Kucí podle mého názoru to vidíte moc černobíle. Za neúspěchem CloDu podle všeho stálo několik málo přehmatů na manažerské úrovni. Konkrétně to byl požadavek (možná Olegův) na implementaci strukturované tak, aby se zamezilo úniku know how. Asi měl blbé zkušenosti z IL2, kde mu to tak nějak utíkalo pod rukama. No a výsledkem toho byl ne zcela prozřetelný nápad, že se sim rozdělí na FM, DM, engine, mapy, kampaně, AI ... a co já vím co dál a každá část se udělá odděleně s tím, že až to bude hotový, bude to spolu komunikovat přes jasný interface. A že tedy nebude nikdo, kdo by měl přístup ke všem částem současně a tedy že se to nebude dát ukrást. Takhle od popisu to zní určitě lákavě, ale zkušenost s takovýmhle vývojem je prakticky velmi špatná, jak ostatně Oleg sám po čase asi poznal, neb se stal světoznámým protagonistou této slepé uličky. Takže bez ohledu na kvalitu či nekvalitu práce na jednotlivých modulech to pravděpodobně úplně zazdili tímto přístupem. Navíc je tu další kontroverzní rozhodnutí. A to sázka na .NET. To je zas dle mého názoru poměrně odvážné rozhodnutí, pokud se jedná o real time hru, kde každé škobrtnutí ve FPS je vnímáno velmi negativně.
Zkrátka vizionář nevizionář. Úplně stačí jednou sáhnout vedle a je po žížalkách. V tomhle úhlu pohledu nemusí být ten Jasonův krok až tak mimo. Páčto oni maj engine svůj a to co potřebujou, můžou z CloDu vykrást. Ať jsou to modely letadel, FM, simulace různých kravinek a určitě mraky zkušeností, co ten tým načerpal, i když se produkt nepovedl. To se v SW stává velmi často, že na konci projektu má tým konečně know how, se kterým by stálo za to začít. Jen už nebývají peníze na další pokus.
neuspech CloDa bych nevidel jenom v tehle chybnych technologickych rozhodnutich. Me osobne CloD nenadchnul jeste nejaky 2 mesice pred tim nez vlastne vysel kdyz Oleg a Ilja zacali davat interview (pokud si dobre vzpominam tak v jednom z tehle interview jsme meli cca 14 dni na otazky a koncem ledna meli oba panove odpovedet. Stalo se s cca mesicnim zpozdenim) a na trubce se zacali objevovat prvni videa ze hry, ve kterych az podezrele casto chybely letici a bojujici letadla, ale zato tam byly veci jak nadrazi, vagony, ulice Londyna s reklamnima sloupama a rada dalsich podobnych nezbytnosti. Osobne za nejvetsi pruser povazuju to, ze CloD nebyl nic jinyho nez vylestenej a nablejskanej Sturm. Mozna ze kdyby to hned od zacatku fungovalo, ze by se cast komunity ze Sturma prelila do CloDu kvuli tomu nablejskanymu kabatu, ale pro radu lidi by ani to nebyl duvod menit hriste. CloD by nefungoval, respektive fungoval, uplne stejne jako nefungujou/fungujou vselijaky klony World of Warcraft. Asi by zafungoval kdyby byl vydanej treba nekdy okolo roku 2006/2007. Ne v roce 2011
Dodatek: vyvoj od roku 2001 do roku 2011 jednoznacne ukazal co lidi chtej. V offline kampan, ktera by jim dovolila si hrat na valecneho pilota, v online pak valku ktera by jim dovolila byt valecnym pilotem. CloD s nicim takovym neprisel. BoS s nicim takovym neprijde v oblasti online - to vime. Zbyva doufat ze Jason - i diky RoF - pochopil a aspon vylezou s dobrym offlinem
Upravil/a j4ck41 dne 06-07-2013 18:57
Pekne a vystizne povedane Sakale. Len by som doplnil, ze okrem tej prealfa verzie, co vydali v roku 2011 ako plnu hru, asi najviac skody spravili klamstva, ktorymi dalej krmili komunitu (menovite Luthier a B6), i ked uz bolo jasne, ako sa veci maju. Ak sa niekto ozval s kritikou na 1C fore, dostal promptne banan. Njn, padlo h*vno na vetrak.
