takze kdyz si ted ulevil Rosomak, muzu si ulevit i ja?
Rosomaku, celou dobu se ohanis tim, ze se snazil o co nejvetsi historickou vernost ... mam tedy nekolik otazek
a - vybavenost cs. letectva radiostanicema byla - slusne receno - ne moc dobra ... podle mych zdroju melo cs. letectvo k dispozici 331ks letounovych radiostanic vz. 35 coz ani nepokrylo pocet vsech Avii B-534 ve vyzbroji letectva, dalsi radiostanice ktere byly k dispozici pak nebyly radiofonni ale radiotelegrani vz. 26 a 29 ... jak bylo toto zohledneno za cervenou stranu? kolik pilotu Avii a Smoliku nemluvilo do TS ale dorozumivalo se Morseovou abecedou? Byli cerveni piloti kteri vubec nemeli - planovane - radiove spojeni a leteli jen podle svych vedoucich?
b - ohanel jses hlasnou sluzbou a stezoval jsis na 2 minutove zpozdeni ... chces me/nam tady opravdu se vsi vaznosti tvrdit ze hlasna sluzba by dosahovala lepsich vysledku? ze by byla zcela srovnatelna s radarovym pokrytim? jenom chci pripomenout ze za Velke valky se k varovani pred nepritelem pouzivala prave hlasna sluzba - ale osobne se me nezda ze by to bylo nejak moc presny system navadeni ... navadeci system, tak jak chapu ze byl pouzit, vubec bejt nemel
c - stezujes si na to ze letadla mohly litat minimalne ve 3 ... jednoducha otazka jaka byla minimalni operacni jednotka cs. letectva? pockej nebyla to trojice? tak co resis?
d - ohledne flaku ... netusim jak na tom cs. armada byla v zari 1938, ale co jsem pred casem nasel na netu za souhrn k 15.03.1939 tak tam se o zadnym PL kulometu raze 20mm nemluvi ani o zasobe munice pro nej - muzes nejak navest na zdroj? ohledne koncentrace flaku, stejne tak jako by byla vice chranena Plzen, tak by i vice chranen byl Cham ... tenhle argument je naprostej fail ... to ze AI flak je takovej jakej je neni zadna novinka a prace s flakem "jaky jsme se usilovne venovali" neni nic novyho - akorat se musi trosku potrenovat pokud to je nesletana skupina ... a kdyby byly flaky umisteny pod siti, tak by nemeli zadny zarez protoze site jsou prece neprustrelne ... proto musej bejt na otevrenym prostranstvi, maximalne v nejakym ochrannym valu ... navic Ilovske flaky jsou plne hrdinu, ktei klidne pokracuji v palbe i kdyz se na ne utoci - mam zkusenosti s jinou online hrou kde strilim z flaku po letadlech a ver mi ... neni to zadna prdel letadlo trefit a neni to vubec peknej pohled kdyz na tebe pada Hurricane a strili z kulometu - jedina vec ktera me zabranuje v tu chvili zdrhnout je engine hry kterej neumoznuje zbran opustit
e - stezovat si na modely letadel je taky mimo misu ...jsou takovy jaky jsou, pokud chces jejich upravy kontaktuj tvurce tech modu ... s tim, ze pristavat na louce je tezce o drzku si stezuj u Olega
f - kdyz byla na poradu dne historicka vernost ... kolik melo cs. letectvo k dispozici celkove stroju vsech typu? kolik stroju vsech typu mela k dispozici Luftwaffe? jakej byl pomer na akci?
takze asi tolik k "presne historicke rekonstrukci" o kterou jses snazil ... nevim, me to pripada jako ze vic se prizpusobovali modri nez cerveni
alfik napsal:
Já osobně (a nejsem sám) jsem se totiž hlásil nikoli na Fučidovu specku na SVK ale na Hanssovu rekonstrukci na palbě.
Dívím se Alfíku, že po tolika letech hraní šturma se nachytáš na slovo rekonstrukce. Sám dobře víš co je v možnostech šturma, takže nechápu proč si na to posléze stěžuješ. Neuvedl si žádný konkrétní důvod vašich odchodů. Cítíte se poškozeni nastavením specky ?
Není důležité vyhrát, ale přežít.
I když vyhrát je taky fajn.
Obzvlášť, když vyhraju já!
Taky ještě jednou díky všem, kdo se nějak podíleli na této specce, nebudu jmenovat abych na někoho nezapomněl, jmenovaní ví o koho se jedná...
Připomínám že tito lidé se rekrutovali jak z řad modrých, tak i červených...
A nakonec bych si vyprošoval, aby byli všichni červení házeni do jednoho pytle s ubrekánky a dezertéry, jsou i tací, kteří do toho šli bez keců, věděli co je čeká a přesto si to náramně užili...
alfik napsal:
Akce byla nakonec perfektní speckou z SVK (a já jsem si ji jako takovou užil) ale totálně zklamala - a ne teď, ale už asi tak měsíc před provedením - jako rekonstrukce na Palbě.
