Ale vůbec ne. Já jsem nejspokojenější a nejoptimističtější člověk na světě :-) Co se simů týče, lepší už to ani být nemůže (když pánbu dá, bude i wimpy, co víc si můžu přát? ;-)
Když jsem zvládl tahle dvě těžká životní zklamání, zvládnu už všechno (i to, že se mi předloni rozpadla rodina a od letošního ledna jsem z ne zcela vlastního rozhodnutí "inbetween jobs" ). Naprosto souhlasím, že takové krásné časy jako nyní, snad WWII simulátory - alespoň z mého pohledu - neměly.
:-)
Nepamatuju se na tyhle konkrétní projekty. Nepamatuju si podle jména ani ty simy, co jsem lítal. Zrušený projekty jsou opravdu mimo moje schopnosti něco udržet v paměti.
Rumcajs napsal:
Nepamatuju se na tyhle konkrétní projekty. Nepamatuju si podle jména ani ty simy, co jsem lítal. Zrušený projekty jsou opravdu mimo moje schopnosti něco udržet v paměti.
Budeš-li mít chvilku, mrkni na ten první. Je to svým způsobem fenomenální projekt z roku, tuším, 2003. Tehdy zavládlo v komunitě obrovské zklamání poté, co bylo oznámeno, že dlouho očekávaný a široce debatovaný sim B 17 II zůstane nakonec jen v offline.
Pár nadšenců se rozhodlo, že udělá vlastní sim - Target for Tonight, souboje nočních stodesítek s lancastery. Ze začátku to vypadalo úžasně (většina plánů je odhalena v tom rozhovoru), už měli některé modely a tak. A nakonec zjistili, že je to nad jejich síly. Myslím, že to nebyli žádní nazdárci, bylo mezi nimi i pár profíků, ale udělat sim je full time job pro spoustu lidí. Dával jsem ten odkaz jako příklad, čím vším komunita prošla.
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
Rumcajs napsal:
Nepamatuju se na tyhle konkrétní projekty. Nepamatuju si podle jména ani ty simy, co jsem lítal. Zrušený projekty jsou opravdu mimo moje schopnosti něco udržet v paměti.
Budeš-li mít chvilku, mrkni na ten první. Je to svým způsobem fenomenální projekt z roku, tuším, 2003. Tehdy zavládlo v komunitě obrovské zklamání poté, co bylo oznámeno, že dlouho očekávaný a široce debatovaný sim B 17 II zůstane nakonec jen v offline.
Pár nadšenců se rozhodlo, že udělá vlastní sim - Target for Tonight, souboje nočních stodesítek s lancastery. Ze začátku to vypadalo úžasně (většina plánů je odhalena v tom rozhovoru), už měli některé modely a tak. A nakonec zjistili, že je to nad jejich síly. Myslím, že to nebyli žádní nazdárci, bylo mezi nimi i pár profíků, ale udělat sim je full time job pro spoustu lidí. Dával jsem ten odkaz jako příklad, čím vším komunita prošla.
Jsme OT, třeba nás všemocní přesunou, ale i tak odpovím. Ten rozhovor jsem četl. A hned zkraje mě chytilo, že to mělo být komunitně řešený. Že to byl sen o simu, kde by poskytli základní framework a lidi by do toho dodělali náplň. A ono to zjevně nefungovalo. Aktuální paralela je TF. Já jim fandím, dokonce jsem chtěl přispět, ale podle mě to nemá šanci. Komunitní tvorba je nestálá a nespolehlivá stran predikovatelnosti. Neví se, s jakými kapacitami lze počítat. Není koncepce zastupitelnosti, růstu odbornosti a mraky dalších věcí. Něco lze dělat komunitně. Něco nelze. Některé komunitní projekty se staly extrémně úspěšné, když se toho chopili kapitalisti. Namátkou třeba Linux, Mono. Letecký sim je příliš komplexní věc na to, aby se taková věc dala takto řešit. Skupinka nadšenců to může nastartovat. Nebo nějaký čas udržovat. Ale pak se z toho musí stát komerční produkt, nebo to musí chcípnout. Komunitně lze řešit věci, jejichž komplexnost nepřesáhne jednotlivce nebo malinký tým. Příklad? Skiny na letadýlka. Někdo může říct, že vyrobit dobrý skin je složité a chce to hodně know how. Jo, to je pravda. Ale celý sim vyžaduje sbírku podobných odborností a koordinaci mezi tím vším. Komplexnost z pohledu lidského snažení je úplně jinde. Skiny lze dělat komunitně, celý sim ne.