Víš Šakalino je v tom jeden velký háček.Co dnes hráče jakýchkoliv her přitahuje je především MP.Postupně se důraz z SP přesouval na MP až do dnešní podoby kdy vznikají hry ,který vůbec žádný SP nemají, přesto jsou však hráčsky úspěšné.S touto koncepcí kdysi začal asi nesmrtelný CS. Minulý rok(myslím) vyšla dvojka a opět bez SP. Naopak hry,které stavěly na svém jménu a byly úspěšné (hodnoceno počtem prodaných nosičů) jako třeba serie Hitman nikdy MP neměla, a ani v dlohočekávaném pokračování,které vyšlo letos, plnohodnotný MP opět není je propadák,přesto,že SP část není v porovnání s předchozími díly až tak špatná.(vzhledem k tématu asi není dost dobře možné MP ani vytvořit)Vývoj myslím ukazuje na to,že hra kde není možnost kvalitního MP je předem odsouzena k neúspěchu.Jsou však hry jako např.Skyrim,kde je hromada zábavy i bez MP ovšem s MP by pravděpodobně překonal i legendární WoW.
Většinou ti jedinci, kteří časem získávají moudro, než teda začnou senilnět, nemají zapotřebí se ohánět věkem. Tím se ohánějí ti, jenž už se nemají čím jiným ohánět.
Já ti rozumím.Rebelie je výsadou mladých,kteří odmítají přirozenou autoritu.Je to tak dáno přírodou,že mladí starým nevěří. Musí to tak být jinak by sami do toho stádia "vidět věci komplexněji"nikdy nedošli.Musí projít vlastní zkušeností aby pak později pochopili to co jim staří již dávno říkali.Malé děti nevěří rodičům,že kamna pálí,musí udělat vlastní zkušenost,pak pochopí slova rodičů.A tak je to se vším.
Nepleť jabka a hrušky dohromady. Já ti taky rozumím co básník chtěl říci za moudro. Ale na jedné straně máš ty "mladé rebely" odmítající přirozenou autoritu. A na druhé straně máš ty staré, kteří žádnou přirozenou autoritu nemají a mají jen ten věk. Ti staří co mají přirozenou autoritu se věkem neohání a ti mladí co takové autority uznávají k tomu znát věk nepotřebují. Ne každý dědek je stařešina a ne každej mladej je rebel.
Víš Šakalino je v tom jeden velký háček.Co dnes hráče jakýchkoliv her přitahuje je především MP.Postupně se důraz z SP přesouval na MP až do dnešní podoby kdy vznikají hry ,který vůbec žádný SP nemají, přesto jsou však hráčsky úspěšné.S touto koncepcí kdysi začal asi nesmrtelný CS. Minulý rok(myslím) vyšla dvojka a opět bez SP. Naopak hry,které stavěly na svém jménu a byly úspěšné (hodnoceno počtem prodaných nosičů) jako třeba serie Hitman nikdy MP neměla, a ani v dlohočekávaném pokračování,které vyšlo letos, plnohodnotný MP opět není je propadák,přesto,že SP část není v porovnání s předchozími díly až tak špatná.(vzhledem k tématu asi není dost dobře možné MP ani vytvořit)Vývoj myslím ukazuje na to,že hra kde není možnost kvalitního MP je předem odsouzena k neúspěchu.Jsou však hry jako např.Skyrim,kde je hromada zábavy i bez MP ovšem s MP by pravděpodobně překonal i legendární WoW.
hacek v tom neni ... MP se rozsirilo proto, ze mezi lidma je vic vlastniku pocitace, ktery je zaroven pripojenej na net. to mas to samy jako s mobilama. Nejdriv jich bylo malo a telefonovalo se z nich, pak jich bylo o neco vic a dalo se i psat SMS, pak jich bylo jeste vic a objevili se fotaky, internet atd. u PC a PC her je to to samy. Jestli ma vic lidi pristup k internetu tak samozrejme vic lidi chce hrat po siti a tak vetsina her ma SP i MP i kdyz jsou vyjimky kdy jedna cast chybi - to vubec nicemu nevadi. Jsou dokonce lidi jaky i kdyz jsou online tak je nezajiva PvP ale jenom PvE. A jsou dokonce lidi jaky k tomu PvE ani nepotrebujou kamarady nebo guildu a online hru hrajou stylem offline a jenom vyuzivaj to, ze online hry jsou proste trosku vetsi nez offline, bez nalinkovanych koridoru, udalosti apod. Ze v tech hrach jsou takovy svobodnejsi.
The Elder Scrolls Online muze bejt klidne propadak i kdyz to bude onlinovka. To ze ma za sebou komunitu nic neznamena, viz Star Wars Online -> ani velka fanouskovska zakladna nezachrani hru, ktera je proste spatna. O jaka to podobnost s CloD.
BoS taky nemusi dojet na malej duraz na MP. Stale verim tomu, ze mnohem vetsi cast lidi lita offline nez online, takze komunitni DF servery po nejakou dobu pokryjou poptavku. A pak - az se treba od offlinistu vybere dost penez - vyleze Jason s prohlasenim typu: Jasne, nemame a nebudeme delat nase firemni servery abyste si na nich litali. Nemame cas ani chut se o ne starat tak jestli je chcete, tak si je delajte sami. Ale mame pro vas pripraveny nastroje, ktery vam umozni delat sofistikovanejsi online nez jenom rotaci map na DF a jestli chcete delat virtualni valky - muzete. Nemusej nutne tu online valku delat,staci kdyz to pripravej a bude to fungovat. Komunita si to pak rada a sama udela.
