No, ono jde o dlouhodobě udržitelný výkon, maximální výkon (tam bývá zarážka - opotřebovává se jím motor) a nouzový výkon, který motor zvládá v řádech minut, pak odejde.
...každý "výkon" opotřebovává motor. I volnoběh.
No, jde o to, jak moc to jde znát. Na maximální výkon se dá odlítat celá mise, když to dost chladíš. Pak už se to ale opotřebovává i jinak než působením přílišného horka - např. špatným sesynchronizováním zapalování (např. při přetáčení motoru), zanášení a vůbec kompletní likvidace svíček, ventilů a podobně, která postupuje tak rychle, že se do pár minut prostě určitě něco rozpadne.
No našel bych ti desítky případů, kdy se to nerozpadlo ani po desítkách minut (piloti Mosquit co doletěli na jeden motor zpátky do anglie by mohli vyprávět). Byť šel pak motor na generálku.
Ona délka bojů byla dost krátká. Často vteřiny. Přes 5 minut moc soubojů, kdy potřebuješ plný plyn, netrvalo. A těch 5-10 minut byl právě často čas, kdy to ten motor snesl bez následků (tedy nějakého zvýšeného opotřebení).
Nojo Koty, ale to soudíš podle toho, jak je to simulovaný. Nicméně prakticky to není tak, že by se nutně motor musel zničit při překročení časového limitu daný režim. Dokonce není ani záruka, že se motor nezničí i při provozu v režimu trvalého výkonu.
Příklady? Třeba "Osud byl mým přítelem". Tam Vild popisuje ten jejich návrat jen na dva motory, kterým z vejfuků šlehaly metrové plameny a přesto po vymontování v mateřské fabrice došli k závěru, že jsou v pořádku a snad že je zas zamontujou.
Z druhé strany je historie plná zadřených motorů, propálených pístů atd. i bez překročení jakéhokoli limitu. Za WW2 nebyla technologie zdaleka na úrovni dnešní, kdy automobilky chrlí motory, které najedou statisíce kilometrů a nepokazí se v podstatě žádný.
Režim motoru v americké terminologii nazývaný někdy WAR EMERGENCY POWER (WEP), ale mnohem obvykleji WAR EMERGENCY RATING (WER), byl prostě nouzový bojový výkon. Bylo úplně jedno, jestli ho bylo dosaženo pomocí nějakého vstřikování vody nebo ne, pořád to bylo nazýváno WEP/WER. A měla ho spousta letadel.
Trocha historie – když vstoupily USA do války, jejich stíhačky měly u motorů povolený režim nazývaný MILITARY, případně MILITARY RATED POWER, někdy EMERGENCY MAXIMUM. Ten bylo povoleno používat po dobu maximálně pěti minut. Běžný režim plného výkonu bez časového omezení byl nazýván MAXIMUM CONTINUOUS POWER , to je ve šturmovi 100%. Když vypukla válka, zjistilo se, že ty motory vydrží mnohem víc než předepisuje režim MILITARY, takže na konci prosince 1942 začal být postupně u jednotlivých motorů zaváděn režim WAR EMERGENCY. Ten měl omezení na 5 minut. Současně se zavedením WAR EMERGENCY se limit pro režim MILITARY zvedl na 15 minut. Ještě poznámka – Britové ty režimy nazývali jinak, i u letadel Made in USA.
Jak to měly P-40 co máme ve hře –
P-40B/C, Tomahawky
MAXIMUM CONTINUOUS POWER, ve hře 100% - bez časového limitu.
EMERGENCY MAXIMUM, v některých manuálech pro P-40B/C nazývaný též MILITARY, ve hře 110% - 5 minut limit.
WAR EMERGENCY, ve hře není – nikdy nebyl u P-40B/C zaveden.
P-40E
MAXIMUM CONTINUOUS POWER, ve hře 100% - bez časového limitu.
MILITARY, ve hře 110% - 5 minut limit. Po zavedení WAR EMERGENCY se limit zvedl na 15 minut, my ale pozdější P-40E s WAR EMERGENCY ve hře nemáme.
