Patch 4.03 - vaše první dojmy
|
Pavel |
Přidané 13-02-2006 13:29
|

Rozkoukaný

Příspěvek: 298
Založený: 16.01.06
|
Rozdíl mezi traverzou a tělesem kapkovitého profilu je zohledněný v Cx - součiniteli odporu. Ten průřez S má za účel odlišit dvě tělesa kapkovitého tvaru ale různě veliká. Zkusím někde najít nějaký obrázek...
Gentlemen, mlha nad kanálem se zvedá.. Jo, a první sestřel se nepočítá. Tím se jen vyrovnává účet za sebe...
|
|
|
|
AH_Cutora |
Přidané 13-02-2006 14:09
|

Uživatel

Příspěvek: 1507
Založený: 29.09.05
|
Plocha rozlisuje velikost telesa, soucinitel odporu (ale i vztlaku, momentu, ....) rozlisuje tvar telesa a jak tim vzduchem leti - jak je orientovan proti nabihajicimu proudu + hafo dalsich "drobnosti". V letectvi se za referencni plochu bere plocha kridla, protoze letadlo ma kridlo a jeho plocha je rozumne a snadno meritelna a tato plocha nese letoun.
Proto se take delaji tunelova mereni na geometricky podobnych modelech v urcitem meritku (treba 1:5) a namerene soucinitele principielne plati jak pro mereny model, tak pro vysledne dilo (letadlo, auto, barak, ...). Je tam teda jeste par vedlejsich vlivu ktere je treba brat v potaz (Mach, Reinolds, v extremnich pripadech i Prandtl), ale vcelku to tak plati.
EDIT: ale mam pocit ze moc dobre to vis Pavle ale chces slovickarit
Upravil/a AH_Cutora dne 13-02-2006 14:09
|
|
|
|
313_Gryzlov |
Přidané 13-02-2006 14:13
|

Uživatel

Příspěvek: 1088
Založený: 30.09.05
|
Pavel napsal:
Gryzlove, nemá náhodou být ta plocha S ve vzorci odporu průřez kolmý na směr letu, a ne plocha křídel? Tj. v podstatě čelní pohled ?
Teoreticky ano, ale v letecké praxi se to vztahuje na plochu křídla. Takovou hezkou ukázkou je třeba JAK-1 a JAK-3. Pokud pomineme přesun lapačů much (chladiče) z pod motorem u JAK-1 pod trup u JAK-3, tak hlavní příčinou snížení celého odporu bylo to, že došlo ke zmenšení plochy křídla z 17,15 m čtverečních u JAK-1 na 14,85 metrů čtverečního u JAK-3.
Upravil/a 313_Gryzlov dne 13-02-2006 14:14
|
|
|
|
Pavel |
Přidané 13-02-2006 14:22
|

Rozkoukaný

Příspěvek: 298
Založený: 16.01.06
|
AH_Cutora napsal:
... V letectvi se za referencni plochu bere plocha kridla, protoze letadlo ma kridlo a jeho plocha je rozumne a snadno meritelna a tato plocha nese letoun....
Jo tak, no já žil v přesvědčení, že to je průřez letadlem.
Ale pak teda v případě, že mám dvě letadla se stejnými křídly, ale několikrát tlustším trupem, v tomhle vzorci to vidět nebude ?
AH_Cutora napsal:
EDIT: ale mam pocit ze moc dobre to vis Pavle ale chces slovickarit 
podezíráš mě neprávem :sm2:
Gentlemen, mlha nad kanálem se zvedá.. Jo, a první sestřel se nepočítá. Tím se jen vyrovnává účet za sebe...
|
|
|
|
313_Gryzlov |
Přidané 13-02-2006 14:26
|

Uživatel

Příspěvek: 1088
Založený: 30.09.05
|
Pavel napsal:
AH_Cutora napsal:
... V letectvi se za referencni plochu bere plocha kridla, protoze letadlo ma kridlo a jeho plocha je rozumne a snadno meritelna a tato plocha nese letoun....
Jo tak, no já žil v přesvědčení, že to je průřez letadlem.
Ale pak teda v případě, že mám dvě letadla se stejnými křídly, ale několikrát tlustším trupem, v tomhle vzorci to vidět nebude ?
Tam se to projeví součinitelem odporu. Je to úplně to samé, jako když se počítá polára pro profil. Naměřené nebo napočítané součinitele vztlaku a odporu se vztahují na jednotkovou plochu křídla. Ta plocha je 1 m čtvereční. |
|
|
|
Opitze |
Přidané 13-02-2006 14:45
|