Alfíku to snad může napsat někdo kdo ila nezná, ale ne člověk co lítal ila i před touhle speckou. To že Fučoun požoužil slovo rekonstrukce je dle mého v pořádku, kdyby se nenašli ma*oři, kteří si díky tomu mysleli, že si sednou k PC a najednou se ocitnou v roce 1938 před hangárem na Kbelském letišti se zapáleným viržínkem, sledující bandu mechaniků tlačících z hangáru Avie.
KDO SI MYSLEL, ŽE TAHLE AKCE DOKÁŽE PROKÁZAT SCHOPNOSTI, ČI NESCHOPNOSTI ČSL PŘI OBRANĚ ČSR, BYL BUĎ NEZNALEJ MOŽNOSTÍ NEJEN SAMOTNÉ HRY, ALE I NEJNOVĚJŠÍ PC TECHNIKY, NEBO....
310_Podrs napsal:
Taky ještě jednou díky všem, kdo se nějak podíleli na této specce, nebudu jmenovat abych na někoho nezapomněl, jmenovaní ví o koho se jedná...
Připomínám že tito lidé se rekrutovali jak z řad modrých, tak i červených...
A nakonec bych si vyprošoval, aby byli všichni červení házeni do jednoho pytle s ubrekánky a dezertéry, jsou i tací, kteří do toho šli bez keců, věděli co je čeká a přesto si to náramně užili...
Zdar...
My o vás víme Podrsi, žádnej strach
Mně se akce líbila i z taktických možností nasazených strojů. Bitevníci se loudaly u země, bombardéři utikali coveru etc. Myslim že by to tak vypadat mohlo.
Upravil/a 1stCL_pbarry dne 11-11-2010 11:16
Není důležité vyhrát, ale přežít.
I když vyhrát je taky fajn.
Obzvlášť, když vyhraju já!
Mně se akce líbila i z taktických možností nasazených strojů. Bitevníci se loudaly u země, bombardéři utikali coveru etc. Myslim že by to tak vypadat mohlo.
přesně tak , hlavně se mi líbila atmosféra ...spoléhat jeden na druhého , spolupracovat , rychle se rozhodovat , poslouchat , přikazovat , lítat a hrát si, o to šlo ne ? A to , že IL neumí tohle a tam to , že oni měli něco jineho a lepšího , mi bylo v boji jedno , přiznám se nebral jsme to jako "rekonstrukci" , prostě mě to bavilo a děkuji těm , kteří to připravili a ja byl toho součástí
[img]http://sjura.sweb.cz/606_panel_BG-Z-mustang_02_300x60.jpg[/img] is not a valid Image.
Pbarry a Casie: Za sebe můžu říct že nejen že jsem tohle věděl, ale na Palbě i napsal. A zůstal jsem - čili u mně asi není celkem co řešit.
Co se týče Alexe a spol, co takhle zeptat se jich? Pokud vám tedy vůbec budou chtít odpovídat. Rozhodně si nemyslete že by za tím byla "zbabělost". Je to hra - tady těžko někdo reálně chcípne.
Co se týče "brečení" - pročtěte si laskavě vlákna a spočtěte kolikrát jsem si na něco stěžoval já.
Jestli chceš vědět proč já osobně jsem přemýšlel zda se zúčastnit, tak důvody jsou:
Jednak - nevydržím sedět v kuse a bez větších pohybů dýl jak 30 minut (cvičím - pomalu se to zlepšuje, doufám že ve Wingsu vydržím až do rána jako dycky) - jako pilot nepoužitelný. Vyřešeno převedením na štáb do fce zásobovače, kde jsem byl možná nakonec lepší než bych byl jako pilot.
Druhak: V pravidlech jsou nehorázné kraviny. Už tu byly několikrát vypsány, je zbytečné abych to opakoval. Pravidla byla dohodována - čili jaké mám možnosti: Nezúčastnit se, zúčastnit a dodržovat a být zhnusen, zúčastnit se a dělat jak nejlíp umím, tedy možná ne 100%ně podle pravidel. Vybral jsem si co jsem si vybral. A nestěžuji si - jen jsem napsal abyste vážili slova, ne každý je zvědavý na vaše pubertální sračky.
Třeťak - spousta věcí byla dodělávána na poslední chvíli. Radary, letadla, mapa... možná by se zas tak moc nestalo kdyby se to ještě jednou tak o měsíc či dva odsunulo. Virt. datum mohlo zůstat.
Čtvrťak: Celej tejden jsem se snažil rozchodit omodovaného šturma, končím furt na 95%. Nasrat. Nasrat a rozmazat. Zkurvený JSGME, zkurvené mody! Zásobovači na druhé straně si mohli stav letišť (např) kontrolovat sami - nalogováním a "narozením" tam co potřebovali, já jsem byl odkázán na jiné, kteří občas (hlavně piloti od stíhačů a bobrů které jsem oslovil) ani netušili co po nich chci.