WAR EMERGENCY, ve hře není – 5 minut limit. Zavedený na začátku roku 1943. To je právě režim při kterém motor produkoval podle údajů USAAF těch tady zmiňovaných 1470hp (respektive 1490hp podle údajů firmy Allison), při 3000rpm a plnícím tlaku 56inHg.
P-40M
MAXIMUM CONTINUOUS POWER, ve hře 100% - bez časového limitu
MILITARY, ve hře není - 15 minut limit.
WAR EMERGENCY, ve hře 110% - 5 minut limit.
Takže, jelikož ta hláška ve hře zní BOOST/WEP ENABLED, je to vlastně tak nějak ok. U P-40B/C a P-40E to hlásí BOOST (řekněme zvýšený/nouzový výkon), u P-40M to hlásí WEP.
Jinak budíky ukazující plnící tlak se při těch maximálních režimech u P-40 nechovají správně. Plnící tlak by se měl plynule zvyšovat a ne skočit z nominálu (100%) hned na maximál. To je taky důvod, proč P-40M nemá režim MILITARY, alespoň ne podle budíku.
A aby to bylo ještě komplikovanější, motory co měly P-40B/C a P-40E se chovaly vůči plynovce jinak než je to ve hře. S tím ale nic dělat nejde, šturm to neumí namodelovat správně (omezení dané enginem hry). Mimochodem jsem hrozně zvědavý jak to bude udělané v BoSu (pokud se dočkáme P-40), to jen tak mimo soutěž.
K životnosti motoru v režimu WAR EMERGENCY – jen pro informaci, zavedení tohoto režimu u konkrétního typu motoru bylo bezpodmínečně provázeno standardním WER testem v trvání sedm a půl hodiny. Během tohoto testu musel motor celý čas běžet bez potíží, z toho nejméně 5 hodin v režimu WAR EMERGENCY.
Limit 5 minut je většinou vykládán chybně. Ono to neznamenalo, že trápit motor zvýšeným výkonem 5 minut je ok a pak už se to rozsype. Ty motory byly schopné to vydržet mnohem déle. Dokonce byly schopné vydržet i mnohem vyšší plnící tlak než povolovala příručka. Ty limity tam byly především kvůli dlouhodobé životnosti a spolehlivosti, alespoň u těch P-40. O tom svědčí i zvýšení původního limitu pro MILITARY z pěti minut na čtvrt hodiny.
Režim motoru v americké terminologii nazývaný někdy WAR EMERGENCY POWER (WEP), ale mnohem obvykleji WAR EMERGENCY RATING (WER), byl prostě nouzový bojový výkon. Bylo úplně jedno, jestli ho bylo dosaženo pomocí nějakého vstřikování vody nebo ne, pořád to bylo nazýváno WEP/WER. A měla ho spousta letadel.
Trocha historie – když vstoupily USA do války, jejich stíhačky měly u motorů povolený režim nazývaný MILITARY, případně MILITARY RATED POWER, někdy EMERGENCY MAXIMUM. Ten bylo povoleno používat po dobu maximálně pěti minut. Běžný režim plného výkonu bez časového omezení byl nazýván MAXIMUM CONTINUOUS POWER , to je ve šturmovi 100%. Když vypukla válka, zjistilo se, že ty motory vydrží mnohem víc než předepisuje režim MILITARY, takže na konci prosince 1942 začal být postupně u jednotlivých motorů zaváděn režim WAR EMERGENCY. Ten měl omezení na 5 minut. Současně se zavedením WAR EMERGENCY se limit pro režim MILITARY zvedl na 15 minut. Ještě poznámka – Britové ty režimy nazývali jinak, i u letadel Made in USA.
Jak to měly P-40 co máme ve hře –
P-40B/C, Tomahawky
MAXIMUM CONTINUOUS POWER, ve hře 100% - bez časového limitu.
EMERGENCY MAXIMUM, v některých manuálech pro P-40B/C nazývaný též MILITARY, ve hře 110% - 5 minut limit.
WAR EMERGENCY, ve hře není – nikdy nebyl u P-40B/C zaveden.
