No to je krásný. Donedávna tu každej hardcorář řval, že tam žádnej letovej model neni. A najednou je dobrej. Koukám, že soudruzi si to ani nevyzkoušeli a hned to začali hanit.
Takže konečně díky paegasovi víme vo co de.
Jinak jak jsem psal výše. Bez editoru je to o ničem.
Díky jednomu nejmenovanému mecenáši jsem měl možnost vyzkoušet si na vlastní ruce, nohy a oči tento simulátor. Zatím jsem v něm trávil zhruba 2 hodiny, což není moc, ale na základní dojmy to postačuje.
Je to první sim, ve kterém jsem měl zapnutý 6 DOF, což dále mé dojmy umocnilo Své první dojmy bych shrnul do části grafika a části létání/boj.
Grafika: Je na první pohled pohledná. Sim využívá pokročilé stínování a odlesky (nevím, jak se těmto fíčurám říká ve světě grafických karet), což na první pohled působí mnohem reálněji, nicméně je to vyvedené trochu do extrému. Odlesky by myslím mohly být slabší a ostrost stínů v kabině taktéž - když letím v Blaníku, tak rámování kabiny ani za jasného počasí nehází zdaleka tak ostré stíny. U Fw 190 jsem si všiml další drobné chybky - na křídle se sice odráží (a pohybuje) stín kabiny, tento stín však postrádá siluetu pilota, což působí poněkud blbě až úsměvně
Textury kokpitu jsou kvalitnější (větší), než v IL-2, rozdíl je obrovský. Jsou ale lehoulince slabší, než nejkvalitnější textury vytvořené módaři pro ILovský Ultrapack. Výrazně slabší jsou pak textury a zpracování samotných budíků, které (minimálně u Fw 190, Spitu II a Hurricanu II, které jsem zkoušel) mi přijdou trochu jako pěst na oko - jsou moc čisté v porovnání se zbytkem. Hodně špatně působí zažloutlé překryty kabiny a patina, kterou se na nich tvůrci pokoušejí vytvořit. Je to nereálné, nepraktické a pouze "rádoby efektní". Naopak velice se mi líbí odlesk slunce na skle a la Lock On.
3D modely strojů mi přijdou přepracované, některé části jsou proti IL-2 jednodušší a nepůsobí na mě tak plasticky (především křídlo). To ale může dělat slabší textura. Obecně default textury u letadel jsou o něco slabší, než u současné (i čisté) verze IL-2.
Zpracování povrchu zemského je super. Kdyby takto vypadala BoBka, nezlobil bych se vůbec. Dojem, když letíte nad ruským lesem a sledujete, že každý strom je vlastně jiný a jinak vysoký..je to paráda a vyvolalo to ve mně jeden z nejsilnějších dojmů z grafiky vůbec - za dobu, co se simům věnuji. Zpracování země na mě působí o třídu lépe, nežli v Rise of Flight, což je co říct, protože i tam se mi právě zemský povrch hodně líbí. S IL-2 sérií je to nad lesy zcela nesrovnatelné, prostě jiná doba. Oblasti polí jsou již podobnější a nová města na nových mapách nevypadají v IL-2 výrazně hůře, než ve WoP. Problém je, že při stejně velkém městě si engine IL-2 klade tak 3x (!) větší nároky na váš počítačový hardware.
Efekty kouře, zásahů a výbuchů jsou možná lehce spektakulární, ale nepůsobí na mě nereálně. Možná to hoří trochu více, ale do očí to tedy kupodivu ani moc nebije. Opět o třídu jinde, než v 4.09 IL-2, ale subjektivně to nepůsobí tak vyváženě, jako IL-2 okořeněný Ultrapackem. Tam jsou efekty skvělé.
Velice dobře na mě působí poškození na letadlech. Je sice po vzoru IL-2 přehnané, ale detailněji zpracované. Kvality Rise of Flight to sice nedosahuje ani zdaleka, ale je to o třídu jinde, než v IL-2 vč. Ultrapacku. Fantasticky jsou zpracovány úniky oleje z motoru a jeho ztékání po kokpitu.
