Nejpoužívanější letoun ve 2. s.v.
|
1stCL_Fucida |
Přidané 14-08-2007 21:07
|

Hlavní administrátor

Příspěvek: 11129
Založený: 26.01.13
|
Jacq, já ten svůj post směroval spíš na LesnihoHU..ten psal, že by na první místo viděl Thunderbolt.
Ale stejně bych ty Cataliny neviděl moc nahoře..to je trumfnou spíš takové B17 a B24. Když uvedeš s kolika letouny nalétali těch 48000 hodin (Resp. jaký byl jejich průměrný stav), tak nám to řekne více. Já stavy letek USAAF, US NAVY a USMC neznám.
"Verloren ist nur, wer sich selbst aufgibt."
|
|
|
|
3IAP_Agijo |
Přidané 14-08-2007 21:50
|

Nováček

Příspěvek: 68
Založený: 17.01.07
|
No pokud tady zmiňujete Bf109 a Spit, bez rozdílu typu tak bych ještě přihodil Jak (myšleno Jak1,7,9,3). Jaky taky létaly celou válku |
|
|
|
3IAP_Jacques |
Přidané 14-08-2007 22:29
|

Nováček

Příspěvek: 49
Založený: 01.03.07
|
1stCL_Fucida napsal:
... Když uvedeš s kolika letouny nalétali těch 48000 hodin...
Zo začiatku apríla 1942 sa začala vyzbrojovať VPB-11 lietadlami PBY, postupne, tak že koncom mesiaca mala 6 strojov. Avšak nastali výmeny strojov medzi letkami VP-12, VP-14 a VP-24, kde postupne všetkých šesť strojov letka prepustila a prezbrojila sa novými o celkovom počte 5 kusov. V maji putovali tri stroje na otočku za ďalšie tri. V júli prišlo jedno ďalšie. V auguste sa vyslali tri do AV-4 a z VP14 prišli dve. Nasledne sa už výmeny nekonali a letka VP 11 už len príjmala nové stroje. Behom roku 1943 prišli štyri a 1944 šesť. Takto letka skončila službu počas druhej svetovej vojny s 15 kusmi lietadiel. V reáli sa v nej vystriedalo 28 lietadiel. A s týmito 28 katalinami nalietali 48 000 hodín! Ale v skutočnosti sa najviac nalietali na tých posledných 15 strojoch, v apríli až do augusta cez ňu prúdili lietadlá a takmer neustále sa vymieňali. Teda Na prvých 6 kusov lietali možno mesiac, na ďalších 5 ďalší atď...
Listoval som v operačnom denníku a takmer každý deň sa vysielali ráno o 06.00 rutinné patroly (niekedy len jedna niekedy aj päť) a posledné stroje sa vracali okolo 20.00. (niektoré aj po obede). A takto to krútili celú vojnu. Ak to niekoho zaujíma môžem poskytnúť sériové čísla, výrobné čísla, jednotlivých pilotov, jednotlivé úkoly, jednotlive lety a ich dĺžku, výmeny lietadiel medzi letkami a fasovanie nových...
Keď jedna letka s 28 strojmi (pritom ich naraz mala väčšinou najviac 6, a až posledný rok 15) nalieta 48 000 nudných letových hodín, trvajúcich celý deň, tak to stojí za zmienku a určite katalina JE v popredných priečkach airtimeu! No a čo že Befká, zerá, spity, B17, B24 či jaky a thundery nalietali mnoho, Catalina patrí medzi nich! Nikdy som nepovedal či je prvá, druhá či tretia, chcem len dokázať že patrí medzi najúživanejšie stroje WWII. |
|
|
|
3BAP_Razo |
Přidané 14-08-2007 22:32
|

