Pánové mixéristi,co lítáte Mi8,máte nějakou radu,kde při přistání z visu držet otáčky rotoru tak,aby se to v poslední fázi sestupu nezřítilo? Docela často se mi stane,že když sestupuju z visu,tak na posledníh cca 20-30 m výšky se to začne klepat jak drahej ratlík a pak se propadne. Sestupuju vždy kolem 2-3 m/s a otáčky držím kole 4-5 na ukazateli.Nějaká rada? ( typu přistávej jako s letadlem neberu,ne vždy to podmínky dovolí ) .Dky
To zni jako typicky pripad viroveho prstence - kdyz sestupujes kolmo dolu prilis rychle, rotor vrtulniku se obali vzduchem, ktery klesa spolu s vrtulnikem a tedy se o nej vrtulnik nemuze poradne oprit. Reseni je bud klesat v doprednem letu, kdy se vzduch okolo rotoru obmenuje diky doprednemu posunu, nebo klesat kolmo, ale pomalu, aby se prstenec nevytvoril.
Je u toho Mi-8 nějaká kampaň (jaká?), nebo je to jen na polétání typu Free Flight z flightsimu?
Není, bude až v plné verzi.
Počítám že tam budou nějaké výsadky v první linii, zřejmě i para výsadky, podpora pozemních jednotek a sledování vojína Kouby jak jede na střeše autobusu.
Upravil/a magot dne 22-09-2013 21:38
A když klesáš kolmo a pomalu, není pak nebezpečí, že si nad sebou "vysaješ" vzduch a pak se to propadne taky? Nejsem mixerista, ale tohle jsem někde slyšel.
imho je nad tebou vzduchu celkem dost, ne? Jestli listy u vrtulníku mají stejný "silový" poměr, jako běžné křídlo, pak se většina vztlaku tvoří stejně na sací straně, ne na tlakové. A čím je rozdíl tlaků vyšší, tím to nese "lépe".
Nejsem expert na vrtulníky. Ale těžké vrtulníky mají s delším visem na jednom místě problém. Vzduchu nad sebou máš sice hodně, ale můžeš vytvořit lokální proud vzduchu směrem dolů. No a v nějakou chvíli to může být na ten vrtulník moc. Někde jsem to myslím četl, nebo viděl, že se to pak může projevit jako nečekaný pád vrtulníku. Prostě ztratí vztlak. Ale určitě se zde najdou povolanější, kteří vědí víc.
Ze je vetsina vztlaku na saci strane se sice rika, ale kdyz by se to rozebralo do dusledku, tak bychom se dostali k mnohem zajimavejsim souvislostem :-).
O problemech po nejake dobe ve visu jsem v zivote neslysel, i kdyz si dovedu predstavit, ze kdyz bude vrtulnik zatizeny, tak to muze nastat. Ale tezko si dovedu predstavit, ze by to pro vrtulnik vytvarelo nejakou nenadalou nebezpecnou situaci, protoze klesajici vzduch by vlastne nutil vrtulnik stoupat vic a vic, az by tolik [vuci vzduchu] stoupat nemohl kvuli nedostatku vykonu nemohl a zacal by pomalu [vuci zemi] klesat. Naproti tomu u viroveho prstence, cim vice vykonu pridame, tim zvetsime ten prstenec rotujiciho vzduchu a zhorsime situaci, to vse behem rychleho klesani ke tvrde zemi.
U zatizeneho vrtulniku je nebezpecne spis zpomalovani, pri rychlostech nad zhruba 30km/h se meni tok vzduchu rotorem na sikmo zepredu dozadu a potrebny vykon pro udrzeni se ve vzduchu klesa o desitky procent, a naopak. Takze kdyz neopatrna helikoptera veze naklad do hor, do ridsiho vzduchu, muze po zpomaleni zjistit, ze mu jeji motory nestaci k udrzeni se ve vzduchu. Coz je, mimochodem, dobry duvod pro kolovy podvozek u vrtulniku - da se pak pristavat a startovat v doprednem letu.
