Jedna faktická poznámka… bylo zde navrženo vytvoření samotného vlákna SP vs MP moc děkuji.
[img]https://img25.rajce.idnes.cz/d2502/15/15475/15475408_671c3d189a72430840e88702444950a4/images/DCS.jpg[/img] is not a valid Image.[img]https://img25.rajce.idnes.cz/d2502/15/15475/15475408_671c3d189a72430840e88702444950a4/images/DR_2.jpg[/img] is not a valid Image.
K té offline/offline coop kampani v leteckých simulátorech. Pokud je zde někdo kdo někdy hrál (a eventuelně i dohrál) dynamickou kampaň v DID EF-2000 s dat. TACTCOM nebo kampaně v DID F-22 Total Air War nebo v Microprose Falcon 4.0/Allied Force/BMS tak ví, že přesto, že střílíte jen po AI má to rozhodně svoje kouzlo a pokud je AI na solidní úrovni, tak dokáže být výzvou i pro ostříleného virtuálního pilota. To platí např. pro F-22 TAW kde jsem relativně nedávno dohrál nejtěžší offline kampaň na hard obtížnost a zažil pamětihodné momenty, jaké v online prostě zažít nelze, z různých důvodů. Ostatně svoje pocity jsem reportoval v diskuzi k F-22 TAW na DH, pro případné zájemce viz. zde https://www.datab...r/diskuze/
PS: doporučuji si diskuzi přečíst od začátku. Psal jsem tam herní deník z kampaně.
Stejně tak ale je velmi zábavný multiplayer. Jako veterán virtuálního létaní jsem zažil pocity kdy jsem v řadách 1st Czech Lion s Fucidou a později s Fajtlem za 3IAP bojoval v online kampaních v Il-2 Sturmoviku FB+PF+EAP, kde se počítal každý pilot a přežití (tzn. dostat se zpět na letiště) a nešlo rozhodně jen o skill Kill/Death, který tak často online hráči preferují např. v Battlefieldech, apod.
Také jsem toho hodně nalétal online v Falcon 4.0 SP3/Free Falcon, Allied Force a částečně i BMS, kde se létalo coop online kampaň a pravděpodobě ještě více v letce SVK (Slovenská virtuální křídla) v Lock On (později prvním Flaming Cliffs), takže mohu potvrdit, že online létaní má rozhodně své kouzlo.
Fajtl je 313, nikoli 3. IAP. Jinak hlavní rozdíl mezi offline a online, dle mého, je prostě spolupráce. AI tě doprovodí na bojiště, můžeš mu možná rozdat nějaké ty "úkoly", ale tím veškerá spolupráce s AI končí. Od slétaných spoluhráčů +- víš co čekat, kooperace je naprosto jinde. AI ti nepovodí nepřítele před tvoje laufy, neřekne ti "Vidíme vás, jsme tam za minutu. Pozor, do vašeho souboje vstupuje další dvojice banditů ze severu, točte levou a dostaneme se za ně." I s letadlem které je výkonově slabší dokáže slétaná dvojice vést obranný boj proti početní a výkonové přesile většinou x násobně déle, než kdyby tam byli dva jednotlivci (tedy ty a AI).
Problém je jak už psal kdesi Tyler, AI v podstatě slouží k navození pocitu z války.
Rusové na Stalingradem/ Moskvou létají korektně v retardovaných formacích tří, nemohou efektivně a dobře bojovat, na nebi se mohou objevit desítky i stovky letadel plnící jednu i více misí zároveň.
Na druhou stranu LW např. v r. 1944 se setkává s velkou přesilou ve vzduchu a podle toho taky odpovídá taktika atd ... v online? Ani náhodou ..
Formace bombardérů i větší formace bitevníků či stíhačů online neposkytuje.
Problém je že online hra je plná nablbejch nablblíků který si sólově lítaj freie jagd s jakem, na letišti při pojíždění to mnohdy vypadá jak na Woodstocku, lověj score, odemykaj nějaký nesmysly a pár organizovanejch letek jako lioni nebo 310/ 606 to nezachrání.
Ano online je nenahraditelný ale není to válka, je to Monty Python flying circus.
Upravil/a magot dne 27-11-2017 11:05
Hra na první světovou bez komunikace je dnes již romantický přežitek. TSko prostě existuje a krom toho i další alternativy. Komunikaci se nedá zabránit. Leda by člověk někde v hangáru organizoval LAN párty, kde by to měl celý pod kontrolou. A to se asi nestane, že?