Stařešina

Příspěvek: 6346
Založený: 30.09.05
|
muzeme spocitat odporovou silu pro FW190 a pro Spita?
nasel jsem tam, ale nekde jinde, toto:
Fw190A6/Spit IXc
Lift Coef - 1.18/1.12
Weight - 9040lbs/7500lbs
Wing Area - 197sq.ft/242sq.ft
Wing Load - 45.88lb/ft/30.99lb/ft
Válka a korupce se nedá oddělit.
Dosažení kritické meze korupce téměř vždy vyvolá občanskou válku. A válka vyvolá ještě větší korupci. A tato korupce vyvolá další nestabilitu, která oslabí již tak oslabené demokratické instituce. Oslabí demokratickou kontrolu elit, kontrolu vlády, kontrolu státní autority. Války vedou armády a jejich generálové. A armády z podstaty nejsou demokratické instituce. Pro generály armád je válka požehnání. Kdo podporuje válku vedenou zkorumpovaným státem, podporuje jak samotnou korupci, tak v důsledku i úplné zničení demokracie a svobody v tomto státě.
|
|
|
|
313_Gryzlov |
Přidané 13-02-2006 14:50
|

Uživatel

Příspěvek: 1088
Založený: 30.09.05
|
CZ_Opitz napsal:
muzeme spocitat odporovou silu pro FW190 a pro Spita?
Pomocí CFD prograů ano, ale nezískáme tím skutečného hodnoty odporu obou letounů, ale získáme tím pouze hodnoty, které budou k sobě v takovém poměru, jako skutečné hdonoty odporu obou letadel. Navíc by se musely napočítat kompletní poláry. Není to legrace. |
|
|
|
313_Gryzlov |
Přidané 13-02-2006 14:52
|

Uživatel

Příspěvek: 1088
Založený: 30.09.05
|
CZ_Opitz napsal:
muzeme spocitat odporovou silu pro FW190 a pro Spita?
nasel jsem tam, ale nekde jinde, toto:
Fw190A6/Spit IXc
Lift Coef - 1.18/1.12
Weight - 9040lbs/7500lbs
Wing Area - 197sq.ft/242sq.ft
Wing Load - 45.88lb/ft/30.99lb/ft
Tohle si vztal kde? Součinitele vztlaku platí pro jaký úhel náběhu? |
|
|
|
313_Gryzlov |
Přidané 13-02-2006 14:55
|

Uživatel

Příspěvek: 1088
Založený: 30.09.05
|
Teoreticky by bylo možné vypočítat součinitele odporu z maximální rychlosti, pokud by bylo známo veliké množství parametrů, ale i kdyby jsme tyto parametry znali a vypočítali tak součinitele odporu pro obě mašiny, tak získáme pouze jeden součinitel odprou, pro daný úhel náběhu. Vzájemně tedy neporovnatelné.
EDIT:
Ale netvrdím, že by to nebylo zajímavé vědět
Upravil/a 313_Gryzlov dne 13-02-2006 14:56
|
|
|
|
Opitze |
Přidané 13-02-2006 15:04
|

Stařešina

Příspěvek: 6346
Založený: 30.09.05
|
Gryzlove... 
nemame v praci co delat, ze? co musime tedy znat, abychom dokazali spocitat na zaklade fyzikalnich zakonu, tento priklad:
FW190A6 a vedle je Spit IXc
leti ve vysce 2000m, rychlosti 350km/hod
oba dva zacnou klesat pod uhlem 45stupnu...
kdo bude ve vysce 1000m driv? a jaky odstup ziska?
nezabijej me! 
Válka a korupce se nedá oddělit.
Dosažení kritické meze korupce téměř vždy vyvolá občanskou válku. A válka vyvolá ještě větší korupci. A tato korupce vyvolá další nestabilitu, která oslabí již tak oslabené demokratické instituce. Oslabí demokratickou kontrolu elit, kontrolu vlády, kontrolu státní autority. Války vedou armády a jejich generálové. A armády z podstaty nejsou demokratické instituce. Pro generály armád je válka požehnání. Kdo podporuje válku vedenou zkorumpovaným státem, podporuje jak samotnou korupci, tak v důsledku i úplné zničení demokracie a svobody v tomto státě.
|
|
|
|
Liptow |
Přidané 13-02-2006 15:09
|

