Falkone, rozdíl bude v našich měřidlech. Rychlost neměřím na speedbaru (IAS +/- 5 km/h), ale na digitálním rychloměru (ukazujícím TAS +/- 0,5 km/h) při vypnutém kokpitu. Mapa Krym, výška letu 0,001 - 15 m, metodika měření prakticky totožná. Vyšla mi rychlost +/- 587 - 591 km/h. Úplně ustálit jedině přes device link, ale jako orientační měření tohle úplně stačí.
Když poletíte dva, první s kokpitem a druhej bez kokpitu, tak ten druhej tomu prvnímu dycky uletí, páč éro bez kokpitu lítá rychlejc. To je taky důvod proč ofline nikdy nemůžeš dohnat svoji formaci ai kyklopů. Páč ai kokpit nepotřebuje.
Upravil/a MK_KaiN dne 27-01-2011 13:25
1stCL_Fucida napsal:
Falkone, rozdíl bude v našich měřidlech. Rychlost neměřím na speedbaru (IAS +/- 5 km/h), ale na digitálním rychloměru (ukazujícím TAS +/- 0,5 km/h) při vypnutém kokpitu.
Rozdiel v pohlade podla mna stale nevysvetluje, preco mne vyslo 570 a tebe 590 - to by speed bar takisto odhalil - t vtojom pripade by mal ukazovat "590" (pri aritmetickom zaokruhlovani) co je dost rozdiel oproti mojim 570. Tozdiel TAS/IAS pri zemi by mal byt zanedbatelny.
Jedine ze by tie letove vlastnosti tak zahadne "vylepsovala" ta mapa Krymu - musim to skusit.
Mimochodom, dokaze mi niekto zdovodnit, predo sa mapa Krymu berie ako "referencna"? Ma nastavenu "standartnu atmosferu", ci kvoli comu?! :-)
Sám nevím, ale mám někde v hloubi mozku zafixováno, že se testuje právě na Krymu. Případně můžu udělat a poslat track, ale imho bude stačit, když spustíš "digitál" a letadlo dostatečně ustálíš.
Testuje se na Krymu, ma to historicke duvody. Standardni stmosferu nema, proto ten rozdil mezi TAS a IAS, ale vsichni delaji, jako by standardni byla a vsechna letadla jsou proto vyladena vuci ni.
Falkone, ty totiž měříš IAS a Fučida a já TAS. V tom bude možná ten problém. Sic e takhle nízko nad zemí by měl být rozdíl minimální, ale je tam.
A člověk by řek, že už všichni piloti co to nějakou dobu létají znají rozdíly TAS/IAS.
"Ten, kdo se ve jménu bezpečnosti vzdává svobody, nezaslouží si ani svobodu ani bezpečnost.“ Benjamin Franklin
1) létá delší dobu než 90% SVK
2) létá pár let i v reálu
3) a nejdůležitější bod: v jízlivosti ho stejně nikdo nepřekoná, viď, Loptičko? Vzhledem k tomu, že je mi odpověď předem jasná, tak si rovnou napiš Untera
606_Tempik napsal:
A člověk by řek, že už všichni piloti co to nějakou dobu létají znají rozdíly TAS/IAS.
Neviem co vedia ci nevedia vsetci piloti, ja len viem, ze ja rozdiel medzi TAS/IAS poznam, Fucida ho zrejme pozna tiez a ty mozno. Ako su na tom ostatni, to sa musis spytat kazdeho osobne...
V zaujme regulernej a ne-emotivnej diskusie by som Ti doporucil, ze miesto toho, ze niekoho budes nezmyselne posielat do prdele (ako Roba) alebo niekomu skryto odkazovat, ze nieco "akoze nevie", tak skus odpovedat na to, co sa Ta ludia pytaju.
Pytal som sa Ta jednoduchu otazku "odkial Tempik beries tu hodnotu 590?" na ktoru si doteraz neodpovedal. To, ze sa medzitym Fuci vyjadril, ze on sam si to otestoval a zmeral a ty si len "zneuzil" jeho odpoved slovami "Jak píše Fucida." na tom nic nemeni. Takze Tempiku, do tretice, odkial prosim beries hodnotu 590km/h? Ak si si to zmeral, tak prosim ako, kde a kedy? Ja som myslim popisal dostatocne "rukolapne" co som nameral ja, kazdy si to moze overit (pomocou trackov) a moze podla popisanych podmienok pokus z velkej casti reprodukovat. Fuci tiez naznacil, ako postupoval on, dokonca ponuka track v pripade zaujmu. A co ty? Odkial beries hodnotu 590 km/h?