No před časem jsem četl interview tuším s Iljou. Vykládal tyhlecty rozumy, že podle něj by ideální sim byl otevřená stavebnice, kde by komunita mohla přispívat. Tenkrát (tuším to bylo na začátku toho KS) jsem si říkal, že to je krásná utopická myšlenka a pochyboval jsem, kolik letadel by takhle asi vzniklo. Jasně, vznikají takto letadla pro IL2. Ale něco na úrovni DCS nebo BOS? Ne. To je prostě mimo možnosti komunity. Možná někdo zcela vyjímečný by to dokázal, ale pak by to bylo ojedinělé a tedy samo o sobě nic neřešící. Třeba i komerční tvorba modulů pro DCS má proměnlivou kvalitu. No a pak Ilja nezvládnul projekt ani za peníze.
Rumcajs napsal:
No před časem jsem četl interview tuším s Iljou. Vykládal tyhlecty rozumy, že podle něj by ideální sim byl otevřená stavebnice, kde by komunita mohla přispívat. Tenkrát (tuším to bylo na začátku toho KS) jsem si říkal, že to je krásná utopická myšlenka a pochyboval jsem, kolik letadel by takhle asi vzniklo. Jasně, vznikají takto letadla pro IL2. Ale něco na úrovni DCS nebo BOS? Ne. To je prostě mimo možnosti komunity. Možná někdo zcela vyjímečný by to dokázal, ale pak by to bylo ojedinělé a tedy samo o sobě nic neřešící. Třeba i komerční tvorba modulů pro DCS má proměnlivou kvalitu. No a pak Ilja nezvládnul projekt ani za peníze.
Není to mimo možnost komunity.
Všechna WWII LW letadla pro DCS v podstatě jsou od lidí z DT. Takéž poslední modely do ROF pocházejí od lidí z DT. Tj z komunity ...
FT zatím nic moc nedokázalo, ale třeba časem něco vypustí ... Btw modely Bf-109 a D.520 od frantíků pro IL2 (ty high-poly) by zcela obstály v CLOD či BoSu.
K DCS existují konvertery a mod utility ... k ROF myslím taky. Taky se lze snadno domluvit s Jasonem co se týče ROF modelů.
Ano dá to víc práce, ale jde to. Jen chtít ...
S Loftemortem ohledně BOS modelů se zatím nikdo moc nebaví, utility nejsou, FMB taky ne ... tak to je zatím na hovno.
Prakticky jde o osekanější verze modelů pro CLOD.
Magote, jenže je rozdíl udělat 3d model do DCS a modul do DCS. A že někdo z komunity dělá / dělal na 3d modelu stroje do DCS? Proč ne - vzhledem k tomu, že to je nárazová práce, proč by si drželi X grafiků - lepší když si je najmou na ten určitý model. Jenže říct, že letadla do DCS udělala komunita (když se jedná o model), je stejné, jako kdybych vyráběl autosedačky a říkal, že jsem tuhle škodovku, ve který jsou, udělal já 3D model v DCS je ta nejjednodušší část celého modulu...
Magote, jenže je rozdíl udělat 3d model do DCS a modul do DCS. A že někdo z komunity dělá / dělal na 3d modelu stroje do DCS? Proč ne - vzhledem k tomu, že to je nárazová práce, proč by si drželi X grafiků - lepší když si je najmou na ten určitý model. Jenže říct, že letadla do DCS udělala komunita (když se jedná o model), je stejné, jako kdybych vyráběl autosedačky a říkal, že jsem tuhle škodovku, ve který jsou, udělal já 3D model v DCS je ta nejjednodušší část celého modulu...
