CSL_Ucho napsal:
BTW Pedro a nevíš proč je to napadlo až na jaře 45 jestli vůbec? :lol:
Ne, necháme toho, fakt. Necháme se překvapit...moje howg :-)
Tak to opravdu netuším.
Chtěl jsem jen podpořit Tvoje údaje o možném "přeladění" motorů na různá paliva v polních podmínkách. Z mého pohledu věc naprosto jednoduchá. Zatočíš čudlem od ventilu a je to...:yes:
Podporim trochu Pavla s posilanim technickych informaci. Vezmu to z druhy strany - od paliva.
MWxx & oktanove cislo & boosty:
Cim vyssi mame oktanove cislo paliva, tim vyssi plnici tlak muzeme pouzit. Pokud se to s boostem prezene, znici se tim motor - pri pohybu pistu nahoru (stlacovani smesi) dojde k samozapalu paliva a vlastne detonaci ve valci v dobe, kdy jde pist proti nemu. Kdyz se zvetsi plnici tlak o hodne nad limit, muze byt to zniceni motoru klidne otazka nekolika desetin vteriny. Lehkou formu detonace muzete nekdy slyset ve starsich autech - pri plnem plynu se ozyva takove cinkani.
Palivo C3 melo vyssi oktanove cislo nez B4, takze s nim slo pouzivat vyssi plnici tlaky. Vysokooktanovy benzin mel trochu jine slozeni nez ten normalni, coz pravdepodobne vyzadovalo velmi kvalitni ropu a jeji zpracovani (velky podil aromatickych sloucenin). Nebo se vyrabel (pripadne vylepsoval) pridavanim tetraetylolova do bezneho benzinu (to jsou ty donedavna pouzivane olovnate benziny do aut). Cim vic olova, tim vyssi oktanove cislo a tim vyssi problemy s usazovanim olova v motoru (hlavne na zapalovacich svickach to delalo problemy).
MW jsou smesi vody a metanolu (vetsinou v pomeru 50%:50%, proto MW50), ktere se pridavaly do smesi a mely stejny efekt jako zvysovani oktanoveho cisla paliva. Takze misto behu na vysokooktanovy benzin se da pouzit horsi benzin a pridavat MW50. V dusledku jsou vykony obou verzi vicemene stejne. Prikladem budiz 190D9/44 na C3 palivo a 190D9/45 na B4+MW50 bezici na stejnem boostu.
Pro a proti u pouziti MW50:
pro: -neni treba vysokooktanovy benzin (strategicka vyhoda)
-mensi problemy s usazovanim olova na svickach
proti: -nutnost dalsi oddelene palivove instalace a jeji hmotnost
-hmotnost smesi MW
-omezena celkova doba behu na maximalni vykon dana zasobou MW50
-omezena doba nepretrziteho behu na maximalni vykon a vyssi opotrebeni motoru diky smyvani vrstvy oleje smesi mw50
-koroze vnitrku motoru diky vode
Pouzivani benzinu 'krizem':
Kdyz pouzijeme vysokooktanovy benzin v motoru pro nizkooktanovy, muzeme se pripravit na problemy se zanasenim svicek motoru. Minimalne bude treba casteji behem letu zvysit otacky z cestovnich a tim 'proplachnout' motor.
Kdyz pouzijeme nizkooktanovy v motoru nastavenem na vysokooktanovy, pobezi motor take, ale pilot nesmi zvysit plnici tlak nad urcitou mez, co dany benzin snese. Pokud to udela, hrozi zniceni motoru (napriklad +25lb spity mely povoleno letet v pripade nutnosti na nizkooktanovy benzin, ale piloti pak meli vyslovne zakazano pridavat na vic nez +18).
Podotykam, ze jen zmena benzinu neni pripad K4, o kterem hluvime. Tam se zmenilo palivo na viceoktanove a navic se zvysil plnici tlak. To znamena problemy s olovem a celkove vetsi namahani motoru (silove i tepelne), ktere se neda vyresit jenom vetsim prutokem chladici vody - je treba chladit i olej (v kazdem miste motoru), zjistit, jestli to vydrzi ventily (treba vyfukovy ventil se v motoru chladi zatracene spatne), vsechna loziska, zapalovaci svicky a nevimcojeste.
Samotne prestaveni motoru na vyssi plnici tlak je relativne jednoducha zalezitost - nekde v motoru je regulator, ktery podle pozice plynove paky nastavuje spravny tlak. Ten se upravi, aby mel vetsi rozsah smerem nahoru a motor muze behat na vyssi plnici tlak. Otazka pak je, jestli (a jak dlouho) to vydrzi a jak na tom bude se spolehlivosti a ucinnosti. Takze nastava cas zesilovani prevodu, vymen svicek, typu oleje, casovani zapalu, zmena pozemni udrzby a uprav mnoha dalsich veci, ktere pouha zmena pismenka verze motoru nezachyti.
Dodatek specialne pro bf109: jeho motory nemely kompresor pripojeny pres klasickou prevodovku, ale jakousi formu hydraulicke spojky. Takze predpokladam, ze se bude muset prestavit take jeji prevodovy pomer, aby byl kompresor vubec schopen ten tlak dodat.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.