October 21 2025 13:40:12
Navigace
IL-2 BoS Návody
1. Aktivace licence
2. Ladění .ini
3. nastavení ovladačů
IL-2 BoS FAQ (pilot help)
IL-2 BoS FAQ (SW help)
Pilotovatelná letadla
CLoD Návody
Postup instalace volitelných záplat
Nastavení ovládání (Aircraft.csv)
IL-2 Návody
IL-2 Sturmovik (verze)
1. Začínáme s IL-2
2. Ladění conf.ini
3. nastavení ovladačů
IL-2 Sturmovik FAQ (pilot help)
IL-2 Sturmovik FAQ (SW help)
Pilotovatelná letadla
RoF Návody
Planeset
Kdo je on-line
· Hosté on-line: 4

· Piloti on-line: 0

· Registrovaní piloti: 2,755
· Nejnovější pilot: Glider
IL-2: Cliffs of Dover
IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover- krabice (box)
IL-2 Sturmovik 1946
IL-2 Sturmovik 1946 - krabice (box)
Rise of Flight
Rise of Flight - krabice (box)
Informace o SVK
Vlastníci a provozovatelé
Pravidla SVK fóra
Číst diskuzi
 Vytisknout diskuzi
BLOG Luftschraube
magot
Jakou pak měl asi rychlost na vrtuli takovej XF-84H Thunderscreech, který mě teoreticky překonávat rychlost zvuku. Prakticky se to všem nepodařilo ..
[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4b/XF-84H.jpg[/img] is not a valid Image.
 
AJaromir
Zřejmě to bude tím, že krom zkosených křídel by potřeboval snad i zkosenou vrtuli, aby měla nadzvukovou aerodynamiku. Ale to je jen tak od pohledu. Nejsem odborník. Jsou tam i jiné limity, třeba mechanická pevnost. Mohli byste zvednout otáčky vrtule, jenomže odstředivá síla, vibrace a já nevím co ještě by mohlo vrtuli roztrhat na cucky.
Upravil/a AJaromir dne 19-03-2019 14:29
 
310_Snakes
Thunderscreech neměl litat nadzvukovou rychlostí. Měl ale "nadzvukovou" vrtuli. Před několika lety jsem jen pro zajímavost napsal do takového odpočinkového vlákna na stránkách 310./311. sqn o F-84H toto.

310_Snakes napsal/a:
Tohle letadlo má pár zajímavostí ... Šklebící se

Jde o Republic XF-84H Thunderscreech. Prototyp turbovrtulového palubního stíhače. Letoun sám o sobě neměl být nadzvukový, ale jeho zvláštností je nadzvuková vrtule.

Letoun vznikl modifikací F-84 Thunderstreak zabudováním turbovrtulového motoru Allison do trupu za pilota (dvě turbíny vedle sebe, z obou vedla dlouhá hřídel do společného reduktoru ve špici letadla). Motor o výkonu 5850 koní (4360kW) poháněl přes dlouhou hřídel (vlastně 2 hřídele) třílistou vrtuli s konstantními otáčkami cca 2100 rpm a průměrem 3,7m, jejíž konce listů se pohybovali nadzvukovou rychlostí (cca.1,18 Mach). A to i na volnoběžné otáčky motoru.

To znamená, že vrtule produkovala neustále nadzvukové rázové rázové vlny - třesky (prý 900 třesků za minutu). Proto byl letoun prokazatelně slyšet při pozemních zkouškách až 40km daleko a veškerý personál pohybující se kolem nastartovaného letadla trpěl pocity zvracení a bolestmi hlavy i při nasazených tlumičích a špuntech v uších.

Letadlo muselo být během zkoušek dokonce přesunuto z Edwardsovy základny na méně exponované letiště z obavy, že hluk a rázové vlny by mohly poškozovat zařízení řídící věže. Ta musela s posádkou letadla na ploše komunikovat pomocí vizuálních signálů. Postaveny byly 3 prototypy, které vykonaly dohromady 12 zkušebních letů o souhrné době něco přes 6 hodin. Jeden ze zkušebních pilotů Republicu po prvním letu odmítl dál lítat! Úsměv Druhý vykonal 11 letů, z nichž v 10-ti případech musel let předčasně ukončit a nouzově přistát. Šklebící se

Letadlo nikdy nedosáhlo návrhové rychlosti 670mph (1080km/h), i přes to drží neoficiální rychlostní rekord letadel poháněných vrtulí a to 623mph (1003km/h), kterého dosáhl během testů.

