The stall in a level flight doesn't end in a spin, the aircraft proceeds to 'pancake', keeping the roll controllability. In a case of intentional spin entry, spin recovery requires intensive rudder input while failure to give it can result in a significant spin recovery delay...
Pád (utrhnutie prúdnic na krídle) pri horizontálnom lete nekončí vývrtkou (ani plochou angl. flat spin) , ale lietadlo pokračuje do "pretiahnutia"( hlboký pád, vírové prúdenie rozvinuté po celom krídle mimo slotov" ), pričom je zachovaná riaditeľnosť okolo pozdĺžnej osi (krídelkami).
V prípade úmyselného vstupu do vývrtky, vyberanie vývrtky vyžaduje intenzívny zásah smerovkou a v prípade nedostatočnosti môže viesť k významnému oneskoreniu vybratia vývrtky.
Upravil/a 606_JuLB dne 29-08-2017 22:27
Zkusil jsem nový letový model.
Musím říci že ti kteří radši boj budou spokojeni, ti kteří očekávali nápravu letového modelu k realitě, no zázrak se nekonal.
Reakce na výchylku směrového kormidla se nezměnila, stále to má snahu dělat nesmyslný výkrut a aby to udělalo úplný výkrut jako minule, tak tomu zabrání jen výrazné omezení účinnosti směrového kormidla nového letového modelu nic víc. Je zajímavé pozorovat že je úplně jedno jak rychle tu směrovku vychýlíte. Vždy to skončí stejně. U podélné vyvážení se snad změnila jen rychlost změny ne výsledný efekt a je spousta letadel u kterých to snad nejde ani podélně vyvážit v plném rozsahu. Co se změnilo je chování při přetažení, takže např. La-5 se chová, jak v letové tak přistávací konfiguraci, jako hodný cvičný letoun který nejde dostat do normálního pádu a s plně přitaženou řídící pákou jde spolehlivě řídit nohama až skoro do 1/2 výchylek bez jakéhokoli problému. Zkuste to v Blaníku jestli to půjde.
Obecně řečeno je to spíše snaha aby se koza nažrala a vlk zůstal celý. No jak jsem napsal na začátku. Ti kteří preferujete více vzdušný boj než létání budete spokojení. Ti kteří rádi debaty o tom jak je to blízko realitě ztrácíte čas.
Co jsem včera zkoušel, tak mi přišlo, že změna směrovky je významná. Popíšu v čem přesně. Původní implementace téměř neznala plochou zatáčku. Letadlo se po kopnutí do směrovky vyosilo, mělo snahu jít do výkrutu až tak ukrutnou v některých případech, že to přepralo kontra křidélka, ale letadlo pokračovalo stejným směrem. Téměř nezačalo točit plochou zatáčku. Bylo to tak úplně odzačátku a je to převzaté z ROFka. Ještě v časech tý veřejný alfy jsem to testoval a porovnával Bf 109 s předpokládanou úhlovou rychlostí v ploché zatáčce a bylo to úplně mimo mísu. Na rozdíl třeba od CloDu, kde plochá zatáčka fungovala, i když poněkud rychleji než byly britské testy kořistního Befka.
Ve včerejším patchi lze plochou zatáčku zaletět. Zkoušel jsem to konkrétně s Bf 109 F2 a přišlo mi, že to točí podle očekávání.
Dál pak start. Při startu člověk koriguje směr směrovkou. Dřív díky té blbé směrovce byla korekce směru pitoreskní. Sice to trochu točilo, ale směr se měnil jen velmi neochotně, letadlo spíš startovalo vyosené do požadovaného směru, než by se tam skutečně snažilo zatočit. Taky se přitom roztodivně chovala kulička. No a to je po včerejším patchi minulost. Chová se to tak, jak bych čekal.
Samozřejmě moje očekávání je třeba brát s kritickým pohledem, páčto nejsem pilot a nikdy jsem nic skutečnýho neřídil. Tedy pominu-li RC modely.
Nicméně rozhodně nesouhlasím s tím, že směrovka má pouze omezenou účinnost. Tak to není. Má přepracovaný model chování a některé prvky, co předtím byly fakt mimo, se nyní chovají očekávatelně. Neříkám věrně, protože to fakt neposoudím. Ale to očekávání ploché zatáčky se naplnilo.