Většinou ti jedinci, kteří časem získávají moudro, než teda začnou senilnět, nemají zapotřebí se ohánět věkem. Tím se ohánějí ti, jenž už se nemají čím jiným ohánět.
Já ti rozumím.Rebelie je výsadou mladých,kteří odmítají přirozenou autoritu.Je to tak dáno přírodou,že mladí starým nevěří. Musí to tak být jinak by sami do toho stádia "vidět věci komplexněji"nikdy nedošli.Musí projít vlastní zkušeností aby pak později pochopili to co jim staří již dávno říkali.Malé děti nevěří rodičům,že kamna pálí,musí udělat vlastní zkušenost,pak pochopí slova rodičů.A tak je to se vším.
Nepleť jabka a hrušky dohromady. Já ti taky rozumím co básník chtěl říci za moudro. Ale na jedné straně máš ty "mladé rebely" odmítající přirozenou autoritu. A na druhé straně máš ty staré, kteří žádnou přirozenou autoritu nemají a mají jen ten věk. Ti staří co mají přirozenou autoritu se věkem neohání a ti mladí co takové autority uznávají k tomu znát věk nepotřebují. Ne každý dědek je stařešina a ne každej mladej je rebel.
Ještě že za to může příroda a ne prozřetelnost.
Jaké jablka a hrušky,já přece nic nesčítal? A k té rebelii.Každý si tou rebelií prošel,říká se tomu období vzdoru,neboli také puberta.Každý to samozřejmně prožil s jinou intenzitou ale projít si tím musí každý.Přesně jak píšeš,je to od přírody. Ty období vzdoru jsou minimálně dvě,to první začíná již někdy v 6ti letech věku. Míň ti asi není a tak jsi si tím musel projít i sám.Nebo ne?
Takže komu se nějaká hra nelíbí, ok. Když se mi něco nelíbí, tak to nedělám, ale nebráním jiným, aby to dělali, když jim se to líbí a ani to nekomentuju.
To jso nejake temne a mocne sily, o kterych nemam kruci poneti ! Jak tady kdo kdy branil CLod fanboys, aby si ten zmetek letali do uplneho rozbiti ??? Nevim o tom a rovnez netusim jak by to vubec slo zaridit. Stejne tak si myslim, ze veskere "komentovani" se tu od vydani CLoda tykalo zejmena toho vytvoru a jestli se nepletu naopak kazdy kdo kdo negativne komentoval Cloda ( a vube tam nespatroval ten uzasnej "potencyjal" ) byl na pranyri. Pokud nekdo komentuje jineho, ktery leta CLod, ...no, to asi opravdu nema smysl a budiz, necht takovy jedinec je ponechan svemu Clodu a navic bez komentare. Ale nekomentovat zmetek ? No, to by me zajimalo proc "NE"....??? Naopak.
...Stale verim tomu, ze mnohem vetsi cast lidi lita offline nez online,...
Tahle otázka počtu hráčů multiplayeru vs singleplayeru mě vždy zajímala. Já jsem totiž vždy naopak věřil, že on-line hráčů je daleko víc, než těch, co hrají pouze kampaně. Mám poměrně hodně známých a přátel z osobního života, kteří hrají IL-2, snad 20. Moje víra tedy byla založena na faktu, že zatímco téměř všichni létali IL-2 hlavně kvůli multiplayeru, tak pouze jen jeden jediný z nich hrál IL-2 pouze kvůli kampani. Podotýkám, že to jsou známí, které neznám přes IL-2, ale z osobního života. Těch 20 je samozřejmě statisticky naprosto nevypovídající vzorek, ale jak jsem psal, pro moji ,,víru" to bylo poměrně dostačující Jak je to ale doopravdy, by mě samozřejmě taky zajímalo.
Když se člověk podívá, kolik lidí lítá online ROF a CLOD, celkem rychle dojde k závěru, že v tom ty peníze nebudou, aby to zaplatilo vývoj BOS. Denně večer kolem 100 online napříč serverama. Měsíčně se přihlásí v ROFu snad kolem 1200 hráčů ... ale většina na chvilku. To stabilní tvrdé jádro, bych řekl, je do dvou set. V CloDu to na mě působí podobným dojmem. I kdyby se to sečetlo a řeklo, že alespoň na chvíli se přihlásí online za obě hry 2500 hráčů, je to furt nemyslitelné, že by se to zaplatilo. A v zásadě ani kdyby to bylo 80% na 20%. Neumím odhadnout, kolik lidí hraje starého IL2 a nechoděj na ROF ani na CLOD. Ale asi to musí být početná skupina, se kterou Jason taky počítá. V každém případě ti offové musej platit, abychom my magoři mohli onlajnovat.
