Vzlétne??... technet.cz
|
kirsha |
Přidané 02-04-2008 07:29
|
Nováček
Příspěvek: 49
Založený: 12.12.07
|
313_Volume napsal:
takze kdyz si vezmu cibuleho taty loleckove korcule a postavim se na pas co pofrci dozadu, nasadim si papirovy zobak, budu mavat prackama a rvat jsem orel, staci aby pas jel dostatecne rychle a ja se vznesu?
ne
|
|
|
|
kirsha |
Přidané 02-04-2008 07:56
|
Nováček
Příspěvek: 49
Založený: 12.12.07
|
Tak jsem si celou tu věc ještě nechal párkrát projít hlavou a vzhledem k nepřesnosti zadání jsem došel k následujícím závěrům:
1) fyzika pro základní a střední školy - rychlost pohybu pásu je odvozována od rychlosti otáčení koleček a je v jakémkoli okamžiku přesně dvojnásobná, než traťová rychlost letadla (rychlost vůči okolostojící zemi). Pak letadlo vzlétne a dá se předpokládat, že kolečka a ložiska dvojnásobek minimální vzletové rychlosti vydrží.
2) trochu složitější fyzika, která bude počítat s reálnou zpětnou vazbou mezi kolečkama a pásem, což bude znamenat, že pás se bude snažit dohnat rychlost otáčení koleček, ale bude vždycky pozadu a ve skluzu. To je úloha z oboru řízení a regulace a určitě by na to šlo vymyslet hezký integrál a fourierovu transformaci. Vzhledem k tomu, že kolečka jsou jen na ložiscích, nebude mít jejich rychlost otáčení na rychlost pohybu letadla (vůči okolnímu prostředí) jinou vazbu, než valivý odpor v ložiscích. Takže buďto se realita překvapivě přiblíží variantě 1), nebo se pás a kolečka budou navzájem roztáčet do nekonečna. Případně dokud letadlo nevzlétne, nebo se něco nerozpadne, podle toho, co nastane dřív.
3) pás se snaží pohybovat tak, aby eliminoval pohyb letadla vůči okolostojící zemi. Tady jsou dva zásadní problémy. Jednak není příliš pevná vazba mezi soustavami motor-vzduch a kolečka-pás, to znamená, že by se pás musel pohybovat tak rychle, aby valivý odpor v ložiscích byl větší, než tah motorů. Druhý problém je v tom, že rychlost pásu by musela být odvozována od rychlosti letadla vůči zemi, takže by pás musel být současně ve dvou stavech - rychlý tak, aby letadlo stálo, a stojící, protože letadlo se zrovna proti zemi nepohybuje. A to se dostáváme opět na vyšší level fyziky a to k fyzice kvantové. A o té jsem slyšel, že funguje zatím jen velmi teoreticky :-).
Tak a teď všichni do mě.
jo a na závěr elaborátu bych rád poděkoval SaBotovi, že mě ukázal správnou cestu ;-) |
|
|
|
jofe |
Přidané 02-04-2008 10:34
|
Rozkoukaný
Příspěvek: 242
Založený: 30.09.05
|
Z fyziky som moc rozumu nepobral, keď sa na to pozriem z praktického hľadiska je to úplná blbosť.
Sadnem do mašiny, porobím úkony, narolujem na VPD, tá sa začne pohybovať proti mne, ja sa dostávam na nominál výkonu motora. Podvozok dostáva enormný záhul, pri dosiahnutí bezpečnej rýchlosti to oddrapím a letím. Keďže je bezvetrie veľa dĺžky na vzlet som neušetril, jestli vôbec! Výsledok: Kopa energie na pohyb VPD, záhul na podvozok. Ľudia dávno pochopili, že treba posúvať letúň proti atmosfére, alebo štartovať proti vetru, čo je najlacnejšie.
Keby ten pás mal súhlaný pohyb so smerom vzletu, tak to pochopím.
|
|
|
|
swt |
Přidané 02-04-2008 11:27
|
Rozkoukaný
Příspěvek: 198
Založený: 04.10.05
|
jofe, to nemá mít nějaký praktický efekt, to je pouze myšlenkový experiment. Délka vzletu by byla delší, protože zvýšený odpor podvozku ti sežere nějaký výkon navíc, takže budeš déle akcelerovat na rychlost odlepení ... tj. jakýkoliv praktický efekt je každopádně negativní. |
|
|
|
313_Sheddan |
Přidané 02-04-2008 11:40
|
Rozkoukaný
Příspěvek: 215
Založený: 08.02.07
|
313_Volume napsal:
takze kdyz si vezmu cibuleho taty loleckove korcule a postavim se na pas co pofrci dozadu, nasadim si papirovy zobak, budu mavat prackama a rvat jsem orel, staci aby pas jel dostatecne rychle a ja se vznesu? 1. Jestli je to reakce na to, co sem napsal o tom pásu, vzduchu a mezní vrstvě, tak pravděpodobně ne. Nevim na jakou rychlost urychlí pás vzduch ve vejšce Člekáčích křídel. De tady hlavně o tloušťku mezní vrstvy.
