A zkousels to? Protoze v realu to vubec neni pravda, a 4090 si ve sturmu pri 100% vytizeni bere cca 250 wattu, max tak 280 wattu... Mnohem driv narazi na voltage limit a vejs nemas sanci ji dostat, at delas co chces...
Oproti tomu 3080 si skutecne tech svych 350 Wattu TDP bere, protoze ji ve skutecnosti limituje ten watt limit... Takze v realu je 4090 o cca 100wattu uspornejsi nez 3080... Plati pro dx11 hry, jako Il2... Abys vyuzil ten tdp limit 450wattu na 4090 tak bys musel vyuzivat na ty karte vsechny ty moderni ficury, co ma a stejne by ses tam nejspus nedostal... a il2 nebo DCS je rozhodne nemaj, tudiz i kdyz ma 4090 100% vytizeni ve hre, tak nevyuziva vsechny casti jadra a ani nahodou se tomu TDP nepriblizi...
Nicmene neni to prvni stejnej nazor na 4090 co sem slysel a plyne z absolutni neznalosti, je to fama... Naopak, 4090 je ve Sturmovi velmi usporna karta, mnohem uspornejsi nez 3080 apod a Pritom dava vice jak dvojnasobny vykon oproti 3080, takze naopak pomer vykonu ku spotrebe je u 4090 naprosto excelentni... A i vlastni spotreba 250watt v prumeru je velmi, velmi dobrá...
Upravil/a Hot_Dog dne 31-03-2024 21:21
Jo, ukázal mi to HW monitor, když jsem pustil Furmark. To číslo mám právě z něj. A ovladače zdroje (mám propojený zdroj přes USB s deskou) mi ukázal spotřebu přes 500W. Nechal jsem to běžet 10 minut. Nic se naštěstí neroztavilo a karta nešla nad 75°C. Ale když v DCS dám limit 60 FPS, jsem v Online hře na Mariánských ostrovech v F-14 (což je asi ta nejvíce na HW náročná kombinace), tak si karta bere krásných 100W, což je podstatný rozdíl oproti mé předchozí RTX2080. Je to 4090 VENTUS 3X E 24G OC. Mám 850W platinum zdroj. A poprvé se mi v něm pustilo aktivní chlazení.
Ano, pokud das fps limit tak ses jeste uplne nekde jinde kdyz karta jede treba na 50-70% vytizeni... Ja tech 250w myslim pri 100% vytizeni bud bez fps limitu a nebo ve VR kdyz je to nastaveny schvalne na hranici...
A ta luxusní teplota při těch 100W a 60FPS. To nejde přes 50°C Jako DLAA žere mnohem méně výkonu, než MSAA a vypadá lépe, což je zajímavé.
Upravil/a AJaromir dne 31-03-2024 21:42
A ta luxusní teplota při těch 100W a 60FPS. To nejde přes 50°C Jako DLAA žere mnohem méně výkonu, než MSAA a vypadá lépe, což je zajímavé.
Není to až tak zajímavé protože, protože DLAA má úlevu přímo v hardware, resp. NV vytvořila čip - tensor, který DLAA přímo používá a tak se konečný výpočet liší oproti MSAA.
Byť MSAA dělá asi nejpoctivější práci a vyhlazuje každý polygon separátně. Je to něco jako u amigy RISC čipy, které řešily část grafického výkonu mimo hlavní procesor.
Osobně stále používám MSAA v DCS. Nicméně DLAA už má navrch.
Ikdyž teď jsem zkusil je porovnat a třeba DLAA lépe řeší shimmering. Ale třeba s ostrými čarami má oproti MSAA problém. To jde vidět na HUDu třeba v SU-25T. Ale to už je jiné téma.
To je tvoje? Máš CPU taktovaný?
Jinak podle GeForce Experience mi 4090 v BOS bere 350-420W. Neměřil jsem ničím jiným.
A ještě jeden edit. DCS se zdá méně náročné, tak 330-380W.
Upravil/a Richi dne 01-04-2024 19:04
Já měřím HW monitorem od CPUID. K tomu mám originál ovladače ke zdroji od Corsair. (HX850i - na rozdíl od jiných modelů Corsair je tento velmi spolehlivý). Ovladače poskytují informace o příkonu i výkonu zdroje, včetně teplot, účinnosti a tak.
Upravil/a AJaromir dne 01-04-2024 19:40
To je tvoje? Máš CPU taktovaný?
Jinak podle GeForce Experience mi 4090 v BOS bere 350-420W. Neměřil jsem ničím jiným.
A ještě jeden edit. DCS se zdá méně náročné, tak 330-380W.