Já netvrdím že pouhý šturm dokáže udělat rekonstrukci. Já tvrdím že snaha udělat rekonstrukci byla některými (bohužel včetně Fučidy) opuštěna a nemálo lidí to nasralo. Možná že tohle je jen pocit, dojem, možná se mýlíme - nerad bych někomu (zase včetně Fučidy) ublížil
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
při všech nedokonalostech hry a při všech porušeních pravidel na své straně, o kterých musíš vědět, považuju za nehorázné, že máš tu drzost otírat se o piloty, o nichž víš hovno, s argumentem "také na modré straně se v zápiscích vyskytují nesrovnalosti".
Rosomáku, nechtěj tady tvořit výčet toho, komu bylo více ukřivděno. Jednak bys nevyhrál, jednak by to bylo výhradně škodlivé. Pochybení byly, víme o nich, mlčme o nich. Příště je zkusíme podchytit. Prosím, obětuj svou hrdost ve prospěch těch 150 lidí, kteří si akci užili a kteří mají šanci si ji užít i příště, pokud jim to nezkurvíme vlastní ješitností.
Upravil/a 1stCL_Jiricek dne 11-11-2010 11:39
Kluci, prosím ...
Sám jsem si Akci užil famózně.
Teď nemám čas se vypisovat, mam "boj" na další frontě a termín do už jen 12 dní ...
Tahle Akce je za náma. Co řešit věci spíše ve smyslu "příště bude lepší, KDYŽ ..."?
A když už subjektivní pohled ... našel jsem (link) od Doktorkopa video o štukách. Mám z něj pocit - co jsme si, to jsme si. Měli jsme a máme tu kamarády a JEDEN SPOLEČNÝ SVĚT, zkusme ho tvořit k lepšímu obrazu ... a společně. Ať to má smysl ... člověk dokáže opravdu moc, toho dobrého i zlého, tak kéž je toho dobrého přece jen víc ...
Rosomáku. Vážím si tvé otevřenosti, určitě je přínosné si vše vyříkat než to držet pod pokličkou a příště dělat stejné "chyby".
K tématu. Jak říkali jiní, historické nepřesnosti byly na obou stranách. Červení měli možnosti, které mít neměli (například vysílačky nebo zajcev ve smolikovi) a které je zvýhodňovaly. Na druhé straně měli v simulaci nedostatky, které by mít neměli (nemožnost ve smolíkovi přistát mimo letiště nebo nepřítomnost polních letišť, špatně simulované nádrže). Symetricky modří měli své pro a proti.
Otázkou je zda se různé "nedodělky" na obou stranách vyrovnají mezi sebou. Druhou otázkou je, zda se vůbec dá hovořit o rekonstrukci když téměř každý z pilotů na obou stranách má nalétáno nespočetně hodin s nespočetně sestřely, s větší zásobou manévrů než 90% reálných pilotů a neskutečnou přesností střelby (pochybuji, že se který stíhač dostal po 5% úspěšnosti) té doby. Nezapomeňme na naprostou neúctu ke svému životu. Jak jsem tu několikrát na SVK četl, "ti reální piloti jsou strašný sračky = pracuje na nich přetížení a bojej se bojovat".
Co se flaků týče, tak myslím, že přítomnost 20mm flaků, dokud není podložená, je nepodložená. A pokud by byly, troufám si říci, že by během chvíle vyřadily třičtvrtě německých a 90% českých bitevníků.
Co se týče radaru (hlásek), neviděl jsem, nesoudím. Ani z pohledu naváděného letce nemohu mluvit, nebyl jsem nikdy naváděn.
Jediné co mohu soudit je zranitelnost příhraničních letišť. Byla velká. Je ale už jen na rozhodnutí štábu jak se k tomu postaví. Modrý Cham byl katastrofa, ačkoli myslím modrými na tu bídu docela dobře zvládnutá. Plzeň je dle mého názoru trochu dál od hranic, přesto si dovolím tvrdit trpěla více. Z Chamu jsme dle mého vědomí a svědomí odvezli méně jak 10 pilotů za celý den. Zranitelnost plzně, kde největší škody páchaly bitevníky (letící nízko a pomalu) bych neviděl jako selhání radaru, spíše stíhačů.
Co se týče nutnosti vzletu minimálně ve trojici. Jak někdo řekl, operační jednotka ČSL je trojice. U LW je to pro stíhače dvojice, pro bombardéry a štukatéry trojice. Historičtější to nebude.
Abych sesumíroval své myšlenky. Todle byla dle mého názoru nejreálnější specka co se kdy na SVK letěla. Vidím to ale tak, že vzhledem k přiznejme si to zmatečné přípravě se dá považovat než za rekonstrukci spíše za generálku na něco ještě lepšího co nás možná čeká.
Alfiku Alex a spol. jsou (použiju tvůj slovník) pubertální s*ačky. Kdo se nahlásí na specku, brečí a pak se odhlásí, je s*áč, teploušský s*áč. Zbabělost v tomto případě byla použita na zamaskování toho, jaký jsou to...Takový jedinci dokážou ohrozit celou akci a posrat to všem, já sám bych je už do žádné specky nikdy nenechal zapsat.
