a bernouli se na to používá všude...je to o podtlaku a přetlaku na profile křídla, což nám vytváří vztlak jakožto sílu pusobící na křídlo zespoda a tlačící křídlo nahoru.
prostě nad křídlem je při určité rychlosti, náběhu a profilu menší statický tlak, kdežto pod křídlem je v tom samém okamžiku větší statický tlak. To že se to děje v tom samém okamžiku je základ vztlaku...jinak by se s křídlem nic nestalo.
Proto se ero nevznáší na letišti když stojí, ale až teprve když pořadně zafouká.
Podle těchto videí za rozdíl tlaku nemůže Bernouliho jev, ale Coandův jev a ono zrychlení částic na nasávací straně křídla je způsobeno oním poklesem tlaku. Tedy příčinou poklesu tlaku částice zrychlily a ne, že zrychlením částic vznikl pokles tlaku.
Už jsem to tu psal. Je to vliv všeho toho dokupy. Je to od sebe neoddělitelné. Díky tomu, že se proud tekutiny přimkne k povrchu, vzniká Bernoulliho efekt a současně s tím taky to vychýlení proudu vzduchu. Jeden bez druhého či třetího nemůže existovat. Je to jeden jev, který jen byl lidmi objeven po částech a proto se to vykládá jeden či druhý či třetí. Správně odpověď je, mohou za to všící ti pánové současně. (A to ještě určitě se ty věci dají vysvětlit kvantově a pak by do toho vletěli další mudrcové)
Čmelák létá díky tomu, že vytvoří vír a mává tak rychle, že jeho křídla zasahují do úplavu + dochází k jevu známého u golfových, tenisových nebo pinkpongových míčků, kdy vzniká rozdíl tlaku díky jejich rotaci v pohybu.
Jiříku, nesnažím se vymyslet kolo. V dokumentu se píše, že teorie založena na principu, že vzduch na horní straně křídla musí urazit delší trasu, jak na spodní straně křídla, je mylná. Viz: https://www.grc.n...rong1.html
Když už jsme u těch profilů křídel, našel jsem na toto téma na youtube celkem dost dobrá videa. Je až zajímavé, že čím starší ta videa jsou, tím je jednodušší z nich vše pochopit. Našel jsem je kdysi náhodou, když jsem se zajímal o kompresibilitu. https://youtu.be/... https://youtu.be/...
Sorry za odbočku .Ale tenhle post mě připomněl tenhle zajímavej článek . Vlastně trochu k tématu https://vesmir.cz...stroj.html
Coandův jev a Bernoulliho efekt jsou "jev" a "efekt". Tedy popisy toho, co vidíš. Oba jsou to jen popisy toho co se děje během obtékání, nejsou vysvětlením. A oba popisují následky téhož.
Je tedy celkem zbytečné bavit se o tom, jestli vzduch "zrychlil protože se snížil tlak", nebo jestli "se snížil tlak protože zrychlil". Ono to nastalo oboje, a ani jedno není příčinou toho druhého. A příčinou je obtékání profilu, tedy jeho tvar a rychlost toho obtékání.
Pro příklad: V difuzéru karburátoru nebo ústního exhaustoru je schovaný Coanda, nebo Bernoulli?
Víceméně to popisuje ten pán na tom prvním videu (já jsem napsal svými slovy totéž co on), odtrhávat jednotlivé části fyziky a snažit se vysvětlit obtékání jen tak, jako by to bylo roztlačení či zabrždění auta na silnici, je špatně. Při vší úctě k velikému Newtonovi (i když co se týče dif. počtu, nejsem zcela přesvědčen kdo to byl, jestli on nebo Leibnitz ).
Mimochodem, když už jsem se dotkl toho tvrzení které je opřeno o to video: No ono to vypadá, jako by došlo k zešikmení proudu vzduchu, ale to je jen hned za odtokovou hranou. Vezmeme-li delší vzdálenost, tak je celkem jasné (a předvídatelné) že se proudnice po nějakém tom víření a kmitání ustálí a jsou "rovné" tak jako byly před křídlem. Jinak by letadla už dávno natlačila všechen vzduch na zem Takže k žádnému celkovému zešikmení nedojde, jen k dílčímu, na krátké dráze, a to znamená, že veškerý "zisk" ze zešikmení se zase ztratí - to co připočteme, zase odpočteme a výsledek by byl nula. Vlastně naopak, protože právě ty víry a kmitání proudnic jak za křídlem, tak na jeho koncích, nám generují aerodynamický odpor... místo vztlaku...
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Už tu bolo skoro všetko povedané, snáď len dodám že to čo tam má nasa napísané trocha nešikovne chcelo povedať že použitie Bernoulliho na vysvetlenie vztlaku sa väčšinou robí zle, pretože Bernoulli pracuje len s jednou prúdnicou a teda na popis krídla potrebujeme minimálne dve pre hornú a spodnú stranu (pravdaže ideálne je vyrátať to pre čo najviac prúdnic). V laických vysvetleniach som vždy videl vysvetlenie také, že keďže hore je dlhšia dráha tak musí vzduch prejsť dlhšiu vzdialenosť, preto sa zrýchli a teda Bernoulli vraví že tam bude menší vztlak. Toto je však úplné nepochopenie aerodynamiky a myslím že to sa NASA aj wiki snažili vysvetliť. Avšak používať 3. Newtonov zákon je ešte väčšia hovadina, lebo vztlak v mnohých prípadoch vysoko prevyšuje akúkoľvek silu ktorá vzniká zo zakrivenia vzduchu a táto sila sa skôr prejavuje ako odporová.
A vy věříte tomu, že to co ve šturmoviku obtejká křídlo, je vzduch?
Ne, jak už jsem psal, my Mákové tam máme impy které kopeme a když je nekopeme symetricky, tak je z toho vývrtka A ve vznášedla máme hydrofoby, když jsou dostatečně silní, tak to vznášedlo unesou nad vodou
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Jak někteří víte, utrpěl jsem vzděláním a jsem letecký inženýr.
Moje specializace sice byla provoz a řízení letecké dopravy, no nicméně mám i zkoušky z aerodynamiky.
Takže se vám to pokusím vysvětlit.
Nehledejte v tom žádné konspirační teorie, je to prosté
[img]https://cdn.discordapp.com/attachments/237868438976987136/432966092692914176/how_planes_fly.jpg[/img] is not a valid Image.
Upravil/a 313_Paegas dne 09-04-2018 20:19
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.