Mám 4090 podvoltlou a ve 4k to bašt v DCS na hodně vysoké detaily 220W max.
[img]https://img25.rajce.idnes.cz/d2502/15/15475/15475408_671c3d189a72430840e88702444950a4/images/DCS.jpg[/img] is not a valid Image.[img]https://img25.rajce.idnes.cz/d2502/15/15475/15475408_671c3d189a72430840e88702444950a4/images/DR_2.jpg[/img] is not a valid Image.
Na způsobu snížení napětí je krásné, že tím nemůžeš nic zničit.
Když hodnotu mV ubereš víc, nastane leda CTD dané hry, prostě napětí o kousek přidáš nebo snížíš frekvenci. YouTube Video
[img]https://img25.rajce.idnes.cz/d2502/15/15475/15475408_671c3d189a72430840e88702444950a4/images/DCS.jpg[/img] is not a valid Image.[img]https://img25.rajce.idnes.cz/d2502/15/15475/15475408_671c3d189a72430840e88702444950a4/images/DR_2.jpg[/img] is not a valid Image.
Ztrátu výkonu můžeš případně dorovnat zvednutí vram 1000-1500MHz, grafice žádný undervolt nemůže nijak ublížit, ba naopak prodlouží životnost.
[img]https://img25.rajce.idnes.cz/d2502/15/15475/15475408_671c3d189a72430840e88702444950a4/images/DCS.jpg[/img] is not a valid Image.[img]https://img25.rajce.idnes.cz/d2502/15/15475/15475408_671c3d189a72430840e88702444950a4/images/DR_2.jpg[/img] is not a valid Image.
Škoda, že nevím, o čem je řeč Tu utilitku výše mám a je mi k něčemu, páč netuším, co s ní...
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
AJaromir napsal:
To není úplně pravda. Snížení napětí v závislosti na odporu buď sníží výkon nebo zvýší proud.
Navíc u čipu rozhodně nemužeš brát poučku z první lekce elektriky ohmova zákona... Když snížím napětí a transitory na stejné frekvenci budou dál spolehlivě stíhat přestup z 0>1 a 1>0, tak výkon zůstane uplně stejný ale se sníženým napětím klesne i proud!!! Toto opravdu nelze tady aplikovat, navíc výkon P=U*I je naprosto něco jinýho, než výpočetní výkon!!! To že klesne výkon U*I rozhodně neznamená, že klesne výpočetní výkon... Výpočetní výkon je danej architekturou + počtem výpočetních jednotek + frekvencí (taktem)...
Ve skutečnosti undervoltingem neztratíte výkon, ale naopak ho získáte!!! Myslím výpočetní výkon... Dorovnávat ho taktem grafické paměti nemusíte, nicméně samozřejmě je vhodné zvednout takt i těm pamětem, systém má vždycky rychlost "nejužšího hrdla" No ale taktování pamětí od série, GTX10xx je jiná story, myslím, že spousta lidí taky neví co dělá a hlavně jak to správně otestovat a získat nejvyšší výkon
No ani jeden nemáte uplně pravdu. Od dob, co nvidia před mnoha zavedla tohle, jak to nazvat "proměnnou frekvenci" v závislosti na x-parametrech, tak to funguje uplně jinak, než v dobách "jedný frekvence"... Mimochodem už to přišlo i do oblasti CPU od Ryzenů 5000x/7000x a intelů, jen s několika letým spožděním oproti GPU...
A dneska je v zásadě jedno, jestli zvedáte výkon zvedáním frekvence nebo snižováním napětí, dostanete uplně stejnej výsledek, protože to napětí se mění a frekvence taky... GPU má v defaultu "nějakou převodní tabulku", která říká při jakejch taktech má dát na jádro jaký napětí... A když nastavíte třeba +100MHz na jádře, tak jen nastavíte offset, tedy např napětí který bylo dřív na 2GHz teď bude na 2,1GHz
Naopak když podvoltujete třeba o 0,05 Voltu, tak zase nastavujete ofset, tedy např. pokud v základu karta dává 1,2V při taktu 2GHz, tak teď bude dávat při tom taktu 1,15V... No a jelikož z hlediska fungování čipů je každej čip schopnej pracovat na určitý frekvenci pod nějakym napětí, než začne házet chyby, ttak se obouma způsobama dostanete na tu samou převodní tabulku napětí/frekvence... Jenom ta tabulka byla z výroba nastavena "s velkou rezervou" aby karta 100% nespadla a lidi jí nereklamovali... A jediný co vy tímhle uděláte je, že tu tabulku nastavíte "více na hranu"
Takže v obou případech Vám pojede GPU na stejným napětí, jako v defaultu, jenom u toho napětí budou vyšší takty... A to je zcela v pořádku a chcete to...