AH_Kraken napsal:
Reakce na výchylku směrového kormidla se nezměnila, stále to má snahu dělat nesmyslný výkrut a aby to udělalo úplný výkrut jako minule, tak tomu zabrání jen výrazné omezení účinnosti směrového kormidla nového letového modelu nic víc. Je zajímavé pozorovat že je úplně jedno jak rychle tu směrovku vychýlíte. Vždy to skončí stejně. U podélné vyvážení se snad změnila jen rychlost změny ne výsledný efekt a je spousta letadel u kterých to snad nejde ani podélně vyvážit v plném rozsahu. Co se změnilo je chování při přetažení, takže např. La-5 se chová, jak v letové tak přistávací konfiguraci, jako hodný cvičný letoun který nejde dostat do normálního pádu a s plně přitaženou řídící pákou jde spolehlivě řídit nohama až skoro do 1/2 výchylek bez jakéhokoli problému. Zkuste to v Blaníku jestli to půjde.
Obecně řečeno je to spíše snaha aby se koza nažrala a vlk zůstal celý. No jak jsem napsal na začátku. Ti kteří preferujete více vzdušný boj než létání budete spokojení. Ti kteří rádi debaty o tom jak je to blízko realitě ztrácíte čas.
Krakene, já ti nevím, jestli nejsi až zbytečně moc kritický. Já si tedy troufnu porovnávat nový FM jen u Fw 190, protože ostatní nemám tak v ruce, ale necítím z toho to, co píšeš.
To, že se revidovalo celé "obtékání trupu", je patrné třeba z kuličky (ta je poměrně výrazně dále od středu při stejném letovém režimu, dobře je to patrné při stoupání pod vyšším úhlem nižší rychlostí). A to, že se upravovaly síly v řízení, zvláště pak na směrovce je také pravda. Třeba u Fw to znamená relativně menší výchylku při nízké a větší při vyšší rychlosti. Chování při přetažení se u Fw dle logu změnilo k agresivnějšímu při rychlém přitažení...ale popravdě řečeno já ten rozdíl prakticky nepozoruji. Snad až se někdy leknu .
Jinak nevím, proč by letadlo nemělo celkem výrazně klonit při vychýleném směrovém kormidle. Současná interpretace a míra na Fw 190 mě nijak neuráží a do očí nebije (čti: Nevnímám to významně jinak, než v reálu). Trimování na Fw bylo upraveno (rychlost snížena dle videa), efektivita a schopnost grilovat pro všechny běžné režimy je Ok, ale byl to problém u Bf (nešlo vytížit dostatečně na nos), tam to ještě otestuju, ale po rychlém letu se obávám, že je to pořád špatný.
Blaníka jsem svého času plně přitaženého udržel naprosto bez problémů. Jestli jsem korigoval nohama až do 50%, to už si nepamatuju . Teď jsem asi o 20% těžší, tak nevím, jak by se v daném režimu zachoval . Své poznámky ale vztahuješ (asi) na La-5, kdežto já na Fw. Lavočku jsem nezkoušel, ale nečekal bych, že bude v tebou popisovaném režimu hodná, jako Blaník .
Upravil/a 1stCL_Fucida dne 30-08-2017 09:41
Co je tedy se směrovkou špatně a proč se to nezměnilo. Všimněte si jak to letadlo na výchylky reaguje. Testoval jsem p-40 a bf109f4 tam to byl vždy klasický případ. Když výchýlíte směrovku ta začne podivně vybočovat a pak bez dalšího vybočování přejde do výkrutu. To že to není tak ostré je dáno jen tím že omezili účinnost kormidla ale samotné chování se nezměnilo a je jedno jak rychle to uděláte. Ve skutečnosti právě záleži na tom jak rychle to tam dáte. Letadlo na výchylku směrovky reaguje tak že se začne točit kolem svislé osy a tento pohyb urychluje proudění na jedné polovině křídla oproti druhé a z toho důvodu to začne klonit. Když zvládnete (díky silám v řízení a účinnosti směrovky) rychle vychýlit směrovku tak to začne vybočovat a klonit zároveň. Kdýž to uděláte pomalu tak to skoro klonit nebude. U letového modelu BOS to není kombinovaný pohyb v závislosti na rychlosti změny vybočení ale nejdřív to trochu jen vybočuje a pak to jen kloní. To tam bylo vždycky a nic se nezměnilo. Protože to tentokrá díky úpravě účinosti kormidla s výchylkou to není tak ostré tak to vnímáte jak ok, ale nic se nezměnilo jen se razance zmenšila. Dokonce např u LaGG-3 je potřeba po odlepení stále dát křidélka ve směru reakčního momentu motoru (normální je opčně) i když tentokrát je to velmi výrazně méně. Prostě oni výrazně neměnili letový model oni obrusovali hrany. Je otázkou zda to změni můžou. Programovaní nerozumím.