Jako jediné skutečně velké "minus" grafiky ve WoP vidím dohlednost. Bohužel je to ale vada zcela zásadní, která veškeré klady uvedené výše šíleně sráží. Bojujete-li řekněme do 500 m výšky, je vše v naprostém pořádku a můžete si užívat vší té nádhery pod vámi. Již od kilometru ale dojmy skutečně brutálně padají. Najednou se ocitáte v jakémsi mlženém oparu. Od 3 km výše již grafika působí zcela uboze a do 5 km jsem raději ani nestoupal. Kvůli tomuto omezení je de facto nemožné provádět srovnávací navigaci. Je to prostě ústupek, aby počítač zvládl detailní grafiku vůbec "propočítat". Bohužel již tohle je pro mě osobně nepřekonatelný zápor. Možná v budoucnu bude hranice vykreslování nastavitelná a to by byla hned jiná.
Letový model a boj: Nemyslím, že by tento simulátor v současnosti vykazoval nějaké čistě arkádové dojmy. Mé celkové dojmy jsou poněkud rozporuplné. Líbí se mi jednoduchý slider k nastavení linearity i mrtvých zón. Velice rychle jsem tak našel nastavení, které mi sedělo. Ale: z hlediska ovládání mě vyšokovalo naprosto DEMENTNÍ zpracování Force Feedbacku. Rád bych použil jemnější slova, ale vzdálenost, jak daleko je to od Rise of Flight, nebo fantastické zpětné vazby v IL-2, je obrovská. Je to dokonce ještě horší, než v MSFS. Prostě tragédie. Ti, kteří Force Feedback nemají, nemusejí litovat. Možná mohou mít spíše radost, tady je lépe ho vypnout. Také je možnost, že problémy dělá pouze Logitech G940, protože na jiném FF joyi jsem to nezkoušel.
Vyváženost řízení - všechna letadla mají příliš účinné směrovky. V reálu jsem pilotoval jen dva typy letadel, ale ani Cessna, ani Blaník neměly takovýmto způsobem předimenzovanou směrovku. Směrovka mi přišla natolik silná, že při jejím pravém vykopnutí a vložení levých křidélek nebylo možné ty stroje udržet v ustáleném letu. A to je, dle mého skromného názoru, prostě moc.
Celkově na mě řízení působí jako přeposilované. Využití směrovky k urychlení vstupu do výkrutu, nebo k stabilizaci pouhého vlétnutí do zatáčky je zde zbytečné. Ničím si nepomůžete (nebo ne viditelně). Když to srovnám se zuřivým kopáním do pedálů při nůžkách v IL-2, nebo v kopání do radiátoru, který je ještě půl metru za pedály, když se o totéž pokusím v Rise of Flight, je to rozdíl Z letadel je celkově méně cítit jejich hmotnost. Působí až příliš lehce. Opět tedy (zatím) nesrovnatelné s dojmy z vypiplaných enginů v IL-2, či Rise of Flight.
Na druhou stranu RoF simuluje vše, co bychom očekávali - nějaké ty turbulence, pády, vývrtky, vybírání z nich. Vše je tam zakomponováno, jen to nepůsobí tak vyváženě a tak reálně, jako u IL-2 série, či prvoválešných Rise of Flight. Působí to na mě trochu jako srovnání reálného stroje a RC modelu.
Rozpačité dojmy mám také z akcelerace letadel. Chovají se zcela odlišně, než v IL-2. I "mizerný" Zlín s Blaníkem na zádech se svým X-krát slabším poměrem výkonu ku hmotnosti akceleruje mnohem lépe, než Fw 190 A-5 prezentovaný ve WoP. Délka vzletu zcela nekoresponduje s reálnou dle dobové dokumentace. Prostě počáteční akcelerace je divná. Musím ale zkusit ještě vzlétnout na jiném povrchu (třeba jsou modelované kaluže a bahno) s jiným letadlem. Během střemhlavého letu opět rychlost roste jen velice pomalu, což působí zcela opačně proti IL-2, nebo proti mým dojmům z reálného létání.
S umělou inteligencí, resp. s vlastnostmi nepřítele v souboji je to skutečně tristní. Dal jsem si několik soubojů a nepřítel nastavený na nejtěžší obtížnost na mě působil výrazně (!!!) slabším dojmem, než AI rookie v IL-2. S Rise of Flight nemá smysl srovnávat, to je v tomto směru u dvě generace dále, než IL-2 a o sedmnáct generací v porovnáním s Wings of Prey.
