Tak tak, Kamov dokáže ztratit "vzduchovej polštář" i ve visu. Stačí jen špatně zakvedlat. Pokud má člověk aspoň pár metrů dá se roztlačit do předu a vyklusat si novej. Myslím že by to mohlo pomoci i u Osmy.
Vlčáku ten skleník není spešl útočná mašina. Udávaná ruchlost na Wiki: Maximální rychlost: 260 km/h.
Co konkretne se vlastne stane pri presazeni max. rychlosti? Upadne vrtule?
Vrtulník je limitovanej tím, že listy vrtule na té straně, co jdou po směru letu, se dostávají nad rychlost zvuku. Prakticky jsou tak limitovaný asi na 1/3 Mach. Možná jsou nějaký pokusný dvourotorový, co letěj i víc, ale asi to nebude rozšířené zviřátko.
Jinak máš recht, začne se to klepat a asi by se to rozpadlo.
Rumcajsi, omyl...
Vrtulník je naopak limitován rychlostí ustupujícího listu - protože tam totiž dochází díky odčítání dopředné rychlosti letu a rychlosti pohybu toho listu k tomu, že se střed otáčení posunuje směrem od rotorové hlavy, a na obou stranách toho pomyslného středu je pak rychlost listu vůči vzduchu nízká a ztrácí vztlak.
Známá řešení jsou dvě: souosý systém se dvěma rotory (např. Akula), a přídavná křídla (zbraňové pylony u Mi-24, a ten také je dodnes vrtulníkem s nejvyšší dopřednou rychlostí, a ty pylony u něj při nejv. rychlosti vyrábějí až 30% vztlaku).
Toto tvrzení si můžeš snadno přezkoušet sám - prostě si udělej takový myšlenkový experiment matematický, zkus si spočítat různé rychlosti pohybu listů (stačí střední rychlost, tzn. rychlost v jednom bodě listu, obv. počítáme střední rychl. ve 2/3 listu - ať už vrtule či rotoru), a namodeluj si různé tyto rychlosti a různé rychlosti letu - a uvidíš to sám. Aby list "letěl" vpřed rychl. zvuku, musela by se tato rychlost rozdělit mezi rychlost vrtulníku a rychlost listu. Dejme tomu na půl - tedy 600km/h a 600km/h. Tak takovej hrculník bych teda raději ani vidět nechtěl A přitom při tomto příkladu by koneček ustupujícího listu relativně vůči vzduchu stál!
EDIT: Překlep vzduchu - zvuku
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Alfíku, jsem rád, že mi to chceš vysvětlit, ale věz, že matematiku a mechaniku mi vysvětlovat nemusíš. Nebudu psát vzorečky, tohle není matematické forum (a kdyby bylo, nemusel bych). Stačí, když si přečteš na wiki sekci limitace. http://en.wikiped...imitations. Je to tam vysvětlený.
The main limitation of the helicopter is its low speed. There are several reasons a helicopter cannot fly as fast as a fixed-wing aircraft. When the helicopter is hovering, the outer tips of the rotor travel at a speed determined by the length of the blade and the RPM. In a moving helicopter, however, the speed of the blades relative to the air depends on the speed of the helicopter as well as on their rotational velocity. The airspeed of the advancing rotor blade is much higher than that of the helicopter itself. It is possible for this blade to exceed the speed of sound, and thus produce vastly increased drag and vibration.
Pravdu mate oba, resp. ani jeden, podle toho, jak se na to divame.
Limitem jsou oba pripady, jsou to tak trochu spojene nadoby, muzeme omezit jeden za cenu zhorseni druheho. Lstivy konstrukter samozrejme voli tak, aby byla letova obalka co nejvetsi, tudiz se na oba limity narazi plus minus ve stejne dobe. Pisu plus minus, protoze to zalezi na okolni atmosfere, zatizeni vrtulniku a podobne.
Kdyz nakreslime jednu otocku listu do grafu s osami uhel nabehu a rychlost, tak to bude takova sikma osmicka, ktera se bude deformovat podle pozice cykliky, kolektivu a podobne. Do stejneho grafu se da nakreslit maximalni uhel nabehu listu, ktery je na malych rychlostech relativne velky, ale klesa a dostane se do nuly jeste pred rychlosti zvuku (stejne tak se na to da divat jako na krivku maximalni rychlosti pro dany uhel nabehu). No a ve chvili, kdy osmicka protne tuhle caru, tak je problem. Podle aktualnich parametru to muze byt v miste, kde jde list dopredu (vetsi rychlosti s mensim uhlem nabehu) nebo zpatky (mensi rychlosti s vetsim uhlem nabehu).