Projekt byl samozřejmě ukončen. Představa letadlové lodi, na jejíž palubě stojí připravená letka Thunderscreechů a všichni na lodi i přilehlých plavidlech zvrací, nebo leží na podlaze omráčení je sama o sobě na ukončení vývoje. Mimo ten kravál se letadlo potýkalo se spoustou technických problémů a s nevyhovujícími letovými vlastnostmi.

Jako na prvním letadle zde byla namontovaná pomocná náporová turbínka pro pohon elektrických a hydraulických sytémů, která se automaticky vyklápěla z obrysu trupu při výpadku motoru. Letadlo létalo pro jistotu téměř vždy s turbínkou neustále vyklopenou.

Kvůli obrovskému kroutícímu momentu vrtule byl letoun mírně nesouměrný. Levý vstup vzduchu pro motor byl posunut o 30cm vpřed a vztlakové klapky se vyklápěly nesouměrně.

Jak jsem řekl ... to letadlo má pár zajímavostí ... :sm41:

www.311raf.com/images/signature/sigsmall_Snakes.jpg
 
alfik
Hot_Dog napsal:

Tak to že je mezi motorem a vrtulí reduktor samozřejmě vím, R-2800 zase třeba s poměrem přesně 1:2.

Doteď sem ale tak nějak žil v domnění, že otáčky na budíku sou otáčky vrtule? Pokud jsou to ovšem otáčky motoru, tak sem objevil ameriku, sem debil a lecos to vysvětluje? Šklebící se

Ano, ukazují otáčky motoru, nikoli vrtule. Je to tak jednodušší - jeden a ten samý motor může mít různé reduktory a různé vrtule... ale návod je stejný - stejné ot. max. výkonu, stejné ot. volnoběhu...
"Ivane, Ivane. Ty palice medvědí. Nic jsi nepochopil!" Dědeček Hříbeček
 
Hot_Dog
alfik napsal:

Hot_Dog napsal:

Tak to že je mezi motorem a vrtulí reduktor samozřejmě vím, R-2800 zase třeba s poměrem přesně 1:2.

Doteď sem ale tak nějak žil v domnění, že otáčky na budíku sou otáčky vrtule? Pokud jsou to ovšem otáčky motoru, tak sem objevil ameriku, sem debil a lecos to vysvětluje? Šklebící se

Ano, ukazují otáčky motoru, nikoli vrtule. Je to tak jednodušší - jeden a ten samý motor může mít různé reduktory a různé vrtule... ale návod je stejný - stejné ot. max. výkonu, stejné ot. volnoběhu...


Njn, člověk se učí každej denŠklebící se Často se říká třeba "nastav vrtuli", či "otáčky vrtule na...", no tak sem to tak nějak automaticky přijal, navíc představa, že nějakej 12-ti válec točí na max 5000-6000 rpm mi byla bližší, než že by to byla polovina. No a pak tu máme to, s čím sem se v reálu setkal osobně, třeba nějakej zlín 43/142 a tam je na vrtuli to samý co na motoru, proto se to asi říká...
 
Přejít na fórum:
Přihlášení
Jméno

Heslo



Nejste pilotem?
Klikněte sem
a zaregistrujte se.

Zapomněli jste heslo?
Pro zaslání nového
Klikněte sem.
TeamSpeak3
cr597.teamspeak3.com:9254
Heslo: net

Rychlovka
Pro přidání zprávy se musíte přihlásit.

06-10-2025 19:06
Radiační situace za firmamentem zůstává normální

21-09-2025 14:51
Byl jsem na dnech NATO. Viděl Harrier, Hornet, Rafale, EF Typhoon, Mirage2000 a B-52 a bylo to dobré.

20-08-2025 11:11
Ahoj dneska někdo na il-2 budem na teamspeaku kolem 5-6 hod klidne i ty Vity muzes dorazit taky se vracime po dlouhé době. Mrknutí

19-08-2025 21:45
Ahoj, Po půlce života jsem si vzpoměl na svoje létání. Bohužel si pamatuji už jen starý Il-2 1946. Co se tedy teď létá Úsměv poraďte mi kde bych objevil staré veterány.

09-08-2025 13:55
Tak na zbytek roku hodně štěstí jako z Kokury!

23-07-2025 10:14
A kde máš ty "svoje" obrázky?

22-07-2025 20:07
já "svoje" nezakazuju

18-07-2025 10:09
Jaké nalinkované obrázky? 95% obrázků na netu nelze linkovat, je to zakázáno.

14-07-2025 18:24
a není tu čistě náhodou někdo, kdo ví proč se nezobrazují nalinkované obrázky?

13-07-2025 23:31
Další zpráva o medvědech! Šklebící se

38,324,440 návštěv