Každej z nás dokáže brečet na to a ono, ale každej z nás dokáže, když na to příjde, bojovat sám s P-11 proti 20 švalbinám, ale jen s*áči nechaj tým a všechny ostatní na holičkách, protože se mu nelíbí hlavičkový papír z velitelství, nebo růžové ponožky jeho mechanika.
Upravil/a 3BAP_Cassius Chaerea dne 11-11-2010 11:51
606_Tempik napsal:
Rosomáku vcelku s tebou souhlasím, ale máš tám třeba ohledně toho benzínu ne uplně pravdu. To že se oktanové číslo zvedne o 30% neznamená, že se výkon motoru také zvedně o 30 procent. Možná tak o 10? A na výkopnech letounu by to přidalo tak 5%?
Pokud má někdo jiné výkonové tabulky Avií, tak by je měl předložit. Tady kolem je docela dost amatérů odborníků co do toho trochu vidí a chcou většinou aspoň nějaký důkaz tvrzení. Já osobně si myslím, že 10km/h navíc by naše snažení ovlivnilo jen minimálně.
Píši, že je to technická poznámka, která by se uplatnila v realitě, transformovat ji do prostředí IL2 je otázkou.
Přepočítat je to v podstatě nemožné (i když IL2 je také jen přepočet), dalo by se to zjistit pouze testy. Uváděné výkony všech strojů jsou na optimálních hladinách, takže je těžké s tím pak operovat. To pak nastává předkládání výkonových křivek letounů v jednotlivých hladinách atp, ale u těchto typů v podstatě nejsou dostupné. On je rozdíl, když Avie v 2.000 m letí 320 km/h a v 5.000 letí 280 km/h. A je pak sakra rozdíl, jestli na této hladině máš také rychlost 320 km/h - tak je myšlen ten rozdíl až 30%... Samozřejmě, motory se na to musely otestovat, jestli to snesou, případně je přenastavit.
Vezměme si příklad z historie. Výkony Spitfire byly zvýšeny v roce 1940 dodávkou 100 oktanového benzínu z USA a Indie, těsně před Adlertag. Německo takový benzín tehdy nemělo (87 oktanů palivo B2, 92 oktanů B4 (v roce 1940?), 96 oktanů C3, ale ten byl až později - 1944) a proto befka projely letecké souboje se Spitfiry (němečtí piloti neměli požadovat po Göringovi letku Spitfirů, ale lepší palivo, což tehdy nevěděli - btw víte to vy?). Za dva roky měla Británie z USA k dispozici 150(!!!) oktanový benzín (dnes na to jezdí F1). To se především projevilo ve spojení s turbodmychadly, díky vyšší detonační teplotě vysokooktanového benzínu. Motory Merlin do Spitfire (zjednodušeně podle testů, nová verze motorů spočívala i v jiných úpravách, nejen v palivu, ale objem motoru zůstal v podstatě zachován) - 87 oktanů - (750 kW), 100 oktanů (984 kW) - (testováno 1938) - 150 oktanů - 1943 ((1,500 kW). Jen díky tomu palivu mohly Spitfire zastavovat rakety V-1!!!
Německo nemělo k dispozici vysokooktanové benzíny, do tohoto vývoje neinvestovalo. A licence na výrobu z USA čekat nemohlo Ale podotýkám, že je to diskuse typicky na palba.cz, ne na SVK. Kde se to již několikrát různě probíralo.
Oldo, jedině tak, že by někdo udělal další verzi šmolíků. Nevím, jaké všechny paremetry může obsahovat matematický model IL2.
Hiltos: Jestli jste létali s 50% paliva, tak ok. Nedočetl jsi - psal jsem na základě vyprávění modrých... Třeba jsem měl chybu v poznámkách (mohl jsi spíše odpovědět, jestli jste operovala celá letka z jednoho letiště v daném čase).
Načítované letadlo - je to pouze jen simulátor, ve kterém je nějak nasimulován reálný model, zde ale podle parametrů roku 1939, ne 1938 či 1937. Že se chová jako by nenesl takovou zátěž paliva a pum je holt jeho "příjemná" vlastnost. Pokud tomu nevěříš, mrkni se do bitvy o Anglii, kdy naložené He-111 výrazně brzdily Befka. A to už měly být ke všemu verze P (nebo že jich ve skutečnosti tolik tehdy nebylo?)...
K dispozici jste nic jiného neměli a my jsme nakonec souhlasili. Pokud dodáš časy kolik lítá v IL2 s pumami a palivem 50% a bez bomb s 30% paliva na jednotlivých výškách, to je hodnotný podnět, a ne takové uražené výkřiky. Já jsem v rámci realismu toto nepožadoval u žádného letadla - žádný kořistný He-111 či jiný typ jsme neměli, abychom ho mohli detailně otestovat - i když jak tak přemýšlím, tak klidně nějaké nouzové sednutí se stát mohlo. Moje blbost, stejně jako zakázání testování náletů na německá letiště... Holt nováčkovská daň
BTW, kolik létají Befka s motory Jumo v pěti tisících? Stejně jako Emily s DB-601, jen o trochu pomaleji?
