3IAP_Jacq napsal:
To hej, ale ide aj o to aký chceš údaj zistiť. Či chceš zistiť produkciu od začiatku po koniec, od začiatku po koniec vojny alebo len počas vojny. Ak len počas vojny tak to je jasne šturm. Dokonca v jeden moment ich malo letectvo okolo 12 000 a produkcia v roku 1943 sa pohybovala okolo 11 600 kusov. O kukuruzníkoch sa mi podarilo vycucať že do konca vojny ich bolo vyrobených 33 818 ks, takže tu je tvoja 33. A boh vie koľko sa ich urobilo po vojne. Čítal som že produkcia skončila v 1949, podľa iného zas 1953 a dokonca som našiel aj 1959. A v prvý rok po vojne sa ich vyrobilo cca 1 400 kusov a keď si vypočítaš s klesajúcou tendenciou výroby zopár rokov dopredu tak číslo 40 000 až zas tak nereálne nebude.
Ne klidně po celej čas výroby kukuružníka. Docela rád bych viděl aspoň kde si vzal to do konce vojny 33,8 tisíc. Já jen že zatím vím že s fabrik vyjelo 33 kolíků, plus spousty letadel bylo označeno za vyřazené, či neopravitelné, v průběhu války byly zase zprovozněny nově označeny atd., plus možná výroba nebo úprava ve všech koutek SSSR i za jeho hranicema. Takže klidně těch letounů mohlo být více než 40 nebo méně, ale zatím údaj kterému můžu věřit je těch 33. Šturmovik narozdíl od kukuružníka nešel postavit v každé stodole a jejich stavy byly alespoň na přelomu 42-43 již hlídané, takže tomu udaji 36 +-1, jde věřit.
No, v tom je hlavný problém, že to nebolo čisto vojenské lietadlo. Kto vie koľko ich práškovalo polia pred vojnou. A koľko ich brázdilo v aerokluboch po vojne. A ďalší faktor je že licenčne bol známy v Poľsku ako CSS-13 a u nás K-62 a ich počet nieje možné zistiť.
edit: quote
Upravil/a 3IAP_Jacques dne 13-08-2007 15:19
Ruku do ohňa dám za 33 818 kusov. A ano, hovorím že možno 40 000, vlastne nie ja ale mnohé zdroje. A to v ponímaní od 37 do 41, proste neistý počet, ktorý však podľa všetkého predstihol IL-2, teda 36 163 ks.
3IAP_Jacq napsal:
1)Ruku do ohňa dám za 33 818 kusov. 2)A ano, hovorím že možno 40 000, vlastne nie ja ale mnohé zdroje. A to v ponímaní od 37 do 41, proste neistý počet, 3)ktorý však podľa všetkého predstihol IL-2, teda 36 163 ks.
1)Ok 2)Ze kterých nejsou bližší informace jak se k danému počtu dostali, bez odkazu na nějaké archívy kde počty získali, takže v podstatě jen plácání do vzduchu. 3)Ani tady bych tak podrobným číslem neházel. http://cs.wikiped...%A1in_Il-2
Tady mají dokonce dvě čísla 36136 a 36163. Typickej příklad jak vznikají omyly, autor se seknul a v jednom udaji obrátil dvě poslední čísla (ještě že ne první), načež další převezme jedno z těchto čísel a možné to špatný a pak to končí stylem jedna bába povídala... http://airwar.val.../index.php
Tady je zase na 35 000. http://www.vector...avil2.html
Tady je zase na 36 000, ale dokonce jsou tu tak drzí že šturmovskou koncepci bitevníků následně sčítají a Il-2 s Il-10 jim davají počet 42 000. No je otázkou času kdy se někdo dělající pro sebe článek, přehlídne a místo standartních 36 vezme právě těch 42. http://en.wikiped...ushin_Il-2
A na závěr opět dvě čísla 36 163 a 36183, zase se autor v jednom čísle seknul.
Proto raději řikám že šturmoviků bylo 36 kolíků, nebo 36+-1
Na dávání rukou do ohně tu máme jiné lidi, že jo Cassie?
Btw: můj osobní tip je Bf 109. Je to jediné letadlo, které létalo bojově nepřetržitě od 1.9.1939 až do 8.5.1945 ve značných počtech a v mnoha rolích. Životnost Bf 109 na bojišti byla zcela jednoznačně vyšší, než životnost Šturmoviku, z toho by se dalo usuzovat, že nalétaly i vícero hodin..na východní frontě navíc často proběhlo 5 i více bojových vzletů denně.
