Možná by se měli soustředit na to aby to mělo alespoň takový obsah jako dvacet let staré hry. Třeba že se ti při plánovaném pozemním útoku zobrazí prostá fotografie objektu s vyznačením cílů...
Pak ať si simulují mráz třeba i s Karlou Mráčkovou.
fotky cílů byly i jinde (jen si nejsem jist, jestli AoE nebo WWII Fighters, minimálně)
Porazit nepřítele a dát mu život může vypadat jako projev laskavosti,
ale ve skutečnosti to je to nejkrutější, co poraženého může potkat. [samurajský pohled na zajetí]
fotky cílů byly i jinde (jen si nejsem jist, jestli AoE nebo WWII Fighters, minimálně)
B-17 Flying Fortress II. Nádhera.
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
fotky cílů byly i jinde (jen si nejsem jist, jestli AoE nebo WWII Fighters, minimálně)
B-17 Flying Fortress II. Nádhera.
JJ, taky jsem si svého času zalítal. Měli ji předělávat A2A Simulations jako další projekt po BoB2 WOW a případně Mig Alley 2. Byl jsem dokonce oslovený ke spolupráci jako programátor (po účasti na úpravách BoB v grupě BDG), ale nakonec od toho upustili. Patrně si spočítali, že se jim to nevyplatí a teď se věnují výhradně addonům pro FSX. Škoda.
Nejsou odpůrci klikatelného kokpitu. Jsou je ti, co ho chtějí a ti, kterým je to šumafuk. Ti co jim to je šumafuk se dále dělí na pragmatiky, kteří chápou, že to klikání by stálo nějaký vývoj a mají strach z rozpliznutí projektu a na gnostiky, kteří stejně vědí své.
Mrmlání, remcání, kňučení, osočování a jiné není česká vlastnost. Stačí se podívat třeba na proslulé 1C forum. Kolik se tam najde různých trollů, chytrolínů, oponentů a navrch magor Raaaid.
Simulace reality takhle na PC je stejně vždy velice ošidná. Stačí se podívat na pokus CloDu limitovat počet ovládacích prvků manipulovaných současně. Stačilo, aby osa nějakýho trimu jiskřila a jeden už neudělal nic dalšího. Pak taky každej doma máme jinej HW. Někdo má kokpit z FW190 se všema těma páčkama a čudlíkama napojenýma na počítač, jinej to mastí doma na stole u starého joysticku a rozhlíží se kloboučkem. Je to hra především.
Klikatelný kokpit nemusí být až tak jednoduše implementovatelný. Co když nekteré ovládací prvky v některých polohách stíní jiné prvky? Co přepínače s pojistkama proti nechtěnému přepnutí? Jak implementovat ovládání prvků, který jsou v blbém úhlu a dráha jejich pohybu je na monitoru nevýrazná? Tohle všechno je snadný, dokud si to nezkusíte vyrobit a ještě to pak někomu vnutit, aby to opravdu používal.
Asi jdu se svým příspěvkem ke klikatelnému kokpitu pozdě nic méně mi to nedá abych se s vámi podělil o můj pohled na věc.Pilot obdobně jako řidič ovládá většinu ovládacích prvků intuitivně bez toho aby se na ně díval.Jen tak se může plně soustředit na dění kolem sebe a na ovládání letadla potažmo automobilu.Když jsem před dávným časem dělal řidičák sk.C měl jsem velice svérázného instruktora.Cvičné jízdy jsem prováděl s vozidlem Praga S5 .Vzhledem k tomu,že v té době se neřešilo kde ovládací prvky jsou ale hlavně když fungují nebylo vždy úplně jednoduché je po hmatu najít.Instruktor vyžadoval plné soustředění na jízdu a řidič se v kabině směl podívat pouze na přístrojovou desku. Jakýkoliv pohled na ovládací prvek ,třeba na řadící páku při řazení atd.okamžitě trestal dlouhým dřevěným pravítkem nejčastěji úderem do pravé paže.Mohu hovořit o velkém štěstí,že není instruktorem k CloDu.S největší pravděpodobností by mne ubil okamžitě po startu.Systém"nejprve pohledem najdi,poté myší najeď a klikni"mi připadá přinejmenším poněkud nešťastným řešením a pevně věřím,že v BoS nebude.Děkuji za pozornost.
