Obávám se že modří měli dost velké problémy s letištěma a jejich kapacitou. takže jich nakonec letělo málo...pls. neviděl někdo nějaký hlášky z chatu o tom, že mají málo místa.
Německé plánování bylo jednoduché. Krásně se projevil fakt, že sebelepší plán nepřežije křest ohněm .
V briefingu bylo uvedeno obsazení nepřátelského letiště. To na starších Lekkových speciálkách znamenalo vše tam vystřílet (flaky, auta..), sednout se třemi stroji a říct červeným, že už ho nesmí používat. Naše strategie byla vymýšlena právě v závislosti na tomto. Letiště mělo být obsazeno cca do 30ti minut od začátku akce. Krátce před ní mi Lekk řekl, že takhle to myšleno není a že ji jen máme zajistit ve vzduchu a nedovolit ničemu, aby z toho vzlétlo. To pro nás znamenalo likvidaci původních plánů . Očekávali jsme, že letiště zvládne zničit 8 Fw 190 s SC500 a další 4 podpoří ještě útok na lodě (ty měly být dvě, ale pak jsem Lekkovi řekl, ať přidá třetí, protože na britské se vejde méně letadel než na americké nosiče). Očekávali jsme, že ty dvě lodě dokážeme potopit během jediného mohutného náletu Bf 110, He 111 a zmíněného schwarmu Fw 190.
Prvním cílem bylo letiště, rolování s přetíženými Fw 190 bylo obtížné, ale Bf 110 a He 111 to měly zřejmě ještě těžší. K cíli jsme se bohužel vydali o 10 minut déle, než jsem původně plánoval. Letěli jsme ve výšce čtyř kilometrů - v takovém úzkém pruhu světla mezi temnou oblohou a temnou zemí . Docela hezká scenérie, při níž ale Tajpan bohužel dostal modrou smrt. Nad nepřátelským letištěm jsem ostatní vyzval, aby zůstali nahoře, že sám zkusím na rychlosti proletět nad letiště a rozsvítím jim tak pozice flaků (přecijen u sebe mám jistotu, že si podržím energii a budu moci vystoupat zpátky ). Jenže flaky tam nebyly, nechal jsem jen Paulieho hodit bombu na jeden dobře viditelný cíl, ale nejsem si jistý, jestli ji vůbec odhodil. Pak přišel příšerný a nepochopitelný lagfest - někde asi spustily flaky, u nás to nebylo. Všech 11 zbylých Focke-Wulfů se vydalo k lodím, ale přesnost bombardování byla prachmizerná. Krom mě asi loď netrefil nikdo Pak letíme zpátky nad letiště a začínáme dělat letecký deštník. Hero mě může pranýřovat, že jsem k tomu vydal pokyn, ale tak zněl poslední Lekkův plán a koneckonců to byla poslední možnost, jak trochu odlehčit skupinám útočícím na lodě. Ztratili jsme tam dost letadel, aniž bychom dosáhli výraznějších úspěchů.
Následoval návrat domů, přistání a druhý let, na který zbylo už jen 8 Fw 190. S Tajpanem jsme letěli k lodím na Freie Jagd a natrefili na početnou skupinu Seafirů, nebo Spitfirů. konečně jsem mohl poprvé stisknout spoušť svých zbraní, ale nepřítele jsem jen lehce poškodil. S Tajpanem jsme si udržovali poměrně bez potíží převahu. S jedním Spitem jsme se potkal na Head On, ale on včas usoudil, že riziko je moc vysoké. Popravdě řečeno uhnul dost nešikovně a moc brzy, tak jsem na něj mohl vystřelit. Dvě vteřiny po průletu mě v 5500m zasáhl flak. ustřelil mi směrovku, poškodil motor a pustil benzin. Bylo mi jasné, že je zle. Okamžitě jsem otočil domů a ještě stihl vystoupat do 7km. Krátce poté vytekly poslední kapky paliva a já najednou řídil čtyřtunový větroň. Světe div se - z výšky 7km jsem překonal celkovou vzdálenost okolo 80km od severního Skotska až k našemu letišti Herdla, na kterém jsem nouzově přistál. Bylo to dost těsně, ale vyšlo to. Tajpan se nedokázal ze souboje nad loděmi včas odpoutat a byl poškozen, nakonec ale přecijen uletěl domů i on. Podařilo se mu i odehnat ode mě letadla, která se mě poškozeného pokusila následovat. Takže díkys moc
K akci nemám moc co dodat. Popravdě řečeno mě moc nezaujala. Atmosféru to mělo až do našeho příletu k nepřátelskému letišti, kde nebylo ani živáčka, žádné pozemní objekty..nic. Pak poněkud zmatený přesun k lodím, kde nás přivítal naopak extrémně hustý (ale se stíhačkou prolétnutelný) flak. Pak coverování nepřátelského letiště zničilo i poslední zbytky atmosféry. Rudí místo toho, aby čekali zalezlí v bunkru a přivolali další stíhače k vybojování vzdušné nadvlády nad vlastním letištěm, tak dávaly pořád dokola refly a způsobovaly dost nepříjemné lagy. V tu chvíli jsem se cítil jako na nejpitomějším dogfightu někde v Číně. Druhý vzlet byl o něco lepší, s Tajpanem se pěkně kooperovalo i komunikovalo. Jako největší osobní přínos neberu pocity z akce, ale vyzkoušení si, jak daleko dokáže vlastně doklouzat Fw 190 bez benzinu (dosáhl jsem klouzavosti okolo 12 : 1 při cca 250km/h).
