No losiku...objektiv mám jen jeden,ten co byl základní k foťáku( 18-55 ).Filtr mám taky jeden,ale ten nevím jak se používá.Zatím..
Škoda bylo,že jsem stál na lávce a tak byl možný úhel záběru tak 10° pak bych spadnul do bažiny a bylo by po strážci
Jak to bylo v té reklamě na prací prášek ??? :" Musím se hodně učit !"
P.S.Nejraději fotím letadla,tak některý z příštích pošlu letadlo
Mám dojem že je to " HOYA SKYLIGHT " .. myslím,že na zvýraznění oblohy a zvýšení kontrastu mraků.Ale dá se s ním točit o 360°.Asi by se měl nějak naladit na správnou polohu,má tam bílou rysku.Jinak nevím.Musím to někdy vyzkoušet..
CR_PETRAS napsal:
Mám dojem že je to " HOYA SKYLIGHT " .. myslím,že na zvýraznění oblohy a zvýšení kontrastu mraků.Ale dá se s ním točit o 360°.Asi by se měl nějak naladit na správnou polohu,má tam bílou rysku.Jinak nevím.Musím to někdy vyzkoušet..
normalni prechodak cira-seda, carkou by to melo byjt vzdycky nahoru, aby si ti to nevyrabelo prepalenou bilou oblohu
CR_PETRAS napsal:
Mám dojem že je to " HOYA SKYLIGHT " .. myslím,že na zvýraznění oblohy a zvýšení kontrastu mraků.Ale dá se s ním točit o 360°.Asi by se měl nějak naladit na správnou polohu,má tam bílou rysku.Jinak nevím.Musím to někdy vyzkoušet..
Pokud se ten filtr skládá ze dvou skel a dá se s ním točit měl by to být polarizační filtr, což se dá velice jednoduše zjistit. Ale ten název mi kua nějak nesedí. Dnes už nebude čas, ale zítra na tu hoyu kouknu z hlavy už si to nepamatuju.
A pokud je to přechodovej tak se užívá dle libosti. Nemusíš nikterak "ladit" ale naučit se ho používat. Jaký koliv šedivý a ostatní filtry mění dobu expozice a s tím se dá ukrutně laborovat. A bílá ryska nemusí být vždy nahoru.
Upravil/a AMP dne 24-07-2007 06:56
filtr je přesně HOYA cir-polarizing HMC 58mm 0.75 PITCH
sry trochu dlouhý
Jak používat polarizér Určit předem intenzitu účinku polarizačního filtru není v podstatě možné, protože na jeho účinnost má vliv celá řada faktorů - struktura a barva snímaných objektů, jejich úhel vůči fotoaparátu a dopadajícímu světlu, typ a rozměr světelného zdroje, atmosférická vlhkost i nadmořská výška a úhel snímání vůči směru slunečních paprsků. Na rozdíl od běžných filtrů není možné polarizační filtr používat tak, že se prostě našroubuje na objektiv, a tak se také fotografuje. K tomu, aby se účinek polarizačního filtru projevil, je nutné jeho správné natočení v dvojité objímce. Jak tedy postupovat?
Nejprve běžným způsobem filtr našroubujte na objektiv. (Pokud chcete zjistit jeho účinek jen pohledem oka, je nutné držet cirkulární filtry závitem pro objektiv směrem k oku, jinak se jeho účinek neprojeví.) Po našroubování polarizačního filtru na objektiv uchopte jeho přední část, která je vůči závitu pro objektiv otočná a pomalu filtr natáčejte, až se začne jeho účinek projevovat na matnici fotoaparátu. Pokračujte v natáčení objímky, až účinek začne opět slábnout - tak určíte polohu filtru s nejsilnějším účinkem - na toto místo natočte objímku filtru zpět. Jemné natáčení pro upřesnění nejsilnějšího účinku můžete opakovat, až bude poloha filtru z hlediska síly účinku nejlepší. Doporučuji používat stativ, ovládání filtru bude snazší.
Trochu složitější je nastavení filtru u objektivů, jejichž objímka se při zaostřování otáčí, což je většina amatérských AF objektivů. V tomto případě je nutné nejprve zaostřit, pak jednou rukou podržet zaostřovací kroužek objektivu, aby nedošlo k rozostření a současně druhou rukou natáčet objímku polarizačního filtru. Pokud nepodržíte zaostřovací kroužek, objektiv se může otáčením polarizačního filtru rozostřit, po případném následném doostření se naopak může snížit účinek polarizačního filtru. Jestliže se objímka vašeho polarizačního filtru otáčí dostatečně jemně a naopak mechanismus autofokusu je silný, můžete také nastavit nejprve polohu polarizačního filtru a pak namáčknutím spouště doostřit při současném držení objímky filtru v požadované poloze.
