To je jako se vším. Pamatuju doby, kdy myš u počítače bylo nové zařízení a něteří na to sahali jako na hada a tvrdili, že tohle tedy oni nikdy dělat nebudou. No tak to nedělají no, svět se kvůli tomu nezastavil.
Mna to skor priviedlo k myslienke, ake 'hrozive' to bude pre nase virtualne lietanie. Kolkym sa bude z toho krutenia zdvihat kufor
No to je dobrá poznámka. Ono tedy samotné nevirtuální létání taky není pro každého. A myslím, že i TrackIR může u některých vyvolávat blinkání. Někteří lidé vůbec nesnášejí 3D hry byť na placatém monitoru a 3D na 3D monitoru je ještě větší potíž. Akorát bude průšvih, když v sobě jeden objeví Oculusofobii poté, co to za těžce uspořený peníz koupí. Na to, že by to bylo zdarma, jak tuhle psali, rozhodně nevěřím.
Chlapí taky jsem nad tím přemejšlel.
Co když budu používat occulus a bude mě šoufl?
Ono to je podle mýho o zvyku, i skutečnej pilot si musí zvyknout na tu 'realitu kokpitu', že jo...
Je fakt, že mám hodně intenzívní strach z výšek (Ale třeba v letadle mi to nevadí - ovšem jít natřít střechu to jsem posranej až za ušima), tak doufám, že mě to jednou nezpůsobí rakovinu očního víčka
Érin go bragh!!Tiocfaidh ár lá - Our day will come
http://www.youtube.com/user/Tartaruscast
Freddie Mercury - Lover of life, singer of songs. 1946 - ∞ Raging hard on WarThunder...
S Oculusem bude těch problémů víc. Pokusím se je nastínit:
O vyšším vcítění - immersi už bylo psáno. Skutečně, to co všichni chtějí, může být pro někoho děsivé až odpuzující, ale myslím, že časem si lidi zvyknou - a ti co ne, tak to používat nebudou. Ale bude jich málo, většina jen potřebuje čas.
Dále je tu nižší kontrola. Jakmile si nasadíte na oči a uši Oculus, může vám někdo např. vybrat byt. A myslete taky na ovládání např. v simulátoru - jak nahmatáte klávesnici, myš a klacek, když podle "obrázku" který vidíte očmamima je klacek jinde a myš s klávesnicí v kokpitu vůbec není???
Tak to bychom měli takříkajíc psychické otázky či problémy, a teď k těm fyzickým.
Byla zmiňována kinetoza, tzn. "špatně" v důsledku nesouladiu informací ze středního ucha a očí. Ta je do jisté míry vrozená, ale většina lidí to má na "trénink", a to tedy znamená, že to časem nebude problém. Viz simulátory obecně, vč. např. těch v autoškole. Když jsem dělal řidičák já, tak se špatně dělalo každému druhému, dnes je to výjimka, protože každý už hrál nějakou tu hru s rychlým pohybem.
Další je problém vidění, tedy očí. Ne každý má oči přibližně stejně dobré, či špatné, a pokud bude mít někdo rozdíl větší než cca tři dioptrie, bez ohledu kam, bude mít problém který ani nejlepší soft či hard nevyřeší - neřeší to ani brejle mezi námi. Rovněž stačí, aby měl člověk v jednom oku vadu barvocitu, a 3D se nekoná. Přitom na to může takový jedinec přijít až v kině nebo s Oculusem, normálně to mozek klidně "dodělává" třeba celej život.
A nakonec třešnička. Existuje nemalá skupina lidí se zdravýma očima i mozkem, kteří přesto NIKDY neviděli a neuvidí prostorově, nejsou toho schopni, resp. jejich mozek to čertvíproč neumí, a jim to ani za mák nevadí! Tedy až do návštěvy kina nebo do nasazení Oculusu.
A teď uši. Zkrátím to - je to prakticky totéž co oči, ale s tím, že ne každý má oboje. Tedy skupina lidí s problémem s očima, plus ti s problémem s mozkem, plus ti s ušima, tak to máme... dost moc lidí
Nevím kolik procent, nejsem lékař, ale těch co si Oculus neužijí nebo jim něco bude vadit, bude dost.
Já se tedy úplně sobecky přiznám, že mě k oculuštěstí postačí, když to budu snášet já. Jestli hodně ostatních bude blinkat, mít epileptické záchvaty, či se začnou počurávat, snad nebudu muset osobně řešit.