Z hlediska letových modelů mě tedy tento sim (zatím) neuchvátil. Řadí se (dle mého názoru) na chvost současné produkce, ale přesto to simulátor jednoznačně je a jen jeho vývoj v následujících letech ukáže, zda se z hlediska zpracování letu dokáže dostat třeba na úroveň IL-2, resp. BoB, u kterého očekávám letový model obdobný právě s IL-2.
Porazit nepřítele a dát mu život může vypadat jako projev laskavosti,
ale ve skutečnosti to je to nejkrutější, co poraženého může potkat. [samurajský pohled na zajetí]
To 1stCL_Fucida: Pěkné zhodnocení, plně s ním souhlasím, ale zajímal by mě Tvůj fundovaný názor na jednu z nejkontroverznějších věcí v této hře a to na účinnost palubních zbraní. V sérii IL-2 Šturmovik spoustu hráčů pláče dlouhá léta na jejich poddimenzovanost (např. půlpalcáky), u IL-2 WoP naopak spoustu lidí kritizuje naopak jejich předimenzovanost a nerealistickou balistickou křivku. Kde je tedy pravda?
Se zájmem jsem si pročetl toto téma a vzhledem k postupnému přerodu WoP z arkády na sim, a vzhledem k faktu že IL-2 1946 je asi nejhorší aplikace, kterou jsem kdy na hadru měl (horší jsou snad jen WIN 95), rád bych to taky prubnul. Demo nemá cenu, je to arkáda. Stáhnout hru za 8 kilo z yuplay znamená mít en verzi, je tak ? . Českou krabicovou verzi je možno objednat např. z GameExpres. Jsou tyto krabicové verze aktuální ? Budu si moct natáhnout updaty, které určitě přijdou ? prosím o odpověď někoho kdo tu krabicovku má. Jo a ještě, odpovědi na mé dotazy už tu možná jsou, ale v těch cca 22 stranách se trochu ztrácím....
BP_Rufu, simulátor létání bez možnosti nakonfigurovat pedály ??? (možnost konfigurace zásahem do confu, která ani není navíc zdokumentovaná v ofiko návodu neberu, tento přístup už pár let nemá na trhu prostě co dělat). Nicméně, těch 1000m je fakt, nebo to jedna paní povídala, protože to tak viděla v demo verzi či v betě ?
edit: dlouho sem to nelital tak uz si nejsem uplne jistej, ale ten dohled jak rika Fucida, ztraci se to v jakemsi mlznem oparu 3-5km nejvic asi...
Upravil/a 310_Pip dne 04-05-2010 10:59
Vous etes des femmes,des esclaves,des chiens.Je crache sur vous!
Hoka hey!
To jak jak když se dítě učí počítat, nejdřív jeden, pak dva, pak tři, pak pět Si to asi budu muset koupit, udělat radost výrobci a distributoru, jen proto abych vyzkoušel jak to teda je No ale víc mě teď zajímá jak je to s tou verzí krabicové hry, abych třeba nemusel klopit další bobánky pro doinstalování upgradů....
Ta dohlednost je opravdu značně omezující. Zkus to ještě jednou zvážit. Co se týče konfigurace pedálů, tak IL-2 vznikal v době (druhá polovina 90. let), kdy tento druh HW byl cosi velice exotického. IL-2 joy control to již dlouhé roky řeší ku spokojenosti všech uživatelů a neviděl bych to tedy jako problém.
1000 m není tak úplně fakt - to Rufu trochu přibarvil. Faktem je asi tak 5 - 10 km. Původní IL-2 má dohlednost cca 30 km, současný umožňuje 70 km. Na jednu stranu ve WoP prožiješ super souboj mezi stromy. Na druhou stranu ztratíš většinu toho, na co jsi zvyklý při boji v 1 km a výše. Budeš se cítit, jako bys létal v mlze, jako by se prostor kolem tebe tak nějak vytratil.
I nekrabicová verze může fungovat v češtině. Přesně takovou jsem testoval..a byl to vlastně první sim, který jsem měl česky Dost mě to rozhodilo Nicméně netroufnu si současné WoP nedoporučit. Za vyzkoušení to prostě stojí. Průlet nízko nad ruskou tajgou je skvělý. A pak jde jen o to, jestli ti stačí jen tyhle průlety, nebo od toho čekáš to, co nabízí IL-2 - letadla, online, vypiplané letové modely..vyvážená hratelnost.. v tomto směru musí WoP ještě dlouho tvrdě makat a doufat, že ji nezabije BoB.