Bierglasi a nutil te ten instruktor i ladit radio bez koukani ? Jde o to ze spousta ukonu ktere clovek vykona 1-2x za let je podstatne pohodlnejsi naklikat nekde po kopritu nez to mit namapovane na klavesnici. Takovym odstrasujicim prikladem muze byt MFD kdery ma treba 20 tlacitek. Namapovat a pouzivat to v letadle tkere ma takove MFD treba 3 uz je nocni mura.
Nastesti ve WWII je to mnohem jednodusi nez v nejakem jetu ale i tak je tam spousta ukonu ktere bych radsi odklikal nez si pamatoval na jakou Ctrl+Alt+Shuft+ neco jsem si namapoval treba odemceni umeleho horizontu, prepinac baterie, jas zamerovace atd.
Nemuve o tom ze nejaka packa se stejne musi hybat podle toho jetli je zapnuta vypnuta aby pilot mohl vizuelne zkontrolovat v jakem stavu je tak na ni pridelat nejaky hitbox je prace navic temer zanedbatelna.
To ovšem nic nemění na to že pilot v reálu natáhne ruku... pilot na PC přehmátne na myš, "rozhlédne" se po monitoru, protože na rozdíl od reálu hledí tunelem, a následně se trefuje šipečkou na čudlíček který přepne, znovu, na rozdíl od reálu, za absence slušné zpětné vazby že opravdu udělal co chtěl.
Nemluve o tom ze se ten prepinac zasadne hybe na druhou stranu nez chci ja. Typicky tripolohovy prepinac off-standby-on VZDYCKY jde na druhou stranu nez chci, at uz chci aby sel kamkoliv.
Ale chapu ze pokud ma letadlo slozity startup, tak je nemozne si to vsechno namapovat na klavesnici a hlavne zapamatovat, kdyz to clovek pouzije jednou za let.
Pokud nema clovek kolem sebe velke mnozstvi periferii, visualni prepnuti s hlasitym *klak* je to nejlepsi co muze dostat.
To je jedna z veci ktere od simulatoru cekam a to je to ze kdybych nahodou sednul do skutecneho stroje tak bych vedel kde v kabine se takove ukony provadeji.
Ehm že by kdokoli z těch co chtěj klikatelný kokpit sednul do čehokoli, co bude v BoS, se limitně blíží nule. A pravděpodobnost, že by to bylo v letuschopném stavu, je dokonce záporné číslo. Natož aby daného klikače nechali na cokoli sahat. Opravdu jde o velmi teoretickou otázku.
Sám jsem před lety seděl v nastrojeným Migu 21. Nechali mě do toho sednout na vojně. Nestačilo, že jsem slíbil, že na nic nebudu sahat. Kapitán od těch mechaniků se ode mě nehnul, neustále byl u mě skloněný a opravdu nepřipustil, bych se jediné té páčky dotkl. Kamarádsky mi vysvětlili, k čemu co je a tak podobně, ale jen jsem směl sedět a ruce zkřížený. Když jsem tam lezl, říkali akorát ti kluci kolem, bacha je to nabitý včetně sedačky.
Ne opravdu BoS nemá sloužit k výcviku čehokoli. BoS má podobně jako RoF sloužit k produkci nadhodnoty alias kapitálu. Chce to umět oddělit romantické představy od reality.
To já prosím v MiGu 21 taky seděl, klapat sem mohl, neb jsem jako mechanik měl vědět, čím mohu klapat a to byl jediný přepínač na vypnutí/zapnutí elektriky v éru.....(sedačka byla sice nabitá, ale zajištěná...omylem vytáhnout těch pět zajišťovadel by zvládl snad jen blb, natož správným stylem zatáhnout za spoušť )...... když se to zatlačilo do hangáru, tak se museli zhasnout pozičky.... Nicméně jsem z kurzu znal (pamatoval jsem si to asi dva měsíce) startovací postup, ale co se týče leteckého simulátorum, tak stejně klikací kokpit nechci a stačí mi startovat éro jedním tlačítkem....... Na namapování ostatních věcí, které byly potřeba obsluhovat za letu už klávesnice určitě stačí.........
vidím, že "klapací" kokpit je stejně vděčné téma jako "měli jsme se v roce 38 bránit ?" :))
Porazit nepřítele a dát mu život může vypadat jako projev laskavosti,
ale ve skutečnosti to je to nejkrutější, co poraženého může potkat. [samurajský pohled na zajetí]
Tak samozřejmě že jsou lidi, co to uměj a maj umět. Brácha se kdysi taky vyučil leteckým mechanikem a měl typový zkoušky na tu Miginu 21. Ale pro nás amatéry a virtuály je lepší držet se pravidla č. 1. A to zní "Na nic nesahat". Co jsem chtěl říct bylo, že tohle virtuální snažení z nás nedělá nic skutečného. Je to hra.