606_Tempik napsal:
V tom bude možná ten problém. Sic e takhle nízko nad zemí by měl být rozdíl minimální, ale je tam.
Tak ked si taky mudry, noze odpovedz: aky presne bude rozdiel medzi IAS a TAS vo vyske 30m nad hladinou mora? :-) Chcem po tebe bud ciselne vyjadrenie alebo odpoved "neviem".
Prosim Fuciho aj ostatnych, aby neodpovedali za Tempika - chcel by som to pocut od neho. Az odpovie, tak napisem druhu cast mojej reakcie na predchozi Tempikov prispevok... ale nechcem, aby tieto otazky zapadli, este by ich chudak Tempik nemusel najst...
Takze preistotu a pre prehladnost este raz sumar otazok, na ktore chcem aby si mi, Tempiku, odpovedal:
1) Odkial beries hodnotu 590 km/h?
2) aky bude rozdiel medzi IAS a TAS vo vyske 30m nad hladinou mora?
K hodnotě cca 585 jsem se přiblížil při sestupném letu s maximálním výkonem, zavřeným chladičem a chvilkovém ustálení, kdy se mi zdálo, že už rychlost neklesá a spíš na ni má vliv to, jestli mírně stoupám či klesám. Autopilota nemám. Měřil jsem s vypnutým kokpitem na výšce cca 50-100m (podle toho jak se mi to povedlo udržet v rovině).
Ohledně druhé otázky - omlouvám se za to, že jsem napsal to o tom AIS a TAS. Každopádně odečítat rychlost na speedbaru, který skáče po 10 km/h mi přišlo krapet zvláštní. Ve výsledku jsi se mohl ze speedbarovské IAS od pravé TAS odcchýlit cca o 10 km/h. Mohl bych si teď klidně vygooglit převod TAS IAS a spočítat ti to. Nicméně přiznám, že z hlvay to nevím. Ale vím (stačí zkusit v il2), že když mám na tachometru v letadle např 548, tak mi speedbar ukazuje 540 a vypnutý kokpit mi ukazuje 563 km/h ve výšce 29 m. Tohle jsem si právě teď zksuil na mapě normandie.
"Ten, kdo se ve jménu bezpečnosti vzdává svobody, nezaslouží si ani svobodu ani bezpečnost.“ Benjamin Franklin
Je to tak falkone. Rozdíl vzniká odečítáním na speedbaru a mapou, která má vliv asi ještě větší. Kdyby si Tempík vymejšlel, už bych do něj šel, ale má pravdu 590+ - drobný sedí.
Někde jsem četl že výchozí mapou pro rychlosti šturma je smolensk, ale vždy se nejvyšší rychlosti (maximální udávaný reálný) dosahovaly na krymu.
Není důležité vyhrát, ale přežít.
I když vyhrát je taky fajn.
Obzvlášť, když vyhraju já!
Dakujem Tempiku za peknu odpoved - to je konecne odpoved hodna rovnocenneho "partnera-diskutera".
Len by som poopravil par detailov:
606_Tempik napsal:
Ve výsledku jsi se mohl ze speedbarovské IAS od pravé TAS odcchýlit cca o 10 km/h
To sa takto neda tvrdit. Da sa tvrdit len to, ze "speedbarovka IAS" sa od "skutocnej IAS" bude lisit maximalne +/- 5 km/h. Ako sa bude "skutocna IAS" lisit od TAS sa neda takto "z brucha" povedat - to zalezi na inych faktoroch. Takze sa neda usudzovat, o kolko sa bude lisit Speedbarovska IAS od TAS, kedze "speedbarovska IAS" je zavisla na tej "skutocnej IAS". Chapeme sa, ze?
Takze teraz konecne moja slubena druha cast reakcie.
606_Tempik napsal:
Falkone, ty totiž měříš IAS a Fučida a já TAS.
To nie je uplne pravda - vy pri vypnutom kokpite meriate (zrejme) GS (ground speed) (viz. obrazky v.5 a 6 nizsie).
Ale budiz, to je detail, ktory sa nastastie na vasom merani neprejavil, pretoze ste to zrejme testovali na mape v bezvetri... ale spominam to, aby to bolo jasne.
