AJaromir napsal:
Jinak jejich hlavní výhoda je podle mě jejich dynamičnost. Automaticky se mění "zakřivení os" podle letového režimu.
Jj, tohle je super a DCS to neumí nasimulovat ani s tlakovou základnou, ncméně IRL toto nefunguje při příliš divokém počasí.
Pak se prostě klidně stane, že ani v reálu nenatankuješ jak jsem kdysi četl v knize Viper pilot
Tyler Durden napsal:
V reálných letadlech mají v podstatě stejný joy jako u PC. Bez klacku, s výkyvem 5 stupňů a snímáním síly.
Už prej ne, jak jsem byl poučen nedávno na srazu. Měly to F-16 ale už prý ne páč se to neosvědčilo.
To teda nevím čoveče, F-16 block 70/60, F-15EX, F-35 všechny mají tlakové joye po pravé straně ala F-16. (F-22 má, ale už se nevyrábí)
Nové stíhačky s klasickým klackem se min. v USA už nevyrábí .. V evropě Gripen E a EFko poslední revize to myslím ještě mají.
Jediná změna co u F-16 tlakové základny kdysi proběhla u verze A bylo, že z nulového pohybu páky přidali mikro pohyb. A od té doby to takto funguje.
Klasická páka už je jen vzpomínka na red barona
Xakru tak proč jsi nepřijel na sraz? Mohli jste to tam probírat a já bych se aspoň něco dověděl!
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Micha se nam tu spousta veci dohromady, zkusim to vzit poporadku:
"realna letadla" jsou prilis siroky pojem. Kdyz se odpichnu od toho, co si (asi) uziva cibule, tak plati, co jsem napsal, je treba jit po maximalni velikosti a bytelnosti. Nejake reci o peti stupnich jsou relevantni u modernich FBW stihacek, ale treba v B29 se berany otacely skoro o 180° na kazdou stranu.
Taky je treba rici, ze vychylky toho FBW klaciku jsou v realu nekdy znacne nesymetricke, tahani ma treba dvakrat vetsi max. vychylku nez zbytek, a ktery joy to dnes ma? A delka klaciku od ruky ke kloubu je typicka tak dvakrat vetsi nez u maleho stolniho joye. Zpetnou vazbu, tj. dynamicky generovanou silu do FBW klaciku nektera letadla maji, nektera ne.
Zpetna vazba je uplne na samostatne tema, nejdriv to byla ciste aerodynamicka sila, pak s prichodem hydrauliky byly do systemu pridavany ruzna protizavazi a podobne, aby se udrzel alespon jakysi cit - ta dulezita hodnota je totiz sila na "G". Ano, ffb joy by, kdyby fungoval, byl v tomto ohledu mnohem lepsi. Snad prijde v brzke dobe s dostupnosti mnohopolovych elektromotorku moznost odstranit prevodovky a bude lip.
Osobne nechapu, proc se stale resi velikost sily u ffb joysticku nebo volantu, kdyz jsou mnohem dulezitejsi parametry - napriklad rychlost: on se sice da koupit volant za ctyri, ale bude spatne pouzitelny prave kvuli chybejici rychlosti.
Samostatnou kapitolou jsou casto opakujici se touhy po ostrych stredech centrovaci sil - v normalnim aerodynamicky rizenem letadle nic takoveho nenajdete a letadlo se da ridit jemnym dotekem, ktery vychyli paku o milimetrik. V bezmotorovem letadle napriklad potrebujete mit ruku polozenou na stehne a jen se kniplu dotykat, abyste citili, do ktereho kridelka se vam oprel stoupavy proude. Rizeni (korekce spiralove nestability) je otazka ne pohybu kniplu, ale jen mirneho tlaku na jednu ci druhou stranu. To je samozrejme extrem, druhy extrem jsou FBW letadla a ruzne kosmicke strilecky, tam je to naopak a uzitecnost ostreho stredu chapu.
Magot ma pravdu, bez pohybu byl klacik v zacatcich F-16 a pry z toho byla i vykloubena zapesti. Duvod dat knipl do stredu kabiny je ergonomicky - obecne receno chcete, aby pilot mohl stridat ruce, uz jen treba kdyz ma namackat serii tlacitek, coz je stale castejsi prace pilota. A take pro pripad zraneni apod. Neco o problemech s Gcky slysim prvne, je k tomu nejaky zdroj, prosim?
Osobně mi přinde, že ruka opřená o stehno je proti G-čkům i proti únavě a bolesti svalů mnohem odolnější, a nejen u joye, je to poznat i u myši. Jsou třeba hry, silně myšoidní, ze ktreých mě bolí jak rameno, tak záda, a řešením je jedině bezdrátová myška kterou si můžu na stole přemístit a ulevit tak namoženému svalu.
