WT_Schmouddle napsal:
Fuči, srovnávat pokročilý, nepřepňovaný automobilový motor z přelomu 20./21.století s leteckým motorem 30.let 20. století je poněkud nemoudré z důvodu odlišné konstrukce zapalování, plnění či způsobu ochrany proti samozápalům a detonacím.
A navíc, 5l 100oktanového paliva do 50 litrové nádrže..ehm..to se tam můžeš i vyčůrat s podobným efektem.
Pravda, můj motor má ještě k tomu všemu proměnné časování ventilů, což je z pohledu WWII taky nahouby Jo a moje nádrž nemá 50, ale 65 l - ale musel jsem to napsat, když na to Rosomák upozornil
Rosomák napsal:
Vezměme si příklad z historie. Výkony Spitfire byly zvýšeny v roce 1940 dodávkou 100 oktanového benzínu z USA a Indie, těsně před Adlertag. Německo takový benzín tehdy nemělo (87 oktanů palivo B2, 92 oktanů B4 (v roce 1940?), 96 oktanů C3, ale ten byl až později - 1944) a proto befka projely letecké souboje se Spitfiry (němečtí piloti neměli požadovat po Göringovi letku Spitfirů, ale lepší palivo, což tehdy nevěděli - btw víte to vy?). Za dva roky měla Británie z USA k dispozici 150(!!!) oktanový benzín (dnes na to jezdí F1). To se především projevilo ve spojení s turbodmychadly, díky vyšší detonační teplotě vysokooktanového benzínu. Motory Merlin do Spitfire (zjednodušeně podle testů, nová verze motorů spočívala i v jiných úpravách, nejen v palivu, ale objem motoru zůstal v podstatě zachován) - 87 oktanů - (750 kW), 100 oktanů (984 kW) - (testováno 1938) - 150 oktanů - 1943 ((1,500 kW). Jen díky tomu palivu mohly Spitfire zastavovat rakety V-1!!!
Německo nemělo k dispozici vysokooktanové benzíny, do tohoto vývoje neinvestovalo. A licence na výrobu z USA čekat nemohlo smiley
Ale podotýkám, že je to diskuse typicky na palba.cz, ne na SVK. Kde se to již několikrát různě probíralo.
Jen v rychlosti a zjednodušeně:
1) Naliješ-li do motoru stavěného na použití třeba 85 oktanového paliva palivo 95 oktanové, mnoho se nestane. Naleješ-li do motoru stavěného na 95 oktanové palivo benzin 85 oktanový, motor může začít trpět samovznícením směsi a začne tzv. klepat. Spadne výkon i životnost.
2) Aby motor zesílil, tak potřebuješ mu toho paliva dodat řekněme více, resp. více směsi, nebo z něj dostat více energie. To se dělá tak, že zvýšíš plnicí tlaky. Dále můžeš zvýšit kompresní poměry (to je už o významné rekonstrukci motoru). Obě tyto věci v důsledku ocení antidetonační schopnosti paliva s vyšším oktanovým číslem. Tak či tak, obojí si krom nového paliva zpravidla vyžádá další úpravy - třeba jiné pístní kroužky, jiné ventily, nebo i jiné svíčky..(ale klidně i jiné ojnice..atd) tedy nejen že bagatelizuješ nebagatelizovatelné, navíc to bagatelizuješ zcela chybně. Zaskoč za Lukášem Kalou na Palbu, nejsilnější motorář, kterého znám.
3) Metodika měření oktanového čísla v Německu a v Británii/USA byla odlišná. Asi tě to překvapí, ale ty německé "nízkooktanové" benziny B4 a C3 měly dle angloamerického systému měření oktanová čísla cca 130, resp. 143+. Nechápu, proč s takovou ironií a sebejistotou píšeš o věcech, ve kterých zjevně dosti plaveš.
4) Merlin z roku 1938 toho s Merlinem z roku 1943 zase tak moc společného neměl.
WT_Schmouddle napsal:
Fuči, srovnávat pokročilý, nepřepňovaný automobilový motor z přelomu 20./21.století s leteckým motorem 30.let 20. století je poněkud nemoudré z důvodu odlišné konstrukce zapalování, plnění či způsobu ochrany proti samozápalům a detonacím.