AH_Cutora: Díky za vysvětlení. Pak ale nechápu, proč jsme alespoň takovouto verzi neobdrželi od Fučidy dříve (nevím ale, jestli v tom nebyly nějaké technické detaily ohledně mapy, tak abych mu nekřivdil) - když jsme na ni stejně jeli, protože Falkon operační místnost sice rozchodil a vypadala pěkně, ale ta byla 99% času specky pro nás zhroucená. Jak to ale vypadá, tak to modrým šlapalo, když si nestěžovali. Protože kdybychom Tvou aplikaci měli, tak by třeba Lynx23 (tedy jestli by vše stíhal) udělal operační místnost, která by byla podle našich požadavků. a šmoudík by ji určitě na serveru rozchodil
alfik napsal:
Pbarry a Casie: Za sebe můžu říct že nejen že jsem tohle věděl, ale na Palbě i napsal. A zůstal jsem - čili u mně asi není celkem co řešit.
Co se týče Alexe a spol, co takhle zeptat se jich? Pokud vám tedy vůbec budou chtít odpovídat. Rozhodně si nemyslete že by za tím byla "zbabělost". Je to hra - tady těžko někdo reálně chcípne.
Co se týče "brečení" - pročtěte si laskavě vlákna a spočtěte kolikrát jsem si na něco stěžoval já.
Jestli chceš vědět proč já osobně jsem přemýšlel zda se zúčastnit, tak důvody jsou:
Jednak - nevydržím sedět v kuse a bez větších pohybů dýl jak 30 minut (cvičím - pomalu se to zlepšuje, doufám že ve Wingsu vydržím až do rána jako dycky) - jako pilot nepoužitelný. Vyřešeno převedením na štáb do fce zásobovače, kde jsem byl možná nakonec lepší než bych byl jako pilot.
Druhak: V pravidlech jsou nehorázné kraviny. Už tu byly několikrát vypsány, je zbytečné abych to opakoval. Pravidla byla dohodována - čili jaké mám možnosti: Nezúčastnit se, zúčastnit a dodržovat a být zhnusen, zúčastnit se a dělat jak nejlíp umím, tedy možná ne 100%ně podle pravidel. Vybral jsem si co jsem si vybral. A nestěžuji si - jen jsem napsal abyste vážili slova, ne každý je zvědavý na vaše pubertální sračky.
Třeťak - spousta věcí byla dodělávána na poslední chvíli. Radary, letadla, mapa... možná by se zas tak moc nestalo kdyby se to ještě jednou tak o měsíc či dva odsunulo. Virt. datum mohlo zůstat.
Čtvrťak: Celej tejden jsem se snažil rozchodit omodovaného šturma, končím furt na 95%. Nasrat. Nasrat a rozmazat. Zkurvený JSGME, zkurvené mody! Zásobovači na druhé straně si mohli stav letišť (např) kontrolovat sami - nalogováním a "narozením" tam co potřebovali, já jsem byl odkázán na jiné, kteří občas (hlavně piloti od stíhačů a bobrů které jsem oslovil) ani netušili co po nich chci.
Já netvrdím že pouhý šturm dokáže udělat rekonstrukci. Já tvrdím že snaha udělat rekonstrukci byla některými (bohužel včetně Fučidy) opuštěna a nemálo lidí to nasralo. Možná že tohle je jen pocit, dojem, možná se mýlíme - nerad bych někomu (zase včetně Fučidy) ublížil
Ok, díky za odpověď. Ale zajímá mě jakému stavu pravidel bys řikal rekonstrukce ? Mně osobně se pravidla taky nelíbily, na druhé straně to bylo v moci generálů obou stran, lobovat a toto ovlivňovat. Víceméně se pro řadového pilota nic nemění. Létá kam mu řeknou, dělá co mu řeknou. Zásobování je štábní věc, a tam to samozřejmě vzalo jiný směr. To se ale dotklo těch kteří byli ve štábech. Paradoxně si se ale v této úloze osvědčil a nepřijde mi, že by ses s touto úlohou neztotožnil.
Takže se ptám, jak podle tebe vypadá snaha udělat rekonstrukci ve šturmovi. A jak naopak vypadá snaha ji neudělat.
Není důležité vyhrát, ale přežít.
I když vyhrát je taky fajn.
Obzvlášť, když vyhraju já!
Ač celkem nerad (chtěl jsem, aby interní komunikace zůstala nadále komunikací interní), musím nějakým způsobem na Rosomákův text reagovat. Je dle mého názoru z velké části nepřesný.
Rosomák napsal:
Jako zásadní a podstatnou věc byl pro mne od počátku systém hlásek. Zde jsem měl velkou oporu v 1stCL_Jamamoto (myslím že to byl on), který rozpaženými pažemi Fučidovi v hospodě ukazoval, že přece není žádný problém změřit úhel a tím výšku stroje, když se tak navigovalo už ve starověku.
