Pánové
Mě přivedla ka šturmu láska k letadlum ak létání. jakož ikletecké technice.
Dále pak hluboký obdiv k chlapum kteří usedali do mašin a sváděli hrdinské souboje.
Mimochodem ja jsem nezapoměl že ti borci obětovali své většinou mladé životy i za naší svobodu.
Potřebuju co jak nejvěrnější simulátor který ve mě vybuzuje všechny ty přečtené vzpomínky a obdiv na ty šťastne, nebo nešťastné životní příběhy aosudy.
LS je pro mě stohoto pohledu jen třešnička na dortu.
Nechci aby mi do simu někdo montoval nějaký herní příběh jakož celkově KAŚLU na veškeré, v drtivé většině, přiblblé počítačové hry!
Of line mě naprosto nezajímá. Leda když si potřebuji něco vyzkoušet.
Zasadně mě nezajímá budování si nějaké pofiderné herní kariery.
Na shánění bodú a strajkú jakož i budování si nějaké aureoly neporazitelnosti zcela zásadně a bytostně SERU!
Čím víc lídí ,kteří berou šturma nebo ROF - JEN jako počítačovou hru, pujde pryč tim líp.
Jinak sohlasím s Vilíkem.
V kostce:
Nic proti létání online, ale... 80-90% procent prodeje dělají offline létači. Prvním modem bývá většinou generátor offline kampaně...
A co přesně dnes nabízí takový moderní bojový simulátor? V první řade krvavé hardwarové nároky a nutnost dlouhého učení se létat. Což je svým způsobem v pořádku, kdyby tam mimo toho byl ale další obsah.
Co měl Šturm? Skriptované mise jako z blbé videohry, sestřel tři Jaky jinak neúspěch, opakuj misi, naprosto neosobní. Simulátor? Co má ROF? Snad ještě podivnější ruskou podivnost. Jsou tam Jasty i vyznamenaní, ale neosobní kampaň létá Albatros nebo Fokker ne pilot, soupeři levelují s hráčem... Simulátor? Čeho přesně?
Takže co. Fanda upgraduje počítač, koupí si trackiry, hotasy, měsíc letá podle manuálu, studuje literaturu (Voss točil kurva zatáčky kolem ocasu o 180 kurva stupňů a jaktože já kurva ne :-) a pak dostane "něco" s katastrofální AI co po týdnu nudí k slzám.
Online ho nebaví. Jednak dostavá příšerně na prdel od poloprofesionálních gamerů kteří se přelevají z jednoho simu do druhého a druhak chce doprovázet bombery, letět na fotoprůzkum, hodit boty na letiště těch parchantů od naproti či jen tak vystartovat za svítání aby vyzkoušel opravený motor. Pokud už něco podobného online nabídne tak se zjistí, že to NIKDO nelétá a AI je stejné jako v offlinu. A příští patch z toho udělá team deathmatch pro poloprofesionály a nadržené puberťáky co se druží v klanech (jen si říkají letky).
Takže Fanda má počítadlo za 50 litrů, semtam si ještě zaletí, možná si ještě nějaký sim koupí (už mu začíná nestačit hardware), aby zjistil že je na tom pořád stejně... a co dál? Míč je zcela na straně tvůrců...
Upravil/a WT_Horrido dne 04-08-2010 08:58
předně děkuju Šmudlovi za překlad (a zveřejnění článku) - kdo tolik textu datloval ? ;)
druhak - sokol lítá i ve Šturmu, ale myslím, že ani toho autor nemyslel ;) Ale BoBek nám vše vynahradí ;) (ehm - kdeže jsem to teď viděl v menu šoupátko pro množství ptáků/zvěře ve hře ??)