P-40E
MAXIMUM CONTINUOUS POWER, ve hře 100% - bez časového limitu.
MILITARY, ve hře 110% - 5 minut limit. Po zavedení WAR EMERGENCY se limit zvedl na 15 minut, my ale pozdější P-40E s WAR EMERGENCY ve hře nemáme.
WAR EMERGENCY, ve hře není – 5 minut limit. Zavedený na začátku roku 1943. To je právě režim při kterém motor produkoval podle údajů USAAF těch tady zmiňovaných 1470hp (respektive 1490hp podle údajů firmy Allison), při 3000rpm a plnícím tlaku 56inHg.
P-40M
MAXIMUM CONTINUOUS POWER, ve hře 100% - bez časového limitu
MILITARY, ve hře není - 15 minut limit.
WAR EMERGENCY, ve hře 110% - 5 minut limit.
Takže, jelikož ta hláška ve hře zní BOOST/WEP ENABLED, je to vlastně tak nějak ok. U P-40B/C a P-40E to hlásí BOOST (řekněme zvýšený/nouzový výkon), u P-40M to hlásí WEP.
Jinak budíky ukazující plnící tlak se při těch maximálních režimech u P-40 nechovají správně. Plnící tlak by se měl plynule zvyšovat a ne skočit z nominálu (100%) hned na maximál. To je taky důvod, proč P-40M nemá režim MILITARY, alespoň ne podle budíku.
A aby to bylo ještě komplikovanější, motory co měly P-40B/C a P-40E se chovaly vůči plynovce jinak než je to ve hře. S tím ale nic dělat nejde, šturm to neumí namodelovat správně (omezení dané enginem hry). Mimochodem jsem hrozně zvědavý jak to bude udělané v BoSu (pokud se dočkáme P-40), to jen tak mimo soutěž.
K životnosti motoru v režimu WAR EMERGENCY – jen pro informaci, zavedení tohoto režimu u konkrétního typu motoru bylo bezpodmínečně provázeno standardním WER testem v trvání sedm a půl hodiny. Během tohoto testu musel motor celý čas běžet bez potíží, z toho nejméně 5 hodin v režimu WAR EMERGENCY.
Limit 5 minut je většinou vykládán chybně. Ono to neznamenalo, že trápit motor zvýšeným výkonem 5 minut je ok a pak už se to rozsype. Ty motory byly schopné to vydržet mnohem déle. Dokonce byly schopné vydržet i mnohem vyšší plnící tlak než povolovala příručka. Ty limity tam byly především kvůli dlouhodobé životnosti a spolehlivosti, alespoň u těch P-40. O tom svědčí i zvýšení původního limitu pro MILITARY z pěti minut na čtvrt hodiny.
Farky ještě se chci zeptat jestli je správně když ve hře při aktivování WEP u všech P-40 ve výšce nad 10k ft klesne razantně vykon(motor se jakoby začne dusit).
Motory v P-40 nad nějakých 12 500 stop začínají celkem rychle ztrácet výkon a je to tak v pořádku. Má to jednostupňový jednorychlostní kompresor, který zkrátka ve větší výšce už nedokáže stlačit dost vzduchu na udržení plnícího tlaku. A plnící tlak = výkon.
V rámci toho co umí šturm jsou P-40ky udělané dost dobře, od patche 4.12 jsou to jedny z nejpřesněji namodelovaných letadel. To nejdůležitější, tedy FM (rychlost, stoupavost, zatáčka, výkrut apod.), je v pořádku. Samozřejmě se najdou věci co mohly být lepší, ale to jsou vlastně nakonec jen takový detaily. Třeba ten náhlý skok plnícího tlaku při nouzovém výkonu je minimálně matoucí, protože to pak ukazuje stejný plnící tlak ať už tam mám 101% a nebo 110% plynu. Já ani nevím, jestli ty údaje z přístojů odpovídají tomu co dělá motor, myslím že ne tak docela. Víc mě mrzí že tam kdysi někdo nedal ukazatel paliva (P-40E a M), protože to už nikdo nikdy neopraví (nikdo neudělá do P-40 nový kokpit jen kvůli palivu). Ale jak píšu, to jsou jen "drobnosti" co trochu zamrzí, nic kvůli čemu by se mi nějak zvedla tepová frekvence.
