Zřejmě to bude tím, že krom zkosených křídel by potřeboval snad i zkosenou vrtuli, aby měla nadzvukovou aerodynamiku. Ale to je jen tak od pohledu. Nejsem odborník. Jsou tam i jiné limity, třeba mechanická pevnost. Mohli byste zvednout otáčky vrtule, jenomže odstředivá síla, vibrace a já nevím co ještě by mohlo vrtuli roztrhat na cucky.
Upravil/a AJaromir dne 19-03-2019 14:29
Thunderscreech neměl litat nadzvukovou rychlostí. Měl ale "nadzvukovou" vrtuli. Před několika lety jsem jen pro zajímavost napsal do takového odpočinkového vlákna na stránkách 310./311. sqn o F-84H toto.
310_Snakes napsal/a:
Tohle letadlo má pár zajímavostí ...
Jde o Republic XF-84H Thunderscreech. Prototyp turbovrtulového palubního stíhače. Letoun sám o sobě neměl být nadzvukový, ale jeho zvláštností je nadzvuková vrtule.
Letoun vznikl modifikací F-84 Thunderstreak zabudováním turbovrtulového motoru Allison do trupu za pilota (dvě turbíny vedle sebe, z obou vedla dlouhá hřídel do společného reduktoru ve špici letadla). Motor o výkonu 5850 koní (4360kW) poháněl přes dlouhou hřídel (vlastně 2 hřídele) třílistou vrtuli s konstantními otáčkami cca 2100 rpm a průměrem 3,7m, jejíž konce listů se pohybovali nadzvukovou rychlostí (cca.1,18 Mach). A to i na volnoběžné otáčky motoru.
To znamená, že vrtule produkovala neustále nadzvukové rázové rázové vlny - třesky (prý 900 třesků za minutu). Proto byl letoun prokazatelně slyšet při pozemních zkouškách až 40km daleko a veškerý personál pohybující se kolem nastartovaného letadla trpěl pocity zvracení a bolestmi hlavy i při nasazených tlumičích a špuntech v uších.
Letadlo muselo být během zkoušek dokonce přesunuto z Edwardsovy základny na méně exponované letiště z obavy, že hluk a rázové vlny by mohly poškozovat zařízení řídící věže. Ta musela s posádkou letadla na ploše komunikovat pomocí vizuálních signálů. Postaveny byly 3 prototypy, které vykonaly dohromady 12 zkušebních letů o souhrné době něco přes 6 hodin. Jeden ze zkušebních pilotů Republicu po prvním letu odmítl dál lítat! Druhý vykonal 11 letů, z nichž v 10-ti případech musel let předčasně ukončit a nouzově přistát.
Letadlo nikdy nedosáhlo návrhové rychlosti 670mph (1080km/h), i přes to drží neoficiální rychlostní rekord letadel poháněných vrtulí a to 623mph (1003km/h), kterého dosáhl během testů.
Projekt byl samozřejmě ukončen. Představa letadlové lodi, na jejíž palubě stojí připravená letka Thunderscreechů a všichni na lodi i přilehlých plavidlech zvrací, nebo leží na podlaze omráčení je sama o sobě na ukončení vývoje. Mimo ten kravál se letadlo potýkalo se spoustou technických problémů a s nevyhovujícími letovými vlastnostmi.
Jako na prvním letadle zde byla namontovaná pomocná náporová turbínka pro pohon elektrických a hydraulických sytémů, která se automaticky vyklápěla z obrysu trupu při výpadku motoru. Letadlo létalo pro jistotu téměř vždy s turbínkou neustále vyklopenou.
Kvůli obrovskému kroutícímu momentu vrtule byl letoun mírně nesouměrný. Levý vstup vzduchu pro motor byl posunut o 30cm vpřed a vztlakové klapky se vyklápěly nesouměrně.
Jak jsem řekl ... to letadlo má pár zajímavostí ... :sm41:
Tak to že je mezi motorem a vrtulí reduktor samozřejmě vím, R-2800 zase třeba s poměrem přesně 1:2.
Doteď sem ale tak nějak žil v domnění, že otáčky na budíku sou otáčky vrtule? Pokud jsou to ovšem otáčky motoru, tak sem objevil ameriku, sem debil a lecos to vysvětluje?
Ano, ukazují otáčky motoru, nikoli vrtule. Je to tak jednodušší - jeden a ten samý motor může mít různé reduktory a různé vrtule... ale návod je stejný - stejné ot. max. výkonu, stejné ot. volnoběhu...
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Tak to že je mezi motorem a vrtulí reduktor samozřejmě vím, R-2800 zase třeba s poměrem přesně 1:2.
Doteď sem ale tak nějak žil v domnění, že otáčky na budíku sou otáčky vrtule? Pokud jsou to ovšem otáčky motoru, tak sem objevil ameriku, sem debil a lecos to vysvětluje?
Ano, ukazují otáčky motoru, nikoli vrtule. Je to tak jednodušší - jeden a ten samý motor může mít různé reduktory a různé vrtule... ale návod je stejný - stejné ot. max. výkonu, stejné ot. volnoběhu...
Njn, člověk se učí každej den Často se říká třeba "nastav vrtuli", či "otáčky vrtule na...", no tak sem to tak nějak automaticky přijal, navíc představa, že nějakej 12-ti válec točí na max 5000-6000 rpm mi byla bližší, než že by to byla polovina. No a pak tu máme to, s čím sem se v reálu setkal osobně, třeba nějakej zlín 43/142 a tam je na vrtuli to samý co na motoru, proto se to asi říká...
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.