Žádné závratné změny FM nečekejte. Z pohledu FM War Thunder Plus. Nic víc, nic míň. Tu a tam jsou hodnoty zkrátka pouze lehce poupraveny, ale vzlet se 109 je stále stejná parodie. Třeba se opravdu snaží nasimulovat chování RC modelů, netuším, ale dát plnej knédl, lehce potlačit gyroskopický moment vrtule směrovkou a fičíme si s minimálními zásahy do řízení, je prostě úplně mimo realitu.
Vlastnosti chabé manipulace na zemi jsou zčásti způsobeny úzkými stopami kol. Extrémně skloněný vnější úhel kol při jejich dotyku se zemí je to, co nabádá k výletům mimo dráhu. Pokud je na jedno kolo kladeno větší zatížení než na druhé, kolo získá dostatek trakce aby otočilo letadlem na druhou stranu. Každá nerovnost, boční vítr a rotační točivý moment při změnách tahu donutí letadlo vyříznout zatáčku jako hračkářské kolo, které se valí opírajíc se o jednu stranu. Pokud se nepokoušíte přistát na zpevněné dráze, nedostanete okamžité zatočení na jednom místě, kterým si prochází jiná letadla s ostruhovým podvozkem. Sledovat zezadu vzlet Bf 109 na trávě do toho vnáší světlo. Jakmile se ocas odlepí, letadlo zatočí do strany o 10 stupňů. Každé kolo bojuje o nadvládu nad druhým. Tráva je vyhazována jako malé kohoutí ocasy. Představte si každé kolo jako boxera těžké váhy v zápase o titul, s vámi v roli rozhodčího podprůměrného vzrůstu, příliš slabého, aby mohl garantovat kompletní kontrolu. Abyste zastavili rozbíhající se oblouk, máte k dispozici jedno mrňavé kormidlo optimalizované pro let na vysoké rychlosti a brzdy navržené pro pojíždění na polích o velikosti 1 000 metrů čtverečních.
Stabilita na zemi je dále degradována vysokým těžištěm motoru a silným gyroskopickým chováním vrtule. Rychlé zvednutí ocasu způsobí tak silné zatočení vlevo, že to malá směrovka není schopna kompenzovat. Oskar Boesch cítil, že nejdůležitější informací, kterou bych si měl osvojit nejdříve, byl přesný pohyb páky palivové přípusti od volnoběhu až do doby než se zvedl ocas a druhá informace, osvojit si optimální pohyb kniplu dopředu tak, aby se ocas zvedl do přesné letové hladiny. Z této disciplíny vycházelo obrovské zvýšení bezpečnosti. Položil ruku na mou a nacvičoval přesný pohyb všech ovládacích pohybů s představou skleničky šampaňského nerušeně stojící na panelu během celého procesu vzletu. Směrovka na Bf 109 vyžaduje k udržení směru pro vzlet neustálé frenetické pohyby a nikdy tak letadlu nedovolit zatočit. Bylo řečeno, že v případě povolení změny směru během vzletu se jeden nesmí pokušet toto korigovat, ale namísto toho akceptovat nový směr až do letu. Pokusy o opravu za silného použití směrovky do protisměru pohybu končí tak vážnou přetáčivostí, že by následný přemet na vysoké rychlosti do druhého směru mohl skončit smrtí. Vidíte jak je nepravděpodobné, že by to fungovalo na dráze se stromy po stranách?