Ano to jsem tím chtěl říct. 3D model je sice komplexní věc, komplexnější než skin, ale stále relativně snadná věc. Mnohem složitější je namodelovat fyziku letadla, motor, vrtuli, automatické zařízení .... Jsou to mraky údajů, co je třeba sehnat, jinak to zas ta komunita rozcupuje. A když je to pohromadě, pak je třeba to naprogramovat. A už jen třeba dynamika regulátoru vrtule prostě vyžaduje, aby to dělal inženýr nebo matematik se znalostí programování a numerické matematiky. Možná to není důležité, ale třeba v BOSku si všimněte, jak otáčky drobně oscilují po změně režimu. Takže tohle dělali. Chladiče? Kdo z nás tady na fóru je schopnej spočítat, jak bude chladit chladič, když má k dispozici tvar a velikost? To vše v závislosti na teplotě, tlaku, rychlosti, pozici mřížky chladiče. Asi to nebude velké číslo. A když to bude blbě, nebo to někdo udělá od oka, bude to blbnout jak v CloDu, kde to bylo blbě, pak to poněkud vylepšili a pak zas a furt je to blbě. Kde seberete křivky, podle kterých tuhne řízení? Jak spočtete chování při vývrtce? Je toho tak strašně moc, že když kluci z 777 tuhle psali, že je to unikátní kvalifikace a že takových lidí jsou jednotky na světě, věřte tomu, že to opravdu myslej vážně. Komunitně se dá vzít existující FM a trochu ho přivohnout, aby to nový éro bylo tak jako trochu jiný. Nebo se to drasticky simplifikuje, případně se netrvá tak moc na korektnosti.
Myslim, ze zbytocne sa tu dohadujete o moznostiach a nemoznostiach komunity. Staci si nastudovat historiu komunitnych TargetWare (mrtvy projekt) alebo FlightGear (zivy projekt). To su podla mna priklady toho co dokaze komunita.
Ilja mal zjavne tie rozumy od Olega. Tam to s tou komunitou zafungovalo paradne.
Co sa tyka DCS, myslim ze coskoro uvidime kedze ED otvorilo brany 'obchodovaniu' s komunitnymi misiami a kampanami.
Tot na ED fore som si vsimol ze niekto vytvoril dynamicku kampan! pre MiG21 a ponuka ju tam ako free dowload.
Komunitu neradno podcenovat.. samozrejme nie je stala ako si Rumcajs uz napisal, ale to tiez nie su ani vacsie firmy, ludia prichadzaju a odchadzaju..
Flight Gear je určitě úctyhodné dílo. Nicméně je asi jasné, že je zcela nevhodné pro bojový sim. Odhaduju, že komunita kolem civilního létání má docela jiné představy o simulaci letadla. Nemyslím, že by ty flight modely uspokojily nás virtuální válečníky. Možná dokonce ta civilní komunita bude větší než ta naše válkychtivá. Simulace těch civilních letadel bude tedy spíš soustředěná na navigaci, komunikaci a pak až na samotný FM a DM asi nebude existovat v principu. Pak taky je to částečně komercializované, maj i shop.
TargetWare se nebude simulací přibližovat stávajícím nárokům vůbec.
Jde o to, že se chápání, co je to flight sim, posunulo. Jistě lze komunitně vytvořit cosi, co bude lítat, ale kde to bude vůči aktuální špičce BOS, DCS? Z pohledu FM, DM to bude jednoduchoučké. Jednoduchoučké už ale neuspokojí.
TargetWare bol dobry v dobe kedy bol. Nie je dovod ho porovnavat so sucastnikmi.
Vo svojej dobe sa danym narokom priblizoval, v niektorych prekonaval. Ako by sa mu vodilo dnes uz nikto nepovie.
Kazdopadne dolezite podla mna je, ze v DCS a zjavne aj v BOS ma komunita moznost sa realizovat, ci uz na nekomercnej baze alebo komercnej.
