Moje aktuální zkušenosti z CloDu (s úžasným klikatelným kokpitem):
U Bf109 bylo jediný na co jsem kdy klikal páka od nádrže a olejový chladič při startu. Asi tak dva týdny. Pak jsem to namapoval na klávesnici.
Ju88. je fajn mít klikací kokpit. Polovina tlačítek nefunguje (nebo sice funguje, ale nemá žádný efekt viz například sekundární a terciární osvětlení palubních desek, že). Z těch co fungují je polovina nejdůležitějších (například nastavení úhlu náběhu vrtulí, přepínač manuál/auto, přepínač palivových nádrží motoru č.2, klika od otevření pumovnice atd.) umístěna tak, že nejsou vidět. A to ani při vyklonění, takže člověk prostě jezdí myší po sedadlu pilota/navigátorovi a doufá, že třeba trefí tu správnou pozici. Tam kde je vše vidět a funkční začasto systém pracuje tak, že aktivní pole pro kliknutí má tak 1 cm čtvereční, vtipně rozdělený napůl pro funkce přidat/ubrat. Někde je dělící rovina vertikální, někde horizontální. Fakt super. Čili jsem opět skončil u toho, že mám vše namapováno na klávesnici/joystick a je pokoj.
I tak využívám na joysticku tak 10% tlačítek a to včetně toho, že se rozhlížím pomocí ministicku (který pracuje jako myš takže celé klikání myší po kokpitu je pro mne stejně kontraproduktivní) a mám nastavená tlačítka pro TS (mluvení i šeptání na 4 kanály).
Můj názor je tedy ten, že klikatelný kokpit u letadel z druhé světové je pouze mrhání prostředky na něco, čemu se dá nejlépe říct placebo efekt. U moderních letadel s MFD je to samozřejmě jinak, jenže na druhou stranu tam se zase stejně všechny podstatné funkce které bude pilot potřebovat pravidelně přesouvají na HOTAS, právě proto aby nemusel jako šílenec hledat pořád někde nějaký čudlíky.
mno a ted si zkus nejakyho brita pred startem napr. hurrika - nastavit zamerovac, kompas a nakalibrovat vyskomer, nedovedu si predstavit, jak to delat bez mysi...
Vous etes des femmes,des esclaves,des chiens.Je crache sur vous!
Hoka hey!
mno a ted si zkus nejakyho brita pred startem napr. hurrika - nastavit zamerovac, kompas a nakalibrovat vyskomer, nedovedu si predstavit, jak to delat bez mysi...
Úplně stejně jako Pragr. Když jsem létal s 310 na SoW vše jsem měl nastavené na páce. Ono měnit rozteč zaměřovače za letu z rozpětí Bf 109 na He 111 my fakt myší akorát cukalo nerva! Vše potřebné krom kohoutu paliva jsem dal po prvním letu na ovladače. jinak samé uklikávání.
Upravil/a 1stCL_Novotny dne 27-02-2013 15:02
Hoper má zaměřovač "na půl" - nastavení dálky na myš (na zemi při zahřívání motoru), nastavení rozpětí křídel pak na joyi ;)
Pip a Tank to napsali hodně stručně, ale proč ne - souhlas - co potřebuju myší, naklikám na zemi, maximálně za klidného rovného letu
v boji se klikat nedá :)
to s tím občas blbým přístupem k některým ovladačům ale potvrzuji z Blenheima (když jsem ho v začátcích zkoušel)
ed: ono kdyby si to pamatovalo tu dálku, bylo by to jednodušší - konvergenci zbraní si přeci nastavuji v menu ještě před letem, jinou bych teoreticky použít neměl...
z menu by to mohl načítat při narození do éra s tím, že pokud bych to za letu z nějakého neznámého důvodu potřeboval změnit, prostě bych to změnil (hýbat se s tím dá)
Porazit nepřítele a dát mu život může vypadat jako projev laskavosti,
ale ve skutečnosti to je to nejkrutější, co poraženého může potkat. [samurajský pohled na zajetí]
Porazit nepřítele a dát mu život může vypadat jako projev laskavosti,
ale ve skutečnosti to je to nejkrutější, co poraženého může potkat. [samurajský pohled na zajetí]
mno a ted si zkus nejakyho brita pred startem napr. hurrika - nastavit zamerovac, kompas a nakalibrovat vyskomer, nedovedu si predstavit, jak to delat bez mysi...
Opravdu si myslíš, že u Hurrika máš víc nastavovaní různých kompasů, autopilota, výškoměru (o zaměřovači už vůbec nemluvím) než má Ju88?