Bohužel, i přes nespočet urgování (KURVAKVADRANT 4.11. na Fučidu nezabralo, musel jsem 5.11. pohrozit rezignací) jsem fungující hlásky viděl až ráno, tedy před akcí. V noci před akcí díky tomu, že Map to nezabalil, dokončil jej a zpřístupnil jej i nám čtyři minuty po půlnoci, tak celá akce mohla mít ten náboj jaký měla.
První je záměna jmen: V hospodě nebyl Jamamoto, ale Novotňas. Na radaru nedělal MaP, ale Falkon. To jsou však detaily. V hospodě se debatovalo spíše na téma, jak přesně a jak rychle je možné k velení předat hlášku o poloze letadel. Rosomákem navrhovaný čas byla 1 minuta, námi navrhovaný čas byl 5 minut. Nakonec se udělal kompromis na 2 minutách. Do této chvíle si ale myslím, že je to příliš rychlé a příliš přesné ve srovnání s tehdejšími možnostmi + že to má moc vysoké pokrytí.
U Rosomákova popisu jakobych mezi řádky četl "modří testovali systém radaru dlouhodobě", kdežto červení ho dostali pár hodin před akcí. Pravda je taková, že na radaru dělal modrý pilot, který akci letěl ve Stuce. Samotný program se ale k červenému velení dostal stejně rychle jako k modrému. Tedy večer před akcí. Dříve se to bohužel nestihlo.
Rosomák napsal:
Další věcí byly flaky. Německo plánovalo ohromné počty protiletadlových flaků, ale reálná výroba byla někde jinde (takže v literatuře pokud se do toho zahrabete, zjistíte, že pokud by Německo vyrábělo takovým tempem do konce roku 1938, tak ve válečných letech by už nemuselo tolik vyrábět, kolik nevyrábělo). Nakonec se dospělo k dohodě, 24 těžkých (acht achty), 24 Maximů (kulomety), (modří 20/20) - stejné z toho důvodu, že tyto objekty nejsou v IL2 modelovány zrovna korektně. Neprošly dvacítky, prý z důvodu zátěže serveru. Na jednu stranu to chápu, ale vzniklo tak jasné okno kudy šla většina náletů - střední výška nebyla pokryta.
20 mm flaky byly skutečně staženy kvůli enormní zátěži HW. Nicméně na tomto nejvíce vydělaly Š-328 - pro žádné jiné letadlo nebyly tak nebezpečné, jako právě pro ně (možná ještě pro pomalá kurýrní a zásobovací letadla).
Rosomák napsal:
Další nesmyslné direktivní omezení - pouze jedna letka avií mohla nést bomby. (Tímto se velmi omlouvám letcům z letky Masaryk, že jsem nebyl při tomto vyjednávání tvrdší), kteří nemohli nafasovat bomby pod křídla a vybombardovat jižní letiště a jen tam poletovali, stříleli kulomety (měli zakázáno přistát a střilet z plochy), pak už je nad další nechráněná letiště nemělo smysl posílat. To zachránilo Pocking + to, že se rozmlátila spousta šmolíků při přistání.
Ano, omezili jsme možnost nosit pumy pouze na jednu letku Avií. Především kvůli vyvážení útočných možností stran. Takto mělo ČSL k dispozici 60 letadel schopných nosit pumy namísto 90 Rosomákem požadovaných strojů. Luftwaffe měla takových strojů 36. Jak moc historicky věrné toto omezení bylo, resp. jak moc dobových letek Avií skutečně podstoupilo základní bitevní výcvik, nevím.
Je velice sporné, zda tento úkon nějakým způsobem ovlivnil údery (resp. jejich úspěšnost) proti Pockingu. Co jsem si všiml, tak Avie při útoku na letiště nebyly proti jeho vybavení výrazněji úspěšné. Prosadily se spíše proti letounům, které čekaly na zemi. Nepředpokládám, že by nepoškozenému Pockingu dokázaly uštědřit výrazně vyšší rány, než již zasaženému Chamu. Navíc zrovna Pocking byl nejsnáze bránitelné prvoliniové letiště (Cham, Straubing, Pocking) - byl nejvíce v zázemí a Athéna měla relativně dostatek času tam navést stíhače.
Domnívám se, že jediným skutečně úspěšným bitevním úderem na vybavení letiště byl hned první ranní útok Šmolíků (+ o tři hodiny později B71) na Straubing. Odpolední úder Šmolíků i B-534 na Cham už letiště jako takové příliš neponičil. Jak jsem naznačoval, ztráty byly na straně letounů.
Rosomák napsal:
Zásadním problém pro nás byl model He-111 P-2.
Ve skutečnosti byly na podzim 1938 k dispozici pouze sériové He-111 B (1938 operačně k nasazení 219 ks) s motory DB 600C, tyto původně montované byly zaměněny za DB 600A protože se nedostávaly do stíhaček. Unesly sice 1.500 / 2.000 kg bomb, ale měly výkon jen 625 kW, v menší sérii B-2 byly použity DB-600CG, které dávaly výkon 700 kW.