Při použití cirkulárního polarizačního filtru se můžete spolehnout na měření vašeho fotoaparátu a není nutné dělat žádné korekce - expozice se měří s nasazeným filtrem. Ale pozor - pokud máte v záběru např. větší podíl oblohy a jste ve vyšší nadmořské výšce, může modrá obloha velmi výrazně ztmavnout a automatika fotoaparátu snímek následně přeexponuje. V takovém případě je lépe měřit expozici před nasazením filtru a použít korekci cca +1,5 EV. Manuální nastavení a korekci je vhodné použít ve všech případech, kdy díky účinku polarizačního filtru dojde k výraznému ztmavnutí větší plochy obrazu, to platí třeba u vodní hladiny s tmavým dnem apod. Další možností je měřit expozici před natočením polarizačního filtru do účinné polohy a tyto hodnoty uložit do paměti. Pokud chcete pomocí polarizačního filtru odstranit lesk na větší ploše, měli byste vědět, že nejúčinnější je polarizační filtr v případě, kdy je plocha vůči fotoaparátu skloněná v úhlu 30–40°. Maximální účinek se také mění podle toho, o jakou plochu se jedná, např. pro sklo je úhel s největším účinkem 32°, pro vodní hladinu je to 37°. Zvláště u větších ploch ale není úhel vůči fotoaparátu stejný - ve větších vzdálenostech je menší, u krátkých vzdáleností větší. To se projeví nestejnoměrným účinkem při odstranění lesku např. u vodní hladiny. Často se polarizační filtr používá pro ztmavení modré barvy oblohy - také v tomto případě je účinek nestejnoměrný a tento negativní vliv se projeví zvláště při snímání se širokoúhlými objektivy.
Účinek polarizačního filtru Přestože polarizační filtr „pouze“ odstraňuje, nebo alespoň potlačuje odlesky na snímaných objektech, projeví se tato vlastnost mnoha různými způsoby. Důležité je také vědět, že polarizační filtr neodstraňuje ani nepotlačuje odlesky z kovových povrchů. Ty lze odstranit pouze v případě, kdy se jeden polarizační filtr - polarizační folie - umístí před zdroj světla a druhý filtr se nasadí na objektiv.
Modrá obloha - polarizační filtr modrou oblohu ztmavuje, přitom však nemá vliv na oblačnost, která se tak na snímku zvýrazní. Účinek polarizačního filtru je tím větší, čím sytější je modř oblohy, zvláště pak na horách nebo u moře může být obloha na snímcích zobrazena jako velmi temná až černá. Největší účinek má polarizační filtr v případě, kdy snímáte kolmo ke slunečním paprskům, tedy když stojíte bokem ke slunci. Malá je účinnost po světle, tedy se sluncem v zádech, prakticky žádná účinnost se neprojeví v protisvětle. Nastavení filtru je vzhledem k velké účinnosti na tonalitu oblohy snadné a správné natočení objímky rychlé.
Vzdušná vlhkost - polarizační filtr velmi efektivně do určité hustoty odstraňuje či potlačuje vliv vzdušné vlhkosti, tedy mlžení a modrání dálek v krajinářské fotografii. To se projeví nejen čistými a barevnými vzdálenými oblastmi scenérie, ale i „zaostřením“ přechodů mezi oblaky a modrou oblohou. Při natáčení objímky lze odstranění vzdušné vlhkosti pozorovat přímo na matnici, orientovat se můžete také podle oblohy, kdy natočení pro nejsilnější účinek je shodné s natočením pro odstranění vzdušné vlhkosti ve stejném směru.
Šedé a hnědé odstíny - problémem většiny barevných snímků, na kterých je zobrazena šedá asfaltová, kamenná, betonová, hliněná nebo písková cesta či silnice, je barevný posun do modra, hnědé a pískové odstíny jsou barevně nevýrazné a tlumené. I tento nepříjemný jev lze snadno odstranit pomocí polarizačního filtru, je ale nutné vědět, že natočení objímky filtru pro tento účel není zcela shodné pro maximální ztmavení oblohy, a tak musíte do určité míry volit kompromis, chcete-li odstranit barevný posun a současně ztmavit oblohu.