2. Mávání prackama ti nepomůže - to věděli už druhý průkopníci letectví (první sesakovali ze skal mávajíce rukama a zabili se).
3. Řev ti nepomůže, protože bueš určitě řvát dopředu a ten zvuk má taky nějakou energii. A na základě akce a reakce si tim vlastně uškodíš.
4. Při určitý rychlosti a správnym oděvu by bylo možný aby ses vznes, ale na to bys potřeboval takovou rychlost, že už by ses dávno válel pomlácenej na konci pásu, nebo by ti ještě před dosažením potřebný rychlosti (malá plocha, špatnej profil => rychlost by musela bejt veliká) upadly ruce.
5. Z hletiska BOZP je stoupnutí si na pás na bruslích docela nebezpečnej jev, protože by se stala chyba v organizaci (někdo tě tam pustil), technice (pásy k tomuhle nesloužej) a taky je tam selhání lidskýho faktoru (že tě tohle vůbec napadlo), což je jesnej předpoklad úrazu. |
|
|
|
Maxxis |
Přidané 02-04-2008 16:12
|
Uživatel
Příspěvek: 539
Založený: 30.09.05
|
ja pochopila snad i někteří tady že pás se snaží udržet letadlo při plným tahu na místě, proto je tam ta zmínka o tom že pás dokáže makat rychleji než letadlo!
jak jsem psal výše letadlo bude stát na místě bez vztlaku a motory be budou točit a akorat foukat vzduch za sebe, proč je to nepochopitelné ?
Furt řešíte odpor koleček, vždyť je to nesmysl, jde o to zda může letadlo vytvořit vztlak na křídlech.
Proč se pohybuje pás proti letadlu? aby snižoval dopřednou rychlost na hodnotu 0, kvůli tomu to nevzlítne.... vy stze teda piloti, estli se mejlim tak tady budu za kokota, uchylak už prej sem |
|
|
|
1stCL_Pospa |
Přidané 02-04-2008 16:23
|
Uživatel
Příspěvek: 990
Založený: 03.11.05
|
Nezbyde než udělat ten mega pás a pujčit někde tu 747 ... a pak se ukáže co dokáže pás, co zvládnou motory, co na to gravitace a tření podvozku, ale kde seženem pilota ?
Sabot do kabiny usedne Sabot
Upravil/a 1stCL_Pospa dne 02-04-2008 16:24
|
|
|
|
313_Santy |
Přidané 02-04-2008 16:34
|
Rozkoukaný
Příspěvek: 202
Založený: 29.09.05
|
Letadlo je od toho, aby lítalo! Tak poletí!!! A basta!
Po dlouhé době zase celkem dobré vlákno. |
|
|
|
Maxxis |
Přidané 02-04-2008 16:43
|
Uživatel
Příspěvek: 539
Založený: 30.09.05
|
počkame na 3 dubna a uvidime kolik je tady trubek a kolik pilotů |
|
|
|
311_Tank |
Přidané 02-04-2008 18:43
|
Uživatel
Příspěvek: 1021
Založený: 01.04.08
|
Maxxis napsal:
ja pochopila snad i někteří tady že pás se snaží udržet letadlo při plným tahu na místě, proto je tam ta zmínka o tom že pás dokáže makat rychleji než letadlo!
jak jsem psal výše letadlo bude stát na místě bez vztlaku a motory be budou točit a akorat foukat vzduch za sebe, proč je to nepochopitelné ?
Furt řešíte odpor koleček, vždyť je to nesmysl, jde o to zda může letadlo vytvořit vztlak na křídlech.
Proč se pohybuje pás proti letadlu? aby snižoval dopřednou rychlost na hodnotu 0, kvůli tomu to nevzlítne.... vy stze teda piloti, estli se mejlim tak tady budu za kokota, uchylak už prej sem
Protoze kdyz ten podvozek bude mit 0. odpor tak ten pas muze ubihat rychlosti treba 3 machy a letadlo bude stat na miste i s vypnutejma motorama ? (kdyz pominu fakt ze by tem pas vyvolal proud vzduchu kterej bude pusobit na letadlo) |
|
|
|
Maxxis |
Přidané 02-04-2008 19:00
|
Uživatel
Příspěvek: 539
Založený: 30.09.05
|
SteelBeast napsal:
Maxxis napsal:
ja pochopila snad i někteří tady že pás se snaží udržet letadlo při plným tahu na místě, proto je tam ta zmínka o tom že pás dokáže makat rychleji než letadlo!
jak jsem psal výše letadlo bude stát na místě bez vztlaku a motory be budou točit a akorat foukat vzduch za sebe, proč je to nepochopitelné ?