Hele Lesníku a jak je to s tím grafem rychlost vs výška? To omezení malých dopředných rychlostí jakmile se vrtulník odlepí od země to je kvůli poruše a šanci na autorotaci? Myšleno tak, že dokud vrtulník nenabere předepsanou rychlost, neměl by stoupat. Tedy jestli tomu rozumím.
Hele Lesníku a jak je to s tím grafem rychlost vs výška? To omezení malých dopředných rychlostí jakmile se vrtulník odlepí od země to je kvůli poruše a šanci na autorotaci? Myšleno tak, že dokud vrtulník nenabere předepsanou rychlost, neměl by stoupat. Tedy jestli tomu rozumím.
Rozumis tomu spravne. Kdyz selze motor ve visu, je velmi tezke z toho nejak dobre havarovat. Proto je potreba nabrat rychlost hodne nizko nad zemi, kde by pripadne havarie nebyla tak velka. Na podrovnani a pristani, nebo alespon zmirneni rychlosti dopadu, je k dispozici energie v tocicim se rotoru plus energie dopredneho pohybu celeho stroje. Kdyz neni dopredny pohyb, je malo energie, a navic tam chybi ten aerodynamicky efekt sikmeho proudu vzduchu skrz rotor. Kdyz je dopredny pohyb, tak vrtulnik muze plachtit jako letadlo bez motoru, pred dosednutim zvednout nos a klesani se zpomali za cenu zpomalovani dopredneho pohybu, a energii v rotoru vyuzit az v posledni fazi pred dosednutim.
Male moderni stroje jsou v tomto mnohem nebezpecnejsi, jejich lehky rotor udrzi jen malo energie, takze vse probiha rychleji - behem poruchy, kdy je treba dat ihned kolektiv dolu, i behem podrovnani pred dopadem.
K té nadmořské výšce: Zpravidla se udává, že dynamický dostup (tzn. "šikmo nahoru" ) je cca dvojnásobný oproti statickému (kolmo nahoru), a tedy i výšce, kdy je možný vis.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
LesniHU napsal:Male moderni stroje jsou v tomto mnohem nebezpecnejsi, jejich lehky rotor udrzi jen malo energie, takze vse probiha rychleji - behem poruchy, kdy je treba dat ihned kolektiv dolu, i behem podrovnani pred dopadem.
Tak tak, tyhle malý "podnikatelský" vrtulníky jsou docela nebezpečný. Letíš z Hradce do Prahy a cestou když se pokazí počasí aby jsi s tím sednul do pole a počkal než se to přežene ... Já bych to nechtěl ani zadarmo.
Pánové všem díky,jdu trénovat.Ono to půjde,jen to chce čas. K tomu manuálu - dík,aleruština už bohužel není můj obor.Našel jsem na jednom foru slovenský manuál.
Pánové všem díky,jdu trénovat.Ono to půjde,jen to chce čas. K tomu manuálu - dík,aleruština už bohužel není můj obor.Našel jsem na jednom foru slovenský manuál.
Hele, jen jsem zadal do guglu "Manual mil mi 8" (rusky), a vyběhlo mi spouuusty odkazu, český taky, ale vzal jsem ten první, vypadal oficiálně
Dotaz: Trpi tim i vrtaky s protibeznejma rotorama ala Kamov ?
Predpokladam ze ne.
Nejsem si jist. V DCS jsem nějak extra nezaregistroval tyhle propady který jsou běžný u UH-1 a Mi-8. Jak to je v reálu fakt netuším ...
Všeobecně je ale polet s Kamovem jednodušší na ovládání sestupu a příjemnější celkově na ovládání letu. Zase ale trpí tím že při větší dopředné rychlosti se mu rozpadaj listy rotoru ...
Upravil/a magot dne 23-09-2013 18:47
Mi 8 se při rychlosti překračující 220 km/h začíná dost chvět a kolem 250 km/h už tak,že instinkt velí zpomalit...zatím jsem se přes tuhle hranici nedostal
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.