Než začne Bf 109 letět, vždy několikrát poskočí, protože musí být znovu a znovu přesvědčováno o vaší kompetenci než vám konečně předá otěže
Šturmovik nikdy nebyla ultrasimulace. Tohle bych tomu určitě nevyčítal. Na poli leteckých simulací je to vlastně ekvivalent Projekt Cars. Špičková grafika, špičková optimalizace. Hodně aut (letadel)tratí (map). Ale Asseto Corsa, iRacing, Automobilista (DCS) to nikdy nebude. Je to zaměřené na masu. Jedním tlačítkem spustíš startovací procedůru a během chvíle zažiješ atmosféru letu a leteckého WW2 boje. Pokud k tomu budete takto přistupovat, tak Vás čeká skvělá zábava. Nic víc a nic míň
Šturmovik nikdy nebyla ultrasimulace. Tohle bych tomu určitě nevyčítal. Na poli leteckých simulací je to vlastně ekvivalent Projekt Cars. Špičková grafika, špičková optimalizace. Hodně aut (letadel)tratí (map). Ale Asseto Corsa, iRacing, Automobilista (DCS) to nikdy nebude. Je to zaměřené na masu. Jedním tlačítkem spustíš startovací procedůru a během chvíle zažiješ atmosféru letu a leteckého WW2 boje. Pokud k tomu budete takto přistupovat, tak Vás čeká skvělá zábava. Nic víc a nic míň
Co je tedy se směrovkou špatně a proč se to nezměnilo. Všimněte si jak to letadlo na výchylky reaguje. Testoval jsem p-40 a bf109f4 tam to byl vždy klasický případ. Když výchýlíte směrovku ta začne podivně vybočovat a pak bez dalšího vybočování přejde do výkrutu. To že to není tak ostré je dáno jen tím že omezili účinnost kormidla ale samotné chování se nezměnilo a je jedno jak rychle to uděláte. Ve skutečnosti právě záleži na tom jak rychle to tam dáte. Letadlo na výchylku směrovky reaguje tak že se začne točit kolem svislé osy a tento pohyb urychluje proudění na jedné polovině křídla oproti druhé a z toho důvodu to začne klonit. Když zvládnete (díky silám v řízení a účinnosti směrovky) rychle vychýlit směrovku tak to začne vybočovat a klonit zároveň. Kdýž to uděláte pomalu tak to skoro klonit nebude. U letového modelu BOS to není kombinovaný pohyb v závislosti na rychlosti změny vybočení ale nejdřív to trochu jen vybočuje a pak to jen kloní. To tam bylo vždycky a nic se nezměnilo. Protože to tentokrá díky úpravě účinosti kormidla s výchylkou to není tak ostré tak to vnímáte jak ok, ale nic se nezměnilo jen se razance zmenšila. Dokonce např u LaGG-3 je potřeba po odlepení stále dát křidélka ve směru reakčního momentu motoru (normální je opčně) i když tentokrát je to velmi výrazně méně. Prostě oni výrazně neměnili letový model oni obrusovali hrany. Je otázkou zda to změni můžou. Programovaní nerozumím.
Mám z toho mám pocit že nikdy neimplementovali korektní FM pro WWII letouny, míněno celou tu kostru FM, jen zpřispůsobovali papíráky těžkým WWII letadlům aby se podobali předlohám co možná nejvěrněji. A pak ty lokální úpravy kódu mají asi taky své limity, pokud by teda nechtěli přepsat celý FM.
V tom magote nemáš úplně pravdu. On letový model pro "papíráky" a letadla z WWII je v základu stejný. Dokonce některá letadla z WWII mohou být díky dlouhým motorům a tedy větší ploše před těžištěm méně stabilní a ten jejich "vliv trupu" mohli mít i dobře, ale protože tam mají místama nestandardní chování jako např. od té směrovky tak jim z toho lezou najednou divočiny.
Nebo ta La-5. U ní není důvodu (jestli nemají letové měření) se domnívat že by neměla jít do pádu i když má před křidélky slot. Ten je tam pro něco jiného. Oni ani nemuseli měnit vztlakovou křivku a zvětšovat kritický úhel náběhu. Ono jim to prostě mohlo vyjít z toho jak měnili účinnosti kormidel a prostě to už nedostanou na kritický úhel náběhu a chová se to jak padající list.
FM je jen jedno. Je fuk, zda WW1 či WW2. Aerodynamika se od dob WW1 nezměnila. Pohyb tělesa zduchem je stále stejná disciplína. A zde jsme v oboru rychlostí, kde se WW1 i WW2 potkává.
Mají FM, který je založeno na Newtonovském přístupu. Abstrakce je taková, že mají hmotné těleso, na které působí různé síly. Gravitační, aerodynamické, gyroskopické, tah motoru a výsledkem je pohyb v prostoru. Věrnost toho modelu je dána tím, které všechny síly simulují a jak věrně.
Původní model měl zjevně alespoň jednu z těchto sil špatně. Tedy třeba otočené znaménko nebo prostě blbě celá rovnice. No a to teď srovnali. Ta změna tam je, rozhodně to nelítá jak dřív.
Jestli to pilotům stále nepřipomíná reálné letadlo, pak to znamená, že stále není něco z významných sil simulováno, nebo to je simulováno nevěrohodně či blbě.
Ještě připíšu drobnost, která možná není hned zřejmá. K těm silám, které jsem uvedl a které jsou zřejmé, že tak by to mělo být, ještě téměř určitě připojují další síly, pro které nemají přímo podporu v svém matematickém modelu, ale které používají pro "dotvarování" toho modelu tak, aby docílili nějakého chování, kterým byl daný typ známý. Či aby dohonili výkonnostní parametry.
Kapitola sama o sobě bude vývrtka. Vývrtka může být skutečně nějak simulovaná, nebo je tkzv skriptovaná. Skriptovaná vývrtka je samostatný model vrcení se, který se aplikuje ve chvíli, kdy dojde k přetažení. Takový model je prostě odhadnutý ze známých parametrů vývrtky a jejího vybrání. Kterou variantu použili, to nevím.