Tak samozřejmě že jsou lidi, co to uměj a maj umět. Brácha se kdysi taky vyučil leteckým mechanikem a měl typový zkoušky na tu Miginu 21. Ale pro nás amatéry a virtuály je lepší držet se pravidla č. 1. A to zní "Na nic nesahat". Co jsem chtěl říct bylo, že tohle virtuální snažení z nás nedělá nic skutečného. Je to hra.
Juju....já se vás nechtěl dotknout pane Rumcajs.... ....já jen potřeboval národu zdělit, že věc jako klikací kokpit opravdu nechci a já to holt musím napsat s tou trochou omáčky....
Nejsou odpůrci klikatelného kokpitu. Jsou je ti, co ho chtějí a ti, kterým je to šumafuk. Ti co jim to je šumafuk se dále dělí na pragmatiky, kteří chápou, že to klikání by stálo nějaký vývoj a mají strach z rozpliznutí projektu a na gnostiky, kteří stejně vědí své.
Mrmlání, remcání, kňučení, osočování a jiné není česká vlastnost. Stačí se podívat třeba na proslulé 1C forum. Kolik se tam najde různých trollů, chytrolínů, oponentů a navrch magor Raaaid.
Simulace reality takhle na PC je stejně vždy velice ošidná. Stačí se podívat na pokus CloDu limitovat počet ovládacích prvků manipulovaných současně. Stačilo, aby osa nějakýho trimu jiskřila a jeden už neudělal nic dalšího. Pak taky každej doma máme jinej HW. Někdo má kokpit z FW190 se všema těma páčkama a čudlíkama napojenýma na počítač, jinej to mastí doma na stole u starého joysticku a rozhlíží se kloboučkem. Je to hra především.
Klikatelný kokpit nemusí být až tak jednoduše implementovatelný. Co když nekteré ovládací prvky v některých polohách stíní jiné prvky? Co přepínače s pojistkama proti nechtěnému přepnutí? Jak implementovat ovládání prvků, který jsou v blbém úhlu a dráha jejich pohybu je na monitoru nevýrazná? Tohle všechno je snadný, dokud si to nezkusíte vyrobit a ještě to pak někomu vnutit, aby to opravdu používal.
Asi jdu se svým příspěvkem ke klikatelnému kokpitu pozdě nic méně mi to nedá abych se s vámi podělil o můj pohled na věc.Pilot obdobně jako řidič ovládá většinu ovládacích prvků intuitivně bez toho aby se na ně díval.Jen tak se může plně soustředit na dění kolem sebe a na ovládání letadla potažmo automobilu.Když jsem před dávným časem dělal řidičák sk.C měl jsem velice svérázného instruktora.Cvičné jízdy jsem prováděl s vozidlem Praga S5 .Vzhledem k tomu,že v té době se neřešilo kde ovládací prvky jsou ale hlavně když fungují nebylo vždy úplně jednoduché je po hmatu najít.Instruktor vyžadoval plné soustředění na jízdu a řidič se v kabině směl podívat pouze na přístrojovou desku. Jakýkoliv pohled na ovládací prvek ,třeba na řadící páku při řazení atd.okamžitě trestal dlouhým dřevěným pravítkem nejčastěji úderem do pravé paže.Mohu hovořit o velkém štěstí,že není instruktorem k CloDu.S největší pravděpodobností by mne ubil okamžitě po startu.Systém"nejprve pohledem najdi,poté myší najeď a klikni"mi připadá přinejmenším poněkud nešťastným řešením a pevně věřím,že v BoS nebude.Děkuji za pozornost.
Bierglasi a nutil te ten instruktor i ladit radio bez koukani ? Jde o to ze spousta ukonu ktere clovek vykona 1-2x za let je podstatne pohodlnejsi naklikat nekde po kopritu nez to mit namapovane na klavesnici. Takovym odstrasujicim prikladem muze byt MFD kdery ma treba 20 tlacitek. Namapovat a pouzivat to v letadle tkere ma takove MFD treba 3 uz je nocni mura.
Nastesti ve WWII je to mnohem jednodusi nez v nejakem jetu ale i tak je tam spousta ukonu ktere bych radsi odklikal nez si pamatoval na jakou Ctrl+Alt+Shuft+ neco jsem si namapoval treba odemceni umeleho horizontu, prepinac baterie, jas zamerovace atd.