treťjak - kdysi jsem psal takový seznamovací článeček ohledně Šturma. A na konci jsem se rozplýval nad tím, jaké je úžasné hrát po síti. Díky komunitě je Šturm tam kde je. Ale především ve smyslu rozrůstání se letového parku. Co se ale od prvních verzí změnilo na hratelnosti offline ? Kampaně jsem lítal v úplně první verzi a jediné, co mne u toho drželo (chvíli) byla MOJE snaha o přežití misí. Prostě to dotáhnout z "Išaka až do Berlína". Ta kampaň (hra v této její části) mi nic jiného nedávala. Já si musel hledat něco, co mne ke kampani mělo přitáhnout. A to je docela smutné. A špatné. Mělo by to být totiž naopak – hra by mi měla nabízet něco, co mne bude přitahovat a ne abych já to vymýšlel za ni… Jakmile jsem měl možnost jít na síť, už jsem se ke kampaním nevrátil... Jediné, co lítám offline jsou občas quick mise, když si potřebuju spravit náladu :))
Pravdou je, že za dlouhý život Šturm může děkovat hře po síti. Ale nebude to také tím, že na světě je poměrně dost lidí, co chce „létat“ a ono vlastně „nic“ jiného k dispozici není ? Falconisti jsou hoooodně úzká kasta (jestli se ještě vůbec létá), BS je tu chvíli a je náročný - opět spíše pro úzký okruh lidí. Teď snad ty chmelnice… Ale jestli ono to s hadraplánama není podobné, jako kdysi s Flankerem/LOMACem – v době jeho vydání nebyl podobný sim (grafika, hratelnost Falcona byla lepší), takže k němu šli všichni nadšenci počítačového létání – nic jiného jim nezbylo (jasně že zbylo, ale Flanker druhou verzí nasadil laťku hodně vysoko a kdo v té době chtěl hrát „staré /a nevzhledné“ hry ?) A jak F2/LOMAC dopadl ? Tenhle sim je složitější v jeho modernosti – co vše klade na hráče za požadavky a znalosti, takže když se objevil Šturm, přešla valná většina lítačů k němu – bylo to něco nového, jiného a stravitelnějšího. Ale s odstupem let asi jen tohle. Víc nic. Bohužel ani v té hře po síti se nic nezměnilo. A nebýt (obousečných) módů, tak máme v téměř nezměněné podobě síťovou hru z konce roku 2001…
Vilíku, jak ti tu psal KaiN - je bohužel pravdou, že prodejnost (nejen) simů se neodvíjí od "síťové" komunity, ale od komunity především offlineistů. Je to podivné, ale je to tak – ono se totiž o přežití simů a jakým směrem se budou ubírat nemluví až teď, ale už pěkně dlouho (Flanker), takže už i já se k tomuhle poznání dopracoval :)
Docela se mi na článku líbilo, jak autor psal, že za to mohou nároky, jaké se začali klást na simy – grafický vzhled, ale i všemožné fyzikální počítání čehokoliv. Osobně si myslím, že s postupem doby, kdy PC toho umějí stále víc a víc, je tohle nevyhnutelný směr vývoje simů (her obecně). Ono se stačí občas podívat do diskuzí na SVK, kde lidi (ehm, lítači ;) ) požadujou, aby tam, kam střelili, byla odpovídající díra, pomalu se správným „otřepením“. A jakmile účinek zbraní/letadla je jen malinko jinačí, než se dočetli na wiki, nedejbože v nějaké „odborné“ knize, hned se děsně rozčilují ;) Jasně, i já se chci kochat úžasnou scenéríí atolů za příjemného bublání Kaseie a pak být překvapen náhlou změnou počasí a hledat složitě cestu domů za bouře a větru… Ale pak by se mi taky líbilo, když bych přistál, aby mne vítal personál letiště, abych dostal vynadáno za nízký průlet kolem věže, za zničení podvozku při špatném dosednutí, abych byl oslavován v novinách za zničení spousty Superpevností…. Spousta tědlech blbinek není vůbec o náročnosti zpracování (natož naprogramování) ale jen o vymyšlení a zakomponování. „Jen“….
Simulátory zde ještě nějakou dobu budou (matně vzpomínám, že kdysi to vypadalo daleko hůř ;) ) – ROF se snad bude vyvíjet, FC/2 + BS taky. Tak jako přežívaly WB, bude ještě nějakou dobu „přežívat“ Šturm. Jeho konec uspíší BoB, ale ne tolik, jako to bylo kdysi s jinýma simama – takové množství letadel, map a možností, co má Šturm už prostě nikdy jindy v simu nebude. A komunita lidí u něj je taky obrovská (na simové poměry ;) ). I když…. I když třeba takový server Zeke byl „ze dne na den“ prázdný….