Co je pravda je, že ani jedním způsobem nemůžete kartě nijak ublížit, ublížit lze primárně vysokým napětím (ani v jednom případě se ale na kartu nedostane vyšší napětí, než bylo z výroby, navíc tam je tzv. voltage limit a na ten vy nijak nešaháte, opakuji vy nastavuje offset na převodní tabulce, ale napětí se furt zastaví na tom samym voltage limitu) a druhotně vysokými teplotami (na což má ale karta temperature limit a tam záleží jak jí výrobce navrhl, udělal chlazení, atd, ne jak funguje thle převodní tabulka...)
Upravil/a Hot_Dog dne 02-04-2024 20:08
PS veškerý taktování je o tom, že nějakou dobu trvá přechod z 0 na 1 nebo z 1 na 0, není okamžitý...
Nyní mě neberte za slovo s konkrétními hodnotami, ale dávám příklad pro představu:
1) Představme si že čip běží na 1.2V
2) Elektronika vyhodnocuje 0 jako napětí třeba 0 až 0,6V
3) Elektronika vyhodnocuje 1 jako napětí třeba 0,9V až 1,2V
4) Mám tranzistor na hodnotě 0 a chci ho dostat na 1... To nějakou dobu trvá, průběh je takovýto... Časová konstat Tau, jestli ste někdy slyšeli...
[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/09/Series_RC_capacitor_voltage.svg/230px-Series_RC_capacitor_voltage.svg.png[/img] is not a valid Image.
5) Když budu mít moc vysokej takt, tak doba bude kratší, já změřím hodnotu napětí třeba 0,88V a šup sem v "šedý zóně", která je nedefinovaná, protože 1 začíná až na 0,9V a mám tam chybu, spadne mi PC!!!
6) Sou dvě možnosti jak to vyřešit, snížím frekvenci (takt) čímž zvětším dobu, po který se napětí na tranzistoru vyhodnotí a už to nebude 0,88V, ale třeba 0,95V... A nebo zvětším napětí, kdy po zvětšení napětí klesne doba potřebná pro přechod do stavu 1...
No ateď si to spojte s tím, co sem psal o příspěvek vejš... Ale pamatujte, vy nenastavujete u těhle GPU ani CPU už konkrétní napětí nebo takt... Vy nastavujete jen offset nějaký defaultní převodní tabulky!
A jak píšu, každej "kus křemíku" má nějakou hranici danýho napětí a zároveň taktu, při ketrym začne házet chyby, protože nebude stíhat ten přechod viz bod 4) Čím vyšší napětí, tím vyšší frekvence bez chyb a naopak...
Upravil/a Hot_Dog dne 02-04-2024 18:53
Škoda, že nevím, o čem je řeč Tu utilitku výše mám a je mi k něčemu, páč netuším, co s ní...
To je jednoduchý, zvyšuješ frekvenci GPU (případně frekvenci pamětí) a snažíš se vytřískat z té své grafárny maximální výkon, protože z výroby základní přednastavený výkon je jen průměrný.
Pokud nezvyšuješ napětí, zvyšuješ pouze frekvenci, tak nic nemůžeš zkurvit. Program automaticky otestuje stabilitu a pokud se grafárna hryzne, tak se pc samo restaruje a bios gráfárny se vrátí do předchozího funčkního stavu.
Kdybys zvyšoval napětí, tak ten program tě bude varovat, že se pouštíš na tenký led, takže je to víceméně blbůvzdorný
Takže si s tím můžeš pak hrát a dostat z toho pár FPS navíc.
Nicméně okem ve hře to navýšení výkony oproti základnímu z továrny pak stejně většinou nepoznáš, takže je to šumák.
Ty nejlepší výkony z toho dostaneš právě až když se pouštíš na "tenký led", kdy si hraješ s vyšším napětím a tam už pak to navýšení výkonu grafárny může být celkém výrazné.
Pak je ale potřeba hlídat teploty apod. aby si ji člověk neupekl a definitivně nezničil.
Podvoltování - tzn. zmenšení výkonu, když ho máš dost a tolik nepotřebuješ je dobré taky k tomu,
že grafárna pak méně hučí, pokud má někdo v pc nějakou kartu se zvukem motorové pily, tak to ocení, specielně když chtějí děti pod 9h spát
Taky o něco méně žere, ale na to sral pes ..
Ten program je designovanej tak, že to zvládnou i děti v nižším ročníku ZŠ, takže se toho neboj. Už to není jako kdysi, že to bylo jen pro odborníky
Upravil/a magot dne 02-04-2024 20:31
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.