Ad Tank. Chápu tvou argumentaci. Jen jsem popsal reálný stav jak to vypadá v CloD u Ju88. Tlačítka/páčky co jsou nezbytné pro start motorů (a tedy se používají především na zemi) jsou umístěny sice v reálu ergonomicky dobře, jenže díky omezení enginu hry naprosto nesmyslně pro virtuální zobrazení. Opravdu není žádná zábava, když musíš jezdit myší po opěradle sedačky v naději, že jednou se na tu pidi aktivní zónu trefíš. Pak si přečteš Stahlovu knihu o Ju88, kde popisuje jak to bylo všechno bezvadně rozlišený, že pilot nemusel vůbec koukat kam sahá, protože po hmatu poznal jednotlivé tvarově odlišné páky a přepínače a celá simulace klikatelného kokpitu je pak jaksi naprosto nerealistická.
Na rovinu, myš se dá v simulátorech využít na mnohem lepší věci než klikat po kokpitu, zvláště u letadel, kde to není nutné.
mno a ted si zkus nejakyho brita pred startem napr. hurrika - nastavit zamerovac, kompas a nakalibrovat vyskomer, nedovedu si predstavit, jak to delat bez mysi...
Opravdu si myslíš, že u Hurrika máš víc nastavovaní různých kompasů, autopilota, výškoměru (o zaměřovači už vůbec nemluvím) než má Ju88?
Ad Tank. Chápu tvou argumentaci. Jen jsem popsal reálný stav jak to vypadá v CloD u Ju88. Tlačítka/páčky co jsou nezbytné pro start motorů (a tedy se používají především na zemi) jsou umístěny sice v reálu ergonomicky dobře, jenže díky omezení enginu hry naprosto nesmyslně pro virtuální zobrazení. Opravdu není žádná zábava, když musíš jezdit myší po opěradle sedačky v naději, že jednou se na tu pidi aktivní zónu trefíš. Pak si přečteš Stahlovu knihu o Ju88, kde popisuje jak to bylo všechno bezvadně rozlišený, že pilot nemusel vůbec koukat kam sahá, protože po hmatu poznal jednotlivé tvarově odlišné páky a přepínače a celá simulace klikatelného kokpitu je pak jaksi naprosto nerealistická.
Na rovinu, myš se dá v simulátorech využít na mnohem lepší věci než klikat po kokpitu, zvláště u letadel, kde to není nutné.
Este stale sa riesia klikatelne kokpity? Zase az tolko zdrojov to nemrha, ked uz su packy namodelovane a animovane tak urobit ich klikatelne mysou je trivialna vec. Samozrejme nie su uplne nevyhnutne, ale isto je lepsie ich mat ako ich nemat. (ako napriklad vlasy) Stahlovu knihu si mozem citat kolko chcem, ale kym mi na zahrade nestoji skutocna 88icka tak jeho dobovy nazor na 'bezvadne rozlisenie' nijako neocenim a naopak, ocenim, ze si mozem packy bud namapovat a mackat poslepiacky cudliky a klavesy, alebo si na ne mozem kliknut mysou a 'pocujem' ako sa mi pod kurzorom pohne pacocka. Preto borci z a2a nahravakli kazde stuknutie cudliku aby si mal ako virtualny zvukovu a zrakovu kontrolu ze cudlik je tam, kde by si to normalne overil hmatom.
V ClOD samozrejme vacsinu veci mam namapovanych na hotas, ale kde tu treba klikat a je to super!
No. We create a simulation of air combat (this includes attacking ground targets). The pilot will only receive critical systems, propeller pitch, boost, altitude control, different mechanization, weapons and more. Procedural training device it will not be, it will be a game simulator. We would like to return to the original idea of the "IL-2 Sturmovik", because we believe that it was great.
Myslím, že je to napísané docela jasne. Keď by niekto chcel na túto tému ďalej pokračovať, možno bude na to vhodnejšie vlákno Teorie bojového simulátoru.
Robo ad to srovnání se Stahlovou knihou. Chtěl jsem jenom ukázat, že klikatelný kokpit realitě nepřidá, spíš naopak. Co se týká CloDu, tak si nevybavuji jedinou věc, kterou bych musel použít a kterou nemám namapovanou na klávesovou zkratku. A to včetně akcí s dvoumotoráky.
Treba explodujici munice vramci DM, perzistetentni kratery po bombach (s prislusnym efektem na podvozky pres ne se pohybujicich letadel), dynamicke pocasi, vliv G na pilota a podobne.
Perzistence je potíž. Zvyšuje to nároky na server a komunikace. A jeden z prvků hratelnosti je počet lidí současně na serveru. Od WWII se určitě čeká víc, než od ROFu, kde tak nějak stačí těch 75. Technicky to rozhodně není složité, ale nechodilo by to dobře za stávajících technologických podmínek.