Uvidíme :)
A jen tak odbočím, abych dal příklad (ač není až tak ideální) – Včera jsem ke šturmovi posadil cca desetiletýho kluka. Jelikož s ním ale byly dvě dračice (3 a 4) a potřebovaly často krotit a brzdit (zabavit :)) ), věnoval jsem se především jim a na „letce“ jen občas kouknul , sem tam mu pomohl. Po nějaké chvíli, co jsem se na něj zas podíval, dělal to, že vyskakoval z letadla a pozoroval, co bude dělat panáček. Ač měl kolem sebe spoustu cílů jak ve vzduchu, tak na zemi. Jenže když se mu je občas podařilo zničit, na konci mu Šturm jen ukázal symboly vítězství – a to bylo vše. Takže sledování parašutisty, případně jeho "vypouštění" tak, aby se trefil na stadion, mu připadlo zábavnější, než samotné létaní. A když jsem mu ukázal možnosti Quick mise, tak si půl hodiny vybíral letadlo pro sebe a druhou půlhodinu letadlo pro protivníka. Pak sednul do nějaký rakety a téměř hned spadnul… Jsem zvědav, jestli bude „lítat“ i dnes :)
Porazit nepřítele a dát mu život může vypadat jako projev laskavosti,
ale ve skutečnosti to je to nejkrutější, co poraženého může potkat. [samurajský pohled na zajetí]
tak než jsem to sesmolil, tak kouká, jak se tu ukázal ajvn a Horri :))
krásný příklad rozdílnosti pohledů a názorů :))
Jen pro ajvna - pokud chceš takovýhle sim, nechtěj ho po herní firmě ale nech si ho udělat na zakázku. Protože na takovéhle "hře" by herní firma zkrachovala a už by pak nebyl sim žádný a pro nikoho.
Tohle je třeba si uvědomit....
Porazit nepřítele a dát mu život může vypadat jako projev laskavosti,
ale ve skutečnosti to je to nejkrutější, co poraženého může potkat. [samurajský pohled na zajetí]
Hoper: Díky, křečku...datloval jsem to já. Ono to tak nějak rezonuje s názorem co na simy s Horrim (a jinými) máme. Něco je špatně a my si myslíme že tohle je vhodný diskuzní startér..
[img]http://forum.il2sturmovik.com/public/style_extra/team_icons/founder_gold_en.png[/img] is not a valid Image.
Jo Hoper to píše dobře. Bojový sim by měl simulovat i prostředí protože je imho neoddělitelné od simulace letounu. Letový model, poškození, střelba, to vše může být v nebeské výši, ale zobrazují (simulují) dvě hodiny online dogfightu opravdu to jak ta letadla byla nasazena a jak bojovala? Má bý simulátor neosobní a čistě technický, vytržený ze světa nebo do něj zasazený?
Přestože mám technické vzdělání vždy mě zajímali více lidé než stroje. Spousta lidí lepí Messerchmitta protože je to Messerschmitt, ja chtěl vždycky vedět kdo s ním létal. Když jsem kdysi poprvé četl Fajtla, Clostermanna, Gallanda, tak simulátor mi měl umožnit "být jako oni," či je potkat ve vzduchu jako soupeře (Aces over Europe)... tahle romantická touha (či dětinská, jak kdo chce :-) mi tak trochu zůstala dodnes. Ale mám dojem, že nejsem uplně sám
WT_Horrido napsal:
Jak lákavá může být kampaň kde je hlavní hrdina Albatros D.Va a ne ten maník který v něm sedí? To je jako udělat fps s kampaní Heckler & Koch HK416...
Jak může být hlavní hrdina maník sedící v tom Albatrosu, když mu ani nejsou vidět nohy v kokpitu???
WT_Peci napsal:
Pro člověka, který má i jiné povinnosti a koníčky, než sedět u počítače, je to nereálné. POkud nejsi poslední pěšák a na tvojí neúčasti nezáleží. To je jedna věc - pokud povýšíš a dostaneš se víc a je nutné aby jsi se střídal ve velení - za jak dlouho se z toho stane nudná povinnost? Co když prostě večer nemáš chuť na hraní, ale místo toho by sis třeba sednul ke knížce, nebo pokecal s někým a místo toho máš naplánovanou "službu"? Nehledě na to, když ti do toho vlezou povinnosti typu rodina...