Je jasne,ze komplexnost narasta a nebude asi tej komunity, ktora by sa do toho pustila konkurovat zabehnutym firmam. Ale to neznamena, ze simulacii na mensej urovni komplexnosti odzvonilo.
Není magote, ale hádat se s tebou nebudu (pokud budeme dělat procenta, sniž těch 40% na 4%)
Nesnížím Kolik myslíš že zabere tvorba kokpitu Bf-109? Tak 3 měsíce práce, 8h per MDs * 20 *3. S opravama 4 měsíce. Kolik myslíš že zabere kódování pouze jen toho modulu, 10 let?
Bavíme se o "primitivních" WWII strojích. Ale co, můžu se kluků přímo zeptat jak jim dlouho trval kód na Kurfiřta nebo Doru ...
F-18 bude jiná lajna ...
Není magote, ale hádat se s tebou nebudu (pokud budeme dělat procenta, sniž těch 40% na 4%)
Nesnížím Kolik myslíš že zabere tvorba kokpitu Bf-109? Tak 3 měsíce práce, 8h per MDs * 20 *3. S opravama 4 měsíce. Kolik myslíš že zabere kódování pouze jen toho modulu, 10 let?
Bavíme se o "primitivních" WWII strojích. Ale co, můžu se kluků přímo zeptat jak jim dlouho trval kód na Kurfiřta nebo Doru ...
F-18 bude jiná lajna ...
Magote a když se jich budeš ptát, zeptej se jich, zda rovnice měli k dispozici, nebo si je museli sestavit. Značná část toho je získání podkladů a sestavení matematického modelu. Když už máš konstanty a matematiku vyřešenou, programuje se už rychle.
Zkusím se poptat. Každopádně byly k dispozici taky scany orig. materiálů z Lufwaffe.
Btw časový rozsah kódování u ED je o trochu v něčem jiném, team mají malý aby se uživili a programátoři jsou přetížení mnoha probíhajícíma projektama na jednou.
Musejí se tříštit na WWII, roury, nový engine, patche atd .. pak to vypadá že to je všechno na dlouhý lokte. Ono je. Nicméně na čisté MDs per modul to až tak hrozný nebude imho.
Zalozit simulator na tom, ze letadla doda komunita, to proste nejde. Komunita muze dodat mise, mapy, skiny a tak, tedy neco, co dotycny pouzivat muze, nebo nemusi, a co je na prvni pohled videt, jestli je dobre ci dobre, nebo spatne ci osklive. Ale *neexistuje* zpusob, jak udzet dostatecnou kvalitu pokud jde treba o modelovani letadel, protoze v kazde te skupince musite mit nekoho, kdo umi aerodynamiku, programovat, ma zdrave pesimisticky pristup k veci, umi kriticky zhodnotit dostupne prameny a ma spoustu volneho casu, ktery chce vyplytvat na neco, za co nic nedostane. A tohle vsechno musi byt dohromady skryto v jednom, maximalne dvou lidech. A pak je tam nejaky chudak, ktery ma za ukol takovy hobby projekt ridit, ale ktery pro to nakonec nemuze nic udelat, protoze nemuze nikomu nic oskliveho udelat.
DCS je idealu nejbliz, ale jen proto, ze ma paku - kdyz nebude spokojeno, proste to do hry nezaradi. Na druhou stranu to ale znamena, ze to jsou komercni projekty, ne komunitni.
Nemam moc zkusenosti, kolik trva vytvorit 3D model, ale muj odhad casove pracnosti je 60% vyzkum, 30% programovani, 10% 3D model. Jenze ten vyzkum se da najmout nejlevneji, tvorba modelu trochu take.
Kocour!
A jestli k tomu přihodí opravdu Mig-23/27 whow!
Anytime BABY!
Jestli toho Kocoura fakt dokončí a vydají, tak jim to dost možná nakopne příjmy. Přeci jen stále jedna z nejoblíbenějších námořních mašin díky Top Gunu, to bude mazec!
Upravil/a Joe Hallenbeck dne 04-01-2015 00:33
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.