Svět v reálných barvách - pouze polarizační filtr vám umožní vidět svět tak barevný, jak ve skutečnosti opravdu je. Vše, na co se díváme, se více či méně leskne, a tak všechny objekty mění svou barvu, jsou tlumenější, krémovější, zašedlé, mdlé - podle intenzity a barevnosti oblohy. Teprve při odstranění či potlačení těchto lesků pomocí polarizačního filtru se objeví skutečné, zářivé a syté barvy, které jste až dosud nemohli pouhým okem a ani na fotografiích snímaných bez polarizéru vůbec vidět, snad jen tušit. Nový, barevný svět, který díky polarizéru objevíte, vás zcela určitě nadchne ve všech ročních obdobích, nejvíce však, logicky, na podzim, kdy se barvy listí skutečně rozzáří tisíci odstínů. Také v tomto případě je správné natočení objímky polarizačního filtru poměrně snadné, barvy se rozzáří i na matnici vašeho fotoaparátu. Mnohem zajímavější bude také letní krajina, která bývá na snímcích spíše šedozelená a mdlá - polarizační filtr dodá zeleni svěžest a z jednolité nevýrazné louky vykouzlí louku plnou mnoha odstínů nejen zelené, ale i žluté, zvýrazní se barvy lučních květů...
Vodní hladina - lesk oblohy na vodní hladině lze polarizačním filtrem odstranit velmi dobře, i když je nutné, jak bylo zmíněno výše, počítat s tím, že účinek nebude v celé ploše hladiny rovnoměrný. Po odstranění lesků se na snímcích v případě čisté a mělké vody objeví dno, vodní rostliny, ryby atd. Je-li voda hlubší, budete moci zachytit její skutečnou barvu neovlivněnou odrazem oblohy. Na celkovějších záběrech je odstranění lesku vodní hladiny také důležité, protože např. v situaci, kdy je bílá obloha, bude bílá i hladina, a vytvoří tak na snímku často nezajímavou, bílou plochu, která dělí snímek na dvě části.
Lesk na barevném laku - polarizační filtr výborně poslouží také těm autorům, kteří fotografují automobilové či motocyklové závody. Pestrobarevný svět různých rally se ještě více zvýrazní, barvy budou mnohem sytější a přitom nejvyšší lesky se zachovají a umocní exkluzivitu prostředí.
Lesky na skle - zvláště u reportáží a dokumentární fotografie snímané v městech, fotografování výjevů v tramvaji či autobuse apod. najde polarizační filtr své uplatnění. Okna se zprůhlední, lesky budou minimální, a tak fotografování skrze sklo není žádným problémem. Polarizačním filtrem je možné také odstranit nepříjemné lesky při snímání reklamních zátiší s nádobím, a to jak smaltovaným, tak porcelánovým, a samozřejmě výrazně zlepšit barevné podání při fotografování potravin, ovoce atd.
Černobílá fotografie - také při snímání na černobílé materiály lze s úspěchem polarizační filtr použít a to stejně, jako u filmů barevných. Pozor ale u letní krajiny - vzhledem k tomu, že polarizační filtr odstraní lesky na stéblech trav a listí stromů, může u černobílé fotografie dojít ke ztrátě kontrastu, protože právě lesky vytvářejí kresbu a vjem ostrosti snímku, když nejsou k dispozici barevné odstíny. Zajímavého efektu lze pak dosáhnout kombinací polarizačního filtru s filtry barevnými, např. oranžovým, kdy je modrá obloha již zobrazena jako zcela černá.
Polarizační filtr je možné také s výhodou použít místo šedého neutrálního filtru s faktorem 2,8, tedy -1,4 EV. Potřebujete-li silnější neutrální filtr, můžete použít dva polarizační filtry současně a jejich vzájemným natáčením získáte šedý filtr s plynule měnitelnou denzitou. Důležité ale je, aby přední polarizační filtr byl lineární, nikoliv cirkulární, jinak dojde k silným barevným posunům. Firma HOYA dokonce takový dvojitý polarizační filtr nabízí již hotový pod názvem POL-FADER. Tento filtr je použitelný i pro solární fotografii, nebo pro video, kde s ním lze velmi snadno vytvořit tzv. stmívačku. Na tomto místě bych chtěl podotknout, že polarizační filtry jsou i pro videokamery velmi užitečnou pomůckou, protože jejich blahodárný účinek se projeví i na výsledném videozáznamu. Neměli bychom zapomínat ani na digitální fotoaparáty - také při jejich použití se účinek polarizačního filtru výrazně projeví - princip práce je i v tomto případě stejný, jako u kinofilmových zrcadlovek, účinek filtru je navíc možné pozorovat i přímo na displeji.
Jestli si budete chtít pro fotografování pořídit jen jeden jediný filtr a nevíte jaký, pak by to měl být určitě filtr polarizační. Je to samozřejmě větší investice než třeba do UV filtru, ale určitě se vyplatí. Je samozřejmě nutné se polarizační filtr naučit správně používat, naučit se otáčením jeho přední objímky najít polohu s nejvyšší účinností. Nepodceňujte kvalitu polarizačního filtru a nevyhazujte zbytečně peníze za levné neznačkové polarizéry, jen tak si budete moci skutečně užívat barevného světa v polarizovaném světle...
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.