Furt řešíte odpor koleček, vždyť je to nesmysl, jde o to zda může letadlo vytvořit vztlak na křídlech.
Proč se pohybuje pás proti letadlu? aby snižoval dopřednou rychlost na hodnotu 0, kvůli tomu to nevzlítne.... vy stze teda piloti, estli se mejlim tak tady budu za kokota, uchylak už prej sem
Protoze kdyz ten podvozek bude mit 0. odpor tak ten pas muze ubihat rychlosti treba 3 machy a letadlo bude stat na miste i s vypnutejma motorama ? (kdyz pominu fakt ze by tem pas vyvolal proud vzduchu kterej bude pusobit na letadlo)
s vypnutejma motorama se pas nerozjede, je tam jakoby rovnice jakou se snaži jet letadlo rychlosti dopředu, takovou pás klade rychlost vzad aby se letadlo nehnulo |
|
|
|
3IAP_Jacques |
Přidané 02-04-2008 19:11
|
Nováček
Příspěvek: 49
Založený: 01.03.07
|
bože, to je už piate fórum ktoré som dnes čítal čo toto rieši...fakt to asi trápi celý svet...
a na všetkých sa nájdu takí srandisti, ktorí vravia že to vzlietne |
|
|
|
311_Tank |
Přidané 02-04-2008 19:25
|
Uživatel
Příspěvek: 1021
Založený: 01.04.08
|
Kdyz se letadlo nehne pas se taky nehne protoze je to rychlost letadla vuci zemi ne pasu.
Tj az si to letadlo bude vuci kontrolni vezi svistet 200km/h pas se bude moct pohybovat 200Kmh v opacnym smeru, Vysledek je ten ze kola se budou tocit jako by jel 400kmh.
Jinak receno dokazeli letadlo pojizdet dvojnasobkem svoji vzletovy rychlosti tak vzlitne. |
|
|
|
Maxxis |
Přidané 02-04-2008 20:02
|
Uživatel
Příspěvek: 539
Založený: 30.09.05
|
SteelBeast napsal:
Kdyz se letadlo nehne pas se taky nehne protoze je to rychlost letadla vuci zemi ne pasu.
Tj az si to letadlo bude vuci kontrolni vezi svistet 200km/h pas se bude moct pohybovat 200Kmh v opacnym smeru, Vysledek je ten ze kola se budou tocit jako by jel 400kmh.
Jinak receno dokazeli letadlo pojizdet dvojnasobkem svoji vzletovy rychlosti tak vzlitne.
jéje když se kola točí rychlostí 200 km/h tak pás se točí stejnou rychlostí !!!! začínáte psát bludy.
nemůže to být rozdílné, kola nemají vlastní pohon, rychlost se získává tr´řením o pás !!!!
edit tady sem to blbě napsal, že letadlo musí nabrat rychlost a ne ji ztrácet pásem
trdlo
Upravil/a Maxxis dne 02-04-2008 23:11
|
|
|
|
LesniHU |
Přidané 02-04-2008 20:20
|
Stařešina
Příspěvek: 5855
Založený: 30.09.05
|
Mozna by bylo vhodne poslat tuhle otazku i na forum letky13, aby si tam taky uzili trochu srandy. |
|
|
|
311_Tank |
Přidané 02-04-2008 20:41
|
Uživatel
Příspěvek: 1021
Založený: 01.04.08
|
Maxxis napsal:
SteelBeast napsal:
Kdyz se letadlo nehne pas se taky nehne protoze je to rychlost letadla vuci zemi ne pasu.
Tj az si to letadlo bude vuci kontrolni vezi svistet 200km/h pas se bude moct pohybovat 200Kmh v opacnym smeru, Vysledek je ten ze kola se budou tocit jako by jel 400kmh.
Jinak receno dokazeli letadlo pojizdet dvojnasobkem svoji vzletovy rychlosti tak vzlitne.
jéje když se kola točí rychlostí 200 km/h tak pás se točí stejnou rychlostí !!!! začínáte psát bludy.
nemůže to být rozdílné, kola nemají vlastní pohon, rychlost se získává tr´řením o pás !!!!
trdlo
Jenze rychlost letadla je vuci zemi ne pasu. Rychlost je pasu je 200 vuci zemi rychlost letadla je 200 vuci zemi letadlo ma rychlost 400 vuci pasu. Kapisto ? |
|
|
|
1stCL_SaBot |
Přidané 02-04-2008 21:13
|
Uživatel
Příspěvek: 787
Založený: 29.09.05
|
nechal bych kluky v tom, ze to letadlo nevzletne.