Z technického hlediska proběhla akce na modré straně v pořádku (lagování bylo víceméně únosné, FPS se drželo v rozumných mezích, na letištích byl dostatek místa), ale akci s (pro mě) takhle špatnou atmosférou jsem ale neletěl už velmi dlouho.
Obrázek větroně Fw 190 "Super Blaník" krátce před dosednutím na letišti Herdla:
[img]http://vwings.net/dnl_fucida/norsko.jpg[/img] is not a valid Image.
Co bylo IMHO špatně:
1) Mapa - už bylo asi řečeno vše důležité, pro příště by možná ještě nebylo špatné dát každé straně někam do zázemí alespoň jedno nouzové letiště s komplet planesetem pro případ že se něco podělá (problém s počtem míst nebyl na první specce). Lagy jsem měl při vzletu z letadlovky kdy byli zrovna pod útokem a pak při kroužení kolem letiště A3 i když tam prakticky nebylo moc objektů a flaků. Jinak plynulé bez škubání, i při útoku fe fjordu to bylo ok.
2) Špatný plán pro Beaufy - beafy měli spíše startovat hned a zašít se někde v bouři a útočit do 5 minut od nalezení lodí, čekat na letišti na oznámení přesné polohy a pak tam půl hodiny letět je hrozná ztráta času a nedá se stihnout druhý útok.
3) Z mého pohledu podivně určené priority mise - já z rozkazů pochopil že ochrana bitevních lodí je pro LW priorita No1, stejně jako pro nás jejich zničení. Misi jsem chápal jako kapku pozměněnou rekonstrukci útoku na německé lodě proplouvající kanálem LaManche (operace Cerberus myslim) a přitom o ty lodě prakticky nešlo.
4) Závěr mise kdy:
a ) Georgeu neposlechl rozkaz velitele a svévolně samostatně zaútočil na bitevní loď která ho sejmula flakem nebo ji taranoval nejsem si jist, každopádně to bylo špatně.
b ) Snad nikdo z Beaufů pořádně nepřistál, samé zbytečné crashe, na to že mimo mě nikdo nebyl poškozen to byla opravdu bída a ostuda.
Co bylo zase dobré:
1) Ten vyhlídkový let k lodím byl super, až na tu roztahanou formaci bezva atmosféra.
2) Cover beaufů (myslím 1-2xP51 a 2xSpit)- krásná spolupráce, neměli sice do čeho píchnout ale starostlivě kolem nás kroužili a ochotně nám značkovali cíle a dělali průzkumná tykadla. S! pánové
3) 311_Rampa to výborně velitelsky zvládl, furt věděl kde jsme, dotáhl nás domů živé, dobře nás navedl na útok, až na ten crash na závěr dobrá práce.
Díky Fučidovi za povolení toho seafira s bombou místo Beaufa, sice nedošlo na jeho bojové použití ale i tak díky, start z letadlové lodě pod útokem s plnou bandou a 500lb bombou bylo docela vzrůšo.
Edit: výmaz vloudivšího se smajlu
Upravil/a GC3_glum dne 16-04-2007 07:50
Lekku-příště prosím tě dej do brífingu i přesná pravidla ohledně smrtí a tak.
Jako obvykle není potřeba něco plánovat pro modré,protože ti (jejich velitel)se rozkazů nedrží.Už ve chvíli startu červených bylo jasný že modří pošlou všechny stroje na lodě.Myslím že v tom takzvaném reálu by šel modrý velitel opět ke zdi za nechránění posledních dvou velkých hladinových lodí.
Takže jak jsem to pochopil tady z příspěvků -pokud by se Beufightry mohly normálnš narodit tak by patrně do hodiny kriegsmarine přišla o všechno.
Fučido chápu že jsi ten nejlepší ,ale my to tady už víme nemusíš nám to zdůrazňovat
GC3_glum napsal:
2) Cover beaufů (myslím 1-2xP51 a 2xSpit)- krásná spolupráce, neměli sice do čeho píchnout ale starostlivě kolem nás kroužili a ochotně nám značkovali cíle a dělali průzkumná tykadla. S! pánové
vzrůšo.