Rozkoukaný

Příspěvek: 207
Založený: 02.10.05
|
Lazy, ta poznamka o "well matched planes" platila pre porovnanie Fw 190 A-4 a Spitfire Mk.IX (verzia z roku 1942) - E. Brown tam pise ze masiny su vykonovo natolko rovnocenne, ze v boji 1:1 vyhra lepsi pilot.
Ja osobne by som 1:1 co-alt nesiel ani v A-5 vs Spit Mk.V (snad len head-on a prec). Co on ziska na zatacke, ja neziskam na akceleracii v strmhlavom lete a zoomclimbe, naopak este stratim ked trochu zatocim. |
|
|
|
313_Gryzlov |
Přidané 13-02-2006 15:16
|

Uživatel

Příspěvek: 1088
Založený: 30.09.05
|
CZ_Opitz napsal:
Gryzlove... 
nemame v praci co delat, ze?  co musime tedy znat, abychom dokazali spocitat na zaklade fyzikalnich zakonu, tento priklad:
FW190A6 a vedle je Spit IXc
leti ve vysce 2000m, rychlosti 350km/hod
oba dva zacnou klesat pod uhlem 45stupnu...
kdo bude ve vysce 1000m driv? a jaky odstup ziska?
nezabijej me!
Jen tak co mě z fleku napadá ...
tah, tedy přesněji přebytek tahu (= akcelerace) a s tím související
součinitele odporu pro obě letadla pro různé úhly náběhu, protože s narůstající rychlostí bude klesat úhel náběhu. Dá se říci, že nám chybí poláry pro obě letadla.
No a pak už jenom diferenciální rovnice, které popisují pohyb obou letadel, ale to je to nejmenší, co by mě trápilo 
EDIT:
A neboj, nezabiju Není od věci si takhle procvičit základní aerodynamiku
Upravil/a 313_Gryzlov dne 13-02-2006 15:17
|
|
|
|
312_Lazy |
Přidané 13-02-2006 15:19
|

Rozkoukaný

Příspěvek: 259
Založený: 19.10.05
|
Lazy, ta poznamka o "well matched planes" platila pre porovnanie Fw 190 A-4 a Spitfire Mk.IX (verzia z roku 1942) - E. Brown tam pise ze masiny su vykonovo natolko rovnocenne, ze v boji 1:1 vyhra lepsi pilot.
To mluvis o necem jinym nez ja. Faustnik na svym foru zcela vazne tvrdi, ze A4 a SpitVb jsou vyrovnana letadla:
The derated A4 matches well with the Spit Vb. |
|
|
|
312_Lazy |
Přidané 13-02-2006 15:31
|

Rozkoukaný

Příspěvek: 259
Založený: 19.10.05
|
Ja osobne by som 1:1 co-alt nesiel ani v A-5 vs Spit Mk.V (snad len head-on a prec). Co on ziska na zatacke, ja neziskam na akceleracii v strmhlavom lete a zoomclimbe, naopak este stratim ked trochu zatocim.
A jak by sis predstavoval, ze bys mnohem lepe tocici a zhruba stejne stoupajici letadlo dokazal 1vs1 porazit? |
|
|
|
mkubani |
Přidané 13-02-2006 15:43
|

Rozkoukaný

Příspěvek: 301
Založený: 02.10.05
|
The derated A4 matches well with the Spit Vb.
Ved pise DErated A4. To znamena podhodnotena. Takze za normalnych okolnosti Spit Vb by bol o triedu prekonany. |
|
|
|
mkubani |
Přidané 13-02-2006 15:46
|

Rozkoukaný

Příspěvek: 301
Založený: 02.10.05
|
312_Lazy napsal:
[quote]
A jak by sis predstavoval, ze bys mnohem lepe tocici a zhruba stejne stoupajici letadlo dokazal 1vs1 porazit?
Horizontalny boom and zoom. Ale na to okrem rychlosti treba aj slusnu akceleraciu a schopnost rychlo sa odputat v dajv v pripade nebezpecenstva. Ale to momentalne u A-4 nie je az taka pravda. Nie ze by mi to osobne az tak vadilo. Mne staci rychlost.
Upravil/a mkubani dne 13-02-2006 15:58
|
|
|
|
Opitze |
Přidané 13-02-2006 15:49
|