No ale porovnajme si nasledovne screenshoty (vzdy uvedeny rozdiel medzi speedbar IAS a hodnotou na budiku obrazovky)
1) mapa Okinawa - rozdiel 570 v. 592 km/h
2) mapa Stalingrad - rozdiel 570 v. 551 km/h
3) mapa Krym - rozdiel 570 v. 534 km/h
4) mapa Krym - rozdiel 570 v. 647 km/h
5) mapa Krym - rozdiel 20 v. 0 km/h
6) mapa Krym - rozdiel -20 v. 0 km/h
Tak a ktora hodnota - z udajov na budiku na obrazovke - je teraz ta spravna, HA? Az na posledne dva obrazky su to vsetko screenshoty z rovnakych ustalenych letovych konfiguracii - a jedina "spolocna" hodnota je hodnota indikovanej rychlosti na speedbare. Takze ja sa pytam: preco si myslite, ze urcovat rychlost pri vypnutom kokpite z toho budika je tak zazracne presne a dokazne?
Isto si dokazete predstavit, ze tak ako bolo "dohodnute", ze sa rychlosti budu testovat na mape Krym-u, tak mohlo byt kludne dohodnute to, ze sa budu testovat na mape Stalingradu. V tom pripade by niekto iny zase mohol zacat tvrdit, ze "G-6/AS lieta pomalsie ako by mala, pretoze dosahuje TAS len cca 550 km/h a mala by lietat 560!"
Citite v tom aj vy tu "relativitu"? Tie vratke zaklady pre vsetky vase dohady o vykonnostiach lietadiel?
Moj osobny nazor je taky, ze ovela doverihodnejsie je zmerat rychlost IAS (pretoze je nezavisla na roznych faktoroch - viz vyssie) a nasledne ju "opravit" na TAS pre standartnu atmosferu. A potom sa o tom mozete do krvi hadat, ci nejake lietadlo leti XYZ, alebo XYZ+3.5 km/h. Nezabudajte, ze grafy a vykony z realneho zivota sa udavaju pre standartnu atmosferu(*). (k tomuto bodu sa ale este vratim v zavere)
Ako to teda v skutocnosti je s problematikou IAS/TAS?
Na uvod trochu teorie:
- pri prepocte medzi IAS a TAS sa musi pocitat s velicinami ako je tlak a teplota vzduchu. A tiez by sa mala pouzivat CAS - Calibrated Air Speed, co je IAS opravena o vplyv budika a umiestnenia meracov na lietadle -- ale to budem predpokladat, ze Sturmovik "kalibruje" uz sam/resp. ze na taketo "nepresnosti" v merani rychlosti vobec nehra, takze budem predpokladat, ze v hre sa IAS = CAS.
Tlak aj teplota su nastavenia mapy - preto je mozne pozorovat rozdielny udaj TAS na roznych mapach. Ako su ale hodnoty tlaku a teploty na jednotlivych mapach nastavene? Kto vie nech odpovie...
Skusal som len tak namatkovo pozriet do map z UP (pretoze maju volne citatelny .ini subor), a tlak je takmer vsade nastavena na hodnotou 745. Ale v akych jednotkach? Popravde neviem... mozem sa len domnievat, ze to je hodnota na stupnici mmHg => a teda ze 745 mmHg = 993.25 hPa.
Teplota roznych map je rozna, ale napr. na mape Okinawa z UP je nastavena na 25 (predpokladam st. Celzia), co je rozumna hodnota.
No a ako si teda mozeme vyratat rozdiel medzi IAS a TAS vo vyske 30m nad morom? Jeden z moznych sposobov:
2) v sekcii "QNH (Altimeter Setting)" si vypocitame tzv. "Pressure altitude" (co je vyska pri nastaveni vyskomeru na 1013.25 hPa). Zadame:
- "Airport Altitude" = 30m
- "Altimeter Setting (QNH)" = 993.25 hPa (za predpokladu, ze tlak pre mapu sa udava ako hodnota QNH)
=> vypocitali sme si, ze nasa "pressure altitude" je 198 m
3) v sekci "True Airspeed" - v druhom bloku pod "Or" - zadame hodnoty:
- Pressure Altitude (PA) = 198 m (to je to co sme si vypocitali)
- Calibrated Airspeed (CAS) = 575 km/h
- True Air Temperature (T) = 25 st. C
=> vypocitali sme True Airspeed (TAS) = 591 km/h
Mapa Krymu ma zrejem rovnake nastavenie tlaku/teploty 993hPa a 25C, takze takisto je mozne dostiahnut rychlost cca 590 TAS.
"To je paraada, ono to sedi s (mojim) tvrdenim o 590 km/h!!!", povie si isto niekto z vas.
Ale podme v uvahach este o 2 kroky dalej. Co tak skusit to prepocitat pre mapu Stalingradu?
Zadame teda rovnake hodnoty tlaku, vysky, rychlost skusime teraz pre zmenu 570 km/h a teplotu na mape odhadneme na -10 st.C. Co nam vyjde? TAS = 551 km/h.