Bf 110 i Ju 88 sice taky sloužily po celou válku, ale bylo jich oproti 109kám dost málo. Spitfire je taky dobrý adept, ale začaly v číslech konkurujícím Befkům létat až někdy v roce 1941..a ani pak nemohly na západě dorovnat východní jednotky vybavené Bf 109. Šturmovik a Po-2 jsou pozadu ještě více, nějakých 20 měsíců. Navíc v případě Šturmoviku lze o masovém nasazení hovořit spíš až v souvislosti s rokem 1942+. Žádné další letadlo (než tato 4) se nevyrábělo v takových počtech, aby mělo smysl s ním počítat.
Nevím, jak to bude rozdělené na 2. - 4. místě, ale tím prvním si jsem docela jistý..
1stCL_Fucida napsal:
Na dávání rukou do ohně tu máme jiné lidi, že jo Cassie?
Btw: můj osobní tip je Bf 109. Je to jediné letadlo, které létalo bojově nepřetržitě od 1.9.1939 až do 8.5.1945 ve značných počtech a v mnoha rolích. Životnost Bf 109 na bojišti byla zcela jednoznačně vyšší, než životnost Šturmoviku, z toho by se dalo usuzovat, že nalétaly i vícero hodin..na východní frontě navíc často proběhlo 5 i více bojových vzletů denně.
Bf 110 i Ju 88 sice taky sloužily po celou válku, ale bylo jich oproti 109kám dost málo. Spitfire je taky dobrý adept, ale začaly v číslech konkurujícím Befkům létat až někdy v roce 1941..a ani pak nemohly na západě dorovnat východní jednotky vybavené Bf 109. Šturmovik a Po-2 jsou pozadu ještě více, nějakých 20 měsíců. Navíc v případě Šturmoviku lze o masovém nasazení hovořit spíš až v souvislosti s rokem 1942+. Žádné další letadlo (než tato 4) se nevyrábělo v takových počtech, aby mělo smysl s ním počítat.
Nevím, jak to bude rozdělené na 2. - 4. místě, ale tím prvním si jsem docela jistý..
Aha
Ale jinak jak vidím si žádný ověnčený avionitický historik nedal práci sečíst alespoň u některých letounů jejich bojové lety či hodiny.
Tak holt asi skutečně bude na prvním místě Befko, ostatní místa již nejsou tak zřejmá.
Jinak Pánku nemyslím že by Po-2 měla tolik bojových letů, přeci jenom to byl na prvním místě školní letoun a jen malá část skutečně bojově létala.
Sečíst nalétané bojové hodiny určitého typu je dle mého názoru v dnešní době zcela nemožné. Nanejvýš bychom mohli udělat nějaké odhady..ale to by se mohlo lišit klidně třeba o 30%..což nám následně nic nezaručí. A i ty odhady by trvaly možná měsíce. Dost mravenčí práce výrazně nad rámec mého zájmu o techniku, taktiku a piloty ww2 .
To je dobře že se dobrovolně hlásíš, Tak můžeš začít u šturmoviků, pak befka spitfire a když zbyde čas tak zkus ty junkersy 88. Třeba ti pak naoplátku koupím jedno pivko nebo ti dám velbouda.
P47 15683 kusu, 545575 operacnich letu, myslim, ze na dobu v akci to s prehledem vyhraje. Na pocet startu asi ne, letadla s nadrzkami misto nadrzi ho trumfnou.
Hodiny bych asi odhadoval jako 3/4 vytrvalosti pri cestovni rychlosti, nemyslim, ze by byla vetsi presnost potreba.
Cataliny jsou imho úplně mimo
Tak sem dejme trochu odhadů. Vezmeme si za vzor třeba podzim roku 1943.