Explodující munice určitě není pro ROF engine problém. Už teď se může stát, že jeden trefí bombu a ta vybuchne v závěsníku. Rozprskne to celej bombr po obloze. Moc velká zábava pro okolní čumily. A největší legrace je to pro letadla poblíž, páčto jim tlaková vlna pravděpodobně urve křídla.
Dynamické počasí může být neštěstí pro bombardovací mise. Každej bomber potvrdí, jak je hrozně rád, když mu nad jeho cíl generátor hodí mrak, zatímco soupeřovi ne. Otázka, zda tohle opravdu chtít.
Vliv G na pilota by rozhodně vylepšilo celkovou simulaci. Stávající řešení, kdy piloti kroutivých letadle válcují vše kolem je takové jednostrané. Nikdo nevydrží točit 7g donekonečna bez únavy a vlivu na schopnost orientace, míření atp. Kdyby tenhle vliv byl simulován nějak reálně, umožnilo by to mnohem líp využívat výhod, které byly reálně využívány. Jo byla by to švanda, kdyby se pilotovi po pár utaženejch zatáčkách začalo blbě dejchat, měl by rozhozenej vestibulární systém a vůbec ...
Pozitivní podélné G: člověk vydrží v sedě 4 G asi 40-50 sec, 15-20 G asi 1 sec (ve stoje míň)
při 2 G těžké končetiny, hůře se ovládají
při 3-4 G nedaří se udržet vzpřímenou polohu, udržet otevřené oči je namáhavé, stejně jako dýchání
při 4-6 G blackout za několik vteřin
20 G fraktura obratlů
při +5G je tlak v žilách nohou 450 mmHg, to je hodně dilatuje, drasticky brzdí žilní návrat, proto tlak krve klesá k ~20 mmHg (přechodně, pak to částečně upraví baroreceptory), odkrvuje se mozek a sítnice- zšednutí zorného pole až ztráta vidění ("black-out")
trochu pomáhá anti-G oblek (tlačí vodou na nohy a břicho)
- ale nezabrání posunu srdce a bránice směrem k břichu
Trénink: komprese břicha předklonem a stahem břišních svalů; zvýšení nitrohrudního tlaku
Pozitivní příčné G: největší tolerance G je vleže (10-17 G až 3 min)
nejvíce namáháno dýchání, hypoventilace
Negativní G (hlavně při letecké akrobacii) - snáší se hůř než pozitivní
vysoké tlaky v mozkovych cévách (i když proti působí stejným směrem centrifugovaný mozkomíšní mok - to ale není v oku, proto red-out)
nával krve do sítnice, zčervenání zorného pole rychle následované ztrátou vidění ("red-out")
otok obličeje, nebezpečí krvácení do mozku
Rumcajs: Pro offline by to ovšem problém nebyl, minimálně změny počasí by byly fajn.
Novi: Tlaková vlna od blízkého výbuchu granátu FLAKu taky není nic příjemného. BTW už se mi stalo, že jsem měl díru v potahu od dělostřelby na frontě...
Bolo by fajn keby aj vsetky dalsie systemy, ktore budu simulovat v jednotlivych lietadlach, boli poskoditelne strelbou.
Bo hrat sa napr. na realisticky vplyv prehrievania motora na jeho funkcnost bez moznosti 'ustrelit chladic', a tak cele chladenie znemoznit, je trochu schizofrenicke
Novi: Tlaková vlna od blízkého výbuchu granátu FLAKu taky není nic příjemného. BTW už se mi stalo, že jsem měl díru v potahu od dělostřelby na frontě...
Jo jo to jsou věci co zatím jinde moc nenajdeš.
Já bych si přál část věcí aspoň oněch dvou produktů co 1C/777 má za sebou. (samo tímnemyslím nefunkční základ hry samotné a extrémní náročnost na PC).
Ovládání všeho jako je v CloD by nebylo marné je to prostě práce na plný úvazek a ne jen kvedlání po obloze bez jakékoli starosti.(jen dodám že v RoF to těžko hledat když to tam neměli tak jako za WW2). Takové občasné pumpnutí vazelína na utěsnení motoru u německých letadel by možná bodlo, teda pokud se dá následné poškození a ostatní kloudně namodelovat.
A CloD by samo k tomu měl dodat možnosti všemožného poškození systémů .
Z rof bych toho vzal také dost. Předně zobrazování oběktů(jak letadel a vozidel, tak i staveb.
Počasi a plovoucí mraky co dokáží připlout a zakrýt cíl jak na potvoru.
Efekty co jsme tu zmiňovali jako tlakové vlny flaku, exploze munice a tak.
Veškeré možné nastavení pro oběkty. Fotoprůzkum a další.
Je toho dost a na všechno si ani nevzpomenu.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.