Tak to se někdy mrkni na herní komunitu EVE on-line, kde členové velkých korporací např. drží i hotovost, nejen při ,,CTA". Kolega z práce je do této hry zažraný a při hotovostech musí být na mobilu. Nedávno mu zazvonil v jednu ráno mobil, když ho velitel CTA vzbudil (spolu s asi 200 dalšími lidmi) na obranu napadnuté vesmírné stanice, do pěti do rána lítal a bránil, pak zaparkoval loď do hangáru, ustrojil se a šel do práce
Upravil/a LEON_CZ dne 04-08-2010 10:37
LC_LEON_CZ napsal:
Tak to se někdy mrkni na herní komunitu EVE on-line, kde členové velkých korporací např. drží i hotovost, nejen při ,,CTA". Kolega z práce je do této hry zažraný a při hotovostech musí být na mobilu. Nedávno mu zazvonil v jednu ráno mobil, když ho velitel CTA vzbudil (spolu s asi 200 dalšími lidmi) na obranu napadnuté vesmírné stanice, do pěti do rána lítal a bránil, pak zaparkoval loď do hangáru, ustrojil se a šel do práce
Jenže to je právě to, co jsem psal - tohle není nic pro mě, aby mě v noci někdo budil, když jsem přišel z práce, věnoval se klukovi, udělal něco na baráku, večer přečetl maily, nebo si trochu zalítal, šel utahanej spát s tím, že jdu ráno do práce. Tohle není systém pro člověka, který má i jiné starosti, než je jen lítání.
EDIT: A pořádná offline kampaň s atmosférou by se mi taky líbila, alespoň bych si mohl v klidu zalítat po večerech na chatě, kde připojení na lítání online nebudu mít ještě dlouho...
Upravil/a WT_Peci dne 04-08-2010 10:50
WT_Schmouddle napsal:
Jinak, pokud si někdo pamatujete na CFS2, tam byly "cutsceny" animované. Bylo to zvláštní, ale bylo to pěkné!
ano, bylo to v té době oživení a mně osobně se to líbilo
Porazit nepřítele a dát mu život může vypadat jako projev laskavosti,
ale ve skutečnosti to je to nejkrutější, co poraženého může potkat. [samurajský pohled na zajetí]
Hoper a Horrido to pekne pisou, taky neco pripomenu: nejlepsi offline kampan mel vzdycky Red Baron II (3D) to uz nikdo nikdy asi neprekona! Pac kdyz si vzpomenu, jak sem se potil hruzou, ze zhynu v RBII, kdyz zazvonil treba zvonek ci telefen a ja prepnul na auto pilota a odesel od kompu...
Jak sem byl v Ilovi zklaman prvotnim hranim kampane to ani nekomentuju Priklad za fsechny: kdyz sem byl v kampani sestrelen a zhynul cekal sem jeji konec napr. scenu s pohrbem a hrobeckem apod. a ono nic, jen moznost odejit a ouha kampan je opet pristupna v posledni misi a muzu letet dal?? to bylo velky rozcarovani
Hodne dobra byla i v Europian Air Wars, klasiky typu Esa nad Evropu a Pacifikem uz ani nevzpominam...
Upravil/a 310_Pip dne 04-08-2010 11:39
Vous etes des femmes,des esclaves,des chiens.Je crache sur vous!
Hoka hey!
Pro člověka, který má i jiné povinnosti a koníčky, než sedět u počítače, je to nereálné. POkud nejsi poslední pěšák a na tvojí neúčasti nezáleží. To je jedna věc - pokud povýšíš a dostaneš se víc a je nutné aby jsi se střídal ve velení - za jak dlouho se z toho stane nudná povinnost? Co když prostě večer nemáš chuť na hraní, ale místo toho by sis třeba sednul ke knížce, nebo pokecal s někým a místo toho máš naplánovanou "službu"? Nehledě na to, když ti do toho vlezou povinnosti typu rodina...
Tak to se někdy mrkni na herní komunitu EVE on-line, kde členové velkých korporací např. drží i hotovost, nejen při ,,CTA". Kolega z práce je do této hry zažraný a při hotovostech musí být na mobilu. Nedávno mu zazvonil v jednu ráno mobil, když ho velitel CTA vzbudil (spolu s asi 200 dalšími lidmi) na obranu napadnuté vesmírné stanice, do pěti do rána lítal a bránil, pak zaparkoval loď do hangáru, ustrojil se a šel do práce
Abych tu uvedl na pravou míru fungování High Command ve WWIIOL, které se s EVE možná srovnat dá, ale z tak málo napsaného to nelze poznat. Budu tedy reagovat jen na Peciho.