A navíc, 5l 100oktanového paliva do 50 litrové nádrže..ehm..to se tam můžeš i vyčůrat s podobným efektem.
Musím částečně souhlasit, když jsem jednou omylem do své škody 440 ( Spartak ) natankoval místo 91 oktanového benzínu 95 tak jsem dost citelně poznal rozdíl, a je také pravda že jsem po příjezdu domů přeřídil ventily a předstich zapalován, od té doby do všech svých vozítek tankuju jen kvalitnější paliva, a je jedno jestli je to škoda z padesátých let nebo Fordka z let šedesátých, jen u nových vozů ty rozdíly nejsou tak citelně pozorovatelné, snad díky přímému vstřikování a řízení spalovaní, jo a katalizátor je taky dost značná brzda výkonu.
PS: Nejednalo se o 5l ale o celou nádrž. jo a Konkrétna do nich tankuju 98 a přidávám aditiva pro předcházení tak zvanému zatlučení ventilů
Rosomak napsal: AH_Cutora: Díky za vysvětlení. Pak ale nechápu, proč jsme alespoň takovouto verzi neobdrželi od Fučidy dříve (nevím ale, jestli v tom nebyly nějaké technické detaily ohledně mapy, tak abych mu nekřivdil) - když jsme na ni stejně jeli, protože Falkon operační místnost sice rozchodil a vypadala pěkně, ale ta byla 99% času specky pro nás zhroucená. Jak to ale vypadá, tak to modrým šlapalo, když si nestěžovali. Protože kdybychom Tvou aplikaci měli, tak by třeba Lynx23 (tedy jestli by vše stíhal) udělal operační místnost, která by byla podle našich požadavků. a šmoudík by ji určitě na serveru rozchodil
Nevím, zeptej se Fučiho.
Předpokládám ale že kvůli tomu, že na tom Falkon stále dělal, bylo potřeba zmodovat server aby poskytoval data použitelná pro radar a asi na to kluci už neměli čas. Ale to je irelevantní.
Ad LynxLOG, bohužel tak jednoduché to není. LynxLOG byl už takhle velký kus práce obvzvlášť v tom časovém presu, ale zatím neumí zpracovávat serverové logy a hlášky - nemluvě o tom že by bylo potřeba napsat zasílání dat do LynxLOGu ze serveru. Parsování dat není zas tak jednoduché, obvzvlášť když IL občas pro jeden event používá několik typů hlášek, nebo nejdou zcela logicky za sebou. Pokud se Lynx s Falkonem domluví na spojení sil, bude je oba ještě čekat dost práce, věř mi Já snad se začnu na net a na programování vracet po novém roce (nejaktuálnější část budování bytu by měla skončit a měli bychom se tam přestěhovat), lítat snad zase začnu od podzimu...
AH_Permon napsal:
Zdar pánove.Nechci tady vést diskuzi ale chtěl bych odpovědět Jirickovi ohledně kolon CHam+Staubing.Lekk mi dal mapu a já ji pustil na celý den a koukal a samtam ji proletěl.Jednou jako modry potom jako červeny.Mohu prohlásit všechny kolony dojely všude kde jim bylo přikazáno.Tot vše.
Stejně byla to supr akce.
Díky permone za ověření. Já jsem na to neměl nervy. Jinak ten největší problem není ani jestli dojeli, nebo ne, ale kdy. jelikož si štáby definovali čas příjezdu kolon na letiště což mělo být dodrženo.
Největší problem dělali mosty, které jako 3D objekty zastavili kolony a ty je museli objíždět což trvalo někdy dost dlouho.
Každopádně už vím jak na to a ted už kolony mužu garantovat jako dojezdové ve stanoveném čase.
Jo byla to super akce a mrzí mě jak se najednou nad shrnutím od Rosomáka (navíc avizovaném jako osobní názor) najednou štětí tolik modrých že tohle a tamto. To je přece naprosto normální, že se každá akce okomentuje. Bez zhodnocení takévéto specky bychom totiž nikdy nemohli udělat další a lepší, ale porád bychom se hrabali na začátku.