To cos Napsal Farky, jsou drobnosti, ale to, že (jak psal Pepino) když nad 10k feetů přelezeš s plynem 100% na 110% (WEP), spadne najednou plnící tlak i otáčky je dle mého chyba v modelu. Respektive si nedokážu vysvětlit, čím by to ve skutečnosti mohlo být.
Chápu to tak, že pod kritickou výškou kompresoru, pokud přidávám plyn, roste plnící tlak (u P-40, které neměly regulátor plnícího tlaku dokonce jde motor přetížit nad předepsaný limit - díky Farky za článek a diskusi na Palbě!) . Nad krit. (nominální) výškou už kompresor nestíhá a tak maximální dosažitelný plnící tlak začne klesat ... plynule. Jenže ve hře spadne skokově po přidání na 110%. Dá se to nějak vysvětlit?
Ad chování motorů P-40B/C a P-40E vůči plynovce asi Farky myslí toto (Farkyho vysvětlení problematiky v diskusi pod článkem na Palbě):
Už vím co Pepno myslel. Jo, ten pokles výkonu při WEP u P-40B/C, Tomahawků a Hawku 81A-2 je chyba. Neprohnal jsem Tomahawka ve šturmu ani nepamatuju tak mi to nedocvaklo, sorry. P-40E a M to myslím nedělají, tam by to mělo být ok.
A aby to bylo ještě komplikovanější, motory co měly P-40B/C a P-40E se chovaly vůči plynovce jinak než je to ve hře.
Ako sa chovali?
Napíšu to sem, ať se nemusí listovat Palbou.
Motory Allison V-1710 co byly v P-40B/C a P-40E neměly automatický regulátor plnícího tlaku ( v UK tomu říkali AUTOMATIC BOOST CONTROL, v USA se to jmenovalo AUTOMATIC MANIFOLD PRESSURE REGULATOR případně PRESSURE CONTROL).
Řekněme že sedím v opravdové P-40E. Chci odstartovat a stoupat na maximální povolený výkon (řekněme 44 palců). Nemůžu narvat plynovou páku až dopředu, protože když to udělám budu tam mít nějakých 70 palců plnícího tlaku, tedy hodně mimo povolený limit. Musím dát plynovou páku do takové polohy, aby na ukazateli plnícího tlaku bylo těch 44 palců. Odstartuju a začnu stoupat. Pokud nechám plynovou páku ve stejné poloze, plnící tlak mi začne okamžitě klesat. Takže jak stoupám, plynule posouvám plynovou páku dopředu. Nadoraz vpředu se páka ocitne ve výšce 12 300 stop, protože kompresor výš už nedokáže takový plnící tlak udržet. Ona se taky ta výška označovala velmi výstižně FULL THROTTLE HEIGHT. Když budu klesat, postup je samozřejmě opačný, cestou dolů musím plyn ubírat.
Když budu sedět řekněme v nějakém tom Spitfiru Mk.V, mám to jednodušší. Budu chtít odstartovat a stoupat třeba na plnícím tlaku 9 lb./sq.in.. Dám plynovou páku naplno dopředu, na budíku budu mít 9 lb./sq.in.. edit: AUTOMATIC BOOST CONTROL mě nepustí mimo limit, přiškrtí plnící tlak (ubere plyn, přičemž plynovka v kabině se nehýbe) aby k tomu nedošlo. Kdyby ten automat nezasáhl, budu tam mít při plynové páce úplně vpředu třeba nějakých 17 lb./sq.in.. Odstartuju a začnu stoupat. Na plynovku vůbec nemusím hrabat, všechno za mě totiž udělá zařízení AUTOMATIC BOOST CONTROL. To vlastně nedělá nic jinýho, než že samo přidává plyn během stoupání (a ubírá plyn během klesání). Zkrátka udržuje ten pilotem zvolený plnící tlak pořád stejný bez ohledu na výšku letu.