Stařešina

Příspěvek: 6346
Založený: 30.09.05
|
313_OTU_Gryzlov napsal:
CZ_Opitz napsal:
Gryzlove... 
nemame v praci co delat, ze?  co musime tedy znat, abychom dokazali spocitat na zaklade fyzikalnich zakonu, tento priklad:
FW190A6 a vedle je Spit IXc
leti ve vysce 2000m, rychlosti 350km/hod
oba dva zacnou klesat pod uhlem 45stupnu...
kdo bude ve vysce 1000m driv? a jaky odstup ziska?
nezabijej me!
Jen tak co mě z fleku napadá ...
tah, tedy přesněji přebytek tahu (= akcelerace) a s tím související
součinitele odporu pro obě letadla pro různé úhly náběhu, protože s narůstající rychlostí bude klesat úhel náběhu. Dá se říci, že nám chybí poláry pro obě letadla.
No a pak už jenom diferenciální rovnice, které popisují pohyb obou letadel, ale to je to nejmenší, co by mě trápilo
EDIT:
A neboj, nezabiju  Není od věci si takhle procvičit základní aerodynamiku 
jj, taky si rikam, ze naucit se neco noveho a protocit zavity neni nikdy na skodu(vid Cibule )... tak ja zalozim novy thread a tam zadam ulohu, ty tam napises co potrebujeme znat a potom to proste nejak vsichni spolecne dopocitame...
Válka a korupce se nedá oddělit.
Dosažení kritické meze korupce téměř vždy vyvolá občanskou válku. A válka vyvolá ještě větší korupci. A tato korupce vyvolá další nestabilitu, která oslabí již tak oslabené demokratické instituce. Oslabí demokratickou kontrolu elit, kontrolu vlády, kontrolu státní autority. Války vedou armády a jejich generálové. A armády z podstaty nejsou demokratické instituce. Pro generály armád je válka požehnání. Kdo podporuje válku vedenou zkorumpovaným státem, podporuje jak samotnou korupci, tak v důsledku i úplné zničení demokracie a svobody v tomto státě.
|
|
|
|
313_Gryzlov |
Přidané 13-02-2006 16:05
|

Uživatel

Příspěvek: 1088
Založený: 30.09.05
|
Klidně, ale obávám, se že to dopadne tak, že akorát budeme konstatovat, že neznáme to a to a na tom to zůstane viset  |
|
|
|
Opitze |
Přidané 13-02-2006 16:09
|

Stařešina

Příspěvek: 6346
Založený: 30.09.05
|
tak fajn mozna najdeme dalsi nadsence a potom i nejake info na webu a tak podobne
Válka a korupce se nedá oddělit.
Dosažení kritické meze korupce téměř vždy vyvolá občanskou válku. A válka vyvolá ještě větší korupci. A tato korupce vyvolá další nestabilitu, která oslabí již tak oslabené demokratické instituce. Oslabí demokratickou kontrolu elit, kontrolu vlády, kontrolu státní autority. Války vedou armády a jejich generálové. A armády z podstaty nejsou demokratické instituce. Pro generály armád je válka požehnání. Kdo podporuje válku vedenou zkorumpovaným státem, podporuje jak samotnou korupci, tak v důsledku i úplné zničení demokracie a svobody v tomto státě.
|
|
|
|
312_Lazy |
Přidané 13-02-2006 16:09
|

Rozkoukaný

Příspěvek: 259
Založený: 19.10.05
|
Ved pise DErated A4. To znamena podhodnotena. Takze za normalnych okolnosti Spit Vb by bol o triedu prekonany.
A tobe za soucasnych okolnosti (1.35ata/2400rpm) neprijde spitV o tridu prekonany?
Horizontalny boom and zoom. Ale na to okrem rychlosti treba aj slusnu akceleraciu a schopnost rychlo sa odputat v dajv v pripade nebezpecenstva. Ale to momentalne u A-4 nie je az taka pravda. Nie ze by mi to osobne az tak vadilo, ale myslim, ze na to chcel Faustnik poukazat (ak som to spravne pochopil).
Presne zneni otazky a cele odpovedi:
Q: What do you think Faust? You've seen my fighter matchups for Ghost Skies. Do you think I should pull the A4 and put in the A5, or would that cause a riot?
A: The derated A4 matches well with the Spit Vb.
The A5 is a good match for the Spit LFs.
Pokud nekdo tvrdi, ze SpitfireVb je srovnatelne letadlo s FW190A4 (1.35ata/2400rpm), mam velmi silne pochybnosti o jeho schopnosti objektivne posoudit i jine veci.
A4 uleti Spitovi V bez problemu, jak stremhlav tak i v horizontu. Pokud ale uz sedi spit fokrovi za zadkem, chyba je v pilotovi a ne v letadle.
Srozumitelneji: SpitVb je ve srovnani s A4 totalni srot. |
|
|