Celkový problem je dle mého v tom, že Palbáci měli a myslím že opravněně, pocit že se jedná o historickou simulaci (hypotetickou rekonstrukci založenou na historických záznamech a faktech). Ona by totiž ani jiná být nemohla, protože se dané boje vubec nestaly a tudíž bylo k celé simulaci přikročeno navýsost profesionálně v rámci historických argumentů a faktů.
Právě z tohoto duvodu byly neustále hledány počty flaků, počty strojů, typy a výkony strojů a mnoho dalšího.
Právě z tohoto duvodu jsme se snažili simulovat velmi detailně i výpočet zásob a jejich možnost zničení. Mnohdy to chtělo zajít ještě dále a dát to mnohem tvrději, protože jenom to, že centrální sklady letadel a zásob jsou nepostižitelné sebralo celé specce punc další opravdovosti.
Myslím že jsme se dotkli okrajově další mety, kterou nám Il2 nabízí a to je skutečná válečná realita, kdy (a modří již vědí) nemožnost uletět před tankovým utokem na letiště skutečně rozhoduje o životě a neživotě letky a stroje.
Osobně si myslím, že SM akce by měly mít jedinou prioritu - a to simulovat válečnou mašinerii komplexně. Provázat logistiku s letovými operacemi a pozemními operacemi, protože my piloti jsme si možná moc zvykli na to, že to co je na zemi nás netrápí a někteří palbáci zase možná pozapomněli na fakt, že co lítá muže taky otočit frontu.
Berte to jako moderátorský vstup, kterého jsem si užil během příprav moc a moc.
Nicméně apeluji na všechny příspěvkáře tady ve vlákně. Ptejte se sami sebe než cokoliv napišete: Skutečně jsem pochopil co ten druhý právě napsal a skutečně chápu jak to myslel?!.
Urážet sprostě na foru umí každej primitiv. Vynadat s noblesou umí jen gentleman.
1stCL_pbarry napsal:Rosomáku, můžeš uvést nějaké informace k těm 20mm kulometům(?) ? TTD, jak to vůbec vypadalo. Určitě máte na palbě článek. Nemůžu ho najít.
VGR_j4ck41 napsal:c - stezujes si na to ze letadla mohly litat minimalne ve 3 ... jednoducha otazka jaka byla minimalni operacni jednotka cs. letectva? pockej nebyla to trojice? tak co resis?
Nejmenší organizační jednotka byl tříčlenný roj, ale pokud jde o operace, tak čs. letectvo umožňovalo létání různě početných rojů i když se pochopitelně létalo hlavně ve trojicích. Každopádně mi toto pravidlo připadalo zbytečně přísné (pro obě strany).
VGR_j4ck41 napsal:d - ohledne flaku ... netusim jak na tom cs. armada byla v zari 1938, ale co jsem pred casem nasel na netu za souhrn k 15.03.1939 tak tam se o zadnym PL kulometu raze 20mm nemluvi ani o zasobe munice pro nej - muzes nejak navest na zdroj?
To bude asi tím, že tam jsou vedeny jako kulomety vz.36 (tedy pod jejich oficiálním označením)
1stCL_Fucida napsal:
Ano, omezili jsme možnost nosit pumy pouze na jednu letku Avií. Především kvůli vyvážení útočných možností stran. Takto mělo ČSL k dispozici 60 letadel schopných nosit pumy namísto 90 Rosomákem požadovaných strojů. Luftwaffe měla takových strojů 36.
To je ale spíš problém modrých, že si zvolili takové poměrné zastoupení jednotlivých typů, že jen 36 letounů mohlo nést pumy - jako by to nějak zásadně vadilo (na druhou stranu chápu, že pokud by složení LW odpovídalo reáliím - v podstatě opačný poměř bombrů a stíhaček - byla by to pak při výkonech He-111P trochu nudná akce).
1stCL_Fucida napsal: Jak moc historicky věrné toto omezení bylo, resp. jak moc dobových letek Avií skutečně podstoupilo základní bitevní výcvik, nevím.