Super, zase to sedi s obrazkom, ktory som linkoval. No lenze... co to znamena? Spravne sme urcili ze TAS moze byt 551 aj 591 - tak ktora z nich je ta spravna?!
A odpoved je jednoducha - ani jedna nie je spravna! Obe totiz musime prepocitat naspat vzhladom na standartnu atmosferu. To nam z prvej rychlosti 591 v atmosfere [993 hPa, 25 C] spravi rychlost 575 km/h v atmosfere [1013.25 hPa, 15 C]; a z druhej rychlosti 551 km/h v atmosfere [993hPa, -10 C] spravi rychlost 570 km/h v standartnej atmosfere [1013.25 hPa, 15 C].
Uz ste to pochopili? Myslite, ze to je nahoda, ze tie prepocitane hodnoty sa rovnaju hodnotam IAS?
Podla man nie. Myslim si, ze IL-2 zrejme vykony lietadiel simuluje (premieta) priamo na indikovanu rychlost a hodnota indikovanej rychlosti je invariantom cez rozne nastavenia atmosfery (mapy). Preto je mozne na vsetkych mapach letiet rovnakou IAS, ale zobrazovana GS (TAS) budu pre rozne mapy rozne.
Poslednym krokom, ktory si treba uvedomit je, ze v pripade standartnej atmosfery su IAS aj TAS na urovni mora rovnake! V nami uvazovanych 30m bude pre IAS = 570 km/h => TAS = 571 km/h. A ak plati predosly odstavec (ze sturmovik vypocitava IAS ako invariant), tak meranim IAS priamo dostavame rychlost TAS daneho lietadla v standartnej atmosfere!
A to je prave ta myslienka, ktoru som chcel vyjadrit!
(*) - tajne dufam, ze aj grafy pre WWII pouzivali nejaku obdobu standart. atmosfery - hoci ta sucasne pouzivana je tusim z roku 1976.
Upravil/a falkon dne 28-01-2011 00:08
1stCL_pbarry napsal:
Je to tak falkone. Rozdíl vzniká odečítáním na speedbaru a mapou, která má vliv asi ještě větší.
V tom neprotirecim, ale na toto som sa ani nepytal! Ja som sa pytal na jedno konkretne cislo, takze bud si mi mohol odpovedat cislom, alebo radsej neodpovedat nicim
Ked prides do potravin a spytas sa ci maju rohliky, tak tiez nepotrebujes pocut odpoved "Vcera v kine hrali Avatara".
Upravil/a falkon dne 28-01-2011 00:03
1stCL_pbarry napsal:
Někde jsem četl že výchozí mapou pro rychlosti šturma je smolensk, ale vždy se nejvyšší rychlosti (maximální udávaný reálný) dosahovaly na krymu.
Tak jsem se schválně podíval a údaje, které jsou uvedeny v il2compare, jsou z mapy Smolenska, která je (prý) nejbližší standardním podmínkám (jinak existuje v UP speciální testovací mapa, na které jsou přesné podmínky).
Pro šturma existuje speciální mod (zInfomod), který generuje hodnoty používané v il2compare a také spoustu dalších. Pro orientační měření asi bude dostačovat (asi tak jako orientační dechová zkouška ), pro neorientační měření (tedy přesné) bych doporučoval autopilota.
falkon napsal:
(*) - tajne dufam, ze aj grafy pre WWII pouzivali nejaku obdobu standart. atmosfery - hoci ta sucasne pouzivana je tusim z roku 1976.
Doufáš správně. Díval jsem se do několika testů a opravdu rychlosti jsou v nich přepočítané na std. podmínky (i když bůh ví jaké ty podmínky jsou ).
Robo napsal:
alebo to je tym, ze musim pouzivat software na TIR4 (inak mi nejde vyhladzovanie hran)
Vyhlazování hran spolu s programem pro TIR5 samozřejmě jde (jen se musí vědět jak na to).
Falkone já chápu kam s tím směřuješ. V každém počasí při každém tlaku letadla podávala malinko rozdílné výkony. Ale pokud potovnáváme dvě letadla, tak bysme jim měli dát stejné podmínky. Takže obě pak testovat na identické mapě a výsledný rozdíl by měl být stejný, jako nám ukazují reálné testy (byť si u nch nemůžeme být jisti počasím. Pokud máme například v reálném testu rozdíl mezi letounem A a B 10 km/h, tak by mělo těch 10 Km/h zůstat i na mapě I., II, III, byť by obě letdla měla výkyvy ve výkonu. Ale obě stejné výkyvy.
"Ten, kdo se ve jménu bezpečnosti vzdává svobody, nezaslouží si ani svobodu ani bezpečnost.“ Benjamin Franklin
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.