"Pokud povýšíš" je dost zajímavý termínus technikus, nestane se totiž automaticky. Velení je ti buď nabídnuto za nějaký tvůj look a nebo požádáš sám odpovědného důstojníka o výcvik, prostě to nejde vystřílet, neboť to nese i nějaké povinosti a i nutnost složení testu ze znalosti fungování strategické části hry atp. Tímto samozřejmě přijímáš i odpovědnost a není zbytí angažovat se. To ale neznamená zařídit si okolo WWIIOL život, důstojníku je přecijen dostatek na to, aby ti teoreticky vyšla jen jedna hodina v týdnu ve velení. Od každého HC se tedy očekává, že bude v určitý den (dva, nebo tři) v týdnu v jeho primetime online, nemá ale tu povinnost. Pokud se tedy dostaví v jiný den, nemá povinnost žádnou.
Technicky je třeba mít 1 člověka ve funkci zastupujícího polního maršála (nebo polního maršála), který jednou za den skoukne mapu (nebo je informován) a pokud se významně změnily pozice vydá nové rozkazy na strategické na úrovni. Pak je třeba mít jendoho MAP OiC, jenž se stará o strategické velení v aktuální chvíli (monitoruje chování a akce nepřítele, aby si vytvořil představu o budoucích plánech v řádu 4-5 hodin) a v neposlední řadě i taktické velení odpovídající 1-3 důstojníků, kteří velí v boji na taktické úrovni.
Služby z minuty na minutu tedy nejsou, buď přichází důstojník nebo odchází dustojník ve velení a podle situace se štafetově mění akorát MAP OiC, rozhodně ale není třeba někoho obvolávat, prostě se pracuje s lidma, který jsou online, a když nejsou v dostatečném množství, tak se ztratí i 2-3 města z celkového počtu 600, no bóže
Od jiste chvile mi prislo, ze se silene a hystericke diskuse o technikaliich a jejich vernosti utlumily...ono se taky vsechno omlelo uz 100x...A dokonce se zacaly jasne formulovat nazory, ze Sturm ( anevim co jeste ) ma byt hrou. A neni. HRA je to slovo.
Letadlo musi mit k sobe pilot, cloveka s osudem, kolem musi byt nejake prostredi a deni davajici SMYSL a chut tomu proc litat nahore. Dokud vedle bandy vyvojaru delajicich na letadlech nebude sedet parta vedena "fantastou" a delajici vsechnu tu omacku a hru kolem, je to porad ve stejne riti. Nema to byt nejaky sileny pofiderni arkadovy pribeh, "tunel", co tu nedke padlo Vubec ne.
Ale kruci ....nejake a nejak fungujici letiste, bar, pozemni personal, briefing v cimre, mechanici a vence ke 100 sestrelu, noviny, radio, informace o cele te valce kolem, preveleni, fofr na zemi pri poplachu, mechanik na kridle zapinajici pasy, hrbitov za letistem...kazdy by dal dohromady hromadu pouzitelnych napadu behem hodiny, ktere by neznamenaly, ze se kolem letecke casti hry musi vyvinou cela druha velehra. Vubec ne. Jde o prostredi kolem letadla a strileni, jde o PILOTA. Pro ilustraci a jako priklad o co jde a co vsechno bylo mozne uz ukazal napriklad omilany RB...Myslim, ze kazdemu kdo totakto vidi je jasne o cem je rec.
BenKenobi napsal:
Pro offline je převelice důležitá atmosféra a vtažení do hry. A v tomhle je štum strašně plochej, ptže po celou dobu se ozve nějaký mizerný "atakujem raketama" a "just like in the movies, good job"
Já chci zpátky:
"We got casualties, requesting Huey or Jolly, ASAP!"
"Whats playing Charlie?"
"Yeah, yeah its a guitar..."
Ježiš, vždyť jenom v pitomým "Austin, Red Crown, vector 060: bandits, BRAA 060, Low Altitude!" bylo víc atmosféry než v celým šturmovi.
Aaaa pán hral USAF od Jane's. A co tato?
"Convoy is on the move, I repeat, Convoy is on the move....!"
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.