Tak jako to měl ten Spitfire je to namodelované ve šturmovi u úplně všech motorů, všechny mají automatický regulátor plnícího tlaku. Myslím že u většiny letadel je to tak v pořádku, včetně P-40M. Ostatní P-40 s motorem Allison to měly tak jak jsem popsal u P-40E a měly to tak například i některé Airacobry co jsou ve hře. Nicméně, pokud mám správný informace, tak engine šturma to namodelovat nedokáže. Motor bez automatického regulátoru jsem v simulátorech zažil namodelovaný jen jednou jedinkrát, má ho P-40 od A2A pro FSX (v plný palbě, s Accu-Simem).
Upravil/a Farky dne 05-03-2014 13:55
Farky napsal:
Nicméně, pokud mám správný informace, tak engine šturma to namodelovat nedokáže.
Já myslím, že šturm by to dal.
Nastavování vrtule, je také rozdílné pro různá letadla. Např. na spitu se to chová jak ta automatika u plynu (tzn. nenastavuji přímo úhel vrtule, ale nastavuji požadované otáčky motoru a automatika se postará o adekvátní úhel v závislosti na rychlosti), ale třeba u 109 se nastavuje vrtulka přímo.
Ale má to dva háčky, musel by se najít někdo, kdo to tam nasoftí a taky by pak tyhle letadla bylo docela obtížné létat (hlavně když si představím nějakej online masomlejn).
"Když umřeš, tak o tom nevíš, ale pro ostatní je to těžké. To samé platí, když jsi debil." ~ autor neznámý
Tak, Farky to popsal pro blby a pochopil jsem to i já . Takže kdo to chtěl real do šturma? Už vidím ten jásot, kdyby to DT takhle namodeloval a pustil to do světa. Dyk by s ní nikdo neodstartoval. To by zase byl "modrý patch".
Start a cruise by nebyl problém, kdyby se jeden koukal na budíky. V boji by to bylo asi horší, ale vzhledem k tomu, že ve šturmu před každým letem nafasuješ fungl nový éro rovnou z fabriky, pak bys nemusel brát ohled na předepsaný maximální plnící tlak, páč ten byl jak píše Farky o pár příspěvků výše omezen vzhledem k nějaké rozumné životnosti motoru. Naopak bys mohl mít (v závislosti na výšce letu) pěkných pár set koníků navíc Těch pár minut masomlejnu na plnej knedlík by motor vydržel
Tak, Farky to popsal pro blby a pochopil jsem to i já . Takže kdo to chtěl real do šturma? Už vidím ten jásot, kdyby to DT takhle namodeloval a pustil to do světa. Dyk by s ní nikdo neodstartoval. To by zase byl "modrý patch".
pokud se k tomu napíší odpovídající pokyny v manuálu...
Porazit nepřítele a dát mu život může vypadat jako projev laskavosti,
ale ve skutečnosti to je to nejkrutější, co poraženého může potkat. [samurajský pohled na zajetí]
Tak, Farky to popsal pro blby a pochopil jsem to i já . Takže kdo to chtěl real do šturma? Už vidím ten jásot, kdyby to DT takhle namodeloval a pustil to do světa. Dyk by s ní nikdo neodstartoval. To by zase byl "modrý patch".
pokud se k tomu napíší odpovídající pokyny v manuálu...
Tak, Farky to popsal pro blby a pochopil jsem to i já :D. Takže kdo to chtěl real do šturma? Už vidím ten jásot, kdyby to DT takhle namodeloval a pustil to do světa. Dyk by s ní nikdo neodstartoval. To by zase byl "modrý patch".
pokud se k tomu napíší odpovídající pokyny v manuálu...
... ktory aj tak nikdo nikdy necita ... ;)
tak to by ses docela divil... vím minimálně o jednom ;)
Porazit nepřítele a dát mu život může vypadat jako projev laskavosti,
ale ve skutečnosti to je to nejkrutější, co poraženého může potkat. [samurajský pohled na zajetí]
Ahoj,
Po půlce života jsem si vzpoměl na svoje létání. Bohužel si pamatuji už jen starý Il-2 1946. Co se tedy teď létá poraďte mi kde bych objevil staré veterány.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.