Mnou požadovaným modelem byl He-111 E-1 (1938 operačně k nasazení 141 ks), který měl motory Junkers Jumo 211A. Ty mu dávaly výkon 746 kW, ale motory Jumo trpěly (do roku 1940) neduhem, že neměly přetlakové chlazení, takže ve větších výškách nemohly používat celý výkon motorů (přehřály by se), tj. rychlosti s bombami u modelu B - 369 km/h - nemohly dosáhnout.
Bohužel, byl Fučidou prosazen model He-111 P-2 bez omezení, který měl 850 kW a elitními motory DB-601A používanými v Emilech, které měly přetlakové chlazení a tudíž mohly používat plný výkon i ve větších výškách.
Diskuse o He 111 byla dlouhá a trnitá. Museli jsme mj. dokazovat, že nosnost He 111 nebyla 250 kg, ale 1500, resp. 2000 kg (to ještě nebylo nic oproti tomu, že jsme museli dokázat, že Bf 109 měly reflexní zaměřovače). Možnosti byly použít He 111 P-2, He 111 H-2, nebo bombardovací letectvo Luftwaffe omezit pouze na Stuky (ohledně nich se také vedla diskuse).
Reálné He 111 P-2 byla výkonná bombardovací letadla, podávající letové výkony minimálně srovnatelné, ve výškách však lepší, než He 111 H-2. V ILovi je verze P-2 zkriplený ubožáček s jednostupňovým kompresorem. Rozhodně nemá motory DB 601, o kterých píše Rosomák. Jeho výkony jsou v porovnání s verzí H-2 velmi slabé, ve výškách mizerné. Ve výsledku účastník této speciálky podával výkony sotva takové, jako He 111 B/E. Jediný parametr, ve kterých tyto své reálné starší bratry překonával, byl dolet, který ale stejně nebyl využíván do krajnosti.
Vysoko i nízkotlaké chladicí okruhy mají své výhody a nevýhody. Výhoda vysokotlakého tkví především v lepších chladicích možnostech ve výškách (nízkotlaká chladící kapalina může začít při rozpáleném motoru vřít) + kapaliny samotné může být méně. Nízkotlaký systém těží z mnohem menší náchylnosti k poškození.
Rosomák napsal:
Možnost, že by se mohly použít B-71 jako těžký stíhač (alias BF-110) byla Fučidou zamítnuta, viz pravidla.
Poněkud absurdní představa Nicméně nepamatuji si, že by se ke mně tento návrh kdy dostal a že bych ho zamítal. Nicméně kdyby se přece jen dostal, zamítl bych ho
Rosomák napsal:
Další co nás v pravidlech štvalo - pokud letadla přistály na jiném letišti, tak z něho nemohla vzlétnout do boje nebo být dozbrojena. Muselo se vrátit na své mateřské letiště, ze kterého letka operovala. U modrých v zápiscích se v tomto bodě vyskytují jisté nesrovnalosti.
A to, že musela operovat z letiště minimálně trojice, to byl také masakr. Dvě letadla vám stojí na stojánce a musí čekat na třetího až doopraví. Buch a v Plzni jsou všechny tři v prdeli.
Dále - pokud letadlo přistálo na jiném než mateřském letišti, tak se nesmělo opravovat, ale muselo se letět pro nový stroj. U nás vím o třech případech kdy se začala letadla opravovat, ale všechna tři letadla byla stejně v průběhu času při náletu na Klatovy zničena. Také u modrých v zápiscích se v tomto bodě vyskytují jisté nesrovnalosti.
Letka ČSL (resp. typ letounu) mohla operovat z letiště vlastního a až ze dvou letišť záložních. Letka (typ) u Luftwaffe mohl operovat z letiště hlavního a jednoho letiště záložního. ČSL mohlo vzlétnout min. se třemi letouny, v případě akutní potřeby (obrana letiště, ohrožení letounů útokem) ale i samostatně (!). U Luftwaffe byly minimem 2 letouny, v případě akutní potřeby také mohl vzlétnout i sólo stroj. A ano, i u Luftwaffe se toto pravidlo moc nelíbilo. Někteří piloti kvůli tomu museli čekat třeba i hodinu an vzlet, než se k nim někdo přidal.
Rosomák napsal:
Co by se mělo ještě v plansetu opravit pro větší realističnost:
B-534 IV. jejich výkony spíše odpovídají nižším verzím, protože avie dokázala ve výšce 3000 m udržet výkon 625 kW (850 k) po dobu 30 minut, krátkodobě až 632 kW (860 k). Tj. reálně při soubojích ve výškách by měla mít nad befky B,C, D vyšší výkon, i vzhledem k motoru Junkers Jumo 210 (v různých verzích, nejlepší D 680 k/500 kW), který by ve větších výškách hůře chladil při maximálním výkonu, jak jsem zmínil výše.