Bonusova susenka pro piloty Black Sharku, kteri vypozorovali vliv snizeni otacek rotoru pri operacich ve vysokohorskych oblastech.
Tak tak, Kamov dokáže ztratit "vzduchovej polštář" i ve visu. Stačí jen špatně zakvedlat. Pokud má člověk aspoň pár metrů dá se roztlačit do předu a vyklusat si novej. Myslím že by to mohlo pomoci i u Osmy.
Vlčáku ten skleník není spešl útočná mašina. Udávaná ruchlost na Wiki: Maximální rychlost: 260 km/h.
Přesně tak mám dojem,že i Pišky mi říkal max okolo 250.
Já to tedy napíšu ještě podrobněji. Efekty na straně, kde list ustupuje - to je to co popisuje Lesník, se dají potlačit prostým zvýšením otáček vrtule. Jenže otáčky vrtule jsou limitované rychlostí zvuku na konci listu. Jak píše Lesník, jsou to spojené nádoby. Ale ten limit na ustupujícím rotoru je dán nemožností zvýšit otáčky kvůli tomu, že list na druhé straně atakuje rychlost zvuku. Prostě to omezení je rychlost zvuku. Ostatní jsou efekty spojené s nemožností tuhle rychlost prolomit.
Efekty na strane, kde jde list dopredu - jak jsem psal ja, se daji potlacit prostym snizenim otacek rotoru. Jenze vztlak rotoru je limitovan profilem a uhlem nabehu. Jak pisu, jsou to spojene nadoby. Ale ten limit v postupujici casti rotoru je dan nemoznosti snizit otacky kvuli tomu, ze list nevyvozuje dostatecny vztlak. Proste to omezeni je koeficient vztlaku profilu rotoru. Ostatni jsou jen efekty spojene s nemoznosti tenhle limit prolomit.
To jen pro zamysleni a pobaveni :-). Pripadne to jeste muzu prepsat na hmotnost vrtulniku a par dalsich velicin...
Tak tak a když tu vrtuli zastavíš úplně, problémy úplně vymizí.
Dostáváme se k tomu, zda byla první slepice nebo vejce. Ba ne, kulhá to přesně v logice té zastavené vrtule.
Dobře. Tak já to napíšu jinak. Protože to vypadá na nedorozumění
Bavíme se o tom, co udělat aby mohl vrtulník letět rychleji. Je jasné, jak správně píšeš, že postupující list nesmí mít takovou rychlost, aby na horní straně konečku došlo k místnímu překročení rychlosti zvuku.
Takže otáčky musejí být pouze takové, aby dopředná rychlost plus obvodová rychlost byly pod touto hranicí.
Je jasné, že když dopředná rychlost plus obvodová rychlost musí být menší než M=1 (ve sk. ještě míň), pak tato veličina může být snadno regulována - pokud zvýšíme dopřednou, tak prostě snížíme obvodovou (změnou otáček).
Podívejme se na opačnou stranu - tedy na ustupující list. Tam je rychlost s níž protíná list vzduch rovna rozdílu obvodové rychlosti, a dopředné rychlosti.
A zde je ten hledaný problém: když totiž vyřešíme postupující list (zmenšíme otáčky aby rychlosti po součtu byly pod tou hranicí), tak na této straně zhoršíme podmínky.
Tato strana tedy není tímto způsobem regulovatelná.
V určité vzdálenosti od rotorové hlavy bude list stát. Vytvoří se tam nový střed otáčení (vůči vzduchu). A v dost podstatné části kruhu, vymezenému rotací rotorových listů, bude rychlost s níž v této oblasti protínají listy vzduch, příliš nízká na to, aby vytvářely vztlak.
Dalo by se to vyřešit, např. tím, že by list měl lamelové uspořádání, tak, aby na ustupující straně mohl mít jeho začátek a konec jiný úhel nastavení než střed - tím by se vytvořilo větší pole s vyhovujícím úhlem náběhu.
Jenže to je z pevnostních i mechanických (rychlost změny apod.) důvodů neřešitelné.