Lidi si hrají neorganizovaně? Nepodléhají žádnému velení? Střílel bych to! Jak je to vůbec možné? Řešení je vlastní server pro ověřené organizované a spolehlivé stranické kádry. Tak si to tak udělejte.
Monty Python je velmi trefná reference. Nejradši bych, aby se z ROFka či BOSka sestřihala ta scénka s kachnou.
Nakonec Horrido má pravdu s tím, že pro WW1 může být offline lepší řešení než přísně organizované polety celých letek. Zas třeba mě vyhovuje, že WW1 byla taková alespoň zčásti neorganizovaná a já tak můžu lítat solo a sem tam ulovit jinýho takovýho zoufalce, nebo padnout za obět lepšímu. To mi přijde jako vlastně z toho všeho nejrealističtější. Jak psal Magot, když tohle dělám v WW2, pak lítám jak nablblej nablblík a má pravdu. V ROFku a budoucím Flying Circus to je díky bohu takové dobové.
Fajtl je 313, nikoli 3. IAP. Jinak hlavní rozdíl mezi offline a online, dle mého, je prostě spolupráce. AI tě doprovodí na bojiště, můžeš mu možná rozdat nějaké ty "úkoly", ale tím veškerá spolupráce s AI končí. Od slétaných spoluhráčů +- víš co čekat, kooperace je naprosto jinde. AI ti nepovodí nepřítele před tvoje laufy, neřekne ti "Vidíme vás, jsme tam za minutu. Pozor, do vašeho souboje vstupuje další dvojice banditů ze severu, točte levou a dostaneme se za ně." I s letadlem které je výkonově slabší dokáže slétaná dvojice vést obranný boj proti početní a výkonové přesile většinou x násobně déle, než kdyby tam byli dva jednotlivci (tedy ty a AI).
Tady si dovolím lehce nesouhlasit. Nepochybuji o tom, že od slétaných spoluhráčů víš co čekat a souhlasím, že kooperace je na jiné úrovni - pokud ovšem máš právě Ty sehrané hráče.
Nicméně, i AI může překvapit. V např. již zmíněním DID F-22 TAW byli wingmani co se týče vzdušného boje velmi schopní, velmi často jsem je používal jako návnadu o doprovodných letkách (escort, wild weasel) ani nemluvě, bez nich bych celou řadu misí nebyl schopen zvládnout.
Za prvé mě pokaždé varovali před nepřítelem (a často dříve, než jsem je zachytil já na radaru) a navíc, šlo jim udělit rozličné rozkazy pro vzdušný boj a vzít tak např. nepřítele do kleští, defenzivně se rozdělit, ofenzivně se rozdělit, udělat návnadu, určité druhy BVR útoků, apod. Samozřejmě, že člověk by toho zvládl víc ale pokud pochopíš jak wingmany správně používat a simulátor nabízí bohaté možnosti komunikace s wingmany a doprovodnými letkami můžeš také zažít skvělou kooperaci. Zažil jsem řadu chvilek kdy jsem svému wingmanovi dal příkaz Attack to my target a za chvíli mě "doslova" nad hlavou svištěli 20 mm granáty z kanonu během dogfightu s nepřítelem, ten vybuchl ve vzduchu když jsem byl vzdálen sotva 100 m od MiGu a jeho trosky mě málem pocuchaly kabát (bylo to o fous). Stejně tak jsem zažil mnoho situací, kdy jsem požádal o pomoc ESCORT letku(-y) a slyšel v rádiu. Roger that, zatímco já bojoval s wingmanem s přesilou 5x Su-27, 5x MiG-27, 5x Su-25 o holý život a pohled na MFDs mě sdělil, že mezi námi je 15 mil, takže bude nějakou dobu trvat než se Escort F-18E zapojí do boje se Sidewindery.
Každopádně toto můžeš zažít i v MP ale tolik letadel ve vzduchu současně na jednom místě obvykle v MP není. Nebylo žádnou výjimkou potkat ve stejném čase ve vzduchu hned několik formací, z niž každá měla mezi 20-25 letadly.
Rapier napsal:
Za prvé mě pokaždé varovali před nepřítelem...
No to AIčka "docela" uměj. Zkus někdy překvapit AI střelce ve starém šturmu nebo BoXu, ale božské oko AI není zrovna to co by mělo simulovat nějakou atmosféru.