Rozkoukaný

Příspěvek: 109
Založený: 30.09.05
|
1stCL_Fucida napsal:
Jacq, já ten svůj post směroval spíš na LesnihoHU..ten psal, že by na první místo viděl Thunderbolt.
Ale stejně bych ty Cataliny neviděl moc nahoře..to je trumfnou spíš takové B17 a B24. Když uvedeš s kolika letouny nalétali těch 48000 hodin (Resp. jaký byl jejich průměrný stav), tak nám to řekne více. Já stavy letek USAAF, US NAVY a USMC neznám.
A nezapomněl jsi na 9.AAF? Tam létali až do konce války v roli bitevních letadel. A co Itálie? |
|
|
|
3BAP_Cassius Chaerea |
Přidané 14-08-2007 22:41
|

Diskutující

Příspěvek: 2854
Založený: 30.09.05
|
Raza si nevšímej on je strašnej thunderboltník, prostě doteď nepochopil že hezčí a lepší je stejně p-38. |
|
|
|
3BAP_Cassius Chaerea |
Přidané 14-08-2007 22:44
|

Diskutující

Příspěvek: 2854
Založený: 30.09.05
|
3IAP_Jacq napsal:
najúživanejšie stroje WWII. To asi ne, ale mají velký počet nalétaných operačných hodin. |
|
|
|
3IAP_Jacques |
Přidané 14-08-2007 22:46
|

Nováček

Příspěvek: 49
Založený: 01.03.07
|
3BAP_Cassius Chaerea napsal:
3IAP_Jacq napsal:
najúživanejšie stroje WWII. To asi ne, ale mají velký počet nalétaných operačných hodin.
Jo, zase ťahanie za slovíčka. Ja to mám tak rád.  |
|
|
|
alfik |
Přidané 14-08-2007 22:46
|

Stařešina

Příspěvek: 5143
Založený: 21.04.06
|
V jedné věci se musím přidat k Jackqovi. Nevím sice že by to bylo to nej v historii WWII, ale je fakt, že právě Mad Cats, jak Catalinám říkali jejich piloti, uzavřely "Atlantickou díru". Právě jen Cataliny dokázaly hlídkovat na protiponorkových letech tak daleko nad Atlantik, že se jejich trasy z Anglie a z Goose Bay v Kanadě překrývaly. Myslím že Angláni jsou dodnes velmi rádi, že to ta nemotorná, podmotorovaná a šíííleně pomalá letadla zvládala. |
|
|
|
3BAP_Cassius Chaerea |
Přidané 14-08-2007 22:50
|

Diskutující

Příspěvek: 2854
Založený: 30.09.05
|
3IAP_Jacq napsal:
3BAP_Cassius Chaerea napsal:
3IAP_Jacq napsal:
najúživanejšie stroje WWII. To asi ne, ale mají velký počet nalétaných operačných hodin.
Jo, zase ťahanie za slovíčka. Ja to mám tak rád.  To máš za toho poštmistra . |
|
|
|
alfik |
Přidané 14-08-2007 22:54
|

Stařešina

Příspěvek: 5143
Založený: 21.04.06
|
Jo a ještě jedno - C47 a Catalina byly plně ovladatené ještě i při rychlosti 60 uzlů!!! Pro ty co až tak nevědí vo co tady ebaut gou, při téhle rychlosti není většina letadel schopná fachčit ani s klapkama... (je to 111,2 km/h tak si to schválně zkuste s něčím jiným) |
|
|
|
3IAP_Jacques |
Přidané 14-08-2007 22:55
|

Nováček

Příspěvek: 49
Založený: 01.03.07
|
3BAP_Cassius Chaerea napsal:
3IAP_Jacq napsal:
3BAP_Cassius Chaerea napsal:
3IAP_Jacq napsal:
najúživanejšie stroje WWII. To asi ne, ale mají velký počet nalétaných operačných hodin.
Jo, zase ťahanie za slovíčka. Ja to mám tak rád.  To máš za toho poštmistra  .
 |
|
|
|
1stCL_Fucida |
Přidané 15-08-2007 05:01
|