Nevím sice jak na tom byly celkově čs. stíhačky s bitevním výcvikem, ale v rozkazech ze září 1938 měly bitevní nálety všechny stíhací letky kromě pěti, které patřily k protiletadlové obraně (a zrovna 3 z těchto letek prokazatelně v létě intenzivně cvičily bitevní nálety v Malackách).
Dále k diskuzi o náletech na Plzeň a výkonech He-111P -> ano LW měla v roce 1938 v podstatě stejně výkonné He-111E (v porovnání s P), ale taky o dost pomalejší He-111B, Do-17E a Ju-86 a tyto 3 typy představovaly většinu výzbroje. Sám jsem se s tím smířil už dávno před akcí (mě spíš vadily výkony Stuk). Mnohem víc mě ale naštvaly ty posměvačné poznámky od modrých bombardérů, že nezahlédli žádné naše stíhačky. Ono udržovat neustálé krytí vysoko nad Plzní bylo těžké, při tom jak se okolo pořád bojovalo. Nějaký hotovostní vzlet a nastoupání do dané výšky byl díky blízkosti hranic taky nemožný. I přesto tam občas ty stíhačky byly (já kroužil nad Plzní v 6000 ve tříčlenném roji asi půl hodiny, pak se objevil osamělý He-111, ale otočil se a až na hranice jsme se ho snažili neúspěšně dohnat).
Zkrátka dělat ze sebe machra, že ho Avie neohrozily a pak se tvářit uraženě, když si někdo dovolí poznamenat, že ty Heinkely nebyly zrovna košer, to je něco ...
Na druhou stranu souhlasím s tím, že červená strana taky nebyla zrovna reálná a dostala různé úlevy (2 min u hlásné služby je naprostá pohádka oproti roku 1938 - i když u Plzně pořád nedostatečná, bomby u šmolíků po změně sice odpovídaly možnostem stroje, ale už ne tak jeho službě u čs. letectva a k tomu ještě zmíněné spojení-vysílačky, případně, že nikdo neřešil dýchače apod.)
Cekově se mi ta akce ale líbila a hned bych šel do toho klidně znovu. Ty hádky tady mě vůbec nepřekvapují, jenom se divím, že mlčí MopsUpravil/a 606_Ramon dne 11-11-2010 14:17
VGR_j4ck41 napsal:...
d - ohledne flaku ... netusim jak na tom cs. armada byla v zari 1938, ale co jsem pred casem nasel na netu za souhrn k 15.03.1939 tak tam se o zadnym PL kulometu raze 20mm nemluvi ani o zasobe munice pro nej - muzes nejak navest na zdroj? ...
Kromě výše uvedených 20mm Oerlikonů, jsem našel i podobný počet (přes 200kusů) poloautomatických Škodováckých kanonů ráže 4 a 4.7cm. Automatická zbraň byla v řešení přes licenci, ale nepodařilo se jednání dotáhnout do konce
Dalším průšvihem z naší strany bylo to, že jsem počítal s tím, že nebudou čepovat plné nádrže "naši bombarďáci říkají, že určitě nebudou létat s plnými nádržemi." aby to odpovídalo typu a doletu aspoň E-1. Bohužel, v zápiscích modrých se tankování na plné nádrže zmiňuje, což hodně zkrátilo čas na letišti a mně spáchalo bordel v poznámkách.
Analyzoval jsem eventlog, jediny pilot letel He111p-2 se 100% paliva, GC3_Chroust (sorry chrouste). Letel 1x, jeden hodinovy let, pruzkumnou misi bez bomb.
Tolik by asi bylo k he111 letajicich s 100% paliva.
Pro ty kteri chteji checknout -
Pánové-prosím o uklidnění (to je děsný-abych já byl uklidňovatel, to se mi na Palbě fakt nestává ), tahle voda už odtekla. Byla to 1.akce podobného rázu a chystáme se k diskusím co dál. Chtělibychom (alespoň "my" Palbáci) jít více směrem k rekonstrukci, byť je jasné, že na 100% nikdy nedosáhnem. Leč to je o dalším dohadování se.