Z vlastní zkušenosti musím říct (online se teď nejvíc věnuji ROF), že hodinu dvě v celku, aby mělo cenu se vůbec připojovat, si dokážu urvat max. jednou za čtrnáct dní a moji stejně postižení známí (ze skutečného života), na tom nejsou o moc lépe.
...Stale verim tomu, ze mnohem vetsi cast lidi lita offline nez online,...
Tahle otázka počtu hráčů multiplayeru vs singleplayeru mě vždy zajímala. Já jsem totiž vždy naopak věřil, že on-line hráčů je daleko víc, než těch, co hrají pouze kampaně. Mám poměrně hodně známých a přátel z osobního života, kteří hrají IL-2, snad 20. Moje víra tedy byla založena na faktu, že zatímco téměř všichni létali IL-2 hlavně kvůli multiplayeru, tak pouze jen jeden jediný z nich hrál IL-2 pouze kvůli kampani. Podotýkám, že to jsou známí, které neznám přes IL-2, ale z osobního života. Těch 20 je samozřejmě statisticky naprosto nevypovídající vzorek, ale jak jsem psal, pro moji ,,víru" to bylo poměrně dostačující Jak je to ale doopravdy, by mě samozřejmě taky zajímalo.
jelikoz z mejch znamejch nikdo nelita tak vychazim jenom z toho co jsem sam zazil. Za tech x let co jsem lital Sturma jsem na vselijakejch serverech dlouhodobe potkaval vetsinou povedomy jmena. To samy i u RoF kde online litam tak jednou za mesic a zase vidavam ty samy jmena. To samy i na specialkach jaky tady probehly bez ohledu na to kolik stovek a tisicu lidi bylo zaregistrovanych tak na specialky vetsinou chodili ti sami.
A kdyz se podivam treba na statistiky RoF, tak v soucasny dobe v mulitplayer zebricku je evidovanych 3798 lidi - na prvni pophled se muze zdat ze je to docela impozantni cislo. Ale kdyz tim zebrickem prochazis, tak zjistujes zajimavou vec. Z tech 3798 je v tuto chvili cca 1500 co maji online nalet mensi nez jednu hodinu. Jenom 742 lidi ma nalet 10 hodin a vice, 414 co ma nalet 20 a vice 298 s naletem 30 a vice, 220 s naletem 40 a vice. Posledni 40catnik je manik s nickem oxo, ktery ma prvni evidovanou misi 24. dubna 2013, posledni 4. cervence 2013. Posledni co ma nalet 10 hodin je Johann Helskga s prvni misi 2. cervna 2013, posledni 20. cervna 2013. Cilize to sleduje aktivitu v radech mesicu. Vysledek je takovej ze je 3798, kteri v obdobi minimalne od konce dubna do zacatku cervence byli pripojeni na nekterem online serveru s globalnima statistikama, tretina z nich byla online mene nez hodinu a zhruba jenom o 1/4 se da rici - a to jeste myslim s hodne privrenyma ocima - ze v tomto obdobi skutecne po nejaky cas aktivne letala online (tzn. v prumeru zhruba 5 hodin online za mesic) => 742 z 3798
Upravil/a j4ck41 dne 07-07-2013 18:26
To není tak jisté.Někteří mají zaregistrováno více nicků. Můj odhad je,že z celkového počtu Nicků je to max 2.000 hráčů.(znám i případy,že mají 4 a více Niců)Z tohoto pohledu pak on-line létá necelá polovina.Další faktor je,že o Rof v poslední době zájem upadá kvůli mapám na serverech a proto si piloti létají především off-line.Občas se připojí na server,zjistí,že se nic nezměnilo a věnují se dál off-line létání.Když by jsi stejný průzkum dělal třeba před rokem asi by jsi došel ke zcela jiným číslům.Zájem o on-line byl rozhodně větší.
1)Přesně jak píšeš,je to od přírody. Ty období vzdoru jsou minimálně dvě,to první začíná již někdy v 6ti letech věku. Míň ti asi není a tak jsi si tím musel projít i sám.Nebo ne?
1)To si psal ty - ne že bych s tím nesouhlasil ale pobavilo mě to. Co se týká období vzdoru, tak to není věc co se dá pro lidstvo plošně zaškatulkovat na konkrétní věk. Dokonce i příznaky puberty (ta tvoje rebélie), jsou u některých s tak odlišnou intenzitou, že kdyby si takové příznaky vztáhnul na jiné, pak by měli pubertu až do stáří.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.