Hlavní administrátor

Příspěvek: 11129
Založený: 26.01.13
|
Agijo: na východě začala válka později. My za celou válku považujeme 1939 - 1945, byť vhodnější by asi bylo za počátek vzít už japonské výboje v jihovýchodní Asii. Ale to je jedno. Stíhacích Jaků bylo vyrobeno podobné množství jako Bf 109, jejich životnost však byla většinou výrazně nižší. Pokud měly štěstí a přežily bojové lety, tak je cca po třech měsících dostalo počasí (tedy tohle jsem někde vyčetl..prostě ta překližka se pokroutila a letadlo bylo na odpis).
Jacq: přibližně 2000 hodin na jednu Catalinu je opravdu dost velká porce. To jen ukazuje, jak byla jejich služba málo riziková. Rekordní Ju 88 nalétal něco přes 1000 hodin..nejsem si teď jistý, jestli to byl stroj Helbiga..asi ano. Nakonec skončil rozbombardován. Životnost stíhaček do generální prohlídky byla okolo 100 hodin. Nemáš nějaké info, jak často měnili na Catalinách motory a jak často je posílali na GO? Taky si nejsem jistý, jestli jsi vybral průměrnou jednotku a ne nějaké "top record class", protože ta čísla jsou až podezřele vysoká, stejně jako podrobnosti, které o tom máš..a to je vždycky podezřelé 
Razo: nic to nemění na faktu, že koncem války byly houfně nahrazovány Mustangy. 
Aalf: 60 kts Cataliny je asi jednou tolik, než pádovka Fi 156 (50 km/h).
"Verloren ist nur, wer sich selbst aufgibt."
|
|
|
|
Lucka |
Přidané 15-08-2007 07:23
|

Uživatel

Příspěvek: 1014
Založený: 06.10.05
|
1stCL_Fucida napsal:
Stíhacích Jaků bylo vyrobeno podobné množství jako Bf 109, jejich životnost však byla většinou výrazně nižší. Pokud měly štěstí a přežily bojové lety, tak je cca po třech měsících dostalo počasí (tedy tohle jsem někde vyčetl..prostě ta překližka se pokroutila a letadlo bylo na odpis).
S touto informací jsem se ještě nesetkala. Nevzpomeneš si, kde jsi to četl? |
|
|
|
Tajpan |
Přidané 15-08-2007 08:03
|

Diskutující

Příspěvek: 2928
Založený: 11.10.05
|
aalf napsal:
V jedné věci se musím přidat k Jackqovi. Nevím sice že by to bylo to nej v historii WWII, ale je fakt, že právě Mad Cats, jak Catalinám říkali jejich piloti, uzavřely "Atlantickou díru". Právě jen Cataliny dokázaly hlídkovat na protiponorkových letech tak daleko nad Atlantik, že se jejich trasy z Anglie a z Goose Bay v Kanadě překrývaly. Myslím že Angláni jsou dodnes velmi rádi, že to ta nemotorná, podmotorovaná a šíííleně pomalá letadla zvládala.
aj ked catalina urobila dosť ťažkej práce v celom svete, jednotkou ktorá zvrátila priebeh vojny v Atlantiku bola 6.protiponorková peruť USAAF vyzbrojená http://en.wikiped...g/wiki/B24 |
|
|
|
313_Gryzlov |
Přidané 15-08-2007 08:06
|