Nicméně, že jsou lidi, co mají dvě fungující oči a nevidí prostorově, to je pro mě novinka. Pokud ale nevidí prostorově, pak asi neuvidí prostor ani s Oculusem na hlavě, ne? A pokud ano, bude to pro ně možná velká životní událost. No jako když jeden ztratí pel nevinnosti.
Já spíš váhám, jak velký vliv to bude mít na letecké simulátory. Mám 3D monitor a občas to zapnu. A je to hezké. Jak ROF tak CLOD se dají v 3D lítat a některé ty dojmy jsou fakt moc hezké. Možná a kupodivu je CLOD v 3D i hezčí jak ROF (pokud dojem nekazí takový ten artefakt při pohledu na vzdálený zemský/mořský povrch). Ale podle mě to nemá vliv na hratelnost. Vzdálenosti mezi letadly jsou veliké na to, aby ten 3D dojem vedl k lepší prostorové představě. Viditelnost se taky nezlepší. No ale úžasné jsou efekty. Blízké průlety, střelba zejména když střílej po mě no a v ROFu jsou úžasné pohledy do těch kolimátorů. To má jeden pocit, jako by padal do trubky. Samotnému manévrovému boji to ale nijak hmatatelně nepomáhá. Střelbu to nezlepší. Ruku to nezpřesní.
A myslete taky na ovládání např. v simulátoru - jak nahmatáte klávesnici, myš a klacek, když podle "obrázku" který vidíte očmamima je klacek jinde a myš s klávesnicí v kokpitu vůbec není???
Tohle me zajima zdaleka nejvic a nejak si to proste nedokazu predstavit.
Můj první kontakt se 3D byl Minecraft s 3D brejlema, které mi půjčil kamarád (stály ho asi dvě stovky).
Jediný, co mi vadilo, byly rozbitý barvy, jinak mě potěšilo, že problémama s představivostí netrpím.
Jenom teda doufám, že Vokulus bude tak uzpůsobenej, aby se do toho daly vecpat brejle (pro nás, čtyřvoký ...)
Érin go bragh!!Tiocfaidh ár lá - Our day will come
http://www.youtube.com/user/Tartaruscast
Freddie Mercury - Lover of life, singer of songs. 1946 - ∞ Raging hard on WarThunder...
o uzpůsobitelných čočkách se tu v nějakém linku psalo, dokonce jsem na to upozorňoval
Porazit nepřítele a dát mu život může vypadat jako projev laskavosti,
ale ve skutečnosti to je to nejkrutější, co poraženého může potkat. [samurajský pohled na zajetí]
Hele a nebude mít vestavěnou kamerku? No aby se člověk mohl přepnout na pohled ven. Je to sice úchylné, aby se člověk díval na svět skrz kameru, co má namontovanou přímo před očima, páčto má přes ně neprůhlednou placku ve tvaru potápěčských brejlí, ale problém to řeší. I kdyby to neměl přímo Oculus, určitě to někdo udělá, aby tohle šlo.
Rumcajs napsal:
Nicméně, že jsou lidi, co mají dvě fungující oči a nevidí prostorově, to je pro mě novinka. Pokud ale nevidí prostorově, pak asi neuvidí prostor ani s Oculusem na hlavě, ne?
Neuvidí. Ale úplně ochuzeni nebudou - uvidí stejně jako vidí bez. Oni se totiž časem naučí vzdálenost odhadovat, např. podle změny úhlové velikosti známých předmětů (ostatně paralaxní vidění funguje cca na 70-80cm, i u těch co ho mají v pořádku, potřebujeme to na jemnou motoriku - paže - a na dálku se to učíme odhadem vlastně všichni a celý život).
Proto právě často takoví lidé na tuto nedokonalost přindou až v tom kině...
Mch tipl bych si, že to má nějakou mezírku (třeba dole) na orientaci doma, takže stačí vyvrátit palici a podívat se. Ovšem zase ta kinetoza - vyvrátit hlavu třeba v rychle letícím letadle v nestandartní pozici (třeba hlavou dolů)...
No ani se nedivím že se u toho málem podělal. Vidět zombíka před očima tam, kde jsem jej nečekal, když v ruce necítím žádnou zbraň, tak se asi taky poto.... No ale ty infarkty, když za vámi přijde zezadu přítelkyně, vy máte ocullus a zrovna mastíte nějaký horror a třeba vám položí ruku na krk... To je pak teprve o infarkt....
No jsou žánry, na které bych to rozhodně nepoužil, ale to létání, na to mě to láká. I když mám strach z výšek. Už jen to vyzkoušet, jaké to je, i za cenu paniky.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.