Díky díky, snažili jsme se... Ale byli jsme jen mustangy, spit s námi žádný neletěl...
Tělo mrtvého nepřítele páchne vždy dobře.
Aulus Vitellius
GC3_glum napsal:
b ) Snad nikdo z Beaufů pořádně nepřistál, samé zbytečné crashe, na to že mimo mě nikdo nebyl poškozen to byla opravdu bída a ostuda.
No tak vraceli jsme se čtyři, jedinej Rampa to rozsekal při přistání, já jsem jenom nedobrzdil, páč jsem musel nejdřív přeletět trosky na dráze a trochu přejel konec dráhy, ale letadlo ok, normálně jsem se otočil a dojel na stojánku a Permon sednul bez problémů až na to že mu upadlo kolo
Upravil/a 311_Tjurma dne 16-04-2007 08:47
Rufu napsal:
Lekku-příště prosím tě dej do brífingu i přesná pravidla ohledně smrtí a tak.
Jako obvykle není potřeba něco plánovat pro modré,protože ti (jejich velitel)se rozkazů nedrží.Už ve chvíli startu červených bylo jasný že modří pošlou všechny stroje na lodě.Myslím že v tom takzvaném reálu by šel modrý velitel opět ke zdi za nechránění posledních dvou velkých hladinových lodí.
Takže jak jsem to pochopil tady z příspěvků -pokud by se Beufightry mohly normálnš narodit tak by patrně do hodiny kriegsmarine přišla o všechno.
Fučido chápu že jsi ten nejlepší ,ale my to tady už víme nemusíš nám to zdůrazňovat
Jo v tom olovene šedém prostředí si udělal pěkný ohňostroj S!
Modri dodrzuji vsechny casy a pravidla specialky, co se ale tyce taktickych akci, provedeni volime sami. Vzhledem k absurdnimu zakazu letu do fjordu pro jednomotoraky tam mohlo z cely modry strany pouze 6 letadel. Ostatní chtě nechtě musely letět na lodě. Tim se zkrátka přesunulo těžistě našich operací jinam. Nevidim důvod nechat někde rozsekat 6 110tek coverem bombarderu.
Do zera se nikdo nenahlasil, nebo nahlasil, ale pak nemohl letet. Zkratka do toho nebyl pilot.
Upravil/a 1stCL_pbarry dne 16-04-2007 08:58
Není důležité vyhrát, ale přežít.
I když vyhrát je taky fajn.
Obzvlášť, když vyhraju já!
1stCL_pbarry napsal:
Nevidim důvod nechat někde rozsekat 6 110tek coverem bombarderu.
Do zera se nikdo nenahlasil, nebo nahlasil, ale pak nemohl letet. Zkratka do toho nebyl pilot.
Původně neměli mít červení žádný doprovod, v cílové oblasti je měli jen podpořit 4 průzkumné mustangy, bohužel po zjištění, že z modré strany se letí ouplně jinak, tzn. že 110 nejsou v prostoru fjordu a zvesela si letěli bombardovat, bylo přistoupeno k tomu, že mustangy (nyní jen tři), po té co nalezli cíle a splnili si tak své povinnosti doprovodí bombery...
Co kdyby je tam čekalo nějaké překvapení, například ve formě v klidu si hlídkujících jednomotorových stíhaček Luftwaffe nad fjordem...?
Modří defakto nechali fjord v plén a celý problém hodili na dělostřelce... Co na to asi řekl pan říšský polní maršál Göring...???
Upravil/a mha dne 16-04-2007 09:39
Tělo mrtvého nepřítele páchne vždy dobře.
Aulus Vitellius
tohle si vyrid s vedoucim, mel te upozornit na tohle nebezpeci.
tohle mi příjde jako zcestný, jak jsem ho měl upozornit, když neznám rozkazy blue , natož že blue budou utočit na "opusteny" letiste a ze nas postrilej okamzite co se narodime. Několik z nás bylo na kusy jeste nez stacilo nahodit motory a chudak Hero to proste koupil do škeble. Ale tak už to je, ja veřejně říkám, že bych Vám provedl to samý A taky příště provedu
Upravil/a 311_Rampa dne 16-04-2007 09:40
Jednu velkou připomínku bych měl.
Jak jsem se v průběhu akce dozvěděl, tak ke zničení letadlové lodi je potřeba 4-5 dvojic torpéd. Stejně tak jsem se dozvěděl, že pokud je letoun sestřelen, jím vypuštěné torpédo neudělá žádné poškození na lodi. Během dne jsem se přesvědčil, že lodě jsou v takové mlze vidět až v době, kdy jsme již v dosahu jejich flaku. A zároveň jsem si během dne ověřil, že šance přežít v He-111 tento útok torpédem je 2 ku 1.