V letadle s joyem na straně jsem nikdy neseděl, ale berany a uprostřed umístěná páka mi přinde na tohle lepčejší.
Plus to co píše Lesník - chci-li čudlíkovat, potřebuju občas přehmátnout.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
alfik napsal:
[quote]Xakru tak proč jsi nepřijel na sraz? Mohli jste to tam probírat a já bych se aspoň něco dověděl!
NJ, to byla chyba
Osobně mi přinde, že ruka opřená o stehno je proti G-čkům i proti únavě a bolesti svalů mnohem odolnější, a nejen u joye, je to poznat i u myši. Jsou třeba hry, silně myšoidní, ze ktreých mě bolí jak rameno, tak záda, a řešením je jedině bezdrátová myška kterou si můžu na stole přemístit a ulevit tak namoženému svalu.
V letadle s joyem na straně jsem nikdy neseděl, ale berany a uprostřed umístěná páka mi přinde na tohle lepčejší.
Plus to co píše Lesník - chci-li čudlíkovat, potřebuju občas přehmátnout.
Tohle nám může vysvětlit asi jen pilot F-16 proč je krátká páka vpravo, takřka bez pohybu lepší, nikdo z nás nikdy nezkusil.
Nejen že nezkusil 9g ale když chceš těch 9g vyvinout musíš tlačit 30 lbs, to je 13,6 kg na ose Y čumák nahoru/ dolů. To máš tři 5kg kočkolity pokaždé když to tam rveš na max
Ty civilní tlakové základny které se daj sehnat umí maximum 16 lbs při 0g na židli v DCS
Upravil/a magot dne 04-07-2024 11:28
Berany nebo páku nebo cokoli uprostřed chápu, F16 je divná, ale taky nějak chápu.
Co mi příjde rozhodně hodně debilní je Airbus s joyem každý jinde.
Nejvíc divný je, že ty páky nejsou propojený, což už stálo pěkných pár životů. Na druhou stranu si můžou piloti Airbusů krásně natáhnout nohy na palubní desku
A když už je o nich řeč...
YouTube Video
...taky sem si nemyslel že bych mohl sestřelit německý letadlo. Dva roky po válce se mi to konečně podařilo.
Abraham Simpson
To jsem neměl dělat, připojil jsem MSFFB2 a v DCS usednul do Apache a musím jen konstatovat, sebe lepší rozlišení hallů a délka nástavců tuhle technologii nenahradí.
Má ta vykopávka své negativa, přehnaná ergonomie gripu, dále neforemná základna s minimální možností integrace do kokpitu, absence více kloboučků a tlačítek.
Ještě doplním, můj VIP kus, ani ne 25let starý a netrpí žádným chvěním výchylek ani pocitem převodů!
Ale je konečně veliká šance, že nový ffb produkt dokáže všechny negativa vyřešit a zážitek ponoření posunout o nějaký ten další level výše.
petsild napsal:
.... přehnaná ergonomie gripu, dále neforemná základna ....
Jo, to mi taky vadí. Přemýšlel jsem dříve nad koupí druhého a pustit se do řízené destrukce/přestavby/zmenšení. Pouhé odstranění krytu a menší přeskládání by ale velikost zásadně nezmenšilo, tak jsem se na to vyprd.
Udělal jsem jen vyměnitelné gripy WW2 a F16. A nakonec stejně není dostatek času, teď jsem se proletěl pár hodin po asi měsíci, takže je to asi stejně jedno.
Přemístění vnitřností do úhledné krabice rozhodně pomohlo a použítí leteckého gripu, by tu fosilii prakticky boostlo.
Klidně ukaž výměnné gripy, to mě vážně zajímá.
Originál grip na USB C, asi 10 drátů bez twisteru.
F 16 je CH Products, paddle switch dodělaný, u triggeru dodělaná druhá poloha. Uvnitř 3 shift registery z Aliexpresu, 5 drátů přes dupont. V základně Arduino Pro Micro, dodělaný přepínač na rozpojení FFB a samostatný kabel do PC. Když neletím s F16 gripem, nezapojuji Arduino a originál grip funguje standardně.
Většina 3D tisk, čep později z hliníku.
Původně jsem chtěl 2 USB C vedle sebe, ale ty by zabíraly docela velký prostor, proto úspornější dupont.
Máš to důmyslně vymyšlené, tedy do základny přibylo další USB rozhraní pro Arduino.
Tj velice motivační úprava, pokud bych například použil VKB grip + rozhraní, tak rukojetí protáhnu dva drátky a zachovám ještě funkční twist.
Vlastně by mě zajímalo, jak se chová v systému vybuzení axis, když nepřipojím hall senzory do elektroniky?
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.