Uživatel

Příspěvek: 1088
Založený: 30.09.05
|
Lucka napsal:
1stCL_Fucida napsal:
Stíhacích Jaků bylo vyrobeno podobné množství jako Bf 109, jejich životnost však byla většinou výrazně nižší. Pokud měly štěstí a přežily bojové lety, tak je cca po třech měsících dostalo počasí (tedy tohle jsem někde vyčetl..prostě ta překližka se pokroutila a letadlo bylo na odpis).
S touto informací jsem se ještě nesetkala. Nevzpomeneš si, kde jsi to četl?
Počet vyrobených JAKů byl 35 000. Nejsou zahrnuty prototypy a stroje, postavené po roce 1945.
Kolik bylo odlítáno bojových letů, tak to netuším, ale myslím, že bych to byl možná i schopen dohledat.
Co se týká životnosti, tak je to nepopíratelný fakt, že životnost těchto letadel byla nízká. Nemám na mysli bojové ztráty. Životnost letadla je více méně dána zejména hmotností konstrukce. Čím menší hmotnost, tím delší životnost. Pokud jsou použity "náhradní" materiály, zvláště dřevo, pak je životnost takového letounu ještě nižší. Pokud se k tomu přidají bojové podmínky, tedy poškození vlivem střel, přetížení atd., životnost se zkrátí ještě výrazněji.
Jaká byla skutečná životnost JAKů, tak to těžko říct. Podle jednoho zdroje vydržel jeden pilot létat s JAK-1 vyrobeným v roce 1941 až do konce léta 1942. S tímto JAKem ovšem už bylo bojově létáno i v roce 1941. Letoun tedy létal déle než 3 měsíce.
Ale nelze z toho vyvovozovat žádné závěry, protože k přezbrojení docházelo kolikrát i dříve, než byla vyčerpána životnost letounu. Mám na mysli všechny letouny, ne jenom JAKy.
Upravil/a 313_Gryzlov dne 15-08-2007 08:08
|
|
|
|
Panek |
Přidané 15-08-2007 08:10
|

Diskutující

Příspěvek: 2105
Založený: 15.07.06
|
Hm byly i skupiny Jaků, které nikdy bojově nevzlétly. Prostě se rozpadly či shořeli při přesunu.  |
|
|
|
313_Gryzlov |
Přidané 15-08-2007 08:13
|

Uživatel

Příspěvek: 1088
Založený: 30.09.05
|
1stCL_Fucida napsal: Životnost stíhaček do generální prohlídky byla okolo 100 hodin.
Podle několika zdrojů se toto netýká německých motorů. Jedná se o motory s MW-50 a motory BMW 801D, konkrétněji u Fw190A-8. S navýšením výkonů docházelo k přetěžování motorů. Viz zprávy JG51. Je s podivem, že v roce 1944 (léto) byly považovány motory na Bf1089G-6 jako spolehlivější než u Fw190A-8. |
|
|
|
313_Gryzlov |
Přidané 15-08-2007 08:18
|

Uživatel

Příspěvek: 1088
Založený: 30.09.05
|
3BAP_Panek napsal:
Hm byly i skupiny Jaků, které nikdy bojově nevzlétly. Prostě se rozpadly či shořeli při přesunu. 
Stejné případy lze nalézt i u jiných letounů. A nejen sovětských.
Mimochodem, Sověti přišli během zimy 1942/43 o celou zálohu letadel jednoho frontu tím, že nechali zapadat sněhem zaparkované letouny a na jaře zjistili, že letounům uhnily dřevěné části. Tímto byla ohrožena bojeschopnost sovětského letectva pro nadcházející období bojů. Hlavně bitva u Kurska.
Upravil/a 313_Gryzlov dne 15-08-2007 08:19
|
|
|
|
3BAP_Cassius Chaerea |
Přidané 15-08-2007 08:36
|

Diskutující

Příspěvek: 2854
Založený: 30.09.05
|
Lucka napsal:
1stCL_Fucida napsal:
Stíhacích Jaků bylo vyrobeno podobné množství jako Bf 109, jejich životnost však byla většinou výrazně nižší. Pokud měly štěstí a přežily bojové lety, tak je cca po třech měsících dostalo počasí (tedy tohle jsem někde vyčetl..prostě ta překližka se pokroutila a letadlo bylo na odpis).
S touto informací jsem se ještě nesetkala. Nevzpomeneš si, kde jsi to četl? To samé potkávalo i šturmoviky typ 2, které měli dřevěná křídla a již po několika týdnech byly většinou neletuschopná ač nemuseli být použity. |
|
|
|
Panek |
Přidané 15-08-2007 08:40
|

Diskutující

Příspěvek: 2105
Založený: 15.07.06
|
No tak pak nechápu, proč Němci schazovali nad Ruskem bomby, Měli raději rozhazovat červotoče a bobry.  |
|
|