"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
Kompresor u nej prepinat v 2900metrech (to je podle grafu vykonu), kdyz boost spadne o 3lb, coz je asi ve vysce 10000 stop (informace z pilotniho manualu). Ve hre jsem to zatim netestoval. Popis budiku kabiny dam dohromady az otestuju, ktere z nich funguji.
Dornier Do 335 "Pfeil"
Zvláštně vypadající, nechutně velké a nechutně výkonné letadlo. To je Pfeil. Je s podivem, že podobné konstrukce nevznikaly již dříve a téměř jisté, že kdyby éra pístových stíhaček neskončila tak "brzy", byl by tento systém dále napodobován. Stroj využívá výkon dvou motorů při zachování malého čelního odporu. Jeho pilot nesmí ale ani na okamžik zapomenout, že to, v čem sedí je po všech stránkách ohromný stroj.
Kokpit je dosti prostorný a směrem vpřed je z něj dobrý výhled, do stran taktéž a do zadu spíše horší. Přístroje jsou seřazené standardním německým způsobem - tedy motorové vpravo, letové vlevo - konfigurace se značně podobá proudovým Me 262.
Letové výkony jsou skvělé - maximální rychlosti se nevyrovná v nižších a středních výškách téměř nic, stoupavost je na tak velkou stíhačku také dobrá. Stroj je stabilní kolem všech tří os a let s ním je snadnou a příjemnou záležitostí. Hodně pomáhají protiběžné vrtule, které vzájemně do značné míry eliminují "torque". Při letu tedy není téměř nutné dopomáhat mašině směrovkou. Trochu méně příjemné jsou síly v řízení - pod 350km/h není téměř nic znát, ale při vyšších rychlostech dost nápadně začne těžknout výškovka i směrovka - narozdíl od těchto dvou prvků si ale křidélka opatřená posilovači uchovávají skvělou řiditelnost. Chce to tedy trochu cviku dostat mašinu do ruky. Když už jsem zabrousil k vyšším rychlostem - maximální rychlost činí přibližně v 7km více než 750km/h. Ve střemhlavém letu je stroj jistý a poměrně dobře ovladatelný - ale jak jsem zmiňoval výše, kontrast mezi křidélky, směrovkou a výškovkou je až moc znatelný.
Výzbroj je silná - 1 kanon Mk.103 a 2 MG151/20, vše v nosu stroje. Ideální výzbroj na louskání Viermoten. Stroj je při střelbě stabilní.
maximální rychlost: 615km/h @ 0m, 730km/h @ 4000m
stoupavost u země: 20m/s
+ skvělé výkony, silná výzbroj, dolet
- hůře sladěné řídící síly, slabší výhled dozadu, v porovnání se soudobými jednomotráky poněkud těžkopádný
Hawker Tempest Mk.V (9lbs)
no..tohle je prostě dobře postavené moderní letadlo. Piloti RAF zvyklí na Spitfire budou mít možná trochu nepříjemnosti s menšími úhly náběhu, které si tato mašina nechá líbit v porovnání právě se Spitfirem. Ve všech směrech jde o jasně větší a těžší letadlo a hmotnost navíc je znát. Samotná ovladatelnost je ale skvělá a síly v řízení jsou pěkně sladěné, právě jako u Spitfiru. Se strojem se musí létat prostě zatáčky o větším poloměru a pak se odvděčí skvělými výkony pod 4000m. Překvapivě nízká je i pádová rychlost - v hladké konfiguraci asi 140km/h. Výhled z kabiny je dokonalý, výzbroj silná s velkým množstvím nesené munice. Jde o stroj, který téměř ve všech směrech překonává německé Fw 190 A a Bf 109 G. Ale nic není tak docela snadné - Bf 109 může proti Tempestu vytáhnout svou perfektní akceleraci a jasně vyšší stoupavost, proti Fw 190 zase Tempest mohou trápit přeci jen podstatně méně účinná křidélka. Tempest bude skvělým strojem, pokud bude mít počáteční převahu, ale mám o něj jisté obavy pokud ji mít nebude - důsledek především tolik zmiňovaného slabšího roll rate. Nezbytně nutné je pomáhat křidélkům pomocí směrovky, což chce ale se strojem odlétat desítky hodin a prodělat několik defenzivně zalděných soubojů. Pilot Tempestu prostě musí létat tak, aby těm výše nedovolil využít tuhle jeho zřejmě největší slabinu.
maximální rychlost: 610km/h @ 0m, 635km/h @ 4000m
stoupavost u země: 20m/s+
+ velmi dobré výkony pod 4000m, silná výzbroj, dobrá ovladatelnost při všech rychlostech, výhled
- méně hbitý, slabší křidélka, špatné výkony ve velkých výškách
De Havilland Mosquito FB.Mk VI
No..tohle je z mého pohledu takové malé velké neštěstí. Dřevěný zázrak se nekoná, nebo aspoň ne zcela. Na rok 1942 rozhodně rychlé letadlo, se kterým se v tomto směru může měřit jedině Fw 190 a Typhoon. Ale to je asi tak všechno, co je na stroji skvělé. Všechny soudobé denní stíhačky nedají Mosquitu v manévrovém boji nejmenší šanci a jediná šance, jak být s tímto strojem úspěšný je nenadálý útok. To se poměrně snadno udělá v noci, ale ve dne je to mnohem obtížnější. Výškovka i směrovka Mossie nejsou zase až tak špatné a v utažené zatáčce stroj zřejmě alespoň Fw 190 vytočí, ale tragédií jsou křidélka. Při vyšších rychlostech má člověk pocit, že se snad zasekla, nebo že tam vůbec nejsou. Tragédie. Jinak je letadlo velmi stabilní kolem všech tří os a při poklidném nebojovém letu příjemné na pilotáž. Nicméně snad není stíhací stroj, ve kterém bych se ocitl při těsné obraně méně rád, než je Mossie. naopak - díky silné hlavňové i podvěsné výzbroji by mohlo jít o velmi slušný bitevní letoun.
Nezapominejme, ze Do335 a Mosquito nejsou primarnim urcenim stihacky. U Do335 byl proto pouzit velmi tlusty profil kridla, ktery kazil letove vlastnosti pri vysokych rychlostech. Ale ty dva motory to utahnou . Ma interni pumovnici a muze nosit az 1000kg bombu.
Mosquito co mame je 'early' verze se slabsimi motory a bez moznosti nosit rakety. Chybi take hasici pristroje na motorech (pravdepodobne bug). To spolu s dost citlivym DM vyrazne omezuje jeho pouziti jako stroje pro utoky proti bodovym cilum. Interni pumovnice pojme dve 500lb bomby, pod kridla se k tomu daji podvesit dalsi dve.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.