Jde-li o mopslovinu Tempíku, tak né-téma kouzel s palivem je Rosomákovo. Leč je to dobrý příklad na kterém lze ukázat, co by +/- mělo být (i-a ne jen) probíráno. Vysvětlím:
Při BiPoLi 85 (85=okt.č.) měla B-534 maximálku na 405Km/h a stoupavost 15m/s. Oproti zaběhnutým tvrzením na tom Bk-534 byla prakticky stejně, leč za předpokladu (Bk=kanónová), že měla onen kanón. Ten měly (pokud je mi známo, roku 1938 ovšem jen "fabrické" testovací mašiny. Bk-534 s výzbrojí 3 kulometů měla výkony 409Km/h na stoupavost 19m/s (byla lehčí o 1 kulomet, jeho munici, nádrž a cca.50l paliva do ní). Obé samozřejmě platí pro zátěžové ladění motorů. Existovaly 2ks Avií B-634. Ta měla 2x kulomet+1x kanón 20mm, tedy základní výzbroj Bk-534. S BiPoLi 85 měla maximálku při provozním ladění motoru 415Km/h a při zátěžovém (někdy také zvaném "válečném" 420Km/h.
Pozoruhodné je, že Angličané (např.v "Letouny 2.světové války"; Chris Chant; Svojtka and Co., s.r.o.; Praha 2008) uvádí pro B-534 maximálku na 416 Km/h. A to by přibližně odpovídalo tempíkovu propočtu. Nu-a v Il-ovi máme B-534 s maximálkou na 385 ev.390Km/h. Někteří naši "RED-piloti" odhadovali stopupavost kolem 12m/s. To opravdu znamená výkony někde na úrovni III.verze (ev.PZL-11).
Pakliže budeme, koncem příštího roku, chtít jít blíže k rekonstrukci, tak je to něco, co by bylo dobré pořešit. Máme na to celý rok. Byť, pravda, zdaleka ne jen na to. Ale to nechť je věcí klidné diskuse. Tady a reď nemá smysl pokračovat v bitvě o Plzeň
P.S.:
Věc paliv je předmětem dohledávání. Zatím máme sice pozoruhodné indicie, ale chtělo by to více ...
VGR_j4ck41 napsal:d - ohledne flaku ... netusim jak na tom cs. armada byla v zari 1938, ale co jsem pred casem nasel na netu za souhrn k 15.03.1939 tak tam se o zadnym PL kulometu raze 20mm nemluvi ani o zasobe munice pro nej - muzes nejak navest na zdroj?
To bude asi tím, že tam jsou vedeny jako kulomety vz.36 (tedy pod jejich oficiálním označením)
tak chyba bude jeste asi nekde uplne jinde ... v delostrelecky casti kde jsou vedeny PL kanony tam zadny kulomety vz. 36 nejsou uvedeny ... ono jak na to koukam, tak tam nejsou vedeny zadny kulomety - pouze jsou vedeny kulometny roty bez specifikace vyzbroje ... jedine pilotni a pozorovatelsky v letecke casti jsou vedeny v kusech ... v armadni casti jsou zminovane "roty velkych kulometu" v poctu 27 - coz by teda mohly bejt tyhle bestie
3BAP_Cassius Chaerea napsal:...
BTW: Jo a střelba do chumlu letadel? Mluvíš ty vůbec o útocích na letiště, nebo o střelbě do boxu strategických bombardérů?...
Soudě podle tvé poznámky v tom máš trochu hokej. U hlavňové protiletadlové obrany se používají obecně dva odlišné principy palby.
