|
kirsha napsal:
Pro samé filozofické, fyzikální a jiné hloupé úvahy tady naprosto zaniklo SaBotovo nejpochopitelnější přirovnání o jízdě na kolečkových bruslích po portijedoucímu pásu, pokud vás někdo, kdo stojí mimo pás potáhne za ruku. To si snad dovedeme představit všichni, jak to bude vypadat a fungovat.
Takže motor letadla je mimo pás stojící tahoun. Táhne vpřed - jedete vpřed, stojí - stojíte i vy, bez ohledu na rychlost ubíhání pásu a otáčení koleček.
Kolečka i pás musí být z říše pohádek, nebo fyzikálního ideálna, protože jinak se z toho jeden, nebo druhý posere. Nebo oba. A letadlo tak, jako tak vzlétne.
To máš sice pravdu ale v zadání je jasně napsáno že je počítáno se třením. Takže pokud si představíme že pás bude dělat vše pro to aby letadlo nevzlétlo a tudíž se bude proti pohybu letadla pohybovat "neomezenou" (tedy rychlostí jaké je letadlo schopno dosáhnout vůči zemi) rychlostí pak to nemuže podvozek nikdy vydržet A i kdyby vydržel pořád klade nějaký odpor dopřednému pohybu. Takže Sabot si svoje brusle může zase sbalit protože by si rozbil hubu Ale je to celé ta jako známá věta "rozkaz zněl jasně zastavit muže na motocyklu". Za vše muže zadavatel otázky který nám neúplným zadáním dal prostor ke spekulacím
Upravil/a 1stCL_Pospa dne 01-04-2008 10:08
|
|
|
|
1stCL_Pospa |
Přidané 01-04-2008 09:33
|
Uživatel
Příspěvek: 990
Založený: 03.11.05
|
1stCL Pepan napsal:
Takovej Vivat kterej má problém když vjede na pampelišku nevzlétne!!!
Nevzlétne a ještě se mu zaklapne podvozek a zlomí vrtule |
|
|
|
1stCL_SaBot |
Přidané 01-04-2008 09:35
|
Uživatel
Příspěvek: 787
Založený: 29.09.05
|
Letadlo nevzletne !!!!!!!
.
.
.
.
.
.
.
APRIIIILL !!!!! |
|
|
|
AH_Ronsoc |
Přidané 01-04-2008 09:38
|
Rozkoukaný
Příspěvek: 345
Založený: 30.09.05
|
Este tato moznost tu nebola ,ze Lietadlo bude mat zatiahnute brzdy a pojde na plny plyn .Takze lietadlo pojde smerom do predu spolu spasom a takto nabere rychlost pre dostatocny vztlak a vzlietne |
|
|
|
1stCL_Pospa |
Přidané 01-04-2008 09:41
|
Uživatel
Příspěvek: 990
Založený: 03.11.05
|
AH_Ronsoc napsal:
Este tato moznost tu nebola ,ze Lietadlo bude mat zatiahnute brzdy a pojde na plny plyn .Takze lietadlo pojde smerom do predu spolu spasom a takto nabere rychlost pre dostatocny vztlak a vzlietne
No vida další "muž s brašnou na motocyklu" Ale ten pás jede do protisměru
Upravil/a 1stCL_Pospa dne 01-04-2008 09:54
|
|
|
|
1stCL Pepan |
Přidané 01-04-2008 10:27
|
Rozkoukaný
Příspěvek: 386
Založený: 29.09.05
|
Jasně že letadlo nevzlétne to pochopí každej kdo v něm opravdu seděl- a na ty brusle se zeptejte Cibule jeho otec prej na nich strávil podstatnou část svého života |
|
|
|
Jp- |
Přidané 01-04-2008 10:36
|
Uživatel
Příspěvek: 688
Založený: 30.09.05
|
copak brusle, ale bruslit prej taky neumí |
|
|
|
Panek |
Přidané 01-04-2008 17:45
|
Diskutující
Příspěvek: 2105
Založený: 15.07.06
|
1stCL_Pospa napsal:
To máš sice pravdu ale v zadání je jasně napsáno že je počítáno se třením. Takže pokud si představíme že pás bude dělat vše pro to aby letadlo nevzlétlo a tudíž se bude proti pohybu letadla pohybovat "neomezenou" (tedy rychlostí jaké je letadlo schopno dosáhnout vůči zemi) rychlostí pak to nemuže podvozek nikdy vydržet A i kdyby vydržel pořád klade nějaký odpor dopřednému pohybu.