a kdyz uz se tu bavite o tom treni, tak bych jen upozornil, ze kolo se po draze odvaluje...tzn. ze se nesmyka.
toliko statika
kinematika nam rekne jakou rychlosti se bude otacet kolo podvozku a jaky budou relativni pohyby mezi jednotlivejma clenama soustavy.
dynamika nam ujasni jakej tah je potreba pro uvedeni letadla do pohybu
(prekonani setrvacnych hmot)
ale k tomu, ze to vzleti staci selskej rozum
zejtra letim do ruska, a jelikoz je v rusku vsechno mozny, tak tam budou mit urcite i drahu s pasem...takze kdyz se vratim, tak vzleti, kdyz ne, tak v rusku funguji maxxisovi zakony
|
|
|
|
jofe |
Přidané 03-04-2008 01:56
|
Rozkoukaný
Příspěvek: 242
Založený: 30.09.05
|
Maxxis vymeň pás za protivietor. |
|
|
|
Maxxis |
Přidané 03-04-2008 10:01
|
Uživatel
Příspěvek: 539
Založený: 30.09.05
|
SteelBeast napsal:
Maxxis napsal:
SteelBeast napsal:
Kdyz se letadlo nehne pas se taky nehne protoze je to rychlost letadla vuci zemi ne pasu.
Tj az si to letadlo bude vuci kontrolni vezi svistet 200km/h pas se bude moct pohybovat 200Kmh v opacnym smeru, Vysledek je ten ze kola se budou tocit jako by jel 400kmh.
Jinak receno dokazeli letadlo pojizdet dvojnasobkem svoji vzletovy rychlosti tak vzlitne.
jéje když se kola točí rychlostí 200 km/h tak pás se točí stejnou rychlostí !!!! začínáte psát bludy.
nemůže to být rozdílné, kola nemají vlastní pohon, rychlost se získává tr´řením o pás !!!!
trdlo
Jenze rychlost letadla je vuci zemi ne pasu. Rychlost je pasu je 200 vuci zemi rychlost letadla je 200 vuci zemi letadlo ma rychlost 400 vuci pasu. Kapisto ?
ne to nechápu.
pas má rychlost 200 km/h
letadlo měří rychlost trubicí, tah má "nastaven" na 200km/h
letadlo v tuto chvíli stojí na pásu (vůdči zemi), kola se odvalují od pásu. letadlo je v pohybu pouze vůdči pásu. Vzduch je okolo letadla jako kdyby stálo na stojánce.
nemůže mít nikdy 400
matematicky:
-200 pás k zemi
+200 letadlo na tahu motoru
----------------------------------
vysledek= 0 km vůči zemi.
kola se otáčí vpřed jen díky tahu motoru! Hodnoty se odečítají mezi sebou |
|
|
|
1stCL_Pospa |
Přidané 03-04-2008 10:09
|
Uživatel
Příspěvek: 990
Založený: 03.11.05
|
Maxxis napsal:
SteelBeast napsal:
Maxxis napsal:
SteelBeast napsal:
Kdyz se letadlo nehne pas se taky nehne protoze je to rychlost letadla vuci zemi ne pasu.
Tj az si to letadlo bude vuci kontrolni vezi svistet 200km/h pas se bude moct pohybovat 200Kmh v opacnym smeru, Vysledek je ten ze kola se budou tocit jako by jel 400kmh.
Jinak receno dokazeli letadlo pojizdet dvojnasobkem svoji vzletovy rychlosti tak vzlitne.
jéje když se kola točí rychlostí 200 km/h tak pás se točí stejnou rychlostí !!!! začínáte psát bludy.
nemůže to být rozdílné, kola nemají vlastní pohon, rychlost se získává tr´řením o pás !!!!
trdlo
Jenze rychlost letadla je vuci zemi ne pasu. Rychlost je pasu je 200 vuci zemi rychlost letadla je 200 vuci zemi letadlo ma rychlost 400 vuci pasu. Kapisto ?
ne to nechápu.
pas má rychlost 200 km/h
letadlo měří rychlost trubicí, tah má "nastaven" na 200km/h
letadlo v tuto chvíli stojí na pásu (vůdči zemi), kola se odvalují od pásu. letadlo je v pohybu pouze vůdči pásu. Vzduch je okolo letadla jako kdyby stálo na stojánce.
nemůže mít nikdy 400
matematicky:
-200 pás k zemi
+200 letadlo na tahu motoru
----------------------------------
vysledek= 0 km vůči zemi.
kola se otáčí vpřed jen díky tahu motoru! Hodnoty se odečítají mezi sebou
Budem si to muset nakreslit
Upravil/a 1stCL_Pospa dne 03-04-2008 10:20
|
|
|