Co tím vším chci říct? No že dost možná nesimulují některé drobnější aspekty letu. Jak psal Kraken, že klonění při vykopnuté směrovce je dáno rozdílem rychlostí na obou křídlech, tak třeba nesimulují toto. A směrovka jako taková má svoji funkci, kterou přispívá k celému modelu a součástí této funkce je i klopný moment. Tím by dosáhli celkem věrohodného chování, ale nemůžou uspokojit člověka (Krakena), který očekává přesně to, co zažívá v reálu.
Tohle je prostě tak, že takto pojmutý FM se přibližuje k svému reálnému vzoru s každým dalším simulovaným efektem.
Mimochodem to, co popisuje Kraken, je dost možná taky důvod toho, proč v BOSku skoro není potřeba řídit směrovku a přesto to lítá koordinovaně. To je s kuličkou uprostřed. Nejsem teď u lítacího PC, abych to zkusil i teď po patchi, ale dřív to tak bývalo zcela jasně. Jako by neexistoval "adverse yaw". Jak se překládá adverse yaw?
V tom magote nemáš úplně pravdu. On letový model pro "papíráky" a letadla z WWII je v základu stejný. Dokonce některá letadla z WWII mohou být díky dlouhým motorům a tedy větší ploše před těžištěm méně stabilní a ten jejich "vliv trupu" mohli mít i dobře, ale protože tam mají místama nestandardní chování jako např. od té směrovky tak jim z toho lezou najednou divočiny.
Nebo ta La-5. U ní není důvodu (jestli nemají letové měření) se domnívat že by neměla jít do pádu i když má před křidélky slot. Ten je tam pro něco jiného. Oni ani nemuseli měnit vztlakovou křivku a zvětšovat kritický úhel náběhu. Ono jim to prostě mohlo vyjít z toho jak měnili účinnosti kormidel a prostě to už nedostanou na kritický úhel náběhu a chová se to jak padající list.
Aerodynamika je jen jedna. Jednodušší FM v rámci kódu pro ROF papíráky je věc druhá.
Z pozice vývoje byla otázka zda byla moudré na tom stavět nebo ne. Už několik let se ukazuje že asi ne ..
Ale můžu se mýlit, třeba je kostra FM v cajku, jen jsou neschopný to doladit.
Co mně ale přijde zvláští, že vlastně vytasili poslední dva velké trumfy, mapu a upravený FM, v záloze maj ještě tři žolíky a tak nějak bych už čekal oficiální ohlášení dalšího pokračování. Nebo už bouchli do stolu a s velkou pompou vyhlasili do světa, že příští Battle bude Midway, bude obsahovat takové a makové stroje, mapa bude velká X x Y kilometrů a já to všechno jenom prostě prošvihnul..
Novu cast IL2 spravidla oznamuju po vydani toho-ktoreho dielu, resp. kratko pred vydanim. Osobne to vidim na december alebo januar. Ze bude Midway uz oficialne oznamili, planeset a dalsie podrobnosti zatial nie.
No, Léta pročítám SVK stránky. A tak nějak jsem až letos pochopil, že nějaký jakýkoli PC simulátor WWX bude mít asi vždycky pramálo společného s letovými vlastnostmi reálných strojů daného období.
Jenom jeden příklad: Supermarine Spitfire třeba MK 5.
IL-2 1946 ; DSC WWII; BoK; CLOD; WT = Více či méně jiný letový model.
Ja za sebe už věrnost či nevěrnost FM už neřeším.
Jde jenom o to aď se ty mnoha tunové stroje při razantním leteckém souboji :
Nekomižlají, nekymácejí, nehoupou, netrdlují a nekoprtlají.
Prostě bavme se.
A nebo sáhodlouze řešme opravdové FM ,řeba zde v BoX. Ale vtom případě mi věřte že se budou velmi dobře bavi tvůrci.
Jinak z toho co jsem prubnul: Nevím JAK ten srandovní FM pokroutili, ale určitě to je lepší: Lépe se lítadílka ovládají (stíhačky i bitevníky)= lépe se bavím.
Teď už si koupím: Spita, P-40........
Serte na vědu. Kupujte BoX a bavte se!
Budou prachy na další vývoj.
A možná, doufejme, doufejme, doufejme, jednou příjde PACIFIK!
Nesmysl. Nechali se slyšet, že to musí být drahé, aby to bylo pořádně. Myšleno lépe, než to bylo předtím.
A po kolika letech tu směrovku poladili, když ne opravili. To mi napiš.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.