Problém AI není v tom, že by nešlo udělat schopné. Problém AI je v tom, že se musí nastavit tak, aby bylo ne zcela schopné. Už jsem to psal. AIčko řízené počítačem nemá žádný problém trefit pokaždý. AIčko nemá problém letět vždy optimálně. AIčko nemá problém vidět. AIčku se nemotá hlava, nespadne mu TIR v nejblbější chvíli. Nemá problém s soubojem proti n protivníkům, stihne sledovat vše. Ani není problém naprogramovat taktiku. Problém je, jak to udělat věrohodně. Protože totiž nemáme umělo inteligenci. To AIčko má normálně vzoreček na balistickou křivku a extrapoluje trajektorii cíle a bum, pošle to tam. Kdyby to mělo umělou inteligenci, nepočítalo by to balistickou křivku, ale odhadovalo by to ze zkušenosti, kam cíl letí, jak je rychlej, jakou má asi tak vzájemnou pozici a kam asi tak poletí projektily. A to vše pomocí naučených odhadů, ne pomocí vyřešené matematiky balistiky. Jenže to se aktuálně neděje. Aktuálně je AI řízeno dost přesnýma výpočtama, který se pak s nějakou pravděpodobností celkem uměle rozbíjej nastavením chybovosti. Takže to není to, co děláme my. My se učíme lítat a střílet a opravujeme se podle nabyté zkušenosti tak, abychom se přibližovali ideálu, který se nakonec taky učíme. Nikdo z nás nemá vyřešené pohybové rovnice, který mu daj přesný výsledek kdykoli kdekoli. A každý z nás dospěje jinam. A to nejen ve smyslu dokonalosti, ale i směru. Každej se to naučíme jinak a spějeme k jinému optimálnímu stavu. Proto jsem hned zkraje psal něco o tom, že až bude AI opravdu AI, že se rozezní zvony a na forum to napíšeme tučným písmem. Vůbec netuším, jak daleko je lidstvo obecně od takového stavu. Jsou sice ty neuronové sítě, který se učej podobně jako člověk. Nebo si myslíme, že to je podobný, ale zatím to furt není to ono. Třeba to někdo dořeší zítra, nebo za sto let, nebo nikdy.
Napadá mě, až bude AI, že bych svoje AI nechal, aby si za mě hrálo na pilota a hádalo se na fóru.
Cassius Chaerea napsal:No to AIčka "docela" uměj. Zkus někdy překvapit AI střelce ve starém šturmu nebo BoXu, ale božské oko AI není zrovna to co by mělo simulovat nějakou atmosféru.
Já kdysi Šturmovika hrál jen v MP. Tohle je samozřejmě špatně. Každopádně mě to nedá abych nezmínil, že v DID F-22 TAW při použití vhodné konfigurace stealth (tzn. zcela bez externích podvěsů), za použití čistě pasivních prostředků (IRST), bez zapnutého radaru a dalších aktivních elektronických zařízení, šlo protivníka překvapit zezadu, z boku. A on skutečně zareagoval až na první výstřel. Nutno také dodat, že totéž bylo schopné provést AI hráči. Nezřídka se mi stalo, že mě dostal MiG-21 Upgrade co se tiše bez radaru dostal na dostřel kanonem a já se zapomněl rozhlížet. Překvapil mě i wingmana.
Upravil/a Rapier dne 27-11-2017 21:14
Rapier: díky za článek - snad někde najdu polozapomenutá CD-éčka s DiD a zase si to po více než dekádě zahraju.
On-line - beru jako "virtuální vybíjenou". O tom to absolutně není, protože pokud si chci zahrát virtuální vybíjenou - mám tu - War Thunder. (Který hraju rád). Jasně - pokaždé sestřelím (nebo někdo sestřelí mě) reálného týpka. Ale není to ono. Na konzolích prý přibyla (zadarmo !) off-line kampaň, na PC zatím není.
Ale já si nechci zahrát virtuální vybíjenou. Chci zpátky starou dobrou atmosféru, chci velkolepé bitvy a nehodlám se stát kvůli tomu skutečným pilotem - virtuálního letadla. Prdím na tlusté manuály (jak krásně píše Rapier ve svém článku) etc...jak jsem psal - jsem nešťastný protože mnoha diskuzím tady nemám (ač letadla miluju) šanci porozumět. Prostě je to diskuze pilotů virtuálních strojů na úrovni jako by to byly stroje reálné.
V článku zmiňovanou A-10C mám taky. (Jako jedinou)A Hoga - koupeného před dvěma lety a téměř panensky netknutného, protože k němu nemám HOTAS (a nevím jestli koupit originál, nebo jen zjednodušený model) páč stejně to chce pedály...
Na HOTAS se vyprdni a Prasátko lítej na jakémkoli joyi, dá se - zbytek uděláš klávesami.
Já lítám DCS na tomhle (stejně jako Elite a Star Citizen ): https://www.alza....488301.htm
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.