1) Barrage fire. Způsob obrany, při kterém všechny hlavně střílí do
vymezeného prostoru/výšky
2) Tracking fire. Střelba na konkrétní cíl
Nedá se říct, že pro obranu letiště se bude jednat vždycky o bod dvě jak naznačuješ. Lze použít oba způsoby. Při začátku útoku, pokud bude protiletadlová obrana připravená, bude se nejspíš bránit způsobem prvním (zejména, pokud budou útočníci přilétat ze stejného směru), a teprve pokud bude útok pokračovat a situace se stane nepřehlednou, zřejmě přejde na druhý způsob. Ale rozhodně se barážová střelba nepoužívá a nikdy nepoužívala výhradně proti boxům bombardovacích letadel
Ale to jen tak pro upřesnění
Proc se omlouvas Tatko?? Jako ze si me beres do huby? :-) Jinak osobne nemam problem s tim ze jsem mel 100% paliva, zasobovaci dustojnik to vedel a ostatnim to asi muze byt jedno ne? Nic proti pravidlum to neni, nebo se snad pletu? :-)
Pragr napsal:
Soudě podle tvé poznámky v tom máš trochu hokej. U hlavňové protiletadlové obrany se používají obecně dva odlišné principy palby.
1) Barrage fire. Způsob obrany, při kterém všechny hlavně střílí do
vymezeného prostoru/výšky
2) Tracking fire. Střelba na konkrétní cíl
Nedá se říct, že pro obranu letiště se bude jednat vždycky o bod dvě jak naznačuješ. Lze použít oba způsoby. Při začátku útoku, pokud bude protiletadlová obrana připravená, bude se nejspíš bránit způsobem prvním (zejména, pokud budou útočníci přilétat ze stejného směru), a teprve pokud bude útok pokračovat a situace se stane nepřehlednou, zřejmě přejde na druhý způsob. Ale rozhodně se barážová střelba nepoužívá a nikdy nepoužívala výhradně proti boxům bombardovacích letadel
Ale to jen tak pro upřesnění
Co tu tu zkoušíš Prágře? Nemáš trochu hokej v tom co je v ilovi? Barraky a tracky jsou jistě úžasné termíny, ale flak v ilovi střílí po prvním letadlu, které se k němu dostane na dostřel a je "vždy" připraven, tady nehrozí přiblížení k cíli, aniž by o tobě AI nevědělo. Pakliže všichni jsou u sebe, pak to můžeš brát střelbu do chumlu, nebo do barácku, jak chceš. Jak se letadla rozdělí, pak je a to i ve skutečnosti, nějaký barák, nebo chumel úplně out, protože v ilovi má lehký flak dostřel cca 1km, dvacítky 2km a 37km cca 3,5km. Při klasickém rozptílení flaku kolem letiště ti pak nezbívá, než to tvoje trackování.
Mám to brát, tak že se ti zdá AI u flaku málo "inteligentní". No pak nezbývá, než žádat opravu na odpovědných místech, nebo si k mechanikům příště pořídit i živou obsluhu.Upravil/a 3BAP_Cassius Chaerea dne 11-11-2010 14:45
VGR_j4ck41 napsal:d - ohledne flaku ... netusim jak na tom cs. armada byla v zari 1938, ale co jsem pred casem nasel na netu za souhrn k 15.03.1939 tak tam se o zadnym PL kulometu raze 20mm nemluvi ani o zasobe munice pro nej - muzes nejak navest na zdroj?
To bude asi tím, že tam jsou vedeny jako kulomety vz.36 (tedy pod jejich oficiálním označením)
tak chyba bude jeste asi nekde uplne jinde ... v delostrelecky casti kde jsou vedeny PL kanony tam zadny kulomety vz. 36 nejsou uvedeny ... ono jak na to koukam, tak tam nejsou vedeny zadny kulomety - pouze jsou vedeny kulometny roty bez specifikace vyzbroje ... jedine pilotni a pozorovatelsky v letecke casti jsou vedeny v kusech ... v armadni casti jsou zminovane "roty velkych kulometu" v poctu 27 - coz by teda mohly bejt tyhle bestie
Ahoj, jak bych si s vámi mohl zalétat? Kdy, kde a jak?
Létal jsem BOS solo a ted si na TAW trosku osvojil i engine mgmt a navigaci jen podle mapy. Sám ale nemám šanci. Létám za spojence.
Ahoj,
Po půlce života jsem si vzpoměl na svoje létání. Bohužel si pamatuji už jen starý Il-2 1946. Co se tedy teď létá poraďte mi kde bych objevil staré veterány.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.