Nemuve o tom ze nejaka packa se stejne musi hybat podle toho jetli je zapnuta vypnuta aby pilot mohl vizuelne zkontrolovat v jakem stavu je tak na ni pridelat nejaky hitbox je prace navic temer zanedbatelna.
Nic ve zlém ale viděl jsi někdy Pragu S5?Kde by se tam vzalo rádio? Vždyť tam nebylo ani klikatelné topení.
Nemluve o tom ze se ten prepinac zasadne hybe na druhou stranu nez chci ja. Typicky tripolohovy prepinac off-standby-on VZDYCKY jde na druhou stranu nez chci, at uz chci aby sel kamkoliv.
Tak napr. v DCS to funguje tak, ze ked klikas lavym tlacitkom, prepinas jednym smerom, ked pravym, prepinas druhym... staci si to len nacvicit/zapamatat :-) Rovnako to funguje aj s otocnymi prepinatkami.
Toto je jen můj názor a předem říkám, že je mi úplně jedno jestli bude kokpit klikatelný nebo nee. Hlavně aby neskončili u Beta verze a hromady slibů...
Jako člověk, který v robotě na ty tlačítka a přepínače furt šahá (jako mechanik) si nemyslím, že klikatelný kokpit je nějaký přínos. Pokud chcete v reálu něco zapnout nebo přepnout prostě natáhnete ruku a podíváte se směrem kam šaháte, je to podobné jako když přepínáte na klávesnici, jen nešaháte do prostoru kolem sebe ale jen na "jedno místo" (klávesnici). Jdete přímo a nijak tam nešmrdláte rukou jako kdyby jste hýbali myší a snažili se trefit to zatracený tlačítko.
Klávesnice mě osobně přijde bližší než nahánění šipky po monitoru, ale to je můj názor.
Pánové, určitě se shodneme na tom, že je lepší dát něco navíc, než něco ošidit. Například nouzové procedury, které by být impletovány měly, na jednu klávesnici nenamapujete. Případně to dát na obtížnost - real (jako teď ve šturmovi) /fullreal - namapovat poruchovost a klikací procedury. Kdo jak chce Například pro takovou Il-dvojku je tam velice charakteristický kokpit. A ono... když by tam byly klikátory, tak hned bude nebe vypadat jinak - lidi se začnou zaučovat na jeden typ a ten "druhý" jim prostě nepůjde tak dobře.
Nemluve o tom ze se ten prepinac zasadne hybe na druhou stranu nez chci ja. Typicky tripolohovy prepinac off-standby-on VZDYCKY jde na druhou stranu nez chci, at uz chci aby sel kamkoliv.
Tak napr. v DCS to funguje tak, ze ked klikas lavym tlacitkom, prepinas jednym smerom, ked pravym, prepinas druhym... staci si to len nacvicit/zapamatat :-) Rovnako to funguje aj s otocnymi prepinatkami.
Tak to vim, ale kdyz se podivam na prepinac ktery jsem tyden neprepnul, nevim kam se pohne kdyz klinu levym nebo pravym tlacitkem. Dolu? Nahoru? Doleva? Ode mne? Cert vi ...
Úplně ideální je bydlet v prostorné hale nebo nějaké tělocvičně, mít tam desítky kokpitů, tam namapovaný všechny budíky a tlačítka a jen se dle potřeby mezi nimi přesunovat
vidím, že "klapací" kokpit je stejně vděčné téma jako "měli jsme se v roce 38 bránit ?" )
To je jednoduché. Měli jsme se bránit myší
Viděl bych to asi tak: Pokud klikatelný bude, budu možná i něco využívat - nebo možná ne (se uvidí), ale jiní třeba jo. Pokud nebude, tak se nepos... nebudu se zlobit.
Osobně preferuji místo start. procedury jedno tlačítko, a ovládání směsi, vrtule, chladiče, a plynu. Frekvenci na rádiu klikně zadám za pomocí num klávesnice.
Co se týče spec. simulátorů, jako např. DCS serie, tak je třeba si uvědomit, že to není simulátor lítání, ale právě toho klikání po tisících tlačítek. Což není ve zlém - užíval jsem si i nehorázně vymakanou B747 v MSFS se síemíčkem, efpísíčkem, džípíeskou, ejpíčkem, a podobnými klikátky.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.