Díky za rozumnou odpověď. Co se týče dohlednosti , realističnosti atp. čekám že si to vyzkouším, přeci jen psané slovo, screenšoty, youtube, vše je to krásné ale.... Nekrabicová verze česky ? na yuplay je napsáno lokalizace english. Odkud tu nekrab. verzi máš ?
Jinak, mojí velkou láskou jsou bombandéry, s Icemanem jsme na ADW lítali prakticky jen pešky. Ale teď mne studium informatiky při zaměstnání zaměstnává natolik, že přinejmenším do léta si urvu jen sem tam chvíli na hraní. První šturm kterého jsem měl - 1.2 - neměl žádný level bomber ale i přesto jsem byl uchvácen úrovní simulace, skvělou grafikou a nízkými HW nároky. Bylo tam k dispozici tuším 14 letadel ?
Dnes , když vidím mnohem víc než dříve do problematiky tvorby SW, stále víc a víc mne sejří co vše je na šturmovi blbě... Proto dnes si raději pro odreagování pustím STALKERa a užívám si DX 10 na novější GK )
Co se simulátprů týče, raději si prozatím ten level bombing odpustím, spokojím se jen s těmi pár letadly, kterých je jenom asi kolik, dvoj, trojnásobek proti IL-2 1.2 ?? ale nebudu muset otravovovat a zdržovat sám sebe nastavováním sw, který IMHO nikdy nedozrál do stavu aby byl vypuštěn mezi lidi......
Jo mimochodem, je reálné vidět letadlo na vzdálenost víc než 5 - 10 km ? Jasně, když máš monitor s velikostí pixelu 0.266 mm, tak vidíš i letadlo, vzdálené oněch 32 km jako dot 0.266 mm x 0.266 mm. V reálném světě by ten bod byl IMHO tak malý že bys neměl šanci. Ale současný HW toto prostě neumí. Jsi letec, tak víš asi víc o tom na jakou vzdálenost zahlédneš třeba větroň kolegy, já lítám jen na PC a dřív RC...
ad dohlednost - jsou lidi, co vidí "podrobnosti" na vzdálených planetách :)
bez dalekohledu ;)
Porazit nepřítele a dát mu život může vypadat jako projev laskavosti,
ale ve skutečnosti to je to nejkrutější, co poraženého může potkat. [samurajský pohled na zajetí]
ZVP Zdenek napsal:
No ale víc mě teď zajímá jak je to s tou verzí krabicové hry, abych třeba nemusel klopit další bobánky pro doinstalování upgradů....
mam krabicovou (CZ) verzi a updaty jsou zdarma zatim
Vous etes des femmes,des esclaves,des chiens.Je crache sur vous!
Hoka hey!
jsou i tací, co poznaj, co má pilot toho befka za kravatu...
:D
Porazit nepřítele a dát mu život může vypadat jako projev laskavosti,
ale ve skutečnosti to je to nejkrutější, co poraženého může potkat. [samurajský pohled na zajetí]
Tak včera jsem si prubnul aspoň demo. S tou dohledností (dohled na zem z výšky) Ve třech kilometrech jsem neměl problém. Ano, na horizontu se skutečně objevuje opar, nedokážu si ale představit, že se při srovnávací navigaci budu orientovat podle toho co je xxx kilometrů předemnou, nebo vedle mne, spíš koukám šikmo do strany dolů, nebo zakývu křídly, abych viděl trochu pod sebe ne ? Nevím, ase so hlópé ...
V 5 - ti kilometrech je už hranice mlhy blíž. Nevím jak by to bylo při bombení, předpokládám že ve WoP zatím bombardovací zaměčovače zatím ani neexistují. Nicméně, dojem krásné grafiky to poněkud sráží. Že se např. blížím k pobřeží zjistím u WoP později než u ILa. Ale vím, že ani v IL-2 není např blížící se moře z 6 ti km vidět pěkně od horizontu . Prostě v Il-2 letím, zem mám před sebou až po horizont a najednou z ničeho nic nemám zem až po horizont. Naproti tomu ve WoP to pobřeží bude vylézat z onoho oparu. Tvůrci by to mohli určitě vylepšit, ale není to ani zdaleka tak hrozné, jak jsem si podle slovního popisu zde představoval.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.