Jenže tření v podvozku není nikdy větší než síla, která pohání letadlo vpřed, protože to by pak letadlo nevzlétlo ani na normáním povurchu.
A jestli je psáno, že pás může jet takovou rychlostí, jakou se dokáže pohybovat letadlo vůči zemi, čím je omezena rychlost letadla vůči zemi? Vždyť aerodinamický odpor, který limituje maximální rychlost letadla, je u letadla na zemi (pásu) přeci menší, než když letadlo letí maximální rychlostí ve vzduhchu.
A jelikož předpokládám, že aerodinamický odpor je větší veličina než tření v podvozku, tak má SaBot s bruslema pravdu.
Letadlo vzlétne. |
|
|
|
Maxxis |
Přidané 01-04-2008 19:56
|
Uživatel
Příspěvek: 539
Založený: 30.09.05
|
3BAP_Panek napsal:
1stCL_Pospa napsal:
To máš sice pravdu ale v zadání je jasně napsáno že je počítáno se třením. Takže pokud si představíme že pás bude dělat vše pro to aby letadlo nevzlétlo a tudíž se bude proti pohybu letadla pohybovat "neomezenou" (tedy rychlostí jaké je letadlo schopno dosáhnout vůči zemi) rychlostí pak to nemuže podvozek nikdy vydržet A i kdyby vydržel pořád klade nějaký odpor dopřednému pohybu.
Jenže tření v podvozku není nikdy větší než síla, která pohání letadlo vpřed, protože to by pak letadlo nevzlétlo ani na normáním povurchu.
A jestli je psáno, že pás může jet takovou rychlostí, jakou se dokáže pohybovat letadlo vůči zemi, čím je omezena rychlost letadla vůči zemi? Vždyť aerodinamický odpor, který limituje maximální rychlost letadla, je u letadla na zemi (pásu) přeci menší, než když letadlo letí maximální rychlostí ve vzduhchu.
A jelikož předpokládám, že aerodinamický odpor je větší veličina než tření v podvozku, tak má SaBot s bruslema pravdu.
Letadlo vzlétne.
"A jestli je psáno, že pás může jet takovou rychlostí, jakou se dokáže pohybovat letadlo vůči zemi"
tímto si snad uvědomujete, že pás eliminuje pohyb letadla po pásu vpřed a letadlo díky tomu stojí.... |
|
|
|
311_Tank |
Přidané 01-04-2008 20:13
|
Uživatel
Příspěvek: 1021
Založený: 01.04.08
|
Pas neeliminuje pohyb letadla louze roztoci rychlejc rola podvozku.
Pak uz je to jen valivej odpor podvozku + aerodynamickej odpor vs tah motoru.
IMHO |
|
|
|
606_Temp |
Přidané 01-04-2008 20:45
|
Stařešina
Příspěvek: 5502
Založený: 19.08.07
|
Maxxisi, to mas jedno....
"Ten, kdo se ve jménu bezpečnosti vzdává svobody, nezaslouží si ani svobodu ani bezpečnost.“ Benjamin Franklin
|
|
|
|
swt |
Přidané 01-04-2008 21:25
|
Rozkoukaný
Příspěvek: 198
Založený: 04.10.05
|
Maxxis napsal:
"A jestli je psáno, že pás může jet takovou rychlostí, jakou se dokáže pohybovat letadlo vůči zemi"
tímto si snad uvědomujete, že pás eliminuje pohyb letadla po pásu vpřed a letadlo díky tomu stojí....
Dneska je prvního dubna, takže Maxxis si z nás dělá srandu. Kdokoliv se zamyslí totiž absolutně nemůže myslet tento výrok vážně.
Zatím nejkrásnější formulaci toho, že vzlétne (samozřejmě že vzlétne) předvedl dle mého názoru Sabot 30.03.2008 16:02 - za tohle má u mě 6 hvězdiček z pěti, gratuluji.
Pokud bychom měli shrnout správnou odpověď lapidárními pojmy, napíšeme, že letadlo vzlétne, protože tah motoru při Vso je stále ještě větší než odpor včetně valivého odporu podvozku při 2xVso (Pokud by tomu tak nebylo, např. zadřený podvozek, tak by nevzlétlo). Pro vzlet z normální dráhy stačí, aby tah byl větší než odpor při Vso.