Proto je ve skutečnosti problémem nízká rychlost ustupujícího listu vůči vzduchu, ne vysoká rychlost postupujícího.
Mch. Jak píšeš - "když tu vrtuli zastavíš úplně, problémy úplně zmizí". To je právě ten problém, ona to není vrtule. Na vrtuli "nabíhá" letový vítr axiálně, na rotor částečně radiálně.
Ta citace z wiki je pěkná, ale hrubě zjednodušuje. Není špatně, jen prostě hrubě zjednodušuje.
Nemálo lidí se zabilo než se přišlo na to, že rotor funguje jinak než vrtule. Složení rotorové hlavy nejen že musí vyřešit kromě kolektivní i cyklickou změnu úhlu nastavení, kvůli řiditelnosti, ale také musí současně řešit změnu úhlu nastavení v souvislosti s tzv. máváním listu, kdy listu mávajícímu vzhůru snižuje tento úhel a naopak, a ještě musí umožnit mávání v horizontálním směru, právě proto, aby list sám mohl mít jinou úhlovou (a tím i obvodovou) rychlost, aby se tato oblast v níž je minimální vztlak, zmenšila co nejvíce. A ještě musí řešit cyklickou změnu automaticky za pomocí vyvažování tak, aby se rotor nesnažil mít jinou osu otáčení než v tom úhlu k vertikále, kterou chceme (třeba nulovou, tzn. aby rovina otáčení byla horizontální, ale to se nepoužívá, ve sk. se zpravidla volí rovina mírně skloněná vpřed a mírně na stranu vůči vrtulníku).
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Já tomu rozumím Alfíku. Hele ono je jasné, že ty problémy existují současně a že je tedy těžké je od sebe oddělit. Nebo to možná ani nemá smysl oddělovat, protože aby to letělo, je třeba mít vyřešený všechno.
Proč v mém úhlu pohledu je limit ten problém s rychlostí zvuku? Vem si vrtulník stavěný na 100km/h dopředné rychlosti. No a přijde úkol, posunout to na 150km/h. Celkem jasně z toho řešení vyplyne, že je potřeba zvednou otáčky rotoru. Tedy řešení problému s ustupujícím listem je nalezeno, je to zvednutí otáček. Pak přijde další cíl, tentokrát 200km/h. Ok asi se zase zvednou otáčky. 250? dobře, zvedneme otáčky. 300? Jo zase zvedneme otáčky, ale jsme už skoro na mezi. Tedy problematika ustupujícího listu je řešitelná, dokud se nenarazí na ten limit rychlosti zvuku na druhé straně. Nemluvím o tom, že by jeden problém existoval a druhý ne. Mluvím o tom, že jeden problém je řešitelný dokud se nenarazí na druhý limit. Páčto problematika ustupujícího listu existuje i při rychlostech a otáčkách hluboko pod dosažení rychlosti zvuku na nastupujícím listu. No a protože původní otázka byla na maximální rychlost vrtulníků, odpovídal jsem limitem, který je konečnou pro řešení problémů existujících i jinak. Na wiki je to jednou větou, ale závěr je správně.
BTW zajímavá diskuze.
Pokud vím, tak největším zdrojem vibrací je to, že nelze rotor vyvážit, jde to jakž takž staticky, ale dynamicky ne, protože (na rozdíl od listů vrtule) listy rotoru během činnosti mávají jak nahoru a dolů (dolů je táhne gravitace a nahoru vztlak, do středu toho mávání pak odstředivka), tak i dopředu a dozadu (odpor jedn. listů dozadu, a tah motoru dopředu a zase - odstředivka do středu toho rozsahu).
Ono se to mnohem líp vysvětluje když to budu doprovázet svými proslulými opileckými nákresy ale to až se spolu všichni tři posadíme ve wingsu nebo na Hanáckém (nebo jinde a jindy).
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Nevada po večerníčku
[img]http://imageshack.us/a/img62/770/0my6.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://imageshack.us/a/img14/9392/cuxj.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://imageshack.us/a/img837/3369/4le7.jpg[/img] is not a valid Image.
už mně to napadlo při videu Nevady - myslíte, že jim tam funguje semaforový systém ? :)
(viz třetí obrázek)
Porazit nepřítele a dát mu život může vypadat jako projev laskavosti,
ale ve skutečnosti to je to nejkrutější, co poraženého může potkat. [samurajský pohled na zajetí]
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.