Šmolíci - letadlo, které ve skutečnosti umělo přistát na každé louce, klade velmi vysoké nároky na piloty při přistání a spáchalo ohromné množství nezaviněných ztrát. Přitom má v reálu odpružený podvozek. Kromě toho při přistání měli všichni piloti s ním problémy s nízkými FPS (což ale může být i jiným nastavením). Dále by potřebovala udělat se výkonnější verze III-M2, 740 HP (nižší verze měla 520 HP), která se vyráběla na jaře 1938.
Nádrže u Befek - neměly samosvorné, přesto 7/10 se po průstřelu zatáhly. A to mají jen jednu nádrž v trupu, pokud se nemýlím.
Nádrže u Avií - Avie měly v trupu dvě nádrže - mezi pilotem a motorem - 257 + 90 litrů. Přesto tečou jak cedník.
Nádrže u šmolíků - oproti befkům mají nádrže jak v křídlech, tak v trupu. Šmolíci od roku 1935 mají k tomu v trupu dvě nádrže. Přesto tečou jak cedník.
B-534 - ano, jsou určité zmínky o tom, že Avie mohly používat jakýsi vyšší "WEP" (War Emergency Power), se kterým mohly létat až cca 400 km/h. Domnívám se, že by to nemělo dopad na vyváženost akce ani na samotné (ne)úspěchy obou stran.
Nádrže Bf 109 - fungují blbě. Nicméně shodou okolností všichni piloti mé jednotky, kteří do nich byli během zasaženi, museli ihned hledat místo k přistání. Naše nádrže se nezatáhly. Ale vím i o situaci, kdy se mi na tréninku nádrž zatáhla jako samosvorná.
Nádrže Avií a Šmolíků - občas také nevytečou, v naprosté většině případů ano. A je to tak správně, samosvory prostě neměly.
Rosomák napsal:
Technická poznámka:
V reálné válce by byla v ČSR použita jiná palivová směs. Proč? Tehdy standardní letecká směs BiPoLi měla oktanové číslo 85, na toto oktanové číslo by změřeny veškeré výkony ČSL motorů. Obohacením příměsemi nebo jiným složením (aditivy pomocí tetraethyl olova nebo tetramethyl olova do stávající směsi BiPoLi, nebo přejitím na aditivované benzíny) by bylo tehdy nově možné dosáhnout oktanového čísla cca 92 a vyšší (v současné době letecké benzíny až na úrovni 107-110), což by znameno o 30% (či více) vyšší výkony motorů. Samozřejmě cena by byla mnohem vyšší (za příměsi a použití patentů), ale na to se ve válce nehledí.
O této skutečnosti se moc neví, ale v reálné válce by byla velmi důležitá. Vše je samozřejmě vztažené k rumunské ropě a palivům z ní vycházející.
Jinak si to každý může zkusit na pumpě, co udělá např. rozdíl 5 oktanových čísel s vaším autíčkem...
Je možné, že ČSL mohlo nasadit jiné typy paliv. Ovšem je krajně nepravděpodobné, že by motory byly stavěny a seřízeny pro jiná paliva, než ta, která mělo ČSL k dispozici. Luftwaffe používala před válkou i v jejím průběhu palivo B4 (87 oktanů), později během války bylo zavedeno vysokooktanové palivo C3 (96 oktanů - zavedeno na počátku roku 1942, revidováno v létě 1942).
Výkonový zisk v řádech desítek % jen změnou paliva a přeštelováním motoru je nesmysl.
PS: motor M52 pracující uvnitř mého štábního vozu je seřízen pro palivo BA95. A když jsem jednou jen tak na zkoušku zkusil nalít 5 litrů 100 oktanového paliva (do prakticky prázdné nádrže), tak jsem rozdíl nepoznal. Jestli ono to s těmi oktany nebude přecijen složitější, což?
Rosomak napsal:
Za dva roky měla Británie z USA k dispozici 150(!!!) oktanový benzín (dnes na to jezdí F1).
Ano, ano, sovětští dělostřelci u Stalingradu prý i střžíleli s cosinem 1,1 !
Jak to ale vypadá, tak to modrým šlapalo, když si nestěžovali.
A to je ten rozdíl, Rosomáku. Nám to samozřejmě taky nefungovalo. Akorát o tom nebrečíme. Prostě to nefungovalo, museli jsme se s tím poprat. Nedojely nám kolony na Cham a Straubing, museli jsme se s tím poprat. Co z toho, že to veřejně obrečíme? Prostě to tak bylo a museli jsme reagovat.
Upravil/a 1stCL_Jiricek dne 11-11-2010 11:53
Ahoj, jak bych si s vámi mohl zalétat? Kdy, kde a jak?
Létal jsem BOS solo a ted si na TAW trosku osvojil i engine mgmt a navigaci jen podle mapy. Sám ale nemám šanci. Létám za spojence.
Ahoj,
Po půlce života jsem si vzpoměl na svoje létání. Bohužel si pamatuji už jen starý Il-2 1946. Co se tedy teď létá poraďte mi kde bych objevil staré veterány.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.