Provedu rychlý výpočet a zjišťuji, že i kdyby všichni piloti He-111 přesně trefili svůj cíl, tak by k letadlovkám dojely 4 dvojice torpéd. Takže v ideálním případě to mohlo potopit jednu loď. Žádný svaz lodí. S velkým štěstím pouze jednu. A v druhém náletu by dojely pouze 2 dvojice torpéd a v posledním náletu žádná. Žádný He-111 by nepřežil víc než tři lety (i kdyby to stihnul) a to pouze přičiněním flaků od lodí. Tedy pomíjím účinnost Seafirů. Už z tohodle bylo jasné, že Lekkův plán musí jít stranou, protože Heinkely jsou k ničemu a chránit lodě smí pouze hrstka Bf-110.
Akce dobrá, ale úkol typu "obsadit letiště". Proč? Proč by LW plýtvala posledními několika stíhači na obsazení letiště? Zbytečnost. Proč mohou do fjordu pouze Bf-110? Beaufighter je také dvoumotorový a mohl by být stejně dobře zaměněn s Bf-110. Kdyby to bylo v reálu, tak by se německé stroje nějak označili, že? (Viz Papagei staffel u JV44). Prostě když reál, tak reál.
Opět říkám, nápad skvělý, akce dobrá, ale po přečtení rozkazů mám dost smíšené pocity.
1stCL_pbarry napsal:
Nevidim důvod nechat někde rozsekat 6 110tek coverem bombarderu.
Do zera se nikdo nenahlasil, nebo nahlasil, ale pak nemohl letet. Zkratka do toho nebyl pilot.
Modří defakto nechali fjord v plén a celý problém hodili na dělostřelce... Co na to asi řekl pan říšský polní maršál Göring...???
No ono by stačilo počkat si v ustí fjordu a byli bysme namydlení
1stCL_pbarry napsal:
Nevidim důvod nechat někde rozsekat 6 110tek coverem bombarderu.
Do zera se nikdo nenahlasil, nebo nahlasil, ale pak nemohl letet. Zkratka do toho nebyl pilot.
Modří defakto nechali fjord v plén a celý problém hodili na dělostřelce... Co na to asi řekl pan říšský polní maršál Göring...???
No ono by stačilo počkat si v ustí fjordu a byli bysme namydlení
Pravděpodobně, ty tři mustangy by to rozhodně celé neuhlídali, holt si modří chtěli připomenout blitzkrieg ze začátku války a na defenzivu nemysleli...
Tělo mrtvého nepřítele páchne vždy dobře.
Aulus Vitellius
311_Tjurma napsal:
No ono by stačilo počkat si v ustí fjordu a byli bysme namydlení
Urcite nekde nechame krouzit 12 pilotu ve fockewulfech abyste to vzali oklikou treba z jihu
no uprimne receno jsem si myslel ze neco takovyho udelate. 110 budou hlidat nad lodema a nejaka jina skupinka bude cihat vedle. a pokud by Beau prosli nepozorovane nad fjord tak tam by je uz nejakym zpusobem (bud na visual nebo podle flaku) objevili 110 ktere, kdyz nic jineho, by na vracejici se Beau navedli zbytek stihacu. pokud si vzpomenete tak Lekk sliboval 110 ze si bezvadne zafajtej a asi by se tak i stalo ...
bigjirka napsal:
Proč mohou do fjordu pouze Bf-110? Beaufighter je také dvoumotorový a mohl by být stejně dobře zaměněn s Bf-110. Kdyby to bylo v reálu, tak by se německé stroje nějak označili, že? (Viz Papagei staffel u JV44). Prostě když reál, tak reál.
Opět říkám, nápad skvělý, akce dobrá, ale po přečtení rozkazů mám dost smíšené pocity.
no Beau bylo vybrany prave kvuli tomu, ze by se mohlo zamenit za Bf 110. si myslim, ze s tyhle strany to mel Lekk vymysleny dobre. stejne tak je docela dobre vysvetlen zakaz letu nad fjordem pro vsechny ostatni. Britove si nad Scapa Flow taky nepousteli kazdyho
a asi bych se neohanel tim, ze real. kdyby to byl real, tak byste asi tezko vedeli, ze je obsazena i davno opustena letecka zakladna kdyz jste i ten svaz letadlovek nasli, dle rozkazu, uplne nahodou. stejne tak by ten svaz byl slozenej asi i z jinej lodi nez jaky byli na mape apod.
1stCL_pbarry napsal:
kdo by potom utocil na lode ?
Mno podle zveřejněného BLUE brýfingu měli na lodě útočit He111, třeba i dvakrát, vrátili by se nějaké...
Obdobně to bylo i s našimi bombry, jedním útokem obě lodě potopit nemohli...
Tělo mrtvého nepřítele páchne vždy dobře.
Aulus Vitellius
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.