II./JG26 hlásila koncem října 52 bojeschopných letadel z tabulkového stavu 68. Létalo se průměrně 2 dny ze tří a řekněme, že se každý ten den odlétalo každé druhé letadlo Gruppe 80 minut (což je taková obvyklá délka letu Fw 190 bez přídavné nádrže). Takže 20 dní x 26 letadel x 80 minut = 693 hodin měsíčně. Největší aktivita byla v létě, nejmenší v zimě..takže zkusme ten podzimní měsíc použít skutečně jako průměrný a vynásobme to dvanácti - 8320 hodin, jen při bojových letech v "teoretickém" roce 1943. V roce 1944 aktivita dále výrazně rostla a výrazně klesat začala až v průběhu roku 1945. Vezměme tedy ten původní odhad jako takový průměr i za předchozí roky a vynásobme to (ať nežeru) pěti válečnými roky. Voila, 41600 hodin. Takovýchto Gruppen měla Luftwaffe v roce 1944 plných 60, ale buďme soudní a vezměme jich 40. 40 x 41600 = 1 664 000 hodin. Z toho dejme tomu 2/3 za Bf 109..takže 1 109 333 letových hodin. Jenže všechny tyhle odhady mají dost chyb. Tak předně JG26 byla západní jednotkou a jako taková měla méně, zato však často delších letů, než jednotky východní. I kdybychom skutečně mohli vzít nějakou Gruppe jako "skvěle průměrnou", pak tyto průměry můžeme jen těžko aplikovat na 6 válečných let..a třeba na různá přezbrojování a různé stavy letadel a pilotů. Nicméně až se dostanu ke svým moudrým knihám a dalším zdrojům, tak si možná nějaký ten měsíc zkusím dohledat přesně, abych viděl, o koli % jsem se u tohohle odhadu sekl. Kdyby to bylo méně než 30, tak bych byl úplně spokojený .
Problém je, že se do dnešních dní nedochovala velká část dokumentace, která tyto starty evidovala - a i když by tedy bylo dohledatelné přesné číslo pro určitý měsíc v některé Gruppe, pro jinou to již bude nedohledatelné, protože ty dokumenty prostě byly zničené. Jednoduše řečeno: Pokud se krátce po válce neudělaly nějaké dodatečné evidence za záměrně zničené dokumenty, pak to dnes nedohledáme ani kdybychom tomu věnovali sebevíc času.
LesniHU..myslíš, že by Thunderbolty mohly nalétat více hodin, než Bf 109? Já to nějak nepředpokládám..v letech 1939 - 1942 Thundery nelétaly vůbec, v malých počtech cca od prvního kvartálu 1943, v průběhu roku ty počty rostly, ale nemyslím, že by v absolutních číslech nasazených strojů ta Befka nějak výrazně převýšily. Zhruba od poloviny roku 1944 byly minimálně v Evropě postupně nahrazovány Mustangy a pokud se nepletu, tak v roce 1945 létala v Evropě snad už jen jediná FG. V Pacifiku to bylo jiné, ale zase tam byly celkově nižší počty letadel. Thunder by mohl vyhrát dle mého názoru v nejvyšší průměrné délce letu, ale tady by zase mohl být zaskočen Lightningem, nebo třeba Zerem..Hellcatem..
No a? Čo si chcel týmto dokázať, veď každému (teda aspoň zdravo myslím že každému) je jasné že befko je prvé. Ja by som sa vsadil že počas vojny nebol deň, a ak tak málo, žeby befko nevzlietlo (hocijaké- fínske, nemecké, maďarské...). To sa o mnohých érach teda povedať nedá...
Chcel som poukázať na fakt že do najvyšších priečok by mohla prekvapujúco podskočiť katalínka. To som doložil aj peknou dokumentáciou, v ktorej krásne vidno origo zápisi letových hodín, kto, kedy,odkiaľ, kam, ako dlho a načo... Tam si môžme všimnúť veľké počty hodín, objavujú sa tam dosť často aj 6 až 10 hodinové lety. Preto si myslím že aj keď bolo katalín len niečo nad 4000 a neslúžili celú vojnu, je ich airtime dosť prekvapujúci oproti ostatným. Nikto tu niečo podobné o befku nedoloží a tak fakt môžme len teoretizovať, čo je škoda.
To už tu před tebou řikal i Hoper a měl pravdu, ale myslím že by Catalinu i jen v Pacifickém bojišti trhnula P-38 jak počtem startů, tak počtem hodin.
Jinak by i třeba takový Hurricany mohli mít až překvapivě hodně nalétáno, i když jejich počty byď téměř na všech válčištích byly malé.
Ahoj, jak bych si s vámi mohl zalétat? Kdy, kde a jak?
Létal jsem BOS solo a ted si na TAW trosku osvojil i engine mgmt a navigaci jen podle mapy. Sám ale nemám šanci. Létám za spojence.
Ahoj,
Po půlce života jsem si vzpoměl na svoje létání. Bohužel si pamatuji už jen starý Il-2 1946. Co se tedy teď létá poraďte mi kde bych objevil staré veterány.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.