Respektive, abych to úplně upřesnil, že tah je větší při všech rychlostech v od 0 do Vso než celkový odpor se započtením odporu kol za rychlosti valení kol 2v. (=letadlo je schopné zrychlovat až do Vso ).
Mimochodem, pokud zanedbáme odpory způsobené podvozkem, tak je pohyb podkladu zcela irelevantní! (=pás se může pohybovat libovolnou rychlostí vpřed či vzad bez jakéhokoliv vlivu na letoun)
Další podmínka je, aby podvozek vydržel dvojnásobnou než obvyklou rychlost otáčení - ale to se asi bere že vydrží.
Upravil/a swt dne 01-04-2008 22:55
|
|
|
|
313_Sheddan |
Přidané 01-04-2008 22:44
|
Rozkoukaný
Příspěvek: 215
Založený: 08.02.07
|
Předpokládejme, že pás je rovnej (nejsou na něm drny a podobně). Z-37 Čmelák je letadlo (on je to dokonce letoun, což je podkategorie pojmu "letadlo", jestli se nepletu). Při klapkách na 50° má pádovku 77 km/h* (není to podložený příručkou - něco sem vygooglil, ale zhruba to sedí). Jeho maximální rychlost ve vzduchu je 190 km/h (stejnej zdroj). Položme si tři otázky:
1. Je motor o výkonu 232 kW schopnej překonat odpor vzduchu letadla při rychlosti 78 km/h (77+1)**?
2. Vydrží podvozek Čmeldy rychlost 269 km/h?
3. Má motor dostatek výkonu pro překonání odporu pneumatik a ložisek při rychlosti 269 km/h (190+1+77+1)***, když už překonává aerodynamickej odpor čmeláka při 78 km/h?
Odpovědi:
1: Dělá to běžně.
2: Na rovnym povrchu by snad neměl bejt problém, když je to dost silný na vleky z polí (vyšší vyrovnání kvůli špatnýmu odhadu vejšky porostu a pád z větší vejšky, nerovnej povrch).
3. V aerodynamice sme si říkali, že aerodynamický síly (včetně odporu) rostou s druhou mocninou rychlosti. U valivýho a třecího odporu byla v čitateli jenom první mocnina. Na rovnym povrchu bude tření odpor pneumatik malej. Při použití kvalitního lubrikantu bude docela malej i odpor v ložiskách. Celý to rozhodne to, jestli ten odpor způsobenej kolama při 269 km/h sečtenej s aerodynamickym odporem při 78 km/h bude menší než aerodynamickej odpor při 190 km/h. Nechce se mi to počítat, ale při zohlednění věcí jako že kola sou jenom dvě a celkem velký, letadlo už má trochu vztlaku takže síla působící na těleso ve směru kolmo na podložku je malá a dál se zmenšuje, že mašina jako Čmelák nemá zrovna zanedbatelnou plochu kolmýho průžezu a že maximální rychlost bude spíš daná konstrukcí letadla (odpor, pevnost atp.) než výkonem motoru, mi tak nějak odhadem vychází že se nám Čmelda vznese.
*) Uvážíme-li rychlost, kterou vzduchu udělil pás, klesne pádová rychlost na míň, ale jenom v mezní vrstvě.
**) Tím máme splněnou podmínku, že má Čmelda vyšší rychlost než pádovou.
***) Další splněná podmínka - rychlost pásu je větší než maximální rychlost, kterou Čmelda dosáhne vlastnim pohonem.
PS: Souhlasim se všema, co tvrděj, že to poletí..
EDIT: Aktualizace aby to sedělo na zadání. Jestli už mě někdo stihnul odquotovat, tak sorry středníkpomlčkazávorkauzavřít
Upravil/a 313_Sheddan dne 01-04-2008 23:00
|
|
|
|
313_Volume |
Přidané 01-04-2008 23:48
|
Rozkoukaný
Příspěvek: 408
Založený: 02.11.05
|
takze kdyz si vezmu cibuleho taty loleckove korcule a postavim se na pas co pofrci dozadu, nasadim si papirovy zobak, budu mavat prackama a rvat jsem orel, staci aby